Roepnaam en voornaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Miaauw, 17 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Stel dat ik mijn dochter Josefien wil noemen maar met roepnaam Fien.
    Hoe geef je dit aan?
    Josefien is dan dus niet de tweede naam maar de voornaam.

    Wie weet hoe dit werkt met het inschrijven/aangeven vd baby bij de gemeente?
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dan geef je haar als Josefien aan bij de gemeente, deze naam komt ook in het paspoort. Dat je haar vervolgens Joosje of Guusje of Isabelle gaat noemen moet je zelf weten. Op het geboortekaartje zie je vaak staan Josefien we noemen haar Joosje.
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  3. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Bij de gemeente wordt ze onder haar officiële naam in geschreven.
    Ze staat dan niet bekend als Fien en dit zal niet voorkomen officiele documenten.
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  4. Emmaly

    Emmaly Actief lid

    20 aug 2016
    453
    144
    43
    Ze zal gewoon ingeschreven worden als Josefien. Hoe je haar noemt, moet je zelf weten.
    Mijn dochters hebben ook een lange doopnaam, met een afgeleide roepnaam. Ik hou ervan!
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Op mijn geboortekaartje staat zeg maar 'gertie' en daaronder 'gertrude helena jansen' - op mijn id-bewijs staat gertrude helena jansen

    dus ik word bij officieele gelegenheden naar voren geroepen als gertrude... vind ik wat minder ;) maar als je een gewone naam hebt is dat natuurlijk geen probleem.
     
    2kanjertjes en Miaauw vinden dit leuk.
  6. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties. Het blijft lastig..

    De voornaam is een gewone naam in ons geval die ik ook prachtig vind. En de roepnaam is een opzichzelfstaande naam, maar die wel is afgeleid van de vollegige voornaam.
    Maar zo lastig.. Ik denk dan meteen van wat zet je dan op het bord in de tuin? :confused::roflmao:
    Ik vind ze allebei zo mooi, kan dus gewoon niet kiezen..
     
  7. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Hahaha op het bord in de tuin (das wel even iets anders dan de gemeente) zou ik haar roepnaam zetten, dus zoals je haar daadwerkelijk gaat noemen en wilt dat anderen haar noemen. Op het geboortekaartje zou ik ook de roepnaam groot zetten en dan de volledige namen er onder.
     
    Miaauw, Koektrommel en Athina vinden dit leuk.
  8. Marlo

    Marlo Bekend lid

    30 aug 2014
    842
    161
    43
    Hebben wij ook. Ze heet officieel Charlotte maar haar roepnaam is anders
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  9. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen dat doen. Het kind moet dan haar leven lang zeggen dat haar roepnaam anders is. Waarom niet gewoon de naam aangeven bij de gemeente zoals je haar gaat noemen? Je moet natuurlijk doen wat je leuk vindt maar ik snap het nooit zo goed...
     
    Robijn89, Liefje91, Kwek en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.129
    15.194
    113
    Als het josefien - fiene, Daniël- daan, charlotte - lotte is geef je de lange naam door bij de gemeente. Op het kaartjd zou ik beide vermelden, in de tuin alleen de korte/roepnaam.

    Ik heb zelf 2 officiële namen, roepnaam is een combi. Zelf nooit last van gehad.
    Zoon heeft A.D. waarvan D de roepnaam is. In het ziekenhuis is het A. Voor de rest overal D
    Op het kaartje stond beide vermeld
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  11. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik ben bij de tandarts Carolina, fijn haha! Maar goed het went.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Ik zou wel proberen dat je dezelfde voorletters aanhoudt met roepnaam en officiële naam. Mijn vader heeft best wel eens misverstanden gehad door verschillende voorletters (roepnaam en officiële naam)

    Anders zou ik gewoon voor josefien gaan en haar in het dagelijks leven fien noemen. Dat is bij langere namen sowieso vaak wel van toepassing.
     
    Littlegirl1989 en Miaauw vinden dit leuk.
  13. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Het gaat er niet zo zeer om dat ze zo moet heten als haar roepnaam. Dat moet ze later maar zelf beslissen. Maar ze zou dan eventueel een langere voornaam krijgen en we zouden haar in het dagelijks leven met de 'roepnaam' die dus een afgeleide is van de voornaam aanspreken.
     
  14. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Bedankt voor de verduidelijking. De roepnaam is dus niet officieel. Dat wilde ik eigenlijk weten
     
  15. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ja dit laatste bedoel ik dus.
     
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Dan zou ik op het kaartje etc. haar lange naam plaatsen en eventueel wel al schrijven (voorbeeld :))

    Trots zijn wij met de geboorte van Jozefien
    Wilt u onze kleine Fien komen bewonderen, bel dan even.

    Zo laat je al blijken dat je in het dagelijks leven Fien gaat gebruiken. Als je op het kaartje schrijft roepnaam: Fien, dan is dat echt haar naam voor iedereen.
    Vrienden van ons hebben ook een dochter met een lange naam, de lange naam staat op het kaartje, maar doorgaans wordt ze genoemd bij haar korte naam, tenzij ze boos op haar zijn bij haar lange naam ;).
    Zij zeiden overigens bij de geboorte ‘ze heet Jozefien, maar jullie mogen Fien zeggen’.
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  17. Mama38

    Mama38 Actief lid

    28 apr 2018
    422
    599
    93
    Vrouw
    Mijn dochter heet sammy als roepnaam maar Samantha als voornaam zo heb ik het ook aangegeven sammy samantha
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  18. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ja exact. Zo bedoel ik het eigenlijk ook meer onofficieel maar ik wil het er idd wel bij vermelden hie wij haar noemen. Als ze groot genoeg is om zich voor te stellen moet ze zelf maar kiezen
     
  19. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ja maar dan zijn dit dus beide officiele voornamen denk ik?
     
  20. Mama38

    Mama38 Actief lid

    28 apr 2018
    422
    599
    93
    Vrouw
    Nee op haar id kaart staat Samantha fransisca Gerarda. Haar roepnaam staat wel beschreven bij de gemeente als sammy ...zelf heeft ze nu ze 18 is ervoor gekozen om Samantha te gebruiken
     

Deel Deze Pagina