Risico op toxoplasmose

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happy2012, 19 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happy2012

    happy2012 Actief lid

    2 jan 2012
    330
    15
    18
    Hai,

    Zoveel mensen zoveel meningen... daarom ben ik eigenlijk heel benieuwd naar hoe jullie in de volgende situatie zouden staan. Je bekijkt t dan immers van een afstand.

    Ik ben (zeker door alle miskramen) echt pietje precies als t gaat om (eet) regeltjes, maar niet perfect zo blijkt helaas.
    Heel ongelukkig heb ik waarschijnlijk een stukje (half?)rauwe hamburger vd bbq gegeten. Verschrikkelijk erg.. vind ik, want ik maak me dus wel zorgen nu om besmetting met toxoplasmose.

    Hoe zou jij in de situatie staan en t risico inschatten? (Ben nu 22 weken zwanger)

    Ik hoop jullie mening te mogen horen.

    Bedankt.

    Liefs
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Bij 1x zou ik denken,, pech gehad het zal wel los lopen.
    Je kan altijd laten prikken om te kijken of je al eens toxoplasmose heb gehad hè.
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je angst heel goed. Ik heb om die reden voor ons traject laten prikken of ik het al eens gehad had. Een leven lang met katten en kattenbak verschonen maar dus nooit toxoplasmose gehad.

    Ik denk dat het met 1 stukje echt wel mee zal vallen. Ik dacht dat het NL vlees sowieso goed gecheckt wordt zodat de kans echt minimaal is.
     
  4. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik acht het risico erg klein. Heb laatst een broodje gegeten waar ik halverwege erachter kwam dat er salami op zat. Tsja, je doet er soms niks aan.
     
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.405
    113
    Vrouw
    Ik zou contact met je vk opnemen en vragen om bloed te prikken over aantal weken
     
  6. Asjemenou

    Asjemenou Lid

    2 mei 2021
    47
    70
    18
    Vrouw
    Ik zou mij zelf er niet zo druk om maken, maar ik snap jouw zorgen.
    Ik heb met week 7 een salade met aardig wat Parma ham gegeten. En ook nog eens tussendoor haring want, zo dacht ik, is hartstikke goed: vette vis.
    Blijkt het dus niet te mogen!

    Ook heb ik een tijdje elke dag een broodje met leverpastei gehad omdat ik er zo een trek in had. Moet je dus ook voorzichtig mee zijn.

    Heb nu de app ZwangerHap gedownload. Kun je meteen zien wat wel en wat niet mag.


    Maar de kans dat er echt iets gebeurt is klein in Nederland.
    Er zijn vrouwen die tot het einde niet weten dat ze zwanger zijn en een gezond kind baren.

    Maar uiteraard: beter niet eten! Nu let ik ook heel goed op.
     
  7. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Bij de eerste was ik echt Pietje precies. Ik at zelfs de kruiden echt amper enzo.

    Nu let ik er wel op maar is het ook wel “mis” gegaan. Maar ik word er niet heel bang meer van. Kijk, veel wat je niet “mag” als zwangere is “to be sure” Wat ik daarmee bedoel: als je bijv carpaccio eet is er altijd een kans op toxoplasmose maar die kans is heel klein. Maar als het wel zo is zijn de gevolgen heel groot. Er kan niet worden gezegd of en wanneer er iets mis kan gaan en dus is het advies: helemaal niet.

    Ik ken in elk geval veel mensen die hun hele leven mega veel rauw vlees hebben gegeten en toch echt nog nooit toxoplasmose hebben gehad. Dus de kans dat jij dat nu precies die ene keer van een half rauwe hamburger hebt gehad is verwaarloosbaar.

    daarnaast mocht ik bij de eerste en tweede nog een blikje tonijn uit blik per week eten. Dat was mijn craving (als salade) bij de tweede en at ik dus heeeel veel. Nu mag dat helemaal niet meer… idem met salami bij de oudste…

    Ik acht de kans de kans dat er iets is met je kindje door het eten van een half rauwe harmburger vrij klein.
     
  8. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    De hamburger was al flink verhit door de bbq. Zal wel meevallen, maar snap je gevoel. Bij de 2de vergat ik steeds dat ik zwanger was en heb ik tijdens een etentje rauwmelkse kaas gegeten. Vreselijk vond ik dat. Deze zwangerschap eet ik af en toe haring van de viskraam op aanraden van: de verloskundige! De adviezen wisselen nogal eens :rolleyes:
     
  9. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik herken dit gevoel! Door de omgeving werd vaak gezegd dat ik overdreven was ;)
    Tot ik eens wiskey cocktail at. Met wiskey. Ookal is die hoeveelheid zó klein, ze raden het wel af. Vreselijk voelde ik me.

    Van een stukje zal je waarschijnlijk geen toxoplasmose oplopen, je had het snel door. Misschien eens bloedprikken op toxoplasmose? Kijken of je afweer hebt.
     
  10. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Ik zou me er niet te druk om maken.

    mijn partner had laatst Wagyu vlees en ik heb het gewoon geproefd. Ook hebben we katten en hij is er gewoonweg niet elke dag om de bakken te scheppen dus dat doe ik ook gewoon (wel met handschoenen aan en daarna was ik m’n handen goed)
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Ik heb mega toxoplasmose angst gehad in mijn laatste twee zwangerschappen, aangewakkerd door het eten van een halfgare hamburger in mijn tweede zwangerschap. Ik heb er een hele studie van gemaakt, echt verschrikkelijk.

    Wat je kan doen, is laten prikken op die antistoffen. Het zijn er twee, één die laat zien of er een recente besmetting is geweest en één die laat zien of er ooit een besmetting is geweest. Die combinatie is belangrijk geloof ik.

    Je moet dan 2 keer laten prikken. Eén keer als baseline vlak na het incident, want dan kan je zo snel nog geen recente antistoffen hebben, en daarna na 2 weken geloof ik.

    Het is niet zoals alcohol of leverworst, want je kan net een stukje besmet vlees hebben gehad en dan loop je kans op een besmetting. Hoe goed alles ook wordt gecontroleerd in Nederland, dit is niet helemaal te voorkomen.

    Maar, wat ik ook al zei, ik ben er vreselijk angstig om geweest en in die zin zijn mijn acties niet per se representatief.
     
  12. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Weet je toevallig of de hamburgers ingevroren zijn geweest? Als dat het geval is heb je geen kans op toxoplasmose

    sowieso is de kans klein (op überhaupt een mega kleine kans) omdat het op de bbq wel gewoon heet wordt

    bij het rivm lees ik dit:
    • vlees door en door te verhitten en geen rauw vlees te eten zoals filet américain of ossenworst. De weefselcysten in vlees worden bij een normale koeltemperatuur niet vernietigd. Bij een temperatuur van 56°C gedurende 10 à 15 minuten verliezen de cysten hun levensvatbaarheid. Een vriesbehandeling (–20°C) van consumptievlees is effectief met betrekking tot de inactivering mits voldoende lang om in het gehele product een voldoende lage temperatuur te bereiken; (Kijl08)
     
  13. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Iedereen die zegt bbq is heet genoeg is leuk maar dat de bbq heet is zegt niets over hoe heet het vlees is geworden. Als het nog rauw is is het dus niet heet genoeg geweest.

    Verder ben ik het wel eens met dat de kans op toxoplasmose heel klein is. Ik zou zeggen hou jezelf goed in de gaten en merk je symptomen dan onderneem je direct actie. Iets anders heeft allemaal weinig zin. Je kunt nu niets meer doen om te voorkomen. Alleen er snel bij zijn mocht het wel zo zijn
     
  14. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.845
    3.619
    113
    Ik heb echt rauw vlees op helaas, en niet ene beetje. (ik dacht, varkensvlees, dat kan niet rauw, was een soort smeerworst), kwam er na 3 weken achter dat het dus wel rauw kan.

    Ja ik heb me echt super super super kut gevoeld. Ik ben ook altijd voorzichtig, had de verpakking gelezen en was overtuigd, varkenvlees is veilig.

    Ik heb wel de verloskundige gebeld, wat ze konden doen is: Direct prikken op antistoffen en zoja, nogmaals prikken of je een recente besmetting had. En na 2 weken weer. Met het resultaat konden ze niks. Dat is afwachten tot na de geboorte en mocht er wat zijn, komt het dan aan het licht.

    Nu zei ze wel, er wordt weleens AB gegeven, als je daadwerkelijk ziek bent van een besmetting. (die kans is klein, want meestal wordt je er niet ziek van). Dus wij hebben afgesproken, als ik in de 2 weken na laatste keer eten ziek wordt (verdikte lymfeklieren, spierpijn, koortsig) dan bel ik en ondernemen we meteen actie.

    En anders is het zoals het is. Ik ben niet ziek geworden , ga me ook niet laten prikken, want daar heb ik ook niks aan. Ook de verloskundige zei, de kans is super klein.

    dus ik laat het maar los. Als er iets is, is het kwaad al geschiedt en kan ik niks meer doen.


    Ik denk van 1 hap, en daarna zag je dus dat de burger niet doorbakken was, meestal is het vlees middenin dikker dan aan de zijkanten (waaruit je de eerste hap neemt). De kans is enorm klein, ik zou letten of je de komende 2 weken ziek wordt en je verloskundige even bellen. Meer kan je niet doen denk ik. Hopen dat er niks is, dat doe ik ook. En nu extra voorzichtig zijn.
     
  15. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Hier heel groot fan van rauw vlees, eet altijd graag biefstuk, carpaccio etc. En dan ook het liefst medium rare, dus behoorlijk rauw. Daar nooit toxoplasmose van opgelopen.

    Waar ik een paar jaar geleden toxoplasmose van heb opgelopen, waarschijnlijk een ongewassen/slecht gewassen komkommer, die had ik echt nooit kunnen bedenken.. niet om je banger te maken voor dat soort dingen maar meer dat de kans van 1 keer rauwer vlees erg klein lijkt, en het dus echt gewoon puur pech lijkt te zijn, want van een komkommer had ik echt nooit verwacht het op te lopen.

    Hier nu nog steeds erg voorzichtig ookal heb ik dus aangetoond al gehad een aantal jaar geleden, gelukkig toen niet zwanger.
     
  16. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Ik ben verloskundige en krijg regelmatig bezorgde vragen van zwangeren die per ongeluk iets "verkeerds" hebben gegeten. Mijn antwoord is eigenlijk altijd: maak je niet druk!

    Je moet het zo zien: toxoplasmose zit niet standaard in vlees, het is een parasiet die er sporadisch in voor komt en dan alleen als er met de hygiënemaatregelen bij de fabriek iets mis is gegaan. (Daarom heb je af en toe ook terugroepacties van bepaalde producten.) Bovendien heb je, ook als je zwanger bent, een afweersysteem om te zorgen dat je niet acuut ziek wordt van iedere ziekteverwekker die je binnen krijgt. Én de placenta is ook nog een aardige barrière die de meeste schadelijke stoffen etc bij je kindje weg houdt.

    Probeer het een beetje in proportie te zien: de kans is erg klein dat er in jouw rauwe stukje vlees toxoplasmose zat, stél dat het erin zat dan is de kans nog steeds klein dat jouw immuunsysteem dit niet aankan en is de kans dat het een infectie wordt die bij je baby komt nóg kleiner.

    En bijkomend voordeel is dat je kindje met 22 weken in aanleg al "af" is dus dat een eventuele infectie ook weer minder gevolgen heeft dan in het eerste trimester.

    Kortom, haal diep adem en chill. Ik snap dat het niet fijn voelt maar het risico is echt erg klein. En de volgende keer let je nog scherper op. :)

    Edit; en dan vergeet ik inderdaad nog te zeggen dat het ook goed kan zijn dat je het al ooit gehad hebt en beschermd bent. Dat nu laten prikken heeft weinig zin, het is immers al gebeurd en kans is zó klein. Mocht je ziek worden dan zou je het alsnog kunnen laten checken.
     
    einad, nizzie86, Beausecret en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je angst. Ik heb in mijn zwangerschap een hap gerookte zalm op (dacht dat er kipfilet op de wrap zat).

    ik was toen ook erg angstig en er is toen ook bloed geprikt. Geen toxoplasmose en had t ook nooit doorgemaakt.

    dat terwijl ik heel erg hou van rauw vlees, vis en vroeger natuurlijk ook lekker zand heb gegeten etc. Dat hielp me wel relativeren, hoe groot is de kans bij 1 hap als ik de afgelopen 30 jaar het ook nooit het gehad.

    hopelijk kun je het loslaten!
     
  18. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Hier ook altijd heel angstig geweest in de zwangerschappen. En me ook wel eens zorgen gemaakt. Dus begrijp je angst heeeeel goed!

    Ik denk echt dat de kans heeeeel klein is.
    Ik eet heel veel rood vlees, filet American, ben opgegroeid met katten vanaf mijn geboorte tot 20e jaar. En heb dus nog nooit toxoplasmose gehad.
    Dus dat is echt zeldzaam. En de kans dat het in 1 hapje zat is echt mega klein!!!!

    waren de hamburgers uit de vriezer? Want als ze daar 24 uur in hebben gelegen dan is er volgens mij sowieso geen kans erop.

    veel sterkte en geniet van je zwangerschap!!
     
  19. happy2012

    happy2012 Actief lid

    2 jan 2012
    330
    15
    18
    Lieve dames,

    Het Is even stil geweest van mijn kant, maar allereerst wil ik nu kwijt dat ik het van jullie allemaal zo ontzettend lief vind dat jullie de moeite hebben genomen mijn bericht te lezen en te beantwoorden! Zo uitgebreid ook! !! Heel dankbaar voor. En dat terwijl jullie me niet eens kennen.

    Ik dacht ik reageer als ik meer weet. Wellicht hebben anderen er ook nog wat aan.

    Een afwachtend type ben ik niet. Dus na veel gelezen te hebben, heb ik het volgende gedaan.

    Mijn arts de situatie uitgelegd en omdat hij mij begreep (zeker gezien mn verleden) heeft hij een herbepaling van mn bloed gedaan op toxoplasmose. (Blijkbaar nog ergens opgeslagen van januari dus voor de zwangerschap)

    Na paar dagen de uitslag: geen antistoffen.
    Dus probeerde (wederom; -) ) te relativeren. Mn leven lang sla. Vlees Etc gegeten en nooit iets opgelopen...dus wat is nu dan de kans. ..
    Toch wilde ik niet te vroeg juichen hihi. ..

    We hadden afgesproken dat ik aangezien ik geen antistoffen heb dan een week na eten alsnog bloed zou prikken. ( hij Was de boeken ingedoken en zei dat het dan al zichtbaar begint te zijn als je het hebt) en ook zei hij dat de kans op besmetting wel echt nihil Is. Toch allemaal fijn te horen.

    Intussen ben ik toch maar gaan uitzoeken of die hamburgers vers of uit diepvries waren...en wat voor vlees. Haha. .Was echt lekker bezig met mn research.

    Gelukkig kreeg ik antwoord. De burgers waren volledig van rundvlees en toevallig waren de burgers ingevroren geweest. De man verontschuldigde zich bijna ...want normaal altijd vers. (Komen daar jaarlijks) maar deze x waren ze ze vergeten in te kopen oid...en kon er daarnaast wel vanuit gaan langer dan twee dagen ingevroren. ..

    Nou dat Is nog Is spreken van een geluk bij een ' ongeluk'...

    Iets rustiger wachtte ik de dagen af tot het verlossende telefoontje vd arts. ..

    Geen Nieuwe besmetting opgelopen... pfff... toch heel opgelucht om dat bevestigd te krijgen ook al zei mn onderbuik gevoel dat ook. Maar daar tegenover Was dat stemmetje...Je weet maar nooit of je pech hebt.

    Gelukkig goed en als er iets Was gevonden zouden ze het in principe ook niet eens met antibiotica gaan behandelen. ..wat ik aanvankelijk nog wel Had gedacht. Dus extra opluchting niets gevonden.

    Ik ben nu wel nog extra scherp op wat ik eet Etc. Want deze onnodige onzekerheid Was genoeg:).

    Nogmaals dank voor jullie support!

    Liefs
     
    einad, loesje6 en Loveischocola vinden dit leuk.
  20. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Het vriezer stukje klopt volgens mij niet helemaal, het moet er langer in liggen en de temperatuur moet ook laag genoeg zijn. Mijn verlo
    wat fijn! Ondanks dat de kans ontzettend klein was is het fijn om het zeker te weten.
     

Deel Deze Pagina