Mijn zoontje is nu 8 weken en heeft (waarsch) reflux. Zijn klachten zijn: - na de fles lijkt het alsof de fles niet goed valt ofzo, hij gaat allerlei moeilijke gezichtjes trekken en huilt dan (de ene keer erger dan de andere) - de voeding komt omhoog, soms nog lang na zijn fles, kan ook een paar uur erna nog, soms lijkt het alsof hij zit te herkauwen en het weer doorslikt, of je hoort ineens een 'klotsend' geluid - hij trekt dan gezichtjes alsof hij het zuur heeft en wordt er wakker van, gaat dan weer huilen (hij huilt ontzettend veel) - hij spuugt niet maar kwijlt wel de hele tijd Het rare is, hij ruikt nooit zuur uit zijn mond, en ik ZIE de voeding ook niet terug in zijn mond komen. En wat ik nog vreemder vind, er zijn soms dagen bij dat hij er geen last van heeft, dan trekt hij alleen na de fles die rare gezichtjes, alsof hij het zuur heeft ofzo, maar dan gaat het al vrij snel weer goed en merk ik verder niets aan hem. Hij heeft nu Zantac gekregen (en als voeding krijgt hij al een tijdje nutrilon AR) maar dit helpt niet. Ik vraag mezelf steeds meer af: heeft hij wel echt Reflux want volgens de arts komt het omdat het klepje tussen zijn slokdarm en maag nog niet volgroeid is, maar hoe kan het dan dat er dagen bij zijn dat hij er GEEN last van heeft? Dat klepje is dan toch altijd niet goed??? Ik begin zo langzamerhand moedeloos te worden van al het gehuil, ik merk dat er iets is met hem, maar of het nu Reflux is of niet? En wat ik kan doen voor hem? Iemand vergelijkbare ervaringen?
Wat als je de voeding zelf gaat indikken? Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat als je AR geeft, er op 100 CC 2 schepjes JBPM in zitten. Dat is hier te weinig. Ik geeft op 150 CC 5 schepjes nutriton niet afgestreken.
Je hoeft geen voeding terug te zien in de mond bij reflux. Sommige kindjes slikken deze weer in, en dat doet nog meer pijn, want de zuur gaat nog een keer terug omlaag. Ik heb twee kindjes met reflux (nu bijna over gelukkig), en bij Diyana heb ik nooit iets gezien, alleen gemerkt dat ze pijn heeft na de voeding en absoluut niet plat kon liggen. En het hoeft niet altijd te zijn hoor. Hier was het bijv alleen 's avonds dat ze last had. Naast medicijnen kun je nog het volgende doen: - fles voldoende indikken; - bedje schuin zetten, zodat de voeding beter in de maag blijft; - min een half uur rechtop houden na de voeding. Als je het gevoel hebt dat Zantac niet helpt zou ik dat even melden bij de HA. Dit hoor ik vaker namelijk. Er zijn nog veel meer medicijnen tegen Reflux, misschien helpt iets anders beter (wij gebruiken Nexium, en het werkt geweldig)
Idd nutriton, maar probeer ook eens 'infacol' misschien zit er ook wel lucht wat niet weg wilt. Beide heeft goed gewerkt bij onze zoon. Succes en sterkte. Het kan best heel moeilijk en zwaar zijn.
Hier ook reflux (gaat nu gelukkig de goede kant op met gewoon jbpm toevoegen), maar ook hier is het de ene dag beter dan de andere. Geen idee waarom (ook al krijgen ze elke dag dezelfde hoeveelheid en soort melk), maar de ene dag denk ik, ik zeur want het gaat heel goed, en de andere dag sta ik met mijn handen in het haar. De enige nuttige tip: het kost tijd, het duurt lang voordat het over gaat, en er is weinig aan te doen. Blijf aandringen bij je HA! Dan gaan ze het misschien onderzoeken. Het is en blijft zielig, maar er wordt vaak niets aan gedaan helaas.
Heel erg bedankt voor jullie reacties, en zo snel al! Wat slapen betreft: soms heeft hij een 'goede' dag en slaapt dan ook lekker. Maar zoals gisteren, kan ik hem de hele dag niet neerleggen en blijft hij maar last hebben. Zijn bedje staat ook schuin en heb ook onder zijn matras van de kinderwagen doeken gelegd. Hij wordt regelmatig wakker met een 'klotsend' geluid en heb al een paar keer gehad dat ik hem dan gauw uit bed moet tillen en rechtop moet houden, dan lijkt hij zich ineens te verslikken ofzo. Dit kan ook nog een paar uur NA zijn fles gebeuren. Ik houd hem ook een half uur rechtop na de fles. Waaraan merkten jullie dat jullie kindje niet goed plat kon liggen? Ik ga toch maar weer met de kinderarts bellen en overleggen over eventuele andere medicijnen.....
Hier hebben ze er ook niks aan gedaan, de kinderarts zei heel leuk hij moet erover heen groeien en als hij goed groeit is er niks aan de hand. En nu heeft Emma ook reflux dus het hele verhaal herhaalt zich weer helaas. We hebben nutriton door de fles en inderdaad de ene dag gaat beter dan de andere.
Hier hetzelfde verhaal... Alleen Lisa spuugt wel (projectielspugen soms), wat stukken minder is nu met nutriton. Verder (nog) geen medicijnen. Verder slaapt ze bij mij redelijk, maar vaak ook heel onrustig en tussendoor spugen of wegslikken en vervolgens vaak huilen. De afgelopen dagen heeft ze overdag niet in bed of kinderwagen geslapen, alleen bij mij. En de afgelopen dagen heeft ze 's avonds alles bij elkaar gekrijst, gister 2 uur lang... Ik ben nu bezig met de huisarts om eerder bij de kinderarts terecht te kunnen dan volgende week donderdag. Want ze groeit misschien goed (drinkt veel en houdt veel voeding binnen), maar zo gaat het toch niet? Ze heeft vaak echt pijn, slaapt overdag zo goed als niet en ontwikkelt zich ook nauwelijks, want ze ligt alleen maar bij ons zich meestal lamlendig te voelen. Ze heeft tot nu toe 2 keer gelachen... er valt verder ook weinig te lachen. En dan kijk ik de foto's terug van Eva toen ze even oud was als Lisa nu.... dan word ik echt verdrietig. Eva was onrustig, sliep overdag nauwelijks, maar zat verder lekker in haar vel, had geen pijn en speelde veel in de box. Lisa is een zielig hoopje baby al ik haar met Eva vergelijk... En nu slaapt Lisa sinds dagen opeens al ruim een half uur in de kinderwagen (nadat ik 2,5 uur met haar stil heb gezeten op de bank). En dan ga ik weer twijfelen, is er echt wel iets, maak ik mezelf niet gek, want ze slaapt nu toch lekker? Kan me voorstellen dat je helemaal gaat twijfelen als de Zantac niet werkt, maar goed, ik lees wel vaker dat andere medicijnen dan wel aanslaan. Maar goed, wat is nu een half uur lekker slapen op een dag... het is voor ons al heel wat, maar het zou natuurlijk normaal moeten zijn dat ze een aantal slaapjes lekker slapen. 's Nachts gaat het trouwens wel super. Ze ligt de hele avond bij ons, valt uiteindelijk in slaap en tukt vervolgens de hele nacht door. Maar wat wil je, als je de hele dag zo goed als niet slaapt.
Lisa ruikt trouwens wel altijd zuur uit haar mond en slaapt dus geen enkele dag goed, als ik geluk heb 1 en misschien 2 slaapjes en verder heel onrustig. Ik kan me goed voorstellen dat je gaat twijfelen als hij niet zuur ruikt en soms wel goed slaapt. Maar kan het niet zijn dat hij soms gewoon wat meer last van zuur heeft dan anders? En misschien niet zo heel erg veel zuur, waardoor hij er niet naar ruikt, maar er toch last van heeft? Ik hoop dat jullie snel de juiste medicatie vinden, het is echt niet leuk als je kindje niet lekker in z'n vel zit...
ik zit even mee te lezen en herken heel veel dingen. mijn zoon is nu 19 dagen en kan ook niet platliggen. hij spuugt niet maar slikt en herkauwt zijn eten. af en toe verslikt hij zich zo dat ik hem direkt omhoog moet houden het lijkt dan net of hij stikt. hij huilt ook veel. de ene dag is het erger dan de andere. vandaag was het zo erg dat ik bij de ha ben geweest en die verwees me gelijk door naar de kinderarts. ik heb nu nexium en jbpm voor de fles te verdikken. wat ik goed begrijp is dat er weinig aan te doen is. gelukkig nam de ka me heel serieus. ik ben nu opzoek naar een osteopaat die gespecialiceerd is in baby's. iemand daar ervaring mee?
Hier ook reflux kindje. Het is idd zo dat meer dan de helft van de kindjes last heeft van "reflux" ivm het nog niet volgroeid zijn van het maagklepje (wat geen klepje is maar een kringspiertje). Bij de meeste kindjes wordt het na 3a4 maanden minder en bijna alle kindjes zijn er met een jaar overheen gegroeid. Dat is meteen de reden waarom er weinig aan gedaan wordt. Meestal is er met nutriton en schuin zetten van het bedje wel redelijk mee om te gaan. Soms worden er nog medicijnen voorgeschreven, maar tot het 1e jaar wordt er verder niet zo heel veel mee gedaan. Wat best logisch is, want anders zaten de kinderartsen meteen volgepland met kindjes die spugen zoveel zijn het er. Bij een nog niet goed werkend "klepje" kan het dus best zijn dat het de ene dag al wel goed gaat, maar de volgende dag weer niet. Mijn dochter heeft een niet werkend "klepje" en die heeft dus nooit goede dagen gehad. Is in het begin veel afgevallen en groeit nu nog zeer slecht. Ze is nu 16 maanden en moet nog steeds alles ingedikt krijgen, heeft slikfoto's gehad en ph-metrie met medicijnen in indikken en de waardes waren nog steeds veel te hoog. Las dat iemand t matrasje omhoog heeft gedaan met een paar doeken, even ter vergelijking, onder het ledikantje van mijn dochter zitten klossen van 15 a 20 cm hoog, die paar doeken maakte hier helemaal niet uit (maar kan voor jullie net genoeg zijn natuurlijk ). Ook heeft mijn dochter bijna nooit gelegen, ze zat altijd in haar wippertje en als ze overdag moest slapen had ik haar in een draagdoek bij me omdat ze zo bijna rechtop hing. Het liggen op het speelkleed deed ik voordat ze gevoed moest worden om de schade te beperken. Als monddoekjes gebruikte wij hydrofielen en om te boeren gebruikte we een handdoek omdat we anders zelf helemaal onder zaten. Als ik jou was zou ik ook wat meer nutriton aan de flessen toevoegen en als de zantax niet werkt gewoon even terug gaan naar je ha/ka om te vragen of je een ander medicijn kan krijgen. Je hebt idd ook nog nexium of losec en er zullen nog wel meer te verkrijgen zijn. Succes ermee, hoop dat je snel DE formule weet te vinden waarmee het wel werkt. Je zou ook nog infacol kunnen gebruiken (zoals iemand al zei) tegen de lucht, of misschien laten testen op kma? O osteopaat werkte hier voor geen meter, maar heb 2 vriendinnen die reflux kindjes hadden waarbij het echt heel goed werkt!
ik zou echt niets gebruiken tegen reflux op deze leeftijd. na het eten kan ook een boertje zijn dat niet uit wilt.dat kan ook zo een gezicht veroorzaken. goed laten boeren. en na het flesje inderdaad rechtop houden 20mn. het goed nieuws is: het gaat weer vanzelf over rond 3 maanden of zo...
Weet je wel waar je het over hebt??? Dit is misschien als je kind een klein beetje reflux heeft en elke baby heeft het wel een beetje. Bij heftige reflux heb je echt wel iets nodig. Voordat wij Zantac gingen gebruiken begon Lisa 's avonds de borst te weigeren, terwijl ze echt wel honger had. Als wij niets waren gaan gebruiken, was de kans best groot geweest dat ze aan de sondevoeding had gemoeten. En ze krijste 's avonds alles bij elkaar. Dus toch maar wel liever medicijnen gebruiken... En 20 minuten rechtop na een voeding? Bij heftige reflux is dat echt te weinig, sommige kinderen kunnen helemaal niet liggen (gelukkig Lisa nu wel met nutriton en Zantac). Ik hou Lisa zo'n drie kwartier rechtop en dan nog komt er meestal wel wat terug (maar meestal niet zoveel dat er niet door kan slapen). Rond de 3 maanden gaat het vaak over, maar dat geldt volgens mij voor de lichte vorm van reflux. De kinderarts had het over een jaar en in sommige gevallen duurt het nog wel langer.