Rookbeleid verpleeghuis

Discussie in 'De lounge' gestart door Taby, 22 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Goedemorgen,

    Misschien een gek onderwerp op dit forum, maar ik heb het idee dat hier ook best wat verzorgende actief zijn.

    Ik werk in een verpleeghuis, op een woongroep waar 5 dementerende ouderen wonen.
    Nu loop ik ivm een nieuwe opname tegen ons rookbeleid op.
    We hebben geen rokersruimte.
    De rokende clienten roken op hun slaap/huiskamer of buiten op het balkon.
    Tot nu toe nooit echt grote problemen gegeven.
    Nu heb ik een nieuwe opname op die woongroep, de client en de gehele familie zijn niet rokers. En hebben last van de rook die onze rokende client produceert op zijn kamer.
    Dus zij willen graag een oplossing.

    Hoe is dat in andere instellingen geregeld?
    Wie kan me wijzer maken, dan ik nu ben?
    Want kan zo geen kant en klare oplossing bedenken.
    Want ik begrijp als niet-roker heel goed wat zij bedoelen, maar aan de andere kant kan ik de roker zijn sigaret echt niet ontnemen.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  2. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Geen idee, vriendin van mij werkt in een verpleeghuis en maakt kamers schoon, maar de cliënten roken dus ook op die kamers...Terwijl je wettelijk gezien recht hebt op een rookvrije werkplek. Vind ik een beetje hetzelfde.
     
  3. Nala010

    Nala010 Fanatiek lid

    14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Ik neem aan dat dat allemaal in het officiele regelement staat?
     
  4. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Inderdaad staat het in ons rookbeleid.
    Maar rookbeleid geeft dus aan dat clienten mogen roken: op hun kamer, balkon of elders buiten op de aangegeven plaatsen daarvoor.

    Maar de niet rokende mensen ruiken de rook van de rokers, ook al is de kamer dicht.
    En zeggen daar last van te hebben.
    Dus ik denk dat ons beleid aangepast moet worden.
    Maar ik wil eigenlijk dat alle partijen tevreden zouden zijn.

    Dus eigenlijk is het huidige beleid niet meer naar ieders wensen.
     
  5. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik werk zelf niet in de zorg, maar ik weet van een verpleeghuis waar er idd naast de ingang een rokersruimte is, er mag binnen dus niet gerookt worden.
    Het verbaasd me dat je er eigenlijk nu pas tegenaan loopt... is er helemaal niemand van het personeel dan die er al last van had? Of misschien zwangere collega's? Of is daar gewoon nooit wat meegedaan ivm het beleid?
     
  6. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Toen ik in het verpleeghuis werkte mochten de mensen die in zorgappartementen woonde op hun kamer roken en mensen van de verpleegkamers in de rookruimte.

    En tja, dat iedereen een vrije rookruimte moet kunnen hebben.
    Ik werk in de thuiszorg, ook beetje lastig ;)
     
  7. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik ga er maar vanuit dat je rookvrije ruimte bedoeld.....vrije rookruimte is bijna een tegenovergestelde :D

    Maar inderdaad is dit wel heel lastig te realiseren, ik heb er zelf niet mee te maken, maar eigenlijk vind ik toch wel dat ieder verpleeghuis dan een rookruimte zou moeten hebben voor de cliënten en thuis evt thuiszorg geweigerd kan worden wanneer iemand in huis rookt.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    als dit beleid er al lange tijd is en er helemaal niemand tot nu toe last gehad heeft van de clienten die op hun kamer rookten, dan vraag ik mij af of deze nieuwe mensen dan niet een beetje zeuren??

    Ik vind idd dat je een rokende bewoner dat niet af kan pakken...mensen leveren al genoeg in als ze in een verzorgingshuis moeten.
     
  9. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ben ik niet met je eens. Ik pleit voor een rookvrije werkomgeving. In dit geval zouden ze dus een rookhok moeten maken.

    Oh, en ik ben zelf een roker ;)
     
  10. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik werk dan wel op een somatische afdeling, maar clienten gaan bij ons gewoon naar buiten of de rookruimte in huis om te roken. Dat is natuurlijk bij dementerende mensen erg lastig te realiseren, en persoonlijk vind ik niet dat je mensen dat af kunt pakken als ze dement zijn. Ik snap dat nieuwe bewoners er last van kunnen hebben als ze zelf niet roken, maar je kunt ook niet verwachten dat het beleid wordt veranderd vanwege een nieuwe opname.
    Een hele dubbele situatie dus eigenlijk. Hoe kijken je collega's en andere familieleden van andere clienten ertegenaan?
     
  11. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant

    Haha, ja dat bedoelde ik dus....soms wil ik iets te snel typen :p

    Ik vind niet dat je thuiszorg kunt weigeren om die reden, hooguit als je er echt veel last van hebt dat je een client kunt wisselen met collega.
     
  12. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Bij ons wordt er niet gerookt op de kamers, daar is een rookruimte voor. Reden is dat ik/mijn collega's moeten kunnen werken in een rookvrije omgeving, maar ook veiligheid is een groot belang daarin. Wil je roken op je kamer? Dan raden wij de e-sigaret aan.
     
  13. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Weet je waar ik me over verbaas? Dat er gezegd wordt dat je het mensen niet mag afpakken. Maar er wordt gedaan alsof het iets nieuws is, maar dat verbod en een rookvrije werkomgeving is al jaren. Dus in een cafe mag niet gerookt worden, vanwege de baas en het personeel. Een rookhok mag niet schoongemaakt worden, behalve door de rokers, maar in een verpleeghuis mag het personeel wel in de sigarettenrook werken?

    En eerlijk gezegd verwachtte ik destijds eerder dat een cafe blauw zou staan van de rook (dat weet je en daar koos je dus ook wel of niet voor) dan een verpleeghuis....vind het toch een beetje omgekeerde wereld.
     
  14. mamabri

    mamabri Niet meer actief


    Bijvoorbeeld, ik vind dit inderdaad een prima alternatief.

    Om maar niet te zwijgen over rookongelukjes, met brandende sigaret, vooral bij dementerenden lijkt me dat risico er :$
     
  15. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik niet....die mensen wonen daar.
    Die heb echt geen keus.....kijk ik ben een roker, maar vind het niet erg dat er in de kroeg niet gerookt mag worden.
    Ik kies om daar heen te gaan en als ik kies om een sigaret te willen, ga ik gewoon naar buiten.

    Mensen in verpleeghuis hebben geen keus!
    Die kunnen niet meer zelfstandig wonen.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    ja dat vind ik dus ook....het is hun leven daar he...dag in dag uit. Sommigen kunnen niet eens meer zelfstandig naar buiten of naar een rookruimte.
     
  17. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Klopt, maar als niet roker wil je niet altijd in een rookomgeving werken. Moet je dan maar uitwijken naar een andere baan?

    De wetgeving geldt toch voor iedereen? Die cafébaas en zijn personeel kunnen ook wel allemaal roken en het dus geen probleem vinden om in een rookomgeving te werken, maar van de wet mag het niet.
     
  18. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ook dat klopt, maar toch, ik weet het niet.
     
  19. mamavanrosalie

    8 apr 2014
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf ook in een verpleeghuis met dementerende en bij ons mogen ze absoluut niet op hun kamer roken ivm met brandgevaar en veiligheid. Wij hebben per 2 huiskamers 1 kleine ruimte waarin de cliënten kunnen roken. Je kan cliënten niet verbieden te roken en omdat deze doelgroep niet zelfstandig naar beneden kan bij ons( gesloten afdeling) is dit zo geregeld bij ons.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    ik vind eigenlijk als jij als verzorgende daar gaat werken dat dat inderdaad iets is wat bij de baan " kan horen" en dat je zelf de keuze moet maken of je dat wil.
    Ik weet dat dit niet het meest fantastische voorbeeld is omdat roken slecht voor je gezondheid is...maar: ik heb met het opvangen van kinderen ook het risico dat ik een baby krijg die 24/7 huilt. Dan kan ik natuurlijk ook niet zeggen doe maar in de schuur:D, het is risico van het vak denk ik.
    En wat ik al zeg niet het meest goede voorbeeld, maar bedoel ermee te zeggen dat een bepaalde baan ook minder leuke dingen met zich mee kan brengen.
     

Deel Deze Pagina