Rhc negatief (RhD positief)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door samaraah82, 15 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samaraah82

    5 dec 2021
    15
    5
    3
    Hallo,

    Vandaag heb ik mijn 22w controle gehad en alles was goed. De verloskundige heeft verteld dat ik Rhc negatief ben (RhD positief) en daarom moet ik om 27weken een bloedprik hebben om te bepalen of ik antistoffen heb.

    Ik wist niks hierover maar ik heb wat gegoogled en heb gelezen dat dit meestal geen probleem is (dat zei ook de vk) vooral bij de eerste kind. Echter heb ik eerder 5 miskramen gehad (rond 5-6 weken) en ik las dat ook bij miskramen en kans is op contact tussen bloed van de moeder en baby. Omdat mijn man Rh+ is is er een grote kans (neem ik aan) dat mijn embryo's Rh+ waren.

    Heeft iemand ervaring met Rhc negatief? Ik vraag me ook af of Rhc- erger of anders is dan RhD- (want meestal lees ik over RhD- maar niet zoveel over Rhc-).

    Alvast bedankt!
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Rond de 5-6 weken een mk betekent vaak dat het bij de celdeling fout is aangelegd en dan is het veelal enkel nog maar wat cellen/begin vd groei.
    Ik vermoed niet dat een mk rond de 5-6 weken bloedcontact kan hebben met jou op die manier zodat het effect kan hebben op je antistoffen.
     
    samaraah82 vindt dit leuk.
  3. Iemand1991

    Iemand1991 Bekend lid

    25 apr 2019
    893
    981
    93
    Vrouw
    Heel veel vrouwen zijn RhC negatief. Dat wil zeggen dat jij die cellen niet hebt. RhC en RhD zijn 2 verschillende dingen. RhD is echt je bloedgroep. Bij een man wordt RhC eigenlijk nooit getest, dus hoe weet je dat hij positief is?

    Ik was me ook kapot geschrokken toen ik hoorde dat ik RhC negatief was. Maar zoals je verloskundige al zei, gaat dit eigenlijk altijd wel goed.

    Als je in contact komt met bloed dat RhC positief is, dan betekent dat dus dat je bloed in je lichaam krijgt waar cellen inzitten die bij jou niet bekend zijn. Dan kan het zijn dat je antistoffen gaat maken om tegen die cellen te vechten. Maar nu komt het al niet vaak voor dat je in contact komt en antistoffen aanmaakt en al doe je dat wel, dan moet je echt extreem veel antistoffen aanmaken, wil je baby bloedarmoede krijgen. Dit gebeurt echt heel zelden. Maar stel dat dit gebeurt, dan kunnen ze in het ergste geval in Leiden (geloof ik) bloedtransfusies bij de baby in de baarmoeder doen. Moet je dan elke 3 weken heen.

    Ik vond het echt een geruststelling dat er in het ergste geval er wel wat gedaan kon worden. Maar nogmaals. Dat is echt exteeem zeldzaam terwijl de helft van de vrouwen ongeveer RhC negatief is.
     
    samaraah82 en maansneeuw vinden dit leuk.
  4. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Hier ook Rhesus c negatief. De eerste keer schrok ik er ook erg van totdat de verloskundige uitlegde wat er gebeurt als je inderdaad antistoffen aanmaakt (kunnen ze idd in Leiden aanpakken had ik toen zelf nagelezen) maar dat die kans extreem klein is dat je ze aanmaakt. Heel fijn dat ze het voor de zekerheid nog een keer checken maar mijn huidige verloskundige deed er heel laconiek over (verwachtte dat het oké was en dat is zo).
    Ik heb ook 5 miskramen gehad (ook wat later) dus dat ging bij mij igg helemaal goed.
    Hopelijk lukt het je om je hier geen zorgen over te maken. Liefs
     
    samaraah82 vindt dit leuk.
  5. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.342
    113
    Vrouw
    Ik ben RHd negatief. Ik heb oa een missed abortion gehad en toen via meerdere kanalen info gezocht over antistoffen etc. Mij is verteld dat er pas risico is op echt bloedcontact wanneer het embryo 10 weken groot is, ik geloof een lengte van minimaal 33crl (33 mm van billen tot kruin).
     
    samaraah82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina