Regelmaat in flesvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Hopje, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Hallo,

    Onze zoon, 7 weken oud, krijgt sinds gister geheel kunstvoeding. Dit hebben we afgebouwd met de borstvoeding. Met de borstvoeding hadden we een vaste regelmaat erin zitten, en deze regelmaat zit er nu nog in, maar met kunstvoeding zal er wel een ander regelmaat in moeten toch? Hij is 5 kilo en krijgt 28 schepjes per dag verdeeld over 8 voedingen. Hij zit nu op:

    1.00 - 4
    4.00 - 3
    7.00 - 4
    10.00 - 3
    13.00 - 4
    16.00 - 3
    18.00 - 3
    20.00 - 4

    Moet hij nu terug naar 6 voedingen? Dus meer per fles? Hoe doe ik dat en hebben jullie en tip voor een tijdschema? De 'laatste' voedingvna 20 uur vinden wij zelf wel prettig, dus geen probleem om er 's nachts uit te moeten! Wakker maken om 23 uur werkt bij hem niet en ook voor ons niet omdat wij zelf dan al slapen en dan toch wakker moeten worden.

    Dankjewel!
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Je zou eerst terug kunnen gaan naar 7 voedingen. Geef dan de laatste om 20.00 uur en laat hem zelf komen. De volgende voeding ook nog, zal wel in de nacht zijn. Overdag geef je dan om de vier uur, en dan iedere keer 120 ml water en vier schepjes.

    Het zou er dan zo uit kunnen zie:
    20.00
    01.00
    05.00
    09.00
    13.00
    16.30
    20.00

    Als dit goed gaat, kun je terug naar 6 voedingen. Tegen die tijd mag je gerust weer vragen hoor.

    In principe heeft hij 750 ml per etmaal nodig. Dus als hij 7 x 110 drinkt is genoeg.

    Groetjes Adrienne
     
  3. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Dankjewel voor je reactie! Gister al uitgekomen op 7 voedingen!

    Heb je nog een tip hoe ik de tijd kan overbruggen met hem als hij na 3 uur al begint te huilen om voeding (hij zit zelf nog in het oude ritme dus). Ik heb gister maar telkens gewandeld om de tijd te overbruggen, dan is hij wel rustig. Maar om dat nu elke keer te gaan doen... Hoe kan hij eraan wennen dat er meer tijd tussen zit?

    Ik heb hem ook wel even laten huilen (half uur) maar om hem nu een uur te laten huilen tot de voeding lijkt me ook niet de bedoeling.

    Ik had in het vorige ritme de vaste structuur dat hij direct vanuit bed voeding krijgt. Dit kon ook zo omdat hij zich netjes om de 3 uur meldde... Maar nu haal ik hem er dus wel eerst uit en krijgt hij niet meteen. Hij raakt beetje in de war denk ik zo?
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Je zou kunnen proberen om wat meer te geen, dus alle flessen 120 ml. Blijkbaar heeft hij het nodig.

    Groetjes Adrienne

    Laat even weten hoe het verder gaat.
     
  5. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Wat fijn dat jullie meedenken en zo beschikbaar zijn! Super!

    Ik geef nu al flessen van 120 cc + 4 scheppen. Want anders klopt de verhouding water-poeder niet...

    Maar meer dan 7x120 cc per dag bij 5 kilo is niet goed toch?
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Nee dat wordt wel erg veel. Ze mogen ongeveer 75 ml per pond gewicht, dat is dus 750 ml bij 10 pond per etmaal.
    Ik denk graag mee, vind het altijd mensen te helpen.

    Groetjes Adrienne
     
  7. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Is het bezwaarlijk dat hij nu 875 per dag krijgt?
     
  8. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Krijgt hij in één fles 150? Op zich niet bezwaarlijk, maar moet niet meer worden.

    Groetjes Adrienne
     
  9. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    125 cc + 4 scheppen.
     
  10. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Is prima hoor! Hopelijk doet hij het zo goed!

    Groetjes Adrienne
     
  11. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Als we terug gaan naar 6 flessen, is het dan 6 x 150 cc + 5 scheppen?
    Misschien werkt dat beter voor hem.... Iets meer zijn maag vol. Hij is immers al ruim 7 weken... Gister ging heel goed, hield het goed vol, zelfs een keer 4 uur!
     
  12. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    150 is wel veel in één keer hoor. Je kunt beter wachten tot hij zelf weer aan geeft dat hij meer wil en iedere voeding er 4 uur tussen slaapt. je gaat anders heel snel van 90 naar 150 denk ik.

    Groetjes Adrienne
     
  13. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Hoi!

    Het gaat prima hier. Hij krijgt 7 flessen per dag en hij krijgt wanneer hij erom vraagt en dat is praktisch elke dag hetzelfde. Hij is dus toch nog vrij snel in dit ritme gewend geraakt! Maar de fles van 6 uur drinkt hij niet leeg terwijl hij zich dan wel meldt. Meestal moet hij dan ook poepen tijdens de fles en stopt dan met drinken. Daarna wil hij niet meer. De tijden er nu zo uit:

    2 uur - 120 cc
    6 uur - 60 cc (bied wel 120 aan maar hij drinkt gewoon niet op)
    8 uur - 120 cc (want dan heeft hij al wel weer dorst)
    11 uur - 120 cc
    14.30 uur - 120 cc
    18 uur - 120 cc
    21 uur - 120 cc (voor deze voeding maken wij hem wakker, hij slaapt vanaf 19 uur)

    Met 120 cc bedoel ik: 120 cc water + 4 scheppen. Volgens de verpakking mag hij 5 keer per dag 5 scheppen dus 25. En hij zit nu op 26, netjes toch?

    Zowel mijn zoon als wij zijn hier wel tevreden mee, maar ik vraag me wel af wat we moeten met de fles van 6 uur. Gaat hij dit vanzelf anders doen? Of moeten wij hier iets in. Na 6 uur is hij wel wakker, en gaat pas weer slapen na de fles + spelen van 8 uur.

    Het schema wat je aan het begin aan mij gaf, is trouwens maar 6 voedingen per etmaal, want je hebt 20 uur twee maal genoemd :)

    Groetjes en goed weekend!
     
  14. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Sorry, ik zie het ja. De voeding van 18.00 zou ik zo laten hoor. Het gaat goed zo, dus zou ik het zo laten.

    Groetjes Adrienne
     
  15. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Ik bedoelde de fles van 6 uur sochtends :), dan drinkt hij maar 60 cc en 2 uur later dan alweer een fles van 120 cc....
     
  16. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Sorry, die bedoelde ik ook. Ik zou het het zo laten. Je zou hoogstens een keer kunnen proberen om geen voeding te geven,maar dat zal hij dan waarschijnlijk helemaal niet goed vinden. Hij zal waarschijnlijk die voeding over gaan slaan, en dan pas om 08.00 de eerste krijgen.

    Groetjes Adrienne
     
  17. Hopje

    Hopje Actief lid

    7 jan 2009
    172
    0
    0
    Vanochtend proef op de som genomen: Alleen maar verschoond om 6 uur en toen teruggelegd... En hij sliep daarna door! Dus het was meer mijn behoefte dan de zijne die 60 cc haha! ;)

    Ik vind het fantastisch dat je telkens zo snel reageert op de vragen! Ik vind het fijner om aan jou te stellen dan aan het cb, want die zitten er steeds op te hameren dat we naar 5 voedingen per dag moeten zonder nachtvoeding... (En dat lijkt dan weer meer hun behoefte te zijn dan de onze haha)
     
  18. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Ik ben blij dat je er wat aan hebt.

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina