Regelmatig een koortslip

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door bailey, 31 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bailey

    bailey Lid

    2 sep 2007
    41
    0
    0
    Hallo!

    Ik ben nu dik 28 weken zwanger en heb tijdens de zwangerschap (en normaal ook) regelmatig een koortslip.
    Nu las ik dat het virus zeer gevaarlijk kan zijn voor een pasgeboren baby en dat het in je geboortekanaal kan zitten.
    Hierdoor zou ik misschien rekening moeten houden met een keizersnede? Is dat zo?
    En zo ja, hoe groot is de kans dat ik op een keizersnede moet rekenen als ik op het moment van bevallen geen koortslip heb maar daarvoor wel met regelmaat een koortslip heb gehad?

    Alvast bedankt.

    Groetjes Sonja
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Sonja,

    je halat twee dingen door elkaar. Het koortslipvirus is inderdaad gevaarlijk voor pasgeboren baby's. Als je een koortslip hebt die open is als de baby er is moet je hem geen kusjes geven of dicht bij je mond knuffelen en steeds goed je handen wassen.
    je kunt echter wel op de gwone manier bevallen, ook al heb je dan een koortslip.
    Heb je echter ook de geslachtsziekte herpes, dan heb je wel kans op een keizersnede, maar eigenlijk alleen als je die ziekte voor het eerst hebt ten tijde van de bevalling. Het gaat hier ook om een herpesvirus, maar dan op een andere plek!

    Mirjam
     
  3. bailey

    bailey Lid

    2 sep 2007
    41
    0
    0
    Ok, dan begrijp ik het nu goed. Ik heb de informatie van internet verkeerd begrepen. Goed nieuws, dan kan ik waarschijnlijk op de normale manier bevallen.

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Groeten Sonja
     

Deel Deze Pagina