Richtlijn kvz 'wat te doen met oudere kindjes in het gezin'?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door hummeltje5, 2 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hai!

    Ik vroeg mij af of er voor kraamverzorgenden een algemene richtlijn geldt voor wat zij zoal wel/niet doen met oude kindjes binnen het gezin?

    Ik hoor van anderen wel eens dat hun kvz eigenlijk niets met hun oudere kind(eren) deed.

    Maar is dit niet iets waar je standaard van mag uit gaan dan?
    Het lijkt mij een beetje raar als je pasbevallen, dus waarschijnlijk nog hondsmoe bent -zo niet erger- en je dus evengoed je rust niet kan pakken omdat je direct voor je oudste kind moet zorgen (wat normaal natuurlijk vanzelfsprekend is, maar in deze situatie lijkt mij dus dat de rust voor een pasbevallene belangrijker is)!
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Als je wijkzorg hebt (3 uur per dag) dan is daar geen tijd voor. Als je volledige zorg hebt, dan hoort het er wel bij. Ik blijf zelf altijd wel in het begin op de achtergrond zodat de kleintjes kunnen wennen. Maar ze horen echt verzorgd te worden hoor. Daarvoor zijn we er juist.. dat het gewoon allemaal door gaat. Misschien iets om aan te geven bij de intake.

    Groetjes Adrienne
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee geen wijkzorg.
    Bedoel echt de kraamzorg van een kz-bureau, waarbij je dus wettelijk recht hebt op een bepaald aantal uur en je ook een eigen bijdrage betaald.

    Het eea. navragen/bespreken bij de intake ga ik zeker doen iig.
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Hoi,

    Bij een kraambureau kun je kiezen voor wijkzorg of volledige zorg. Als je volledige zorg kiest is daar de zorg voor de andere kindjes zeker bij.

    Groetjes Adrienne
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ah, zo.
    Nooit geweten. Weer wat geleerd :)

    Wat ik me voor nu nog af vroeg: ik heb pas rond week 27 de intake met het kraambureau.
    Stel; hun antwoord mbt. bovenstaande vraag bevalt me niet; is het dan nog wel mogelijk om (zo laat) nog te switchen naar een ander bureau?
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Hoi,

    Ja hoor, dat is mogelijk. Maar dan loop je het risico dat je geen volledige zorg krijgt. Maar waarom bel je niet even naar het kraambureau met je vraag. Vinden ze vast niet erg!

    Groetjes Adrienne
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina