Rhesusfactor

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Buikvlinder, 26 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi kan een rhesusfactorerfelijk zijn?

    Ik heb zelf bloedgroep O positief, mijn moeder had hier namelijk last van, is het ook mogelijk dat 2 eiige tweelingen erfelijk zijn? MIjn moeders moeder was er zelf een van een 2 eiige tweeling, mijn moeder kreeg zelf ook een 2 eiige tweeling aan mijn vaders kan komen ze voor en in de familie van mijn vriend ook, hoe groot is demogelijkheid dat ik zelf een tweeling ga krijgen?

    Vriendelijke groet,
    Rinda
     
  2. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hio rindha,

    Ja de rhesusfactor is erfelijk, je kindje krijgt of jou bloedgroep of die van je partner.
    een twee eiige tweeling is ook erfelijk vaak slaat het een generatie over zeggen ze. Bij de eerste echo kunnen ze je gelijk vertellen of het er een of meerdere zijn!

    Imke
     
  3. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi Immie,
    Dan nog een vraagje, ik heb het wel eens gehad op school maar werk al weer zo lang in de ouderen zorg dat ik niet precies weet wat rhesusfactor nou inhoud, wat voor risico's er aan kleven e.d.

    Als je zwanger bent van een tweeling is dat dan standaar zh of kan je dan ook thuisbevallen?

    Groeten Rinda
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Rinda,

    als je zwanger bent van een tweeling wordt je zwangerschap begeleid door een gynaecoloog en beval je in het ziekenhuis.

    Het hele rhesusverhaal staat superduidelijk uitgelegd op www.nvog.nl kies dan verloskunde en vervolgens rhesus, dan krijg je uitgebreide folder te lezen.

    Mirjam
     
  5. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi,
    Mijn moeder beviel thuis, vier weken te vroeg van de tweeling , ik ben zelf ook vier weken te vroeg geboren, kan dat ook erfelijk zijn?

    Mijn moeder was rhesus negatief, dat is dus erfelijk, als mijn vriend dus ook rhesus negatief is dan is er niks aan de hand als dat niet het geval is dan wel, althans zo heb ik het verhaal begrepen, ik heb een aangeboren gehoorafwijking, ik heb geprobeerd om er achter te komen of dit ook erfelijk kan zijn maar ben niet veel wijzer geworden!
    Wat weten jullie daar van?

    Is het trouwens zo dat je wanneer je gbs draagster bent ook standaard in het zh moet bevallen en een infuus krijgt met een antibiotica?

    Vorig jaar is mij na een uitstrijkje medegedeeld dat het normaal was maar dat er wel gbs was gevonden, snapte niet direct wat de gevolgen waren maar goed.

    Groetjes Rinda
     
  6. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    hoi hoi,

    Vroeggeboorte is niet erfelijk.
    Een aangeboren gehoorafwijking hoeft niet erfelijk te zijn. Dit is tijdens de zwangerschap ook niet te controleren. In het kraambed word er ongeveer op dag 5 een gehoortest gedaan bij de baby.

    Omdat je GBS draagster bent zal er rond je 36ste week van je zwangerschap een urinekweek worden gedaan.Heel veel vragen hebben GBS in hun vagina zitten,dit is een darmbacterie die in de vagina te recht is gekomen. Het is maar een kort stukje tussen anus en vagina vandaar dat eht veel voorkomt. Indien je urine GBS bevat zal je inderdaad worden geadviseerd om in het ziekenhuis te bevallen je kirjgt dan een antibiotica infuus om te voorkomen dat je kindje er hinder van vind. GBS kan verder in de zwangerschap geen kwaad.

    Imke
     
  7. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    MIjn partner komt van oorsprong uit Togo dit ligt in west afrika, vlak bij ivoorkust.

    Het kindje zal bi-raciaal zijn, ik heb gehoord dat er nogal een risico bestaat op cikkelcel aneamie, dit komt in zijn familie niet voor, moet ik me hier wel of niet druk over maken en wat zijn de gevolgen vor een beebje met cikkelcel aneamie?

    Vriendelijke groet, Rinda
     
  8. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Rinda,

    je hoeft je niet druk te maken, het kindje wordt net als alle baby's in Nederland daarop getest bij de hielprik, de eerste week na de geboorte.

    Mirjam
     
  9. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Oke, weer een zorg minder.

    Nu is het zo dat ik heel heftige menstruaties heb, veel bloedverlies met flinke stolsels, veel pijn ook rugpijn, buikpijn uitstralend naar de benen,enkels, wisselende stemmingen(echt de sluizen staan open zonder aanleiding) ben wel erg regelmatig altijd om de 28 dagen en hooguit vijf dagen ongesteld, maar die heftige menstruaties maken wel dat ik er ook echt van moet bijkomen, heeft dat invloed op een evt. zwangerschap?

    Tot nu toe nog steeds geen beebje wanneer mag ik naar de huisarts stappen?

    Groetjes Rinda
     
  10. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Rinda,

    als je regelmatig ongesteld bent heb je zo goed als zeker een eisprong en dus een goede kans om zwanger te worden. Als het na een jaar proberen nog niet gelukt is kun je naar je huisarts gaan.

    Mirjam
     
  11. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi,hoi, ik zit nu in mijn wacht week, nu heb ik een rozige afschijding wat tot nu toe steeds betekende dat ik ging menstrueren, nu heb ik een brokkelige witte afscheiding tussen mijn schaamlippen en een giga jeuk, morgen moet ik naar ha hier voor maar vraag me af of een schimmelinfectie ook schadelijk is voor een evt. zwangerschap.

    De medicatie niet denk ik of wel?

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina