Jagen.....

Discussie in 'De lounge' gestart door Aura, 14 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aura

    Aura Niet meer actief

    Gisteren zijn we een stukje gaan rijden en kwamen we op een gegeven moment bij soort van landweg (wel verhard) uit....toen we ineens een knal hoorde.
    Toen ik keek zagen we daar een groep van ongeveer 20 man met honden op vogeltjes schieten :(
    Ik wilde stoppen en ernaartoe maar mijn man vond dat geen idee, dus heb ik maar de politie gebeld......Ze deden gewoon niks.....ze gingen niet eens kijken of ze wel een vergunning hadden ja of nee.
    Ben sowieso tegen (plezier)jacht....maar om zo met je neus op de feiten te worden gedrukt.....kan me gewoon niet voorstellen dat mensen daar plezier aan beleven.
    Als ik er weer aan denk draait mijn maag weer om...arme vogeltjes.
     
  2. schaapie123

    schaapie123 Niet meer actief

    zoveel plezier jacht is er in nl niet, zeker niet op vogels, de meeste beesten worden gedood wegens ziekte of omdat er gewoon weg te veel zijn, voor veel beesten zijn er geen natuurijke bijanden meer.
    dus zomaar jagen wordt er hier niet (snel) gedaan.
    Nee ik vind de jacht ook niet leuk, maar ben ook geen tegen stander van de jacht, het moet nu eenmaal gebeuren
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik denk ook dat het een groep mensen was die juist de vogelstand op peil houdt.
     
  4. Chipske

    Chipske Fanatiek lid

    13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    :(
    Ik kan hier dus ook helemaal niet tegen..
    Of het nu gebeurt met als doel de vogelstand op peil te houden of voor de fun..
    Ik begrijp dat het in bepaalde gevallen nodig is, maar ik moet het ook niet zien inderdaad. Want dan vloek en tier ik alles bij elkaar en heb ik de neiging die mensen eens flink aan te spreken :x

    Whahaha….tja ;)

    :D
     
  5. Bolly

    Bolly Fanatiek lid

    27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    ik heb ze ook meedere keren zien schieten bij mijn oude woon plaats en weet dat de politie er geen reet wat aan doet wat ik altijd deed was langs de weg gaan staan en ze helemaal de huid vol schelde met moordenaars enz enz wat ik hier niet ga zeggen want het was echt niet mmm nou netjes ihihi

    in dit land is jagen niet nodig . punt ,,zie al dat ik die jager met een hond en geweer ga opjagen kan hij eens voelen hoe het is ,, hagel in zijn reet te krijgen en dood bloeden.
     
  6. Chipske

    Chipske Fanatiek lid

    13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Juist! Van dit soort acties dus :D
    Ik voel helemaal wat je bedoelt Bolly ;)
     
  7. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    dan zullen er nu wel een aantal mensen boos worden ;)

    hier zijn we momenteel erg druk met jagen op hazen.(drijvers)
    juist als we dit niet doen groeit de populatie dus danig uit dat ze gaan overheersen en dan hebben we veel grotere problemen. (hazen vreten de gewassen aan)

    jagen is ook en dit land echt nodig. doen we dit niet gaan ook de wilde dieren voor problemen volgende seizoenen.
    wat als de dieren de woonwijken is komen? dan beginnen de mensen wel te klagen want dan gaat hun mooie tuin er aan.
    en wat als je kind gebeten word door een wildzwijn en zijn vinger/hand verliest? je dan zijn het kut beesten.
    vergeet niet het wild is allang niet wild meer ze zijn gewend aan mensen en zeker niet bang.
     
  8. Chipske

    Chipske Fanatiek lid

    13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Amfy, ik heb alle begrip voor de redenen (daar kan ik ook achter staan). Maar dat neemt niet weg dat ik het zielig vind voor de betreffende dieren en me helemaal kan laten meeslepen door mijn sentimenten en radeloze woede ;)
     
  9. 40plusmama

    40plusmama Niet meer actief

    Ik zag pas ook een stel jagers bezig met een drijfjacht. Nodig of niet (en dat het nodig is weet ik en begrijp ik) een klote gezicht hoor. Je weet dat ze die beestjes in het nauw drijven en dan krijgen ze een zooi hagel door zich heen gejaagd.

    Ik weet dat het moet, ik weet dat het gebeurt maar ik hoef het niet te zien :(
     
  10. layla26

    layla26 Bekend lid

    24 aug 2009
    646
    0
    0
    Zorghulp in een verpleeghuis ( CVA )
    Drenthe
    ahumm....van die hazen dat zal best...maar de rest van de beesten die opgejaagd worden dan?
    Zoals fazanten,...die lopen de wegen op, en worden alsnog doodgereden...
    De mens bemoeit zich te veel met de natuur,...vossen pakken de hazen toch?....
     
  11. schaapie123

    schaapie123 Niet meer actief

    niet allemaal er leven niet overal genoeg vossen, er zijn niet genoeg of helemaal geen natuurlijke bijanden voor bepaalde dieren.
     
  12. Sharon20

    Sharon20 Fanatiek lid

    19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jagers vind ik eigenlijk nog niet zo erg... dit gebeurd met een rede. wat ik erger vind (vooral met de feestdagen) als ik door de winkel loop en ik zie levende kreeften in een bak liggen, op elkaar gepakt, klaar voor het kokende water.. waar ze dan levend in gegooid worden! Dat vind ik nou zielig :(
     
  13. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Wees dan nog blij dat je in Nederland woont. Hier in Frankrijk wordt volop gejaagd. Vooal fazanten zijn favoriet. Ik hoor de honden luid geven gevolgd door een knal. En door mijn hond die ook gaat loeien.
    Tja, leuk is anders maar het hoort erbij. Alsof de koeien, kippen etc die wij eten altijd zo een fijn leven hebben.
     
  14. Aura

    Aura Niet meer actief

    Nou ik eet die dus ook niet!!!
    Vind het altijd zo erg dat de mens zich superieur opsteld tegenover ander leven....kan daar niet zo goed tegen.
     
  15. pluys

    pluys Fanatiek lid

    30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    Wij zijn een paar weken geleden in duitsland geweest. We reden op een drukke weg waar je 80 mocht rijden. Opeens zie ik een klein hondje in de berm rennen. Toen we geen mensen erbij zagen hebben we de auto omgedraaid. Ik ben naar het hondje toegegaan (was op dat moment niet druk op de weg). Heb het beestje meegenomen naar de een parkeerplaats die op 5 min afstand was. Gelukkig kwam op dat moment net een busje aanrijden. Mijn man is toen gaan vragen wat we met het hondje zouden kunnen doen. Het antwoord van de man in het busje was los laten!! Ze waren op dat moment bezig met drijfjacht en het hondje moest dus jagen! Nou met tranen in mijn ogen heb ik het hondje weer losgemaakt van mijn riem. Het beestje rilde helemaal van de kou en was erg nat.
    Ik kan echt niet tegen dat soort dingen. Heel dubbel hoor want ik eet wel vlees.
     
  16. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Mwa vind het nogal hypocriet om het niet leuk te vinden als men jagers ziet.
    Maar dan wel vlees eten en het fijn vinden om keuze te hebben in de supermarkt zonder dat er een hap uit je kooltje genomen is door een haasje. Of droge voeten te hebben door dat ratten verdronken worden in bepaalde kooitjes.
    Met de kerst hebben de meesten ook graag wat luxer vlees dacht ik.
    Tja het is toch het een of het ander.
    Ik vind het juist speciaal als ik zo iemand zie lopen. Zie dat nml niet zo heel vaak.
    En om jagers uit te gaan schelden terwijl je niet de achterliggende gedachten kent van het jagen op desbetreffende dieren... Sorry hoor maar dat vind ik toch wel het toppunt... ;)
     
  17. Ikdus

    Ikdus VIP lid

    1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Er zijn toch ook teveel mensen op deze aardkloot.

    Ook maar ff een paar miljoen doodskieten en dan vooral beginnend hier in NL ;) ?
     
  18. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    verbeter de wereld... :p
    Nee geintje hoor!
     
  19. vonnie73

    vonnie73 Fanatiek lid

    22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    In mijn familie wordt ook gejaagd, al generaties lang. Ik ga dus niet meer in discussie. Maar idd degene die vlees en vis eet moeten hun mond houden.
    En jachthonden willen niets liever dan jagen, jagen en jagen. Ze hebben een instinct dat wil je niet weten, heel mooi om te zien.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ik kan me daar toch niet druk om maken (ondanks dat ik bijna 15 jaar lang vegetariër ben geweest en nu nog amper vlees eet).
    Vaak zijn het dieren waarbij de populatie helemaal uit de hand is gelopen, die te weinig natuurlijke vijanden hebben of ziek zijn.
    Ik vind wel dat het goed moet gebeuren. Bij ons hadden ze een duivenplaag en dan schoten ze die beesten vaak verkeerd af, waardoor ze dus langzaam doodbloedden. Heel zielig.
    Ik heb zelf ook op jachttraining gezeten met onze hond. Nu heb ik een retriever, dus die moet je niet zelf laten jagen, maar die haalt het wild op. En normaal gesproken zorg je ook wel dat je hond niet onderkoeld raakt, tenminste, als je weet waar je mee bezig bent.
    Ik vind dit nog wel meevallen, inderdaad, kijk eens naar wat voor leven de meeste dieren in Nederland hebben gehad die we eten.
    Of eieren die je eet, zodra die kuikens uit hun ei komen, worden de kleine gele pluizenbolletjes gecontroleerd op geslacht en alle haantjes worden direct de gehaktmolen in gegooid (letterlijk, want ze smijten gewoon met die beestjes) of vergast. Een hoop dieren zien het daglicht niet, zitten veel te dicht op elkaar en tijdens het transport gaat er ook nogal eens wat mis. Daar draait mijn maag pas van om. Ik eet daarom amper vlees en wat ik eet is bijna altijd biologisch.
     

Deel Deze Pagina