Ik ben benieuwd wie deze ook volgt. Hoewel ik het soms te gruwelijk voor woorden vind, overwint toch wel de drang om ook deze zaak tot in de puntjes te willen volgen. Bizar dat zulke gestoorde mensen meerdere pleegkinderen onder hun hoede hadden Waarschijnlijk gaat het TBS worden, ze zijn beide gediagnosticeerd met een persoonlijkheidsstoornis... Wat ik ook heftig vind is dat er hoogstwaarschijnlijk een racistisch motief meespeelde. Hoe kan het dat niemand iets doorhad? Of dat niemand ingreep? Onbegrijpelijk. Pfff vreselijk, arme kinderen
Ik zag wat tweets van Saskia Belleman voorbij komen en was gelijk genezen, ik kan het echt niet lezen, laat staan dat die arme kinderen deze gruweldaden hebben moeten doorstaan.
Ik heb het een beetje gevolgd en van een afstand want ik trek de details niet. Waar mijn mond van openviel is dat ze nu verminderd toerekeningsvatbaar zijn verklaard maar blijkbaar prima bij verstand waren verklaard toen ze de zorg toegewezen kregen over het meisje. Dus welke idioot heeft deze ouders dan goedgekeurd? En waarom wordt er niemand van 'Veilig' Thuis veroordeeld? Wat leert Veilig thuis hiervan als er geen consequenties zijn voor hen? Het onrecht... ik krijg het er warm van.. pffff! Ik hoop dat de pleegouders nooit meer vrijkomen, maar dat zal wel wensdenken zijn. Over 5 jaar mogen ze vast alweer op weekendverlof, mogen hun kinderen bij ze logeren en zo. Weetje, whatever allemaal, wat maakt het eigenlijk ook uit allemaal. Het meisje is dusdanig toegetakeld en gemarteld dat ze functioneert op peuterniveau. Ze komt nooit meer terug, ze zal nooit worden wie ze had kunnen zijn, haar leven is compleet kapot gemaakt. En degene die daar verantwoordelijk voor zijn krijgen een 2e kans op een leven want ze konden er maar weinig aan doen. (No way dat ze levenslang krijgen natuurlijk).
Ik kan er zo boos en verdrietig om worden. Echt afschuwelijk. Voor sommige mensen zou de doodstraf nog moeten gelden, deze mensen zijn te gevaarlijk. Ik werd er misselijk van wat een hel. Wat een fouten zijn er gemaakt en wat hebben mensen zitten slapen zeg..
Veilig thuis is een andere organisatie dan de pleegzorgorganisatie. Een pleegzorgorganisatie begeleid pleegouders bij de opvoeding van van pleegkinderen. Dat lijkt me niet. Er is 11 jaar geeist met aansluitend tbs. Dus grote kans dat ze zeer lange tijd en mogelijk zelfs levenslang opgesloten blijven met pas verlof over zeer lange tijd. Gelukkig maar. Beter tbs erbij dan alleen maar gevangenisstraf.
Wat ik niet snap is hoe die twee broertjes verplaatst zijn wegens onveiligheid en er daarna gewoon nog andere kinderen geplaatst zijn. En het meisje bleef er ook nog wonen. Ik begrijp daar werkelijk niks van.
Even met de juridische pet op: er wordt (nu) niemand van Veilig Thuis veroordeeld omdat er (nu) niemand van Veilig Thuis terecht staat. Deze rechtzaak gaat over de pleegouders. Ik denk ook niet dat medewerkers van Veilig Thuis strafbare feiten hebben gepleegd. Veilig Thuis houdt zich ook niet bezig met pleegzorg. Bedoel je niet jeugdzorg? Wellicht dat er nog jeugdzorgmedewerkers die hierbij betrokken waren, zich moeten verantwoorden voor het tuchtcollege. De biologische moeder kan een klacht indienen. Hetbis uiteindelijk aan de rechters om een oordeel te vellen.
Nee, niet de doodstraf. Dat is te makkelijk, daarmee ontloop je eigenlijk je straf vind ik. De dood is in mijn optiek namelijk geen straf voor de veroordeelde. Opsluiten en sleutel weggooien!
Ja, de pleegouders kregen super begeleiding van pleegzorg... wat een ballentent. Veilig thuis was toch ook betrokken bij dit meisje? Er hebben iig (tenminste) 2 organisaties hard gefaald, maar krijgen beide - voor zover ik weet - geen consequenties. Ik vind dat onrechtvaardig en onjuist. Nee vind ik niet. Dit soort mensen wil je niet meer in de maatschappij hebben. Opsluiten en sleutel weggooien. Waarom enige moeite steken in dit soort monsters. 11 jaar is geloof ik nooit 11 jaar. Daar gaat van alles vanaf waardoor ze soms niet eens 2/3 van de straf uitzitten. Er is wel een wetwijziging doorgevoerd geloof ik op dit gebied maar geen idee of dat al in werking is, en of dat dan ook betekent dat deze 2 echt de volledige 11 jaar zouden zitten (als dat hun straf is dan he).
Ja Pleegzorg, Jeugdzorg, Veilig thuis. Ik dacht dat dat allemaal onder hetzelfde viel (namelijk veilig thuis). Maar dat is dus niet zo, weet ik nu. Er is iemand / er zijn mensen geweest die deze pleegouders hebben goedgekeurd. Er is iemand / er zijn mensen geweest die niet hebben gecontroleerd en ingegrepen. Deze mensen moeten naar mijn mening worden veroordeeld omdat ze hun werk niet hebben gedaan met desastreuze gevolgen. Zodra je mag bepalen wat er gebeurd met een kind (bijv door een kind aan een gezin toe te vertrouwen) ben je verantwoordelijk voor wat er met het kind gebeurd, vind ik.
Als Veilig Thuis meldingen heeft gekregen hebben ze die doorgegeven aan de jeugdbescherming van William Schrikker. Die waren betrokken. En die moeten dit dan oppakken. Daarnaast was er een pleegzorgorganisatie betrokken. https://www.inspectie-jenv.nl/actueel/nieuws/2025/01/30/hulpverlening-aan-10-jarige-pleegmeisje-in-vlaardingen-schoot-ernstig-tekort blijkbaar was er allang door deze organisaties geen contact meer met het pleeggezin. Dat kan niet en had op zich al alarmbellen moeten laten afgaan. Verder is de inspectie betrokken en is er extra toezicht. En komen er onderzoeken vanuit de inspectie mat de individuele medewerkers. Daarnaast kunnen de hulpverleners zelf voor het tuchtrecht gedaagd worden. Het is dus helemaal niet gezegd dat er geen consequenties aan zitten. Deze zaak is echter de strafzaak tegen de pleegouders. Daarin wordt dat niet behandeld. Met gevangenisstraf en tbs zitten ze vaak veel langer binnen dan alleen met gevangenisstraf. Juist in dat geval speelt vaker wat jij aangeeft qua strafkorting. Juist tbs is erg intensief en is zwaarder en belastender dan alleen gevangenisstraf. Daarbij zegt het ook iets over de psychische gesteldheid en dat is dan ook zwart op wit gesteld. Daardoor is gewoon terugkeren in de maatschappij een ander verhaal dan na enkel gevangenisstraf.
Ik vind het echt verschrikkelijk. Dit meisje is voor de rest van haar leven beschadigd. Door 2 achterlijke debielen die de meest zware straf ooit verdienen. Ik kan de details niet aanhoren, maar met wat ik ervan weet gun ik hun een lange lijdensweg voor de rest van hun leven.
Ernstig, zeer ernstig. Ik lees over verbeterplannen maar niets over de gevolgen voor de medewerkers (en diens leidinggevenden) die direct betrokken waren bij het meisje. Zijn zij ontslagen? Zijn ze aangeklaagd? Of werken zij er gewoon nog? Kunnen? of gaat dat ook gebeuren? Wat is het protocol in dit soort gevallen? Moet er gewacht worden totdat de moeder een klacht gaat indienen (want die heeft niet genoeg emotionele en mentale last te dragen, en heeft vast ook voldoende tijd nu ze de zorg voor een getraumatiseerd en zorg-intensief kind heeft (sarcasme)) of pakt men (de instanties, het tuchtcollege, het OM, iets/iemand) de verantwoordelijkheid zelf en sleurt deze mensen uit drang naar gerechtigheid en veiligheid voor andere kinderen naar het tuchtcollege? (mijn verwijtende toon niet persoonlijk naar jou bedoelt hoor, maar naar de situatie en de betrokken partijen) Volgens mij is het zo dat in tbs iemand / iets / een team kan bepalen hoelang een persoon moet blijven. Theoretisch gezien kunnen ze na 2 jaar ook weer op vrije voeten zijn. Beginnen met deels op verlof. En gaat het verkeerd (zoals bij Anne Faber) dan is dat jammer.. risico van het vak of zo (het vak in dit geval is onschuldig mens in de maatschappij zijn). Ik begrijp gewoon het hele risico niet dat ze willen nemen met dit soort figuren. Waarom willen we in hemelsnaam dit soort monsters terug in de maatschappij? Als je ze in de gevangenis houdt voor 20 jaar (zonder kans op vroegtijdige vrijlating ed) dan weet je iig zeker dat ze daar 20 jaar zijn, en niet dat je na 8 of 10 jaar de kans loopt ze opeens tegen te komen in je supermarkt.
Zojuist vertelde (ik meen de persrechter of iemand van Justitie) dat de eis van 11 jaar gevangenisstraf zo ongeveer het maximaal haalbare was wat gevraagd kon worden gezien hetgeen bewezen kon worden. Dus dat die tbs er achteraan zit heeft juist veel meer zekerheid dat ze langer vast zitten. In jouw voorbeeld zouden ze dus na maximaal 11 jaar buiten staan. Daarbij, in de gevangenis hoef je nergens aan mee te werken als je niet wil. Je zit je tijd uit en dat is het. Geen zin in luchten, dan niet. Geen zin om van je cel af te komen, dan niet. Geen zin in recreatie, dan niet. Bij tbs kan je dat wel proberen maar hoe je je gedraagt heeft invloed op de duur van je tbs. De inschatting van het recidivegevaar bepaald of jouw tbs wordt verlengd of niet. Je wordt daar aardig door de mangel gehaald qua behandeling en begeleiding. Dat is een groot verschil met de gevangenis.
Omdat we een beschaafd land zijn Als iemand echt genezen is en een ommekeer in zijn denken gemaakt heeft en er is een gedegen inschatting gemaakt dat het verantwoord is, waarom niet? Wat heeft het voor zin om voor altijd iemand op te sluiten en dus voor iemand te zorgen als diegene ook een bijdrage aan de maatschappij kan zijn? Maar goed, 11 jaar + tbs is gewoon levenslang hoor. Ik denk niet dat deze mensen snel uit de tbs zullen geraken. Van mij mag de gevangenisstraf ook nog wel wat hoger. Echt een afschuwelijke zaak is het
Ik heb de podcast reeks TBS eens geluisterd en dat vond ik erg interessant. Veel geleerd over TBS en hoe dat in elkaar zit etc.
Daar heb je wel een punt. Ik ben alleen zo bang dat ze na 11 jaar en 6 maanden weer buiten staan. Zouden we 'gewoon' de straffen verhogen voor dit soort ernstige misdaden jegens kinderen dan hoeven we ons geen zorgen te maken dat we ze na 10 jaar alweer zien. Ik vind het niet beschaafd om dit soort mensen terug te laten keren naar de maatschappij. Een beschaafdheid beschermd zijn mensen, ze zetten niet een bewezen monster terug. Vind ik dan. Ik denk niet dat iemand met verminderd toerekeningsvatbaarheid vanwege een persoonlijkheidsstoornis dusdanig kan genezen dat het opeens wel de verantwoordelijkheid kan dragen voor zijn daden nu en in de toekomst. Immers kon hij dat eerder ook opeens(?) niet meer. Waarom zouden we dat risico opnieuw willen lopen? Dan gaat het 5 jaar lang goed na zijn vrijlating en krijgt dan weer een pleegkind (want waarom niet, vanwege privacy zal een hoop informatie over zijn verleden worden achtergehouden, of gewoon niet worden opgevraagd want men doesn't give a crap) of neemt een buurtkind onder zijn hoede, of een tijdelijke logee van een kennis van een kennis. (dit soort monsters vinden hun slachtoffers wel links of rechtsom). Waarschijnlijk komen ze niet vrij, maar misschien ook wel. Die onzekerheid lijkt mij als (familie van een) slachtoffer een afschuwelijke realiteit om in te moeten leven. Krijg je niet alleen levenslang (doordat jij / je kind meervoudig gehandicapt is geraakt) krijg je daaroverheen ook nog de stress van 'wat als hij weer vrij is' en 'waar zou hij nu zijn?'.
Dit snap ik ook niet, maar ook dat het meisje echt om hulp heeft gevraagd en niet gekregen. Mijn maag draait om alsnog eraan denk wat een vreselijke dingen ze heeft mee gemaakt. Ik begrijp ook niet helemaal de situatie met de biologische moeder. Weet iemand of ze haar kinderen niet mocht zien?
Hoe meer ik erover lees, hoe meer buikpijn ik krijg. Zoveel vragen roept het ook op. Echt afschuwelijk
Ik hoop wel dat die moeder een aanklacht in gaat dienen, of iemand anders. Hoe kan het dat er geen toezicht en controle is geweest bij deze pleegouders? Of de juiste begeleiding? Het hebben van pleegkinderen kan soms echt heel lastig zijn en dan is goede begeleiding echt nodig. En goede screening. Ik ken mensen die pleegouder zijn, echt de meest stabiele mensen die ik ken. Maar die hebben het soms echt flink lastig. Daarom is die screening en goede beleiding zo belangrijk. Als je zelf wat minder stabiel bent kan het hebben van pleegkinderen soms gewoon niet te doen zijn. En dan moet er ingegrepen worden. Het meisje woont trouwens niet bij de moeder, maar in een medisch gezinshuis.