Hoi ! Ik liep vandaag even ergens tegenaan, ik hielp mijn dochter met rekenen en dat gaat altijd goed. Ondanks ik geen rekenwonder ben. Tot vandaag het onderwerp '' schaal '' aan bod kwam. Ik heb de hele avond over 10 vragen gedaan en het besef van de rekenmethodes komen zo laat bij me binnen. Echt vervelend. Mijn dochter heeft voor morgen weer 10 rekensommen en ik dacht misschien kunnen jullie mij helpen zodat ik niet weer de hele avond. uren over een aantal sommetjes doe. Ik wil het graag begrijpen. 1e opgave. hier moet een schaal gemaakt worden. Gebouw 552 m hoog en de hoogte van het schaalmodel moet 276 cm zijn. Hier zit vast een simpele rekensom achter maar ik kom er niet uit! Schaal 1 : ....... 2e opgave: 4 cm breed, werkelijkheid 2.88 breed, welke schaal? 1 : 3e opgave: Modelvliegtuig 53 cm lang, werkelijkheid 54.94 meter lang. Schaal 1 : ...... moet worden afgerond op een hele getal. 4e opgave: Schaalmodel is 73 cm lang. Schaal gemaakt op 1 : 125. Vraag: hoeveel meter lang is het model in werkelijkheid, rond af op 1 decimaal. 5e opgave: Hoeveel meter breed in werkelijkheid, antwoord in meters en kommagetal. ( schaal 1:75 op de tekening is het model 6 cm breed) 6e opgave: Hoeveel meter lang is de auto in werkelijkheid? Antwoord in kommagetal. Schaalmodel 1:52 auto op de tekening 8 cm. 7e opgave: Hoeveel meter hoog is het gebouw in werkelijkheid? Schaal 1:120, model 15 cm. Uitkomst in meters. 8e opgave: Hoeveel cm lang is het schaalmodel van de trein? Afronden op 1 decimaal. Schaalmodel 1: 260 werkelijkheid 150 M, uitkomst in cm 9e opgave: Hoeveel cm schaalmodel antwoord in cm. Schaal 1 : 200 werkelijkheid model 9.8 M. 10e opgave: Hoeveel cm lang is het schaalmodel, afronden op geheel getal. Uitkomst in cm. Schaalmodel 1 : 240 werkelijkheid model 13 meter. Ik hoop echt dat iemand mij hierbij kan helpen, wat betreft uitleg of hoe ik het kan uitrekenen want met alleen kort theorie kom ik er echt niet uit! Super bedankt alvast!! Groetjes CM
Als je een schaal hebt, bijvoorbeeld 1:200 Dan betekent dit dat elke cm die je hebt op papier, in werkelijkheid 200 cm is. Dus wil je 10 meter tekenen (dat is 1000 cm) dan teken je in deze schaal dus 5cm. Elke cm is 200, dus 5x200=1000cm.
Ik schrijf de som altijd uit in twee verhoudingen onder elkaar en maak dan kruislings een rekensom waar het antwoord uitkomt. A sta tot B = (is gelijk aan) C sta tot D Als je D wil weten doe je: B x C en daarna delen door A. Bij som 10 doe je dan: 1 : 240 = ? : 1300 1 x 1300 = 1300, dan delen door 240 = 5,42 Antwoord (afgerond) is 5.
Belangrijk is dat je beide waardes in dezelfde eenheid zet, gebruik hiervoor de kleinste eenheid (dus bijvoorbeeld allebei in cm's), dan kun je er daarna mee rekenen. Dit doet @Sascha87 in haar voorbeelden ook
Dit is net alsof ik water zie branden Ik snap er geen bal van. Gelukkig is mijn dochter nog niet zo ver
Wat ook fijn is het spiekboek rekenen 2f van het welland college. Kan je downloaden en uitprinten en daar staat heel veel uitleg in ideaal!
Hier nog 1; dat rekenen, gooi het maar in mijn hoge hoed Gelukkig hebben we hier een papa die wel goed is in rekenen en wiskunde. Ik help wel met spelling, grammatica etc.
De manier van jessie79 gebruik ik het bij vrijwel alles waar ik een soort verhouding moet uitrekenen. Ik zou t uit leggen als: - zet alles eerst in gelijke eenheden (cm/ml/etc.) - Dan zet je de informatie in een tabel Tekening werkelijkheid 20 --> 500 1 ---> ...?.... - Nu kruislings rekenen ?= (1x500)/20 = 25 Schaal 1:25 Dit doe ik meestal in mijn hoofd. Maar als je het zo opschrijft staat het er ook gelijk. Dit kun je bij zoveel dingen gebruiken dat je het goed als ezelsbruggetje mee kan geven. Het werkt voor ieder van de getallen die je zoekt
Misschien heb je nog iets aan deze uitleg video van Wijzer over de basisschool. Ook handig om dan samen met je dochter te bekijken.
Youtube is echt fantastisch voor dit soort dingen! Hier gebruiken ze bv termen bij hun methodes die ik niet ken, paar filmpjes opzoeken en je snapt het en kan helpen. En andersom ook; ze leren hier geen staartdelingen meer zoals ik vroeger, met een filmpje kon dochter toch leren hoe het werkt (en dat vindt ze heel leuk, verschillende manieren leren om iets te berekenen).
Ik denk dat TS nog steeds sommen voor haar dochter aan het maken heeft en geen tijd heeft om tips te lezen
Ik heb laatst met mijn dochter meegekeken met rekenen toen ze een bepaalde berekening niet snapte. Ik heb serieus 2u zitten puzzelen en uiteindelijke Google geraadpleegd voor de rekenmethode. Kwam er niet uit, terwijl ik echt geen moeite heb met rekenen. Heb mijn dochter na mijn zoektocht de uitleg kunnen geven, waarna ze de sommen zelf heeft gemaakt. Zou bij ts ook zo kunnen zijn. Dat ze het zelf wil begrijpen om haar dochter beter te kunnen ondersteunen.