Regelmaat speelafspraken na school (met poll). Groep 3 en 4.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MyMiracle, 29 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Met welke regelmaat heeft jouw kind een speelafspraak na school?

  1. Niet

    6 stem(men)
    4,0%
  2. Minder dan of 2 keer per maand.

    14 stem(men)
    9,4%
  3. 3 keer per maand.

    13 stem(men)
    8,7%
  4. Elke week.

    48 stem(men)
    32,2%
  5. 2 keer per week.

    44 stem(men)
    29,5%
  6. 3 keer per week.

    19 stem(men)
    12,8%
  7. 4 keer of vaker per week.

    5 stem(men)
    3,4%
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik merk dat het nogal verschilt per kind(of eigenlijk ouders) hoe vaak er na school speelafspraken gemaakt (mogen)worden.
    Wat soms voor wat ongemakkelijke situaties zorgt is mijn ervaring.
    Hoe is dit bij jullie, hoe veel speelafspraken mogen er gemaakt worden?

    Voor mijn dochter vind ik 1 keer per week een speelafspraak genoeg. Met uitzondering mag ze voor de 2de keer in de zelfde week een speelafspraak maken.
    Een week geen speelafspraken komt ook wel eens voor.

    Waarom?
    Mijn dochter zit in groep 3, wat samen met groep 4 belangrijke schooljaren zijn met betrekking tot leren lezen/schrijven/rekenen. De basis wordt in deze schooljaren gelegd.
    Vooral in groep 3 is vrij veel nieuw en leren ze echt in een rap tempo nieuwe dingen.
    Ik probeer dus een balans te creëren tussen rusten en spelen.

    Wat ook van invloed is op mijn keuze qua hoeveelheid speelafspraken is onze woonomgeving.
    Wij wonen in een buurt met veel leeftijdgenoten en veel speelgelegenheden.
    Wat betekend dat ze vaak buiten of binnen speelt met kinderen uit de buurt.
    Zo kan ik me voorstellen dat je je kind vaker speelafspraken laat maken wanneer er geen leeftijdsgenoten in de buurt wonen en/of er geen speelgelegenheid in de buurt is.
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste zit in groep 5 en de jongste in groep 1. Ze spreken wel 2x in de week af. Daarnaast gaan ze nog 2 dagen in de week naar de bso. Ik zie eigenlijk niet echt een reden om het te beperken. School gaat ze makkelijk af. Als ze niet afspreken met een vriendje van school, spelen ze buiten met kinderen uit de straat, dit gaat vaak minder leuk dan met de vriendjes van school. Dus ik heb liever dat ze met een vriendje van school afspreken. Rusten lukt sowieso niet als ze uit school komen, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten. Na het avondeten begint hier de rust; voorlezen, rustgevend kruidenbadje en naar bed.
     
    Hopsatee en MyMiracle vinden dit leuk.
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb ‘niet’ gestemd, aangezien ze tegenwoordig bijna geen afspraakjes heeft. Maar hier tegenover staat wel dat 3 klasgenootjes hier in de buurt wonen en daar speelt ze bijna altijd mee, incl haar beste vriend ;) Dus hier is het niet echt nodig en vraagt ze er bijna niet naar. Een enkel keertje speelt ze dus met een ander kindje die wat verderweg woont.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Mijn jongste zit in groep 3. Hij gaat 2 dagen naar de bso. De andere dagen mag hij meestal wel afspreken. Het lukt niet altijd, soms komt het ook niet uit. Maar bewust beperken doe ik niet.
    Ik heb graag dat hij afspreekt, in zijn eentje verveelt hij zich vaak.

    Buiten spelen met vriendjes begint een beetje te komen, maar omdat ze niet echt in de straat wonen, is het toch wel een heel ding. Ik vertrouw hem niet, hij zou zo ergens heen gaan waar hij niet mag komen, dus ik laat hem niet zo vaak zonder toezicht buiten spelen. Hij weet dat hij zich beter aan de regels moet houden om meer vrijheid te krijgen, dus het gaat steeds beter.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik heb geen max qua speelafspraakjes, maar kijk gewoon even hoe het uitkomt met sporten etc. Ik vind het niet nodig om er een beperking op te zetten.
     
    Hopsatee en MyMiracle vinden dit leuk.
  6. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    hier max 3x in de week (groep 4) op de 2 korte dagen en 1x op een lange dag
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    De dagen dat ze af kunnen spreken, mogen ze afspreken. Ik heb dus geen max, maar ze hebben één dag ze sport na schooltijd en één dag gaan ze naar de BSO, dus die dagen kunnen ze niet afspreken (een heel enkele keer neem ik wel eens een kind mee op de dag dat ze sport hebben).
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  8. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.290
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Dochter een keer of 2/3 per week. Zoon 1x in de 2 weken ongeveer.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Mógen in principe elke schooldag als we niks hebben maar in de praktijk spreekt ze nog geeneens elke week af
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  10. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Heb elke week gestemd maar het hangt tussen 1-2 X per week in. 2 dagen BSO, 1 dag zwemles na school en 2 dagen om te spelen. Dat mag ook gewoon.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  11. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    Zovaak ze zelf wil meestal is het wel 4x per week. Soms kan het niet als we weg moeten s'middags maar anders geen probleem.
    Ze zit in groep 4 en we doen dit zo al vanaf groep 1
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb drie keer per maand gestemd maar het kan ook weleens iedere week 1x zijn.
    Twee dagen vallen af ivm BSO en 1 middag ivm zwemles.
    Ik vind 1x per week meer dan genoeg.
    Ze is vaak toch wel moe en ze vindt het ook fijn om gewoon even op zichzelf te zijn.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.410
    3.964
    113
    noord holland
    Hier mochten ze in principe altijd. Alleen op de ene dag bso kon t niet. En wanneer ze een clubje na school hadden kon het ook niet altijd, dat wisselde echter nog wel eens per jaar en was dus ook wel eens pas einde vd middag/ begin avond of op zaterdag dus dan kon er wel makkelijker afgesproken worden doordeweeks.
    Ze gingen met vriendinnen ook buitenspelen. Met de kinderen uit de buurt soms. Maar dan trokken ze juist naar de kinderen die echt altijd rond hingen en net wat groffer in de mond waren en in de omgang dan ikzelf waardeer ;), dus mijn voorkeur ging toch naar de klasgenoten en dus afspreken.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  14. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik heb 3x in de week gestemd. Inmiddels is dat in gr 6 en 8 bijna elke dag maar in gr 3 en 4 was dat 3x per week.

    Je schrijft dat de basis gelegd wordt in gr 3 en 4 en dat rust en balans een grote rol spelen.
    Ik denk dat je echter naar het kind moet kijken, school is niet alleen leren basis lezen en schrijven maar ook sociale contacten aangaan en onderhouden (dat doe je dus ook na schooltijd).
    In afspreken zit ook een sociaal karakter, samen maken we een afspraak en deze vervullen we na schooltijd, samen lopen we naar huis, dat is gezellig. Je speelt met elkaar en de ene keer doe je de zin van jezelf en dan de zin van het kind dat komt spelen, overleggen en keuzes maken. Ook afscheid nemen hoort daar bij.

    Ook als ik naar mijn kind kijk wordt hij gelukkig van spelen met kinderen, daar geniet hij van en komt hij tot rust in zijn hoofd.
    Zo is elk kind anders, kijk niet alleen naar school maar naar de behoefte van je kind.
     
    s82, Lafelife, MyMiracle en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Mijn kinderen zijn inmiddels ouder (dus ik weet niet of ik de poll mag invullen ;)) maar wij hebben nooit een max. gesteld m.b.t speelafspraken. Het is vanzelf zo gegroeid dat mijn jongste dochter ongeveer 1-2 keer per week met klasgenootjes/vriendinnen afspreekt. Mijn oudste dochter is nooit zo afsprekerig geweest maar die gaat, nu ze op de middelbare school zit, af en toe naar een vriendin.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    #16 Jessi79, 30 jan 2019
    Laatst bewerkt: 30 jan 2019
    Mijn dochter zit in groep 3 en spreekt meestal drie keer per week met een klasgenootje af, en soms vier keer. Plus nog een halve dag in het weekend vaak. Eén dag per week gaat ze naar de BSO en dan kan het dus niet. En één dag is soms gevuld met afspraken voor fysio, ergotherapie, kapper, tandarts etc. Dan speelt ze niet direct uit school maar gaat ze later op de middag meestal wel spelen bij een buurjongetje die ook in de klas zit. Rusten kan ze ook wel na de speeldate vind ik, tussen 16.30 - 18.00 uur hangt ze dan vaak op de bank met de tablet of ze kijkt tv.

    Waarom zo vaak? Omdat ik de sociale ontwikkkeling minstens net zo belangrijk vindt als uitrusten om te leren rekenen en schrijven. En omdat mijn dochter het leuk vindt natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik een max van 1x per week zou opleggen.
     
    chrystel73 en MyMiracle vinden dit leuk.
  17. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik heb op stukjes uit je tekst gereageerd in de quote.
    Dat je naar je kind moet kijken, daar ben ik het helemaal mee eens.
     
  18. Moppiemuis

    Moppiemuis Fanatiek lid

    6 okt 2014
    1.996
    231
    63
    Ergens in het midden
    Ik zou het nooit beperken, ik leer mijn dochter zelf aan te voelen wat kan en wat niet. Ze geeft het zelf wel aan.
    Omdat ze veel leren op school is voor mij ook geen reden, heb nog liever dat ze een jaar overdoet dan dat ze onnodig beperkt word in haar sociale deel, vind ik nog veel belangrijker, ze zijn nu kind, ben vooral ook kind.
     
    Rozemarijn33, MyMiracle en Jessi79 vinden dit leuk.
  19. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb elke week gestemd maar dat wisselt, soms kan het niet en andere weken is 2 of 3 keer per week, dat is bij beide kinderen van 6 en 10 jaar hetzelfde.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  20. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Helemaal eens met @Caithy en @Jessi79. :) Wij hebben nooit beperkingen opgelegd mbt speelafspraakjes. Mijn zoontje zit nu ook in groep 3 en hij mag in principe spelen zo vaak hij wil. Dat wil echt niet zeggen dat hij 5x per week bij een vriendje gaat spelen of een vriendje meeneemt uit school. Maar soms wel 4x per week en soms een week niet. Ik zou het echt sneu vinden als wij hem daarin beperken. Spelen is voor hem juist een ontspanningsmoment. Heerlijk toch, lekker uitleven met een vriendje of vriendinnetje. In groep 3 moeten ze al zo veel stil zitten. Laat hem na schooltijd maar lekker spelen en ravotten!

    Wat betreft de balans tussen spelen en rusten... Als hij een middag zonder klasgenootje speelt, betekent dat zeker niet dat hij de hele middag op de bank gaat uitrusten ofzo. Dan speelt hij gewoon alleen of met zijn zus of met een buurtgenootje. Rusten kan daarna eventueel ook wel. Een speelafspraakje duurt hier meestal tot half 5 en we eten vaak rond half 7. Dan heeft hij nog 2 uur om op de bank te hangen (mocht hij dat willen) en 's avonds rust hij maar uit in zijn bed. ;)
     
    MyMiracle en Jessi79 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina