Reis geannuleerd; geld kwijt?

Discussie in 'De lounge' gestart door jessy77, 6 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    #1 jessy77, 6 sep 2019
    Laatst bewerkt: 6 sep 2019
    Gisteren zou mijn man met een neef voor 5 dagen naar New York vertrekken. Helaas kreeg neef afgelopen maandag te horen dat ie met spoed geopereerd moest worden en dat ie daarna voorlopig een aantal maanden niet mag vliegen. Balen natuurlijk maar gezondheid gaat ten alle tijden voor en gelukkig zouden ze het hele bedrag terugkrijgen aangezien neef de hoofdboeker was en de hele reissom heeft betaald (mijn mans zijn deel hebben wij rechtstreeks aan neef overgemaakt). Althans..dat vertelde neef en dus gingen wij er vanuit dat het ook zo was. Was het nl niet zo geweest dan had mijn man er geen problemen mee gehad om dan maar alleen te gaan.

    Nu kregen we vandaag van neef te horen dat hij alleen zijn deel heeft teruggekregen. Hij heeft nog gebeld met het reisbureau en aangegeven dat hij de hele reis heeft betaald dus waarom hij dan niet het volledige bedrag terug heeft gekregen. Het antwoord was; de doorlopende reisverzekering die u heeft is niet van toepassing op uw reispartner.

    Aanvullende informatie; neef heeft alles zelf geregeld via het reisbureau. Dus de vlucht (inclusief annuleringsverzekering), hotel, uitstapjes..alles. Mijn man was daarbij niet aanwezig. Hij heeft enkel zijn deel naar neef overgemaakt.
    Wij wisten dus ook niet (aangezien we nooit naar het buitenland gaan) dat een doorlopende reisverzekering, naast de gewone annuleringsverzekering, misschien wel handig was geweest. Neef wist dit blijkbaar wel maar heeft er denk ik niet bij stil gestaan het ons te vertellen aangezien hij wel vaker op vakantie gaat en er dus waarschijnlijk al een tijdje een had. Ja ..Hij vroeg het mijn man net pas of we zo'n verzekering hadden. Eeehh ..nee dus.

    Nu heeft mijn man zojuist de klantenservice gebeld maar daar komen we niet verder mee. Ze mogen hem geen informatie verstrekken op grond van recht van privacy omdat hij niet de hoofdboeker iso_O Hoe gek is dat?! Dus als het om het terugvergoeden van de reis gaat zien ze hem als medereiziger en wordt zijn helft niet uitgekeerd maar heeft ie als medereiziger daar vragen over dan geldt er opeens recht op privacy van de hoofdboeker en heeft ie geen rechten. En ik was altijd in de veronderstelling dat je altijd inzage mag krijgen op gegevens die gekoppeld zijn aan je identiteit???

    Maar goed, morgen gaan ze dus samen naar het reisbureau om eea te bespreken.

    Wat ik alleen echt niet snap is het volgende;

    Neef wordt hoofdboeker genoemd. Hij heeft dus ook de hele reissom verzekerd en betaald. Als door hem vervolgens de hele rijs wordt geannuleerd hoe kan het dan in vredesnaam zijn dan ze niet het volledige bedrag uitkeren? Waarom wordt een reis die door 1 persoon volledig verzekerd en betaald is opeens gesplitst?? De doorlopende verzekering geldt dan toch voor de hele reissom of zie ik het nu verkeerd?

    Iemand die mij daar antwoord op kan geven??

    Ook zo jammer dat ze tijdens de annulering er neef niet even op hebben gewezen dat mogelijk niet het volledig bedrag teruggestort zou worden. Hadden ze dat wel gedaan was mijn man gewoon alleen gegaan. Nu zijn we waarschijnlijk 1500 euro kwijt voor nop..en dat is zuur!
     
  2. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Het is heel vervelend maar ik ben bang dat jullie het geld inderdaad kwijt zijn.

    Je neef is wel de hoofdboeker en heeft betaald. Maar je hebt wel gewoon 2 tickets betaald.
    De verzekering van je neef vergoed dat deel wel, maar inderdaad niet die van je man. Dan zou hij zelf nog een annuleringsverzekering gehad moeten hebben en zelfs dan is het de vraag of ze vergoed hadden. Dat zou dan ook van de polis afhangen, omdat je als neven geen 1e of 2e lijns bloedverwant bent.

    Het is zuur omdat je er nu achteraf niks meer mee kunt.
     
    Fennec, jessy77 en DQueen vinden dit leuk.
  3. mh81

    mh81 Bekend lid

    29 jan 2009
    748
    11
    18
    Bijzonder verhaal, dit valt trouwens niet onder de doorlopende reis, maar onder de annuleringsverzekering. Wanneer neef de reis heeft geboekt bij het reisbureau incl annuleringsverzekering, wordt dat normaliter afgesloten voor het “hele” reisgezelschap en niet alleen voor hemzelf (tenzij expliciet aangegeven). Is het niet zo dat neef zelf een doorlopende reisverzekering heeft incl annulering? En daarom deze niet heeft bijgeboekt bij het reisbureau? Dat neef ervan uitging dat jouw vriend ook een doorlopende reisverzekering met annulering heeft?
     
    jessy77, RoIn, Mamalove2014 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. mh81

    mh81 Bekend lid

    29 jan 2009
    748
    11
    18
    Wat jij zegt klopt niet helemaal. Wanneer je elkaars reisgezelschap bent, valt het (ongeacht familiegradatie) wel onder dekking. Wat jij zegt over 1e/2e graad gaat over annuleren wanneer je thuis blijft ivm bv overlijden van familielid welke niet mee op reis gaat. Dan kan er alleen geannuleerd worden bij 1e/2e graad .
     
    jessy77 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  5. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Nee dat klopt dus niet.
    Vaak wel, maar dat hangt van je polis af. In sommige gevallen vergoeden ze dan dus alsnog niets.

    Maar goed, wij weten natuurlijk helemaal niks van de type boeking, verzekering die de neef heeft etc. Maar uit ervaring weet ik dat het soms heel krom is maar je dan helaas gewoon pech hebt.

    Ik hoop dat het reisbureau nog meer info geeft en er wellicht toch eea terugkomt. Maar ik ben er alleen bang voor.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  6. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Vreemd verhaal..
    Ik zou het een toffe actie van die neef vinden als hij aanbiedt om zijn teruggekregen geld met jouw man te delen.
     
    Pyaar, bozoe, Evanesco en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    De reis is met bijboeking van annuleringsverzekering geboekt voor de hele reissom.
     
  8. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Tja..wij zouden er zelf nooit om vragen iig. Lief als ie het zou aanbieden maar we zouden hem er niet minder aardig om vinden als ie het niet doet.

    Wel heeft mijn man al aangegeven niet meer een nieuwe datum te willen plannen. Zouden dan weer 1500 euro moeten betalen wat dus uiteindelijk samen op 3000 euro neerkomt. En dat voor 5 dagen New York...hmm nee.
     
    Zulema vindt dit leuk.
  9. mh81

    mh81 Bekend lid

    29 jan 2009
    748
    11
    18
    Hoever van te voren is de reis geannuleerd? Is het niet zo dat je van de reisorganisatie een deel hebt terug gekregen? Dat het overige deel bij de annuleringsverzekering verhaald moet worden? Dit is namelijk wel gebruikelijk. Wellicht moet je dit even navragen.

    Normaliter krijg je, als je annuleert, ook zonder “geldige reden” vaak wel een deel terug wanneer je enige tijd van te voren annuleert (vlak van te voren soms ook weinig tot niets) Vaak ben je dan bv alleen de aanbetaling kwijt. Of krijg je een deel teruggestort. De reis kan immers opnieuw aangeboden worden/ vliegtickets komen weer beschikbaar al dan niet voor een lagere prijs.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  10. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Maar als mijn man dan vervolgens belt om zijn ticket te bespreken dan wordt ie afgekapt met de mededeling dat recht op privacy geldt.
    Prima als ze vinden dat zijn ticket niet onder de hoofdboeker valt in dit geval maar dan zouden ze hen toch ook te woord moeten staan aangezien hij inzage vraagt in zijn eigen gegevens? Ik bedoel..op dat ticket staat zijn paspoortnummer op nota bene! Hoe krom is dat dat recht op privacy geldt op zijn eigen identiteit?
     
  11. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik denk dat je niet meer kan doen dan afwachten wat er op het reisbureau uitkomt. Wij weten niet wat voor polis het is en hoe de dekking daarvan geregeld is. Logisch zou zijn als de anuleringsverzekering die bij de reis geboekt is voor de hele reis geld. Als het wel een doorlopende persoonlijke lening is is dit een ander verhaal. Op het reisbureau smeren ze ook doorlopende reisverzekeringen aan aangezien die buiten de eu vaak voordeliger zijn dan een kortlopende.
     
    Ysabella en jessy77 vinden dit leuk.
  12. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Oke... ik begrijp hieruit dat ze bij het boeken van de reis een annuleringsverzekering hebben afgesloten? Dan moeten jouw man en zijn neef contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij van de annuleringsverzekering om het betaalde bedrag terug te vragen.

    De operatie is een geldige reden om de reis te annuleren. Ook jouw man (als mede-reiziger) zou het geld terug moeten krijgen als hij voor deze reis een annuleringsverzekering heeft afgesloten (wat ik dus begrijp uit jouw woorden). Dit is niet te verhalen op de doorlopende reisverzekering van zijn neef, maar op de annuleringsverzekering die is afgesloten toen ze de reis boekten.

    (N.B. De doorlopende reisverzekering van zijn neef geldt alleen voor jouw neef, niet voor jouw man. Ook al is hij mede-reiziger.)
     
    Ysabella, Fuddey, jessy77 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.548
    2.399
    113
    Heel vervelend voor je man, maar ik vrees dat hij qua vergoeding echt pech heeft. Dat je een reis- en annuleringsverzekering nodig hebt als je op reis gaat vind ik algemene kennis, en behoorlijk naief als je man dit niet geregeld had. Nog mazzel trouwens dat je man niet zoiets is overkomen in New York, want zonder reisverzekering met extea dekking voor medische kosten had je je huis hier kunnen verkopen om de ziekenhuisrekening te betalen.

    Als je met een reisgezelschap op vakantie gaat en jullie staan niet op dezelfde verzekeringspolis als gezinsleden, dan is het altind verstandig om te annuleringsverzekering te informeren dat je reis aan iemand die niet op de polis staar gekoppeld is. Anders wordt inderdaad alleen de reis voor degene die niet kan gaan vergoed, en niet die van de reisgenoten (zoals vrienden of collega's).

    Het was wel netjes geweest als het reisbureau en de neef bij je man gecheckt hadden of hij zelf de reisverzekeringen had, maar het is ook wel eigen verantwoordelijkheid. Ik zou er eerlijk gezegd ook niet aan denken om het na te vragen, omdat iedereen in mijn omgeving doorlopende reisverzekeringen heeft vanwege meerdere vakanties per jaar.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  14. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Wat ik wel een slechte zaak vind is dat de verzekering / het reisbureau niet van te voren erop heeft gewezen dat maar voor 1 persoon vergoed word. Dan had de keuze nog bij jullie gelegen om alsnog alleen te gaan of helemaal niet te annuleren en met wat verlies de reis door te kunnen verkopen.
     
    Ysabella, RoIn en jessy77 vinden dit leuk.
  15. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    deze mening deel ik volkomen.
     
    Ysabella en jessy77 vinden dit leuk.
  16. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    De reis is pas 2 dagen van tevoren geannuleerd ivm een spoedoperatie. Neef ging 's ochtends naar de huisarts en na de middag lag hij op de operatietafel.
     
  17. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Sowieso dien je het bij een annuleringsverzekering te claimen en niet bij de reisverzekering. Ik heb in mei mijn vakantie 1 dag voor vertrek moeten annulering wegens een miskraam. Ik kreeg van het reisbureau nog een kleine € 200,- terug. De rest is ingediend bij de annuleringsverzekering en ik hèb alles teruggekregen voor mijzelf en mijn reisgenoot (reis, stoelreservering, bagage, autohuur, huur parkeerplek Schiphol). Heb een doorlopende annuleringsverzekering bij Promovendum en deze vergoed ook de kosten medereiziger (ongeacht of het familie is en of je op hetzelfde adres woont). Het ligt er in deze aan wat er in de voorwaarde staat bij de betreffende annuleringsverzekering welke afgesloten is.

    Veel succes en ik hoop dat jullie nog iets terug kunnen krijgen.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  18. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    989
    48
    28
    mh
    De kans is aanwezig dat je dit vergoed kunt krijgen via de annuleringsverzekering die is bijgeboekt. De ene maatschappij keert wel uit voor reisgezelschap en de ander niet.

    Zou eens goed de polisvoorwaarden van de annuleringsverzekering doorpluizen..
    De polisvoorwaarden zal je neef je vast wel kunnen geven.
     
    jessy77 vindt dit leuk.
  19. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Ho wacht even..mijn man gaat vaker op reis ivm zijn werk. Deze reizen betaald hij met zijn creditcard waarop standaard een doorlopende reisverzekeringen zit. Maar ons werd verteld dat de reis inclusief annuleringsverzekering was, dat alles geregeld was en niks extra hoefde. Daar hebben wij op vertrouwd. Anders had mijn man zijn eigen deel toch wel zeker zelf betaald met zijn creditcard?
    Tuurlijk weten we dat reisverzekering een must is, vooral voor zulke reizen. Maar als er wordt gezegd dat de hele reis door de hoofdboeker verzekerd is en dat het goed is zo dan ga ik toch niet nog een extra doorlopende reisverzekering afsluiten?

    Wat ik bedoelde met 'wij wisten niet dat naast die annuleringsverzekering een doorlopendeverzekering handig was geweest' is dat ik er vanuit ging dat de verzekeringen die afgesloten zijn tijdens de boeking voldoende waren aangezien dat ons zo ook verteld is. Zo naïef zijn we niet hoor, valt best mee:)
     
  20. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    En desnoods de reis verkopen? Dan heb je nog iets van het geld retour..
     
    jessy77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina