rolluik of gordijnen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door beebj, 31 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebj

    beebj Niet meer actief

    Wij wonen sinds 7 juni 2013 in een huurwoning. Ruime eengezinswoning met drie slaapkamers en grote voor- en achter tuin. Volgens de Woningbouw vereniging (verhuurder) is dit het grootste type huis wat er te huren valt. Aankomende zomer gaat de huurprijs omhoog wegens de huurverhoging en renovatie, dan zullen we €528,07 huur per maand gaan betalen.

    Nu hebben we bij ons huis heel erg last van warmte door de zon. Wij zijn expres aan de achterkant gaan slapen, omdat daar alleen 'sochtends vroeg de zon op zit. Als we wakker worden, is het wel heel warm, maar tegen de tijd dat we weer gaan slapen is de meeste warmte al lang verdwenen. Hebben donker grijze rolgordijnen hangen en zwarte overgordijnen, om het licht minimaal te maken.

    Nu ben ik vijf maanden in verwachting van ons eerste kindje en het kindje zal dus de slaapkamer aan de voorkant krijgen. Zodra de zon op onze slaapkamer weg is, draaid hij naar de babykamer en daar zit hij dus de hele middag en avond op, tot dat de zon onder is.

    Als de zon er op zit, houd ik altijd de ramen en gordijnen dicht. Zodra de zon weg is, gooi ik alles open om het lekker te laten door luchten. Maar zodra warmte door het glas heen is, is de warmte ook binnen. Warmte kun je namelijk alleen echt tegen houden aan de buitenkant.

    In onze woonkamer aan de voorkant hebben we wel een rolluik laten steken toen we hier kwamen wonen. Het was echt niet te houden door de warmte! Hebben alle soorten en kleuren gordijnen geprobeerd, maar zodra de warmte door het glas is, is het gewoon warm binnen.

    Nu twijfelen we heel erg.. Zullen we op de babykamer een rolluik laten steken (€970) of zullen we gordijnen doen net zoals onze slaapkamer (€400)?

    Ik ga nu beginnen met in de ochtend, middag en avond de temperatuur op te schrijven. Buiten temp., onze slaapkamer temp. en babykamer temp. Keer kijken hoe het is.

    We willen de goedkoopste oplossing en wat het beste is voor het kindje.

    Het is een investering en wonen in een huurhuis. Willen we hier altijd blijven wonen? Willen we altijd blijven huren? Volgens mij is het tegenwoordig bijna niet meer mogelijk om te kopen.. Ik zit momenteel werkloos thuis en in de ziektewet door m'n zwangerschap, maar normaal gezien werk ik parttime. Mijn man heeft (samen met mij) een eigen rijschool en hij werkt dus fulltime. Volgens mij kun je alleen nog maar kopen als je allebei fulltime werkt? En dat ik nooit fulltime zal werken, dat is één ding wat zeker is, omdat ik dat simpel weg niet kán. Volgens mij waren vroeger de regels voor een hypotheek ook heel anders dan nu. Veel makkelijker en flexibeler. Voordat we in dit huur huis gingen wonen, zijn we naar de bank geweest. Maar we konden belachelijk weinig geld krijgen voor een hypotheek, dus zat er niks anders op dan huren. Hiervoor woonden we in een huurwoning/senioren woning, alles gelijkvloers met één slaapkamer. Maar wegens een kinderwens, wilden we groter gaan wonen.

    Tijdens m'n zwangerschap is het één grote warboel in m'n hoofd en twijfel ik nog meer als anders... Maar over vier maandjes komt ons kleintje al en dan wil ik toch wel een 'oplossing' hebben. Gordijnen bestellen duurt ongeveer drie weken eer je ze dan hebt. Rolluik bestellen duurt ongeveer zes weken eer je hem dan hebt.

    Sorry voor het mega lange verhaal! Maar hopelijk kunnen jullie mij bijstaan met goede tips en adviezen.......
     
  2. JBB

    JBB Actief lid

    26 okt 2012
    200
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lastig, maar ik zou zeker niet alleen rolluiken gebruiken. Wij hebben een combi. Alleen bij erg warm weer gaat het rolluik naar beneden, om de hitte niet binnen te krijgen.
     
  3. Sieza03

    Sieza03 Bekend lid

    19 feb 2014
    548
    0
    0
    Groningen
    Er zijn ook speciale rolgordijnen hiervoor dacht ik. Deze hebben een metaallaag aan de achter kant waardoor de zon weerkaatst en het de meeste warmte buiten houdt. Misschien in eerste instantie een oplossing?
     
  4. beebj

    beebj Niet meer actief

    Er hangen nu witte rolgordijnen en hele lichte overgordijnen, maar deze houden uiteraard geen licht en warmte tegen. Dus dat er binnen iets hangt, dat sowieso. Maar als we donkere halen zoals onze eigen slaapkamer, wordt het wel donker, maar houdt het nog de warmte niet tegen natuurlijk. De speciale rolgordijnen die Sieza03 bedoeld, zijn verduisterend en hebben idd een speciale laag aan de achterkant. Hierdoor wordt het écht donker, maar houdt nog de warmte niet tegen. Zodra de warmte door het glas is, wordt het warm binnen.

    Ik zit er gewoon mee, welke tempratuur is verantwoord om een kindje in te laten slapen… Een kindje slaapt natuurlijk ook erg veel overdag en wij alleen snachts. Overdag is de zon vele malen warmer natuurlijk.

    Neem nou vandaag. Het is nu (16u) en buiten in de schaduw uit de wind is het 17,7 graden. De zon schijnt wel volop. In de baby kamer zijn de gordijnen en ramen dicht, maar het is er nu toch al 24 graden. In onze slaapkamer zijn de gordijnen en ramen open, omdat er geen zon op staat. En daar is het nu 22,5 graden.
     
  5. MamaMoes

    MamaMoes Niet meer actief

    Ik zou in jouw geval zeker een rolluik laten plaatsen. Anders wordt het echt te warm voor een babykamer.
    Mocht je ooit verhuizen kan je het rolluik evt nog verkopen, zeker als je een beetje een standaard maat hebt. Ken verschillende mensen die via marktplaats een rolluik kopen of verkopen.
     
  6. InLove

    InLove Fanatiek lid

    11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Wij wonen ook in een huurhuis. Plat dak en 3 slaapkamers boven. Bloedje heet in de zomer. Helaas niet alleen door t raam (huis is 5meter breed en dat is ook de breedte van de slaapkamer en ramen! 5meter raam voor en 5 achter.

    Na 1 zomer zweten puffen en alles doen om de temp onder de.40 graden te houden rolluiken ge plaatst.
    5000 euro koste t grapje (2X 5mtr en 1X 2mtr ) maar man wat ben ik er blij mee! T scheelt enorm.
    Het is zeker nog warm maar boven de 35graden hebben we t niet meer gehad!

    Ook qua slaapritme heeft t voor onze kids geholpen, dus 2 vliegen in 1 klap.

    En ja tis een huurhuis, maar wij kunnen en willen dus ook absoluut niet kopen. Dus doen wel aan woningverbetering in ons huurhuis. Geen.minuut spijt van gehad
     
  7. natjes

    natjes Niet meer actief

    Maar even relativeren he... Hoe vaak is het nou echt warm in nl? Wij hebben het dus niet laten doen :)

    Op warme dagen ramen dicht houden en gordijnen ook dicht houden. Als de zo'n weg is de boel luchten.

    Goedkoper alternatief voor jullie zou nog zijn een mobiele airco?
     
  8. beebj

    beebj Niet meer actief

    Het rolluik verkopen is altijd nog een optie inderdaad. Helaas is het niet zo’n standaard maat. Babykamer zou een rolluik moeten komen van 3525mm breed en 1690mm hoog (zou € 969,46 kosten).

    Of door verkopen aan de volgende bewoners van ons huis, zodat we ze kunnen laten hangen.

    InLove, bedankt dat je reageert! Fijn om eindelijk iets te horen van iemand die ook in een huurhuis woont. Jullie hebben in één keer alle ramen voorzien van een rolluik? Of alleen de slaapkamers? Zou je dan alleen de babykamer doen of ook de slaapkamer waar wij in slapen?

    Het rolluik aan de voorkant in de woonkamer is 3525mm breed en 2000mm hoog, ook zo’n lap raam. Deze kostte ons € 1133,38.

    Inmiddels is het 17:10 uur. Buiten is het 18,1 graden (schaduw en uit de wind). Onze slaapkamer is 22,9 en de babykamer is 24,4.

    Inderdaad, in Nederland is het nooit écht warm. Maar dat hoeft dus ook niet. Je ziet dat het nu met 18,1 graden buiten al 24,4 graden op de babykamer is. Met de gordijnen en ramen dicht tegen de zon. Eer de zon weg is en ik de boel kan luchten, moet de zon dus ook écht weg zijn. Vaak is dit pas om een uur of 21 en in de zomer zelfs nog later. Dan ligt zo'n kleintje allang in z'n bed en kan ik niet alle ramen tegenover elkaar open zetten lijkt mij? Hoe warm zal het dan binnen zijn als het buiten eens 25 graden is..... Is 24,4 graden al niet veel te warm voor zo'n kleintje?
     
  9. MamaMoes

    MamaMoes Niet meer actief

    Precies om wat je als laatst schrijft zou ik dus een rolluik plaatsen. Het hoeft niet heel warm te zijn buiten om binnen een sauna te creeeren. En alle ramen tegenover elkaar open zetten zou ik ook niet doen als de baby op bed ligt.
    Het is een investering maar zeker de moeite waard!
     
  10. saartje1982

    saartje1982 Fanatiek lid

    2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Wij slapen zelf op het zuid-westen en bij ons is het vaak warm. Wij hebben een airco aangeschaft. Een goede, met binnen-buiten unit. Was ongeveer €250 volgens mij. (Hebben wel zelf geïnstaleerd etc, dat scheelde geld).

    Is het voor jullie een idee om aan de voorkant te gaan slapen en een airco te nemen. En dan de baby aan de achterkant laten slapen waar minder warmte is.
     
  11. kniffel

    kniffel Actief lid

    27 jan 2011
    380
    0
    16
    Wij hebben de babykamer op het zuiden. Het betreft ook nog eens een hoekhuis waardoor de zon van 6 uur tot 16 uur op het kamertje schijnt.
    wij hebben gekozen voor verduisterings rolgordijnen en verduistering gordijnen. Met het weer van de afgelopen weken werkt dat goed. De temp is niet boven de 22 graden geweest op het kamertje. Misschien is dat een oplossing.
     
  12. InLove

    InLove Fanatiek lid

    11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Onze grote ramen icm plat dak is extreem warm. Nu is t 25 graden op de kamer van de kinderen en dat met rolluik. Dus het hoeft in Nederland niet extreem.warm te zijn buiten.
    Ligt ook echt aan je huis. Hoe is t geïsoleerd nieuw of oud huis, plat dak of punt, ligging enz.

    Wij hebben idd boven alles in 1keer laten doen. Dit omdat t niet allemaal kleine.raampjes zijn maar 1grote lap ramen van 5.mtr

    Beneden alleen de woonkamer aan de voorkant. Achter niet, dat gaat in de toekomst gebeuren.
    Buren hebben t niet, rest van de straat wel en de buren klooien elk jaar met airco (zo'n mobiel ding ) maar om daar heel de boven verdieping mee te koelen is geen doen. Ze.zijn dus ook druk aant sparen
     
  13. beebj

    beebj Niet meer actief

    #13 beebj, 31 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2014
    Dat wij aan de voorkant gaan slapen en de baby aan de achterkant, zou kunnen. Maar de babykamer is net helemaal klaar incl. de fotobehang op de muren enzovoorts. Dus eigenlijk is dat nu geen optie meer.

    Wij hebben een rijtjes huis met een normaal punt dak. Één ander huis in onze straat heeft rolluiken en de rest niet. Maar het zijn voornamelijk ouderen in onze buurt die dus maar met z’n tweeën wonen en dus allemaal aan de achterkant slapen.

    Ik vrees dat we voor verduistering rolgordijnen en verduistering overgordijnen bijna net zoveel kwijt zijn als voor een rolluik. Omdat het zulke enorme ramen zijn die wij hebben.

    Airco zou een optie zijn, maar denk dat een airco op een babykamer ook niet echt goed is?

    Het is nu 19:30 uur
    16,8 graden buiten (in de schaduw, uit de wind)
    23,1 onze slaapkamer
    24,2 baby kamer
    En het is nog maar 31 mei

    Ik twijfel zooooooveel….. En iedereen zegt ook iets anders, hihihi.

    InLove,, hoe kan het op jou kinderkamer 25 graden zijn mét rolluik?

    En stel. We doen boven alleen op de babykamer een rolluik, gaat dan niet de warmte van de andere drie ruimtes naar de babykamer toe? De badkamer zit ook aan de voorkant. Onze slaapkamer en de kleine kamer zitten aan de achterkant.
     
  14. InLove

    InLove Fanatiek lid

    11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    rolluik houd t natuurlijk niet koel. We hebben plat dak, dus daar staat de zon heel de dag op, dus dat hou je niet tegen.
    Zodra de zon weg is zet ik alles open en laat t lekker waaien, ook in de zomer even met ventilator, dat helpt wel.

    Ik moet wel zeggen, we kleden ons erop. We hebben geen winterdekbed nodig en de verwarming is boven nooit aan ook in de winter niet. Nu liggen de kids in bed en het is 21 graden.

    Zodra t echt warm word is ook t voordeel van rolluiken dat je t raam helemaal open kunt zetten en rolluik dicht. (wij halen dan de stekker uit stopcontact dus kids kunnen zelf nooit t rolluik dan open maken)
    Maar dit doen we alleen als t echt warm is
     
  15. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    wij wonen ook in een huurwoning ( hoek en mét plat dak )
    we hebben toch gekozen voor rolluiken. eerst alleen op de babykamer van dochter
    het scheelt zeker een paar graden en ook in de winter houd het weer wat kou tegen ( en warmte binnen :) )

    Wij hebben de gordijnen in de kamer van dochter weg kunnen doen door de komst van het rolluik , omdat het ook een hoop daglicht buiten houd bij het slaapje in de middag of nu met lange dagen dat ik om 19.00 een donker kamertje heb en ze beter slaapt.
    wel een rolgordijntje opgehangen voor de sier.

    Inmiddels hebben wij ook in onze eigen slaapkamer en de nieuwe kamer voor de baby rolluiken laten plaatsen


    Ik zou het je dus zeker aanraden. en tja als je uit de woning gaat..
    eraf halen ? op mp zetten ? misschien willen de nieuwe huurders ze wel overnemen ?
     
  16. beebj

    beebj Niet meer actief

    InLove, Wij hebben geen plat dak gelukkig. Als in de woonkamer het rolluik naar beneden is (op gaatjes zeg maar) dan blijft het ook echt koel. Dus dat we geen plat dak hebben, scheelt gelukkig wel blijkbaar! In de zomer heb ik ook zo’n ventilator inderdaad, maar voor op een babykamer vind ik dat niks en vind het zelf ook irritant om mee te slapen, haha. Winterdekbed en cv hebben wij in de winter wel echt nodig, maar bij jullie komt dat waarschijnlijk door het plat dak dan. Ik merk wel dat de cv veeeeel minder hard aan moet, doordat ik in de winter lekker het zonnetje in huis laat schijnen. Dat is dus ook een punt bij ons… Als het rolluik naar beneden is, kan het raam dus NIET open. Onze ramen gaan naar buiten open namelijk. Maar heb zoiezo altijd het idee dat je met warmte beter het raam dicht kan houden, omdat anders de warmte naar binnen komt.

    0Zebra0, Leuk dat er nog iemand reageert die in een huurwoning woont! :D Het blijft lastig hè… Wij hebben zulke lappen ramen, dat de prijzen van de rolluiken behoorlijk hoog zijn. Daarom dat we ook echt alleen het nodige van rolluiken willen voorzien.

    Stel. We doen boven alleen op de babykamer een rolluik, gaat dan niet de warmte van de andere drie ruimtes naar de babykamer toe??? De badkamer zit ook aan de voorkant. Onze slaapkamer en de kleine kamer zitten aan de achterkant.
     
  17. Lasas

    Lasas Bekend lid

    20 aug 2013
    993
    30
    28
    Wij hebben een koophuis met babykamer op het zuiden, wij hebben voor een rolluik gekozen.
    Het houdt de warmte goed tegen en in de winter de kou goed buiten en de warmte binnen.
    Wij kunnen raam op haak zetten, zodat er nog wat frisse lucht binnenkomt, maar idd met echt hitte houden we dat dicht.
    Bij ons blijft het nu heerlijk koel en ook gaat de warmte van de andere kamers er niet heen, daar hebben we verduistering wat ook aardig wat tegen houdt.

    Voor mij zou het ook in een huurhuis een uitgave zijn geweest waar w voor zouden hebben gekozen. Onze buren hebben het niet, daar slaapt de kleine op hun kamer ( nu al) omdat het te warm is op de babykamer.
     
  18. beebj

    beebj Niet meer actief

    Onze voorkant van het huis ligt ook op het zuiden, dus babykamer/badkamer/woonkamer.

    Lasas, jullie hebben alleen een rolluik op de babykamer op het zuiden dan? En de andere kamers boven geen rolluik?

    Dat de badkamer warm wordt omdat deze ook op het zuiden ligt, geeft voor mij niet. Juist lekker om te douchen, hihi. Onze slaapkamer het de kleine slaapkamer (kantoortje is dat nu) liggen op het noorden en hebben alleen rolgordijnen en overgordijnen. Maar zoals ik al zei komt de zon daar sochtends op en vanaf een uur of 11/12 is die daar weer al weg. De rest van de dag laat ik het daar lekker luchten tot we weer ons bed in gaan zeg maar.

    Maar die 'warmte' zou dan niet naar de babykamer met (eventuele) rolluik gaan dan??

    Wat een twijfel kont ben ik hè :).... Maar volgens mij Lasas, staat jou huis precies hetzelfde als ons huis. Daarom ben ik zo benieuwd naar jullie situatie! ;)
     
  19. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Wij hadden het in ons oude huis ook bij onze slaapkamer. De vorige bewoners hadden er een rolluik voor en die konden we overnemen. Vanaf het voorjaar (bij zonnig weer) ging het rolluik naar beneden en zodra de zon weg was ging het omhoog en het raam open.
    Wij hebben het zeker heel veel gebruikt.
    Nu hebben we met ons koophuis hetzelfde probleem, maar we willen eerst andere ramen voordat we een screen of rolluik laten plaatsen.
    Ik zou zeker gaan voor zonwering aan de buitenkant of een mobile airco (al kost dat weer veel stroom)
     
  20. Lasas

    Lasas Bekend lid

    20 aug 2013
    993
    30
    28
    Idd staat ons huis hetzelfde beebj. De badkamer en de babykamer op het zuiden en de andere kamers op noorden waar de zon alleen in ochtend even schijnt.

    Wij hebben verduistering ( schuin dak) op onze slaapkamer en in badkamer niks, op babykamer hebben we een rolluik.

    Ik gooi overdag de ramen open van onze slaapkamer en Vh badkamer raampje om door te tochten. De babykamer laat ik alleen op ventilatiegat staan of raam op slotje tegen de rolluik aan voor wat frisse lucht. Wij hebben absoluut geen last dat de warmte via de slaapkamer naar de babykamer gaat.
    Ik ben er erg blij mee, houdt enorm de warmte tegen.

    Buren bij ons op het rijtje hebben zonwering laten plaatsen voor de babykamer, dat houdt ook flink wat tegen en was stuk goedkoper toen, maar toch is het bij ons stuk aangenamer dan bij hun.
     

Deel Deze Pagina