Ruggenprik werkte niet, bij 2e bevalling wel?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Beausecret, 12 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Bij mijn eerste bevalling werkte de ruggenprik 'slechts' 2 uur, daarna kwam de pijn in alle hevigheid terug en nog erger (baby draaide in stuit en met hand bij hoofd). Kan daardoor zijn gekomen, of werkte de ruggenprik gewoon niet zo.

    Ik weet dat iedere bevalling anders verloopt en niet te voorspellen is, maar vind het interessant om ervaringsverhalen te lezen. Dus: werkte de ruggenprik bij jou? En was er verschil in 1e en 2e bevalling?
     
  2. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik heb geen ervaring in twee keer een ruggenprik, maar wel in met en zonder pijnmedicatie bevallen.
    Ik heb bij de eerste een ruggenprik gehad (die gewoon werkte) en kon me niet voorstellen dat ik zonder zou kunnen bevallen. Bij de tweede heb ik enkele gesprekken met een doula gehad om met meer zelfvertrouwen de bevalling in te gaan. En met succes! De tweede geen pijnmedicatie nodig gehad, ondanks sterrenkijkertje. Ik heb echt in die bevallingsbubbel gezeten waardoor ik de pijn aan kon. Wat bij mij ook echt het verschil heeft gemaakt is het bad. Ik kan het iedereen aanraden om te proberen.
    Twee verschillende bevallingen hebben kan dus zeker.
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Oh wauw, wat het dan al niet kan doen he, voorbereiding en inderdaad zelfvertrouwen. Heb je ademhalings/ontspanningsoefeningen gehad ter voorbereiding? En ben je thuis bevallen de 2e keer? Klinkt heel goed, zoveel vertrouwen in je lijf.
     
  4. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.424
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Na het lezen van je verhaal vraag ik me wel wat af. Hoezo na 2 uur uitgewerkt? Dat hoort niet zo te zijn. Enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat de medicatie spuit op was / niet vervangen of dat de draad in je ruggenmerg misschien niet meer goed zat waardoor de medicatie dus ook niet goed zijn werk kon doen. Of is de medicatie stop gezet wanneer je volledige ontsluiting had? want dat verschilt ook per ziekenhuis hoe ze dat aanpakken. Als die inderdaad is uitgezet dan is het normaal dat je weer pijn krijgt omdat je ook de pers weeën moet kunnen voelen.

    Een ruggenprik werkt gewoon zo lang als dat de medicatie loopt tenzij die gestopt wordt.
    Mijn ervaring met ruggenprik was op zich wel prima. Heb 4 u pijnstilling gehad daardoor maar het hele grote nadeel was dat ik tijdens volledige ontsluiting totaal geen pers weeën had en mijn benen volledig slap waren waardoor de bevalling zeer moeizaam was en uiteindelijk veel complicaties gehad omdat het niet wilde vlotten. Dus voor deze zwangerschap kies ik niet voor een ruggenprik om die reden.
     
  5. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Bij mij was bij de eerste ruggenprik maar één helft verdoofd. Bij de tweede ging het wel goed.
     
  6. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ze heeft idd ontspanningstips gegeven, maar nog meer gekeken naar waar mijn angsten/knelpunten zaten en wat daarmee te doen. Deels ook praktische dingen dus. Nu moet ik zeggen dat ik voor de bevalling niet direct een gevoel van vertrouwen had en het nog best spannend vond, maar tijdens de bevalling zelf dus wel.
    Eerste bevalling was ingeleid. Tweede bevalling spontaan, met verloskundige in ziekenhuis. Uiteindelijk de laatste cm nog medisch geworden omdat de weeën afnamen, omdat madam een sterrenkijker was.
    Ik kijk ook super goed terug op de 2e bevalling en nog vol ongeloof soms dat ik dit zo gekund heb ;) Mijn tips dus doula en bad :)
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  7. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik heb bij beide bevallingen (een met ruggenprik en een zonder) geen persweeën gevoeld. Bij de eerste was dat pittig omdat ik op eigen kracht moest persen, ik was kapot. Bij de tweede het niet gemist, zij is zo geboren, maar de weg was immers al vrij gemaakt. Ik vind het ergens wel jammer dat ik nu niet weet hoe dat oergevoel voelt waar vrouwen het altijd over hebben.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  8. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    We lopen een beetje tegelijk qua termijn :) grappig!

    Wat je zegt is wel een goede. Ik heb sowieso nog een gesprek in het ziekenhuis met de gynaecoloog over mijn 2e bevalling om de 1e te bespreken. Er ging namelijk wel meer niet helemaal goed en wil wat vragen stellen. O.a. dus over de werking van de ruggenprik. Ik voelde 2 uur echt niets, ik vroeg zelfs nog of ik nog wel aan het bevallen was omdat ik letterlijk niks voelde, en dat was een verademing na zoveel pijn (kwam direct in een weeenstorm terecht nadat thuis mn vliezen waren gebroken).

    Maar dus inderdaad van korte duur. Alsof de verdoving uitwerkte, kwam de pijn er ineens weer dwars doorheen. Uiteraard heb ik op de rode knop gedrukt, kwam heel lang niemand want het was druk. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze alles hebben gecheckt, wel de vloeistof volgens mij en die was nog voldoende. Er is uiteindelijk een echo gemaakt om naar de baby te kijken en toen zagen ze dus dat ze niet meer helemaal was ingedaald, maar
    half gedraaid en armpje bij d’r hoofd. Dat veroorzaakte de pijn (denk ik dan) en er werd nog gesnauwd dat alle smaakjes op waren qua pijnstilling dus er niks anders opzat dan het ondergaan. Je zou denken dat ze wel hebben gecheckt of alles nog goed zat toch?

    Uiteindelijk na lang rode knop drukken en geen actie hadden ze toch in overleg met artsen om op 9 cm alsnog de ruggenprik dosis te verhogen omdat het gewoon niet ging. Misschien was het placebo hoor, want ik voelde geen vermindering in pijn. Maar leek wat beter in mn bubbel te kunnen blijven. En misschien ook omdat ik op dat moment ‘eiste’ dat ik niet meer alleen wilde zijn, er bleef toen een verpleegkundige naast me zitten ter ondersteuning. Voelde me zo aan mn lot overgelaten. Het was dus niet zo dat ik al op volledige ontsluiting zat, zelfs met verhoging van ruggenprik bleef ik in een weeenstorm.

    Het persen vond ik het minst pijnlijk denk ik, want dan kon ik tenminste iets met die pijn doen.

    Ik hoor idd ook dat als de ruggenprik doorwerkt tijdens het persen het heel lastig is om te weten wat je doet? Omdat je het niet voelt. Lijkt me heel gek. Wil je dan nu ook thuisbevallen of wel in het ziekenhuis? En op hoeveel cm had je de ruggenprik?

    Sorry voor het extreem lange verhaal haha.
     
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de tweede en vierde bevalling een ruggenprik gehad en beide keren werkte ze niet. Daarom hebben ze hem bij de vierde bevalling 2 x opnieuw gezet en toen dat niet hielp, weer opnieuw en overgegaan op een keizersnede. Waarom dat dan wel werkte weet ik niet... ik bleek inwendig te bloeden en dat veroorzaakte zo’n pijn (bleek dus tijdens de keizersnede) dat ik echt niet meer normaal kon bevallen
     
  10. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Wat fijn! En was de doula ook mee in het ziekenhuis of echt alleen je verloskundige? En was de verloskundige de hele tijd bij je?

    Ik had dus geen eigen verloskundige mee omdat ik medisch was. Nu weer, maar mag wel onder begeleiding van eigen verloskundige. Ja tijdens zoveel pijn kom je echt je grootste knelpunten tegen, en je kan er dus niet aan ontsnappen maar moet er iets mee doen. Ga er wel mee aan de slag, dat mentale stuk. Dankjewel voor het delen van jouw ervaring!
     
  11. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Oei, dat is gevaarlijk? Konden ze dat niet op een echo zien de bloeding of hebben ze dat niet gecheckt?
     
  12. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Nee dat hebben ze verder niet gecheckt. Het is dat ik daarvoor al gesprekken gehad had over mijn tweede bevalling die toch wel erg traumatisch was, en waar ik echt erg last van had op dat moment, waardoor op papier stond dat ik ten alle tijden om een keizersnede mocht vragen (de eerste kwam met een geplande keizersnede, blijkbaar mag je dan daarna kiezen waar je voor gaat. Bij de tweede en de derde kreeg ik die keuze niet)
     
  13. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Wat gek, waarom kreeg je dan die keuze daarna niet meer? Is het risico op complicaties misschien groter omdat je buik al 2 keer is ‘opengemaakt’? En het daarom dus vaginaal moest proberen? Wat je niet wilt delen hoeft niet hoor, vind het gewoon interessant.
     
  14. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Nee de 1ste was een geplande keizersnede vanwege stuit. 2e moest vaginaal maar werd traumatisch met niet werkende ruggeprik. Derde moest ook vaginaal maar ging heel snel waardoor een ruggenprik niet kon, kreeg wel iets anders maar weet even niet meer wat. Bij de vierde overviel me de angst van de tweede weer omdat ik ook weer zo’n bekkenpijn had als bij de tweede. Daar dus gesprekken over gehad en afgesproken dat ik het Vaginaal mocht proberen maar dat ik dus ten alle tijden mocht zeggen; ik wil een keizersnede. Deze gyn zei dat na een eerdere keizersnede dat sowieso werd aangeboden tegenwoordig
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  15. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik herken heel erg het aan je lot overgelaten gevoel. Bij de eerste ook medisch en het gevoel het zelf te hebben moeten doen. In mijn bevalplan bij de 2e stond dan ook dat ik (positieve) mentale ondersteuning nodig had.
    Bij de 2e bevalling is de verloskundige (en kraamzorg)continue bij me (of in de buurt) geweest. Beschikbaar. Dat voelde zo anders dan de eerste keer. We deden het echt samen.
    Ik had er wel voor gekozen om de 2e keer toch weer in het ziekenhuis te bevallen, omdat dat voor mij veilig voelde (en achteraf heel blij mee, anders had ik met bijna volledige ontsluiting nog de auto in gemoeten). Ik had geen moeite met de ziekenhuisomgeving, de aanwezigheid van de verloskundige maakte voor mij het verschil.
    Ik heb alleen gesprekken gehad met de doula. Dat was voor mij voldoende. Zij heeft me tr ook geholpen met het bevalplan.
    Succes met de voorbereiding! Het gaat vast goed komen!
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  16. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Ik herken me ook helemaal in wat jij zegt, ik mistte de mentale ondersteuning. De motivatie om door te gaan, om dat te horen van iemand die dagelijks bevallingen begeleid. Wat fijn om te horen dat jij het bij de 2e zo positief hebt ervaren, en ik hoop ook echt dat ik het zo mag ervaren. Als kracht en niet als zwakte. Ik voelde me echt zo ontzettend klein, alleen en rot. Dat er tijdens de pijn zelfs momenten waren dat ik dacht: de enige manier om dit te stoppen is de dood (vreselijk) maar direct daarna natuurlijk de gedachte: shit dat kan helemaal niet, ik moet door! Maar hoe dan? Ja ik vond dat heel heftig, om zulke gesprekken in je hoofd te hebben zonder begeleiding. Ik zie het wel als kans om het nu opnieuw te mogen ervaren en ondanks het trauma kijk ik er soms ook naar uit. Voelt als 2e kans? Want stiekem heb ik het heel goed gedaan, maar heb ik er achteraf totaal niet van kunnen genieten. Dat overwinningsgevoel had ik niet, ik was mentaal kapot. Niet eens fysiek (vast ook maar was er toch al niet meer helemaal bij). Thanks voor het delen nogmaals, doet me goed te horen hoe jouw ervaring was.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  17. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.424
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland

    Ja leuk :) lopen ongeveer gelijk op.
    Goed van je dat je nog een gesprek aangaat met de gyn. Hoop dat je vragen er ook mee beantwoord zullen worden en jammer dat het dan zo heeft moeten lopen hè. Vooral dat ze je daar een beetje aan je lot overlaten.
    Ik heb nu een medische indicatie om in ziekenhuis te bevallen. Inderdaad ik voelde helemaal niks. Ze zeiden tegen mij wanneer ik een wee had en dan perste ik zoveel dit kon maar het was verre van ideaal. Kreeg toen op 6 cm de ruggenprik, 2,5 u na aankomst in ziekenhuis moest toen wachten op de anesthesist die stond vast.
    Als ik nu voor pijnstilling ga zou ik voor een morfine injectie of pompje kiezen. Iets waardoor ik in ieder geval controle heb over mijn lichaam.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  18. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Even iets heel anders om misschien te overwegen voor je 2e bevalling, als je geen goede ervaring hebt met een ruggenprik: een remifentanil pompje om zelf te bedienen.

    Bij mij ging de tweede bevalling vrij snel (23 uur eerste krampen, rond 3 uur in het ziekenhuis met 5 cm en kwart voor 6 geboren), dus was een ruggenprik ook veel gedoe geweest voor maar een paar uur. Zo’n pompje heb je vrij snel na even aan de CTG gelegen te hebben.
    Je wordt er lekker een beetje slaperig/ soezerig van en het haalt de scherpe kantjes van de pijn af.
    Op het moment dat je moet gaan persen, zetten ze het uit. Dan ben je ook heel snel weer volledig bij je positieven en heb je gewoon goed kracht om te persen.
    Ik heb verder geen aandelen ofzo, maar ik zou het echt iedereen aanraden:)
    (Voorwaarde is wel dat je al goed vordert met je ontsluiting, dit is echt bedoelt om de laatste helft ongeveer op te doen)
    Oh en ik heb echt een soort fobie voor overgeven. Wat ik dus wel een paar keer deed door die medicatie in het pompje. Maar tegelijkertijd werd ik er zo relaxed van dat het overgeven me echt helemaal niks uitmaakte:D
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    #19 GroeneBomen, 13 jul 2021
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
    Eerste bevalling ruggenprik verkeerd gezet, verdoofd vanaf teen tot halverwege bovenbeen (oftewel, ik had er geen hol aan).

    2e wist de anesthesist ervan en heeft super lief gehandeld want ondanks de helse weeenstorm was ik echt wel even bang en... mijn hemel wat een feest die ruggenprik :D ik niets gevoeld ook van het hechten goddank want verdoven was onmogelijk in t krater.
     
  20. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    even iets heel anders. Maar als je misselijk wordt van morfine/ moet overgeven, dan kun je daar primperan voor gebruiken. Heb ik ook gebruikt bij het pompje. Waar ik eerder direct moest overgeven bij morfine, nu niks.
    Breekt weer uit……
     
    Beausecret en Paardenbloem vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina