Rome

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Baileyy, 19 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wij willen paar dagen naar Rome. Maar waar te beginnen. Eerst een vlucht of eerst hotel. Of een alles in 1 stedentrip? Wat is een beetje centraal qua hotel?Of geeft iemand een hotel tip? Is vliegveld fiumicino slim om te kiezen? Of juist Ciampino?

    En Vaticaanstad vantevoren reserveren is wel slim toch? Of moet ik nog meer reserveren?

    We hebben ook nog geen idee hoeveel dagen 4 of 5?
    Kortom wie heeft goede tips?
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik lees mee. Dochter en ik gaan hier volgend jaar ook heen.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij zijn in 2019 geweest. Hebben 3 volle dagen gehad en dat was echt wel genoeg. Wij vlogen op Fiumicino en hadden een appartement dichtbij het Pantheon, helaas is deze er niet meer, want was echt ideaal. Met de Rome taxi ben je er dan in een half uur. Je kan dan het beste de taxi pakken met de gele sticker waar op staat Comune di Roma.
    Ik ben volgens mij eerst gaan kijken naar een hotel/appartement en daarna naar de vlucht. Maar vrijwel tegelijkertijd geboekt.

    Het Vaticaan museum is slim om van tevoren te boeken. Dat scheelde in ons geval een flinke wachtrij. Helaas veel en veel te druk binnen, dus weinig aan ons bezoek gehad helaas. Zal nu wellicht nu met / net na corona beter geregeld zijn :)
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  4. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    882
    113
    Ik heb ook voor de herfstvakantie gekeken, ben 3jaar geleden geweest met vriendin wilde nu met zoon gaan.

    Wat ik voor nu zag is dat "pakket stedentrip" net iets goedkoper was dan los vluchten-hotel-taxi/airport transfer.

    3 jaar geleden was los boeken nog echt voordeliger, maar ik kijk ook voor herfstvakantie natuurlijk dat scheelt wellicht ook.

    4dagen vond ik mooie tijd, wel hele dagen. Vaticaan en coloseum inderdaad vooraf reserveren, anders lange rijen.
    Wij hebben veel lopend gedaan, dus fijne schoenen mee ;).

    Hotel had ik net buiten centrum met metro station om de hoek. Metro is ff uitvogelen maar spreekt dan voor zich.

    Veel plezier!
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Wij gaan in de herfstvakantie, van zondag t/m donderdag.
    Ik heb eerst een vlucht uitgezocht en daarop een hotel via booking.com( hotels zijn er immers meer dan vluchten)
    Wij hebben kaartjes voor vaticaanstad ( st pieter baseliek, vaticaans museum, sixtijnse kapel), het colloseum en het pantheon.
    Wel ruim van te voren de entree kaarten boeken, ik had 3 weken terug al op een aantal dagen geen opties meer in de herfstvakantie.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ben toevallig net terug gekomen gisteren :) Was echt prachtig. Wij hadden een overboekt hotel en nogal stress of we wel een slaapplek hadden, maar zaten uiteindelijk in hotel Oxford. Prima hotel, 15 minuutjes lopen van station Termini. Hotel Giglio dell'opera geen aanrader. Ik vond vrijdag aankomen en de middag nog hebben en dan maandagochtend terug prima. Meer tijd hadden we echt niet nodig. Ik had kaarten gereserveerd voor Vaticaanse musea, voor de Sint Pieterbasiliek hoef je niet te reserveren, maar de wachtrij was wel erg lang! Ook voor Colleseum en Forum Romanum gereserveerd.
    Wij vlogen op Fiumicino, geen idee hoe dat andere vliegveld is. Met de pendelbus heen en terug van vliegveld naar station Termini, ideaal. 14 euro pp retour.
    Wij hadden vlucht en hotel in 1 geboekt bij Booking.com. Wat dus wel mis is gegaan, maar ik weet niet of dat aan hotel of aan Booking te wijten is. Ze hebben het opgelost, maar we wisten pas om 19 uur dat we een slaapplek hadden. Zonde van onze eerste dag. Maar goed, over het algemeen zal het wel goed gaan hoor.
    Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je hotel is. Wij zaten een beetje bovenin, ongeveer uurtje lopen van Vaticaanstad af. Maar lopen doe je toch veel. De metro is er wel, maar erg weinig stations. Die hebben we maar een paar keer gebruikt, vooral om in de ochtend van hotel naar Vaticaanstad te gaan. En vandaaruit lopend langs allerlei bezienswaardigheden terug.
    Rome vind ik wel echt mooi hoor! Het was wel druk en ik vind het een beetje vieze stad, maar we hebben echt mooie dingen gezien.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  7. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Wij hadden aan een week nog niet genoeg.... en dan was ik er al eens 2 weken geweest waardoor ik veel voorkennis had. Wij hebben ook wel veel niet standaard dingen gedaan hoor, oa naar de catacomben op de via appia, de thermen van caracalla, villa van Hadrianus in tivoli etc. Hadden een hotel vlakbij station Termini, dat was een handige locatie ivm ov. Alhoewel ze toen flink aan het staken waren dus veel gelopen alsnog.
    Vast punt vd dag: ijs halen bij della Palma, vlakbij het Pantheon.
     
    ClaireDeLune en Baileyy vinden dit leuk.
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja wij hebben het echt bij het centrum gehouden en alles lopend gedaan. Hadden in 2 dagen bijna alles gezien wat we wilden zien. Spaanse trappen alleen vergeten dus moeten nog een keertje terug :p;)
    Willen de kinderen trouwens ook graag :)

    Ons appartement zat precies tegenover die ijssalon trouwens, nr 42 :). Was echt een perfecte locatie, helaas is het niet meer te huren, ik kan het in ieder geval niet vinden.
     
    Baileyy en GoldenClown vinden dit leuk.
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wij hebben inmiddels een vlucht en hotel.
    Moet je echt zolang vantevoren die dingen boeken? Ik dacht dat een week vantevoren oko wel kon. We wilden ons nog niet zo vastleggen. Maar wellicht toch verstandig dan.
    Drie keer wat boeken? Vaticaan, Colloseum en pantheon? Ik zag dat je voor vaticaan gewoon iedere dag kon boeken. Of doe ik het dan toch verkeerd? haha
     
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik heb de ijstip genoteerd haha Dankjewel. Ons hotel zit daar ook in de buurt.
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  11. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Jeetje balen zeg dat het nog is misgegaan. Wij hebben nu hotel en vlucht los geboekt.
    Een uurtje lopen naar Vaticaanstad.. jeetje dat is nog best lang. Had ik toch niet verwacht.
    Heb je ook gebruik gemaakt van zo'n hop-on hop-off achtig iets?
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, haha, ik vond dat prima te doen. Je loopt dan natuurlijk langs nog meer dingen die de moeite waard zijn om te zien. wij hadden een hele route uitgestippeld. Maar naar Vaticaanstad kun je prima met de metro.
    Nee, geen bus gebruikt, we lopen liever gewoon waar we op dat moment heen willen, haha. En wilde daar mn geld niet aan besteden. Maar die zaten altijd wel flink vol, dus wel populair.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  13. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik ben ook echt wel een loper. Heb nog nooit in zo'n soort bus gezeten ook. Maar een uur klinkt lang haha Aan de andere kant, je wandelt ook zo een heel eind weg.
     
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, had mn vorige post nog even aangevuld. We hadden een hele route uitgestippeld. Dus vanaf hotel met metro naar Vaticaanstad en dan via allerlei bezienswaardigheden weer terug richting hotel.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  15. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ja dat gaanwij ook maar doen. Ik ga maar eens kijken of ik al iets kan vinden qua route..
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik had daar een kaart van Rome gekocht, met ook de bezienswaardigheden erop. De eerste dag Colloseum en Forum. En beetje in de buurt van Termini en Collosseum. Door gedoe met zonder hotel zitten maar een beetje gedwaald verder. En dan zaterdagochtend tijdens ontbijt en de volgende dag ook, de route voor die dag uitgestippeld.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  17. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ohja goede tip! Ga ik daar ook doen zon toeristenplattegrond kopen
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Nog even een vraag over dat vantevoren boeken.. Hoe lang ben je ergens binnen? We hebben st pieter 10.00 uur enVaticaan 13.30. Maar nu zag ik dat je voor de st Pieter gevangenis apart moet boeken.. Geen idee of dat er dan nog tussen past? Of wordt het veel te opgepropt dan en moeten we een andere dag terug voor die gevangenis.

    En miet je vantevoren aanwezig zijn nog voordat je starttijd begint? Heb je dan ook nog lange rijen?
     
  19. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Waar wij hebben staat het advies een uur van te voren aanwezig te zijn ivm veiligheidscontroles. En pin je niet vast aan die starttijd hoor, afgelopen april in parijs waren de rijen ook flink waardoor we over een half uur tot ruim uur later naar binnen konden dan geboekt. Die tijden zijn er vnml om de drukte te spreiden
     
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben de st pieter niet van binnen gezien. Maar daar ben je niet tot 13.30 uur mee bezig toch? Ik zou dan die gevangenis ertussen doen.
     

Deel Deze Pagina