Ons kleintje is bijna 3 weken en elke avond klaarwakker en clusteren.. Slapen doet hij het liefst op mijn arm en in z'n bed wordt hij snel wakker.. Verder huilt hij niet veel maar drinkt wel graag elk uur-anderhalf uur wat ik rek tot 2 uur.. Nu heb ik van het cb het boekje Regelmaat brengt rust geleend maar ik vraag me af of Justin daar niet te klein voor is?? Je kan toch niet verwachten dat een baby van 3 weken alleen in de box gaat spelen? Of laten huilen??? En zo ja hoe lang dan?? Is het verstandig om hier nog even mee te wachten of is er een middenweg voor zulke jonge baby's ?? (onze oudste hebben we in slaap gewiegd tot een maand of 6, overdag dan, en dat wilde ik nu graag voorkomen )
je mag hem gerust even laten huilen, ze moeten immer het ritme nog vinden, vaak slapen ze overdag en snachts wakker. zels als ze 3wk zijn kun je al rust en regelmaat erin brengen. maar zelf vond ik het best moeilijk, bij ons ging ze juist met 3 week spoken en veeeeeeeeeeeeeeel huilen. wij zijn op een gegeven moment gaan inbakeren iets wat ik eerdre had moeten doen.
we zijn gelijk vanaf dag 1 begonnen met regelmaat. na 1 week sliep hij snachts al door. en na 1.5 maand sliep hij al van half zeven tot half zeven door. dus ik denk wel dat dat belangrijk is. maar ja ieder kind is verschillend en ook elke moeder is anders. je moet doen waar jij je goed bij voelt
We zijn bij de eerste ook meteen met regelmaat en rust begonnen. Ik denk zeker dat het helpt, maar heb ook het idee dat babietjes ook tijd nodig hebben om te wennen aan de wereld. Het duurt even voordat ze 'geland' zijn. Ze kunnen in het begin wat onrustig zijn, veel bij je willen liggen. Geef daar aan toe, maar houd in de gaten dat je hem ook de mogelijkheid geeft om te leren zelf in slaap te vallen. Hoe dat moet, is bij elk kind verschillend. Er zijn babies die altijd in slaap vallen bij hun moeders, en niet in hun eigen bed, en waarbij het slaappatroon uiteindelijk ook goed komt. Dus het is niet persee altijd nodig om het volgens de 'Ria Blom methode' bijvoorbeeld te doen. Anderzijds heb ik nu twee babies gehad waarbij ik beiden de regelmaat en rust heb toegepast. Ze zijn beiden redelijk goede slapers geworden, en ik heb bij beiden het eerste jaar niet als zwaar ervaren. Ik denk doordat ze voldoende hebben kunnen slapen, op tijd kunnen eten etc. Dus voldoende aan hun behoeften kunnen voldoen waardoor ik een tevreden baby had, althans ik denk dat dit de reden is.
aanvulling: Een baby vind de box vaak leuk worden als hij rond de drie maanden is. Mijn jongste zoon piepen als ik hem er in legde, maar rond drie maanden toen hij beter met zijn handjes uit de voeten kon, begon hij het leuk te vinden en te spelen. Laten huilen: we hebben onze zonen ook laten huilen, maar alleen bij de inslaap huiltjes. Ik kon op een gegeven moment horen of het een inslaaphuiltje was of iets anders. Soms wist ik het niet meteen, maar als ik dan een tijdje luisterde kon ik het wel horen. Ik ging er wel een paar keer heen. Aai over de bol, speentje erin. Liedje aan, maar liet hem wel verder huilen. Ik kon dit verdragen omdat ik wist dat hij het nodig had. Vaak viel hij na 10 minuten in slaap. Belangrijk is dat je hem niet elke keer uit zijn bed haalt en van alles gata doen om hem in slaap te krijgen. Zoals wiegen, met hem rond lopen. Regelmaat en inbakeren is een aanwijzing, doe er mee wat bij jou past.
Onze dochter ging met 6 weken doorslapen en toen ben ik ook bewust met rust en regelmaat begonnen. Heeft bij ons erg goed gewerkt, ging eigenlijk ook allemaal vanzelf. Eelijk gezegd vind ik 3 weken nog erg jong, die kleintjes hebben dan nog veel behoefte aan mama en om hem nu al te laten huilen... nee ik zou het niet over mij hart verkrijgen. Het verschil tussen box (speelplek) en bed (slapen) heeft hij nu ook echt nog niet door. Met een week of 6 tot 8 zij de zintuigen verder ontwikkeld en krijgen ze meer "prikkels" door (bed = rust en box = spelen). Ik zou hem inderdaad wel de kans geven om zelf in slaap te leren vallen, missschien overdag lekker bij je houden en hem aanleren om 's avonds zelf in zijn bedje in slaap te vallen?
Ik zou het nog lekker zo houden! Wat betreft het clusteren, je hoeft de tijd tussen de voedingen toch niet te rekken, tenminste, ik denk dat je borstvoeding geeft? Gewoon lekker aanleggen hoor als hij dat wil. Laten huilen vind ik op deze leeftijd helemaal niet nodig, het ritme komt vanzelf wel. En in de box spelen, gewoon even kijken of hij het leuk vindt, kan hij lekker om zich heen kijken misschien. Lisa ligt elke avond bij mij op schoot. Vanaf een uur of 9 gaat ze de nacht in (regelt ze zelf) en komt dan rond een uur of 3/4 weer voor een voeding, soms ook wat later. En dit gaat al een aantal weken zo, vanaf 2-3 weken. Hier clustert ze trouwens ook vaak 's avonds. In de box speelt ze nog niet, ze spuugt veel en is dus veel bij mij na een voeding en daarna slaapt ze (als het meezit en ze niet teveel spuugt). Ik leg haar alleen soms even snel in de box als ik een boterham moet klaarmaken of naar de wc moet enzo. Eva ging trouwens vanaf een week of 10 's avonds boven slapen, ze werd toen erg onrustig bij ons en had haar rust dus nodig. We kijken nu ook weer hoe het gaat en merken vanzelf wel wanneer het beter is om Lisa boven te leggen. Vanwege het spugen ligt ze overdag altijd beneden trouwens, boven leggen werkt echt nog niet. En bij Eva hebben we ook altijd maar wat aangerommeld, maar dat is vanzelf helemaal goed gekomen . Zal nu ook vast wel helemaal goed komen.
Mijn dochter lag in het begin weleens de hele avond bij me te drinken. Bij bv gewoon voeden op verzoek, ze krijgen echt vanzelf wel regelmaat. Ik ben alleen al wel heel vroeg begonnen met een bedritueel. Na de voeding tussen 17-20 zeg maar in bad en dan drinken zo lang ze maar wil, daarna in bed. Nu is haar ritme met 4 maanden prima en slaapt van 20.00 tot 6.30. Fantastisch dus op de bv.
Ik zou zo'n kleintje nog niet laten huilen, is nog maar 3 weken oud. Lekker bij je laten slapen, lekker laten clusteren, gewoon aanleggen en je hoeft niet te rekken hoor. Hebben wij ook gedaan en na een maand of 4 ging ze vanzelf in haar eigen bedje slapen. Zou me er niet te druk om maken, nu al helemaal nog niet. Rust en regelmaat kun je trouwens ook wel verkrijgen zonder dat je daarvoor je kindje moet laten huilen hoor.
Het cb had geadviseerd om wat te rekken.. Hij gebruikt m'n borst graag als speen en als ik niet uit kijk zit ik van 15 tot. 02 te voeden..
Regelmaat is eigenlijk een soort vaste volgorde die je kan aanhouden. Zoals wakker worden, voeden, "spelen"en dan in de box. Hoe ouder je kindje wordt, hoe meer ze in de box kunnen. In het begin is het spelen gewoon lekker knuffelen. Ik deed mijn zoontje af en toe in de box, maar bleef dan bij hem en ging wat spelen. Al was het een paar minuutjes. Als hij het niet leuk vond haalde ik hem er weer uit. Onze tweede zoon was een spuger, dus ik zetten hem veel inhet wippertje. Dat vond hij wel fijn. Laten huilen bij inslapen: het is meer jammeren dan echt heel erg huilen. Vaak wordt het jammeren langzaam minderen en dan vallen ze in slaap. Als ik het gevoel had dat het geen inslaap huiltje was, haalde ik mijn zoon er ook weer uit. Dan kwam er een boertje etc. Ik denk dat je met drie weken nog niet teveel moet verwachten van dat je op alles al invloed op hebt. Wel veel, maar niet alles. Onze tweede zoon heeft de eerste paar weken hele avonden lekker bij mij op de bank gelegen, want alleen slapen in zijn bed maakte hem erg onrustig. Op een gegeven moment merk je dat ze zich rustiger voelen, en dan kun je het bedje 's avonds proberen. Babies zijn vaak aan het begin van de avond en de avond zelf huileriger. Ik denk dat je ook wat vertrouwen moet hebben dat een deel vanzelf goed komt. Hou gewoon in de gaten dat er geen vervelende gewoontes insluipen. Zelf in slaap vallen, moeten ze ook leren. Sommige babies doen dat gemakkelijker dan de ander. Maar je kunt ze er op een 'zachte'manier bij helpen. Baby wel in bed leggen, maar er zelf even naast zitten. Liedje zingen, neurien aai over de bol zodat ze ontspannen en de slaap kunnen vatten , en dan langzaam steeds minder 'hulp geven bij inslapen. Het boek van Ria blom geeft je wat hanvaten. Maar in het boek van Lekker slapen zonder huilen van Pantley staan ook veel slaaphygiene tips in waarvan het nuttig is als je die ook weet. Want soms kun je met kleine ingrepen het voor je baby al makkelijker maken om een gezondslaapritme te ontwikkelen. Hoe lang laten huilen? Het is even zoeken. Soms was mijn zoon met 10 minuten weg, soms huilde hij langer. Dan twijfelde ik, haalde ik hem eruit, en dan zag ik even later dat hij zo moe was, dat ik hem toch maar weer teruglegde. En soms langer laten huilen. Ik heb gemerkt dat het heen en weer wiegen, en allerlei trucs die je dan uit de kast trekt om hen in slaap te laten vallen, hem wakker hielden, en uiteindelijk ervoor zorgde dat hij niet in slaap viel. Experimenteer ermee. Probeer het een week. Je geeft je kind niet meteen een trauma als je hem laat huilen deze ene week. Luister goed naar hem. Denk goed na: heeft hij een schone luier, honger, genoeg geboerd etc. En als je hem wat laat huilen, kom gewoon elke paar minuten even kijken. Praat tegen hem etc. Stel hem gerust. Dan ben je toch bij hem. We moeten ook weer niet te bang zijn om kindjes te laten huilen. Huilen geeft ook ontspanning, even de prikkels ervan af huilen. Althans zo kijk ik er naar, ik weet dat anderen er anders over denken.
@mirjam: dat is dan weer lekker een bv ondermijnend advies waarschijnlijk. Vooral met 3 weken zou ik je kleintje lekker laten drinken wanneer hij dat wil. Pas als hij niet meer actief drinkt kun je hem loskoppelen, maar ik zou dan niet de volgende voeding gaan rekken.
ik had in de eerste weken beide dochters ook de hele dag dicht bij me hoor.. het is nogal wat voor zo'n kleintje na 9 maanden ineens in de buitenwereld te zijn.. het liefst waren en zijn ze nog lekker dicht bij me... heb er niet zo moeilijk om gedaan en pakte ze lekker bij me als ze niet konden slapen of huilde... ik installeerde me dan in bed en de tv aan, laptop erbij en dan lagen we heerlijk te genieten.... pas na een maand of 2 ben ik begonnen met het wennen aan hun bedje overdag en savonds en de tussenslaapjes.... het gaat eigenlijk vanzelf als jij je gevoel nagaat....
Ik kan alleen vertellen hoe het bij ons ging en wat mijn gevoel hierover is. Wij hebben rust en regelmaat na de eerste week al toegepast. Mijn zoontje was heel erg onrustig sliep overdag niet of heel moeilijk. Na het toepassen van rust en regelmaat (niet op de klok, maar volgorden van handelingen hetzelfde) icm met inbakeren hebben wij heel snel een heel ander kindje gekregen. Hij sliep, en hoe! Ik heb hem nooit in slaap hoeven te wiegen en na 1 week sliep hij in altijd zonder morren. Ik zeg overigens niet dat ik dit ook bij eventueel volgend ook op deze manier doe. Het hangt helemaal van dat kindje af. Als het nodig heeft dan komt het rust en regelmaat weer van pas, ook weer vanaf het begin.
Het kan zijn dat je zoontje aan het clusteren is hoor, dat is met een paar dagen alweer over, dus gewoon aanleggen als je kindje erom vraagt. Was bij mijn zoontje ook zo rond die tijd, dacht echt dat mijn tepels eraan gingen, soms kwam die om de uur! Het is allemaal vanzelf goed gekomen, en wat betreft huilen, ik persoonlijk heb ervoor gekozen mijn zoontje niet te laten huilen (altans die 10min regel), hij sliep de eerste paar weken haast NIET overdag en wilde alleen maar opgetild worden (was de wanhoop nabij soms), en veel huilen dat hij deed, want hij vertikte het neer gelegd te worden, en slapen overdag wat was dat!? maar heb me eraan overgegeven en tilde hem zoveel op als hij wou, en het is nu echt een heel ander kind! Slaapt nu wanneer hij moe is gewoon in zijn eigen bed, in het eigen slaapkamertje. (snachts nog bij mij op de kamer in het wiegje, maar overdag in zijn bed, wil hem alvast leren te slapen in zijn eigen ledikant omdat zijn wiegje bijna te klein word..
Ander verhaal (niet beter hoor maar anders) Wij zijn vanaf de 5e week een routine gaan invoeren (6/7 bv-voedingen overdag en één in de nacht) met vaste slaaptijden en even laten huilen (maar een paar minuten) icm puckababy. Ging binnen een week geweldig. Meneertje sliep zelf in. Sliep dus overdag een maximaal aantal uren en 's nachts een hele ruk. Hij is gaan doorslapen (23:30 - 8:00) met 6,5 week en met 14 weken: 20:00 - 8:00 dus hier: - een vaste volgorde van zaken - veel voedingen overdag - geen speen (pas een paar weken later en alleen vóór het inslapen) - vaste slaaptijden - inbakeren (puckababy) - enkele keer een kv om 19:30 (als mama er klaar mee was) - laten huilen (niet krijsen, schreeuwen etc) maximaal 5 - 10 min
Met drie weken hadden wij hier geen rimte hoor. Ik vind het wel erg vroeg voor een baby van drie weken. Hier ook een meisje die gerust alweer na anderhalf uur kwam. Dan gaf ik er gewoon aan toe hoor, dat zorgt er alleen maar voor dat jouw lijf en je baby beter op elkaar af raken gestemd. Nu zit er zo 3 uur tussen een voeding, dus no worries. Liever aanleggen en daarna een tevreden slapend kindje dan een half uur een mopperend en huilend babytje toch? Mijn tip is nu ingaan op de behoefte van je baby, waarschijnlijk is het met een paar weken al heel anders. Slaapt hij niet lekker in de kinderwagen bijvoorbeeld? Ik leg Eef ook vaak in de kinderwagen en dan wandelen we een rondje, vooral met het heerlijke voorjaarsweer van de afgelopen weken. Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Moet nu stoppen want mijn pizza is klaar .
Ooh, overigens heb ik hier nu nog steeds geen echt ritme hoor. Maar dat vind ik niet erg. Soms slaapt ze 'sochtends in haar eigen bed, soms in de kinderwagen, de draagdoek of zoals zonet deed ze een slaapje in de box. Het ligt eraan wat jij voor jezelf en je gezin belangrijk vind. Daar naar kijken en dan beslissen hoe je met je kind om wil gaan. Een methode kan daarbij helpen, maar is beslist niet heilig. Nu ga ik mijn pizza eten .