ruggeprik of niet

Discussie in 'De bevalling' gestart door urmomma, 27 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. urmomma

    urmomma Lid

    18 okt 2007
    83
    0
    0
    studente
    antwerpen
    ik wil eigenlijk liever geen ruggeprik laten doen met mijn bevalling , ik hoop maar dat ik de pijn "aankan" .. voor de pijn te verlichten ga ik een badbevalling doen ..

    zijn er mensen die gewoon volledig natuurlijk zijn bevallen ? en wie wel met verdovende middelen ( welke ?)

    wens me veel succes want ik heb zoveel schrik voor de pijn :cry:
     
  2. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ben gewoon (zonder pijnberstrijding) thuis bevallen.., Ik zag ook erg op tegen de pijn want als ik ongesteld moet worden heb ik altijd de eerste dag zo'n buik en rugpijn dat ik bijna black outs krijg. Ik moet mezelf dan echt dwingen om "wakker" te blijven. (het komt ook heel plotseling opzetten, en geen regelmatige cyclus, dus het kan me ook in de auto overvallen)

    Ik moet zeggen dat het me allemaal 100% is meegevallen. Natuurlijk doet het zeer maar met de technieken van de zwangerschapscursus was het goed op te vangen.

    Ik had mezelf "aangepraat": Een wee duurt 45-60 seconden, daarna is het weer weg, en kan ik even bijkomen." Deze gedachte heeft me heel goed geholpen tijdens de weeen, en telkens net als ik dacht dat ik het niet meer hield, was de wee voorbij... :D

    Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes met de bevalling!
     
  3. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Volgens mij is elke zwangere vrouw als de dood voor de pijn van de bevalling. Maar natuurlijk kan je bevallen zonder een ruggenprik, er zijn ook andere soorten van pijnbestrijding, of misschien dat je het zelfs gewoon helemaal zonder kunt. Ik was tijdens de zwangerschap ook doodsbenauwt over de bevalling, had me al helemaal ingelezen over wat er allemaal mogelijk was en over vanalles geinformeert. Aangezien ik doodsbang ben voor naalden, wilde ik er echt alles van weten en ook hoe ik het dus kon voorkomen :) . Maar toen de weeën eenmaal op zn hevigst waren kwam er een verpleegster 'even' onder t deken kijken, en voor ik het wist zat er dus een spuit (pethidine injectie) in mn been. :confused: Vond ik echt niet grappig, was echt heel boos! Maar later was ik toch blij dat ik hem heb, daardoor werd de pijn echt veel minder. En het bleek dus dat mijn vriend aan de gynaecoloog had gevraagt om die injectie te geven, was ook zijn idee het "stiekem" te doen, omdat ik anders nooit mn been zou kunnen ontspannen. Dus ik kan je alleen nog als advies geven, te vragen dat ze je (persoonlijk) alles vertellen wat ze gaan doen! Nouja, wel een heel persoonlijk verhaal nu.
    Maar ik zou zeggen kijk wat er allemaal mogelijk is in jou situatie (thuis/ziekenhuis) en natuurlijk hoe het op dat moment gaat. Kijk op dat moment wat je denkt (samen met verloskundige/gynaecoloog) wat het best voor je is. Je schrijft over een badbevalling dus ik neem aan dat je thuis wilt bevallen? Volgens mij heb je dan niet veel keus kwa pijnbestrijding. Succes meid met je bevalling, je kunt het!
     
  4. ikke1981

    ikke1981 VIP lid

    14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Hier ook zonder pijn bestrijding bevallen.
    Ik wilde alles zelf ervaren,en is me gelukt, wel een verdoving gehad voor de knip want Quinn moest met de vacuum gehaald worden.
    Op de een of andere manier, leer je met de pijn omgaan
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik wilde heel graag zonder pijnbestrijding bevallen en het liefst thuis. Helaas is het iets anders gegaan. Ik werd ingeleid en de weeën waren meteen zo heftig dat de gynaecologe een ruggeprik voorstelde. Ik vond het heerlijk! Wat een verademing, eindelijk kon ik even bijkomen.

    Toch is het volgens mij zo dat de meeste nederlandse vrouwen nog altijd zonder ruggeprik bevallen. Dus ik zou proberen me er niet te druk om te maken.
     
  6. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik ben thuis zonder verdoving bevallen, het deed wel behoorlijk veel pijn. Maar toch is het me meegevallen ik vond het nog wel te dragen. De ademhalingstechnieken van de zwangerschapscursus hebben me er goed doorheen geholpen.

    Maar het is lastig te zeggen hoe het voor jou zal zijn. Iedere bevalling is anders en ieder z'n pijngrens is weer anders, dus moeilijk!

    Bevalling heeft trouwens 7,5 uur geduurt, waarvan 2 uur persen. Rick was dan ook 4460 gram!
     
  7. urmomma

    urmomma Lid

    18 okt 2007
    83
    0
    0
    studente
    antwerpen
    ik ben van belgie dus een badbevalling in het ziekenhuis ..

    mss is lachgas wel een optie (?) heeft dit mss ook een effect op de baby ?
     
  8. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik heb een (geplande, nou ja?) ks gekregen maar ben tot de 10cm gegaan en heb persweeen gehad en ik vond de onsluitingsweeen en de persweeen meevallen ik had veel erger verwacht ik had totaal niet de behoefte aan pijnstilling.
    En ik had echt een stort bevalling van minder dan 3 uur, met rugweeen, beenweeen enz maar iedereen ervaart pijn natuurlijk anders, en weeen verschillen nogal van elkaar denk ik.
    Soms is er geen houden aan en is pijnstilling nog de enige optie, maar ga er vooral relaxt in en ontspan je zo goed mogelijk ik heb veel baat gehad bij de pufclub waar ik erg lacherig over deed tijdens de zwangerschap en zeker op het eind omdat ik toen wist dat ik een geplande ks zou krijgen, maar potverdorie ben ik blij dat ik toch ben gegaan en goed heb opgelet want ik had het dus toen het puntje bij het paaltje kwam wel degelijk nodig.
    Je kan zoveel plannen als je wilt maar wanneer een kindje besluit te komen niet!
     
  9. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Aha, badbevalling in het ziekenhuis, sorrie, had daar niet aan gedacht. Maar misschien is idd lachgas een optie voor je, dit haalt ook de 'scherpste' kantjes van de weeën af. Je krijgt dan over het algemeen een mengsel van 50% zuurstof en 50% stikstofoxide (lachgas). Dit kan geen kwaad voor je baby. Wel is de stikstofoxide (het lachgas) gevaarlijk voor dames die zwanger willen worden/net zwanger zijn. Hierdoor zou er meer kans zijn op kindjes met een handicap. Bij jou dus niet het geval, jou kindje is tegen die tijd al volgroeid.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Maar je bent toch niet verplicht over te gaan tot pijnstilling als je het niet wil?
     
  11. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, natuurlijk niet. Je heb altijd zelf de keuze. Hoezo?
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik krijg een beetje het gevoel dat TS helemaal geen pijnstilling wil, maar bang is dat het haar opgedrongen wordt ofzo. Misschien dat ik het verkeerd zie, maar dat idee kreeg ik een beetje.
     
  13. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uh, ja, zou kunnen. Bij mij kwam het meer over als dat ze wilde weten wat er allemaak mogelijk was, zodat ze wist waaruit ze evt zou kunnen kiezen, mocht ze iets willen.
     
  14. Sandra1982

    Sandra1982 Fanatiek lid

    26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik ben zonder pijnbestrijding bevallen.
    Thuis begonnen, en heftige ontsluitingsweeen van 6 uur 's morgens tot kwart voor 12. En geloof me, er waren momenten dat ik echt niet meer wist wat ik moest doen door de pijn.
    Persen heeft 2,5 uur geduurd, ondertussen nog naar het ziekenhuis gereden omdat het niet wilde opschieten, en ook in het ziekenhuis heb ik geen pijnbestrijding gehad. Voor de knip werd ik uiteraard wel verdoofd van onderen.
    Ik was ook altijd panisch als ik aan de naderende bevalling dacht, maar ik ben blij dat ik het allemaal zonder pijnbestrijding heb gedaan. De pijn hoort erbij, vind ik.
     
  15. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik ben 3 keer bevallen zonder pijnbestrijding.
    Ik wist niet eens dat je daarom kon vragen hihi
    Ach...ik heb het alle 3 overleefd.
    Tuurlijk....fijn is anders.
    Maar mijn moeder deed het ook en haar moeder ook enz....
    Dan moet ik het toch ook kunnen he ;)

    Heb alleen geen superlange bevallingen gehad.
    De eerste duurde 10.5 uur.
    (met verdoving ingeknipt)
    Ondanks dat het pijnlijk was, was het wel te doen.
    De 2e was er met 4 uurtjes en 14 minuten.
    (helaas zonder verdoving ingeknipt)
    Was een thuis bevalling.
    En de derde is ook in het zh geboren en heeft 3 uur geduurd.
    Moest alleen helaas daarna wel onder narcose aangezien me placenta niet mee kwam.

    Maar ik klaag niet.
    Heb 3 goeie bevallingen gehad.
    Maar ben blij dat het niet "over" is.
    Geen bevallingen meer voor mij hihi :D
     
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wel super dat je een badbevalling in het ziekenhuis mag doen! Ik zou dat zelf ook heel graag doen, maar ik moet nog uitzoeken of dat hier in de regio mogelijk is in het ziekenhuis, want thuis gaat niet lukken. Volgens mij is het hier helemaal niet zo gebruikelijk en zeker niet bij je eerste kind...
    succes alvast!
     
  17. Joy72

    Joy72 Fanatiek lid

    29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    Ik heb bij de eerste ruggeprik gekregen omdat de weeen te heftig waren en gelijk van de eerste tot de laaste om de minuut waardoor er niks meer viel op te vangen.

    De tweede heb ik 20 minuten voor dat ze kwam nog een prik gehad in het bovenbeen zelfde verhaal als de eerste gelijk om de minuut en te heftig .
    Maar bij de tweede hadden ze dat nooit gedaan als ze geweten hadden dat het zo snel zou gaan .
     
  18. Joy72

    Joy72 Fanatiek lid

    29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    En bij deze zou ik ook wel graag badbevalling doen maar of dat zal helpen is de vraag.
    Ik zou als ik weer zo,n weeen krijg toch wel weer pijnbestrijding willen hebben liefst nog voor het begint haha
     

Deel Deze Pagina