Ruzie met man

Discussie in 'De lounge' gestart door Chrissie1990, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Hi allemaal.

    Ik moet even mijn verhaal kwijt want ik weet het even niet meer. Het gaat al een tijdje niet zo goed tussen mijn man en mij. Dat komt door verschillende dingen bij elkaar.

    -sinds anderhalf jaar is de vader van mijn aan het dementeren en gaat heel hard achteruit. Het is nu op het punt gekomen dat zijn vader naar een verzorgingstehuis moet. Zijn vader is pas 60. Mijn man is enigst kind dus het regelen daarvan komt op zijn schouders terecht. Hij heeft wel twee tantes die helpen maar is niet hetzelfde. Uiteraard help ik waar ik kan. Maar alsnog geeft mijn man aan dat hij de dementie van zijn vader erg zwaar vind, wat ook logisch is.

    -Daarnaast zijn we aan het verbouwen, echt een flinke verbouwing. Dat loopt allemaal op rolletjes en we doen het niet zelf maar een aannemer. Maar natuurlijk zit je alsnog in de rommel en levert het stress op.

    -mijn man heeft het niet naar zijn zin op zijn werk. Hij wil ander werk, daar wordt aan gewerkt, maar heb je ook niet zomaar. Ook heeft hij onregelmatige diensten, zoals nacht en ochtend. En dan kan hij heel weinig hebben.

    -wij hebben twee jonge meisjes van onder de 2. Het zijn makkelijke kinderen en ze slapen goed maar alsnog is het veel met 2 kindjes die je nog veel nodig hebben. Ook heeft de oudste af en toe een driftbui omdat ze begint te peuterpuberen maar ik vind dat niet raar.

    -met sommige karakter eigenschappen vullen we elkaar aan maar tegelijkertijd botsen we ook. Ik ben best wél chaotisch en kan ik daardoor vergeetachtig zijn. En mijn man is een controlefreak en perfectionist.

    - mijn man geeft aan dat hij me zat is en me niet kan vertrouwen omdat ik veel vergeet. Hij vind dat ik naar de huisarts moet omdat hij vind dat het niet normaal is. Ik vind dat er niks mis met me is. Ik ben nu meer vergeetachtig omdat ik veel aan me hoofd heb. (2 jonge kindjes, verbouwen, werk, situatie van zijn vader) ik ben ook meer moe en doe veel dingen tegelijkertijd waardoor ik meer vergeet en de jongste is 4 maanden.

    ik heb het gevoel dat ik constant op mijn tenen moet lopen, dat ik niks goed kan doen. Ik word onzeker van hem, ben bang dingen fout te doen en dat hij dan weer boos word. Ik probeer constant alles goed te doen en niks te vergeten. Maar het lukt me gewoon niet en word er gewoon verdrietig van.
     
  2. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.424
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik lees in je verhaal dat het het jezelf zeker niet ontbreekt aan een helder inzicht van het probleem. Er zijn een hoop factoren die nu voor stress zorgen.
    Ik krijg het idee dat je man niet lekker in zijn vel zit en dat een beetje op jou afreageert. Schrijf allebei de dingen op waar je met elkaar tegen elkaar aanloopt en hoe je ook elkaar weer kan helpen hierin. Dus niet zodat het een verwijten van, toestand wordt maar zorgt dat je als een team hieraan gaat werken. Het is een beetje kort de bocht door te zeggen dat hij jou zat is terwijl je zo je best doet. De vrouw is meestal de manager van het gezin met daarnaast nog haar eigen baan én een gezin dus niet gek dat je dingen vergeet. Dat is hier hetzelfde hoor.
    Ga een goed gesprek aan en succes met de kwestie. Hoop dat jullie er samen uitkomen.
     
    Gewooniemand en Chrissie1990 vinden dit leuk.
  3. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.318
    4.700
    113
    Vrouw
    Wat vervelend. Jullie maken op het moment ook wel erg veel mee, ik vind het dan niet gek dat je hoofd een keer vol zit en je dingen vergeet.

    Voor je man is het misschien allemaal een beetje teveel en reageert hij het op jou af. Heb je wel is gevraagd hoe het komt dat hij zo doet en waar je hem bij kan helpen? Het is vervelend dat hij zich zo voelt, maar het op jou afreageren is natuurlijk niet nodig..

    Heel veel succes, hopelijk krijgen jullie snel weer wat meer rust!
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Lees uit je verhaal een beetje dat je man de controle kwijt is althans zo een gevoel heeft hij. Als jij dan ook dingen vergeet dan is dat voor hem net de druppel, een beetje teveel.
    Snap je helemaal hoor hier ook na 2 kids enz het gevoel dat m'n geheugen niet meer hetzelfde is.

    Misschien kan je afspraken/ dingen op gaan schrijven, ik heb bijv een kalender daar schrijf ik vaak de afspraken op zodat vriend ze ook kan lezen. Normaal had ik geen agenda ik was m'n eigen lopende agenda.
    Dan heeft jouw man ook weer een stukje controle.

    Sterkte en succes met alles.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Die vergeetachtigheid is nog nasleep van je zwangerschap denk ik. 9 maanden op, 9 maanden af. Afspraken gewoon structureel op een kalender schrijven en werk met lijstjes. Moest ik ook doen want ik was net een vergiet, mn man boeide t niet zo maar ik ergerde me er zelf kapot aan.

    Vermoedelijk legt hij de link met zn vader, dementie heeft een sluipende start. Dat kan je m moeilijk kwalijk nemen, dat zit er in en speelt zo'n grote rol momenteel dat t moeilijk te ontwijken is.

    Wij hebben t ook bij een van de grootouders. Dat leidt meer dan eens tot verhitte discussies over het laten uitzoeken, want de "patient" vindt dat er niks aan de hand is maar de partner krijgt de klappen (niet fysiek). Partner weet dat wij t ook zien overigens. Het is nog niet de gevaarlijke omvang maar wel ehm...té aanwezig om niet op te vallen. Ze heeft het met dr moeder meegemaakt, dus we weten ook wel dat ze die diagnose gewoon echt vreest. Maar door de inmiddels jarenlange strijd er over raakt de relatie wel beschadigd, je ziet t ook wel verergeren. Waar mogelijk halen we hem er dan ook ff tussenuit (rust) en gaat een van ons daarheen. Dat maakte covid wel ff wat lastiger, alleen gesloten kring kon dat nog een beetje fixen. Niet leuk maar dat zei maar zo.

    Als t m blij maakt/oplucht, ga naar de huisarts en neem m gewoon mee. Kan hij ook zn woordje doen en is gelijk de angel er uit.
     
  6. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    :eek: Ik vind deze opmerking echt niet normaal. Ik denk dan ook dat je man degene is die naar de huisarts moet. Ik hoop dat hij dat zelf ook inziet. Die vergeetachtigheid is niet gek, ik denk dat heel veel vrouwen dat wel herkennen, heb je hem dat uitgelegd, dat dat normaal is als je zwanger bent geweest?

    Al met al is het natuurlijk een heel vervelende situatie, wij hebben ook nogal veel op ons bordje en ik herken wel de neiging om dat op elkaar af te reageren hoor. Wat voor ons wel helpt, is om een moment in te plannen waar je wel aandacht voor elkaar hebt. Wij trekken bijvoorbeeld tegenwoordig bijna elke zondagmiddag een flesje wijn open en dan gaan we zitten borrelen met lekkere hapjes, voor zover dat lukt met de kinderen erbij (die hebben een beperking, dus het volle bordje blijft hier redelijk bestaan). In het verleden hebben we ook wel een wekelijkse spelletjesavond gedaan, maar omdat de avonden soms lastig zijn met slechte slapers, sloegen we te vaak over, de zondagmiddag borrel werkt voor ons beter.
     
  7. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Denk dat dit inderdaad gewoon het grootste punt zit. Je lichaam is nog aan het ontzwangeren, hallooooo, je bent nog maar 4 maanden geleden bevallen hè!

    Dat je sowieso al chaotischer en daardoor vergeetachtig bent zal daardoor nu alleen maar versterkt zijn.

    En dat weet een huisarts ook, als je man erbij is kan de huisarts dat ook uitleggen en hopelijk neemt je man het van de huisarts wel aan.

    Jullie moeten allebei veel ballen hooghouden, niet fair van hem om dat allemaal op jou af te reageren. Jij bent in de relatie blijkbaar de zachtere partij en hij de hardere. Zola g er balans is, prima, maar dat slaat nu door, dat kan echt niet.

    Voor jou wellicht werk aan de winkel om over een tijd te gaan kijken hoe je het chaotische binnen de perken kunt houden.
    Voor je man tijd om aan z'n eigen gedrag te gaan werken.
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.957
    494
    83
    Hier
    Heel herkenbaar wat je schrijft. Hier ook met verbouwen bezig. Mijn man doet het zelfde. Maar is ook super druk met zijn bouw bedrijf. Hij is niet meer de jongste en zijn lijf doet vaak pijn. Hij wordt dan chagrijnig en ik krijg dan de volle laag, alles is dan mijn schuld. Hij wil het huis verkopen en weg. Dat doet steeds pijn.

    Ik was vroeger echt van de klok en vergat nooit was en was altijd overal op tijd. Nu vergeet ik sommige afspraken compleet. Ze staan in mijn agenda, maar ik ga gerust shoppen en dan gaat mijn telefoon..... Waar ben je.... Uuuhhh hoezo? Oeps.

    Ik heb nu geregeld dat mijn schoonmoeder 1x per week komt. Op die dag kan ik afspraken plannen en mijn man helpen met administratie.

    Ik hou mijzelf voor dat de eerste paar jaar gewoon zwaar zijn en dat het uiteindelijk wel beter wordt.
     
  9. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Ik leg ook steeds uit dat die vergeetachtigheid komt doordat ik chaotisch ben, aan het ontzwangeren ben en doordat mijn hoofd constant vol zit en overloopt. Maar hij wil het niet van me aannemen en vind dat het smoesjes zijn. ‘Want hij heeft ook veel aan zijn hoofd en hij vergeet niks’. En dan zeg ik dat het bij hem zich uit doordat hij snel geïrriteerd is en het allemaal op mij afreageert. Maar hij wil dat allemaal niet van me aannemen.

    ook schrijf ik alle afspraken op in mijn agenda en ik maak lijstjes. En dat werkt goed. Het is ook niet zo dat ik alles vergeet. Het zijn kleine dingetjes zoals dat ik zijn zonnebril had geleend en dat leg ik dan ergens neer en dan weet ik niet meer waar ik dat gelaten heb. En ik hoef maar één ding te vergeten en hij ‘ontploft’.

    hij geeft ook regelmatig aan dat het hem allemaal teveel is en dat hij snel overloopt. En ik help waar ik kan. Maar ik heb geen andere baan voor hem. Ik kan zijn vader niet beter maken, verbouwing gaat vanzelf voorbij en ik kan niet beloven dat ik nooit meer wat vergeet, maar ik doe wel mijn best.
     
  10. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Wat rot voor jullie. Er ligt ook wel heel veel op jullie bord. Logisch dat de spanning en stress onderling dan hoog kan oplopen. Heel veel sterkte.
    Rondom de situatie van zijn vader kan hij professionele ondersteuning aanvragen. Via de huisarts of de gemeente. Bijvoorbeeld een Casemanager dementie. Die kan mee overzicht houden over wat er moet gebeurden, kan regelwerk uit handen nemen, weet de weg, geeft advies. Ik denk dat hij daar veel aan kan hebben.
     
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik wil hier helemaal niet met gestrekt been in gaan, maar ik voel toch wat irritatie opborrelen en wat ik graag wil, is dat wat ik nu gaat schrijven, je wat meer gaat opbeuren.
    Ik vind namelijk dat je al heel goed bezig bent en ook je eigen ‘minpunten’ benoemt en ziet. Het is ook helemaal niet gek dat je moe bent en soms dingen vergeet. Je zit in de tropenjaren met de kinderen, er speelt een verbouwing (dat op zich drijft mensen vaak al tot de toppen van hun kunnen) en een vader is ziek. Vind je het gek? Ik zie gedrag dat voor kan komen in zulke situaties.
    En dan heb je ook nog eens te maken met een 3e kind: namelijk je man.
    Sorry ik wil niet bot overkomen maar ik heb het idee dat zijn leventje door dit alles volgens hemzelf in de war wordt geschopt, daar waar het eerst vloeiend verliep en alle hobbels voor hem weggenomen werden. Dit laatste is een aanname natuurlijk.
    Ik lees het, alsof alles om hem moet draaien en daar waar het bij hem niet goed gaat, hij het zo gaat draaien dat er iets mis is met jou. Alsof hij het op iemand moet afreageren en jij daarvoor de aangewezen persoon bent. Want je partner ergens van beschuldigen is makkelijk scoren.
    Ik wil zeggen: twijfel niet aan jezelf. Mensen vergeten nog meer met minder aan hun hoofd dan dat jij hebt momenteel.
    Ik vind het ook best erg dat hij zegt dat hij je zat is terwijl je juist in jouw situatie je partner zo hard nodig hebt die een arm om je heen slaat en zegt dat het goed gaat komen.
     
  12. Dizzle

    Dizzle Niet meer actief

    Oei, ik vind die opmerkingen van je man aan jou toch wel schrikken hoor. Hoeveel stress er ook is, je gaat je (pas bevallen!) vrouw toch niet de grond in boren?

    Afspraken e.d. zijn gezamenlijke verantwoordelijkheden. Ik herinner mijn man bijvoorbeeld gerust aan z'n tandarts afspraak en hij herinnert mij eraan dat ik de gemeente nog zou bellen...

    Denk dat hier het voornaamste is dat je man hulp voor zichzelf moet zoeken, hij zit er duidelijk doorheen. Als hij het niet red met het werk, kan hij zich beter ziekmelden. Tot er een psycholoog is gevonden kan de praktijkondersteuner van de huisarts al een eerste aanspreek punt zijn.

    Ook zou ik aan relatietherapie denken, jullie hebben twee kleine kinderen en het respect van je man voor jou lijkt ver te zoeken. Hij projecteert zijn ontevredenheid op jou en dat is niet eerlijk.
     
  13. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Ik herken vooral mijzelf in je man. Mijn vader is ook jongdementerend en woont sinds een paar maanden in een verzorgingstehuis. Ik voel
    Zowel de druk van de zorg van mijn vaders als het verdriet van mijn moeder op mijn schouders. Heb daarnaast de zorg voor mijn oma op mij gehad tot ze overleed en de zorg voor onze dochter met medische zorg. Ik ik reageer mij dus ook af op mijn man en kan boos worden om de stomste dingen. Ik zie het wel maar het is niet altijd makkelijk te veranderen omdat er gewoon veel stress is. Ik denk dus ook zeker dat het allemaal iets teveel is voor je man. Het is natuurlijk geen excuus om overal mee weg te komen maar wel een verklaring.
    Heb geen advies als ik heel eerlijk ben, ik vind het emotioneel enorm zwaar om mijn vader die nog zo jong is zo hard achteruit te zien gaan. Ok misschien wel een tip, praat op rustige momenten met hem als dat lukt, hoe het gaat, hoe hij zich voelt. Mijn man en ik praten veel en dat helpt mij wel echt om het kwijt te kunnen bij iemand.
    Sterkte, hopelijk is de verbouwing snel achter de rug zodat er in ieder geval 1 stress factor minder is.
     
  14. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Ik heb een paar weken geleden relatietherapie voorgesteld omdat hij aangaf dat hij vind dat we teveel ruzie maken en omdat hij vind dat het niet goed gaat tussen ons. Toen ik zei dat is goed , laten we dat doen. Zei hij dat hij het niet meende en alleen maar zei om mij te stangen en hij nooit in relatie therapie zal gaan want daar geloofd hij niet in.

    huisarts vind ik op zich wel een goed idee maar vind dat best eng. Waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat dat ook wel confronteren voor mij is ofzo. Straks zegt die huisarts wel ineens dat er was mis is met mij.
     
  15. Dizzle

    Dizzle Niet meer actief

    Weet je, je klinkt best onzeker. En je man... eerlijk gezegd, niet zo leuk... Heeft hij altijd al zo neerbuigend naar jou gedaan?

    Denk juist dat de huisarts voor jou een goede eerste start is. Als je man er niks aan wil doen... Dan is dat zijn keuze. Maar jij kunt wel iets doen aan je zelfbeeld en hoe je met man omgaat, sterker in je schoenen komen te staan.
     
  16. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Hij heeft niet altijd zo gedaan. Hij is wél altijd een controlefreak en perfectionistisch geweest. En hele af en toe floepte er dan wel eens iets onaardigs uit. Maar we hebben dat altijd uit kunnen praten. Sinds we veel op ons bordje hebben doet hij zo. En dat is sinds ongeveer een half jaar/driekwart jaar.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind dit best wel een gestrekt been, om eerlijk te zijn.

    Je doet best wel veel aannames, over een leven dat voorheen vloeiend verliep en dat het om makkelijk scoren gaat. Misschien is het waar, misschien niet. Een even geloofwaardige verklaring zou kunnen zijn dat haar man overspannen is. En als dat verwaarloost wordt, kan dat uitdraaien op een burn-out. Dat weten we ook niet hè, misschien is het waar, misschien niet.

    Probleem is dat dit voor ons 'maar' berichtjes op een forum zijn. Zo geschreven en als je er niet meer aan herinnerd wordt, ben je het over een paar dagen alweer vergeten. Maar het is wel andermans huwelijk waar je over praat. Als er sprake is van een verwend mannetje dat zich afreageert zodra het even tegen zit, kan jouw bericht TS een duwtje geven om wat meer voor zichzelf op te komen en haar grenzen aan te geven. Dat is dan prima.
    Maar als haar partner overspannen is en wij gaan TS een beetje zitten 'opstoken', dan kan dat juist voor een situatie zorgen die verder verslechtert. Als iemand toch al overspannen is, helpt het niet om als de partner ook nog eens de druk gaat opvoeren.
     
  18. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Ik denk ook wel dat hij overspannen is. Dat geeft hij ook regelmatig aan. En ik zeg dan ook dat hij naar de huisarts moet. Maar dat wil hij niet. Ik denk dat hij dat te confronterend vind. Zichzelf ziek melden doet hij dat niet ook niet want wat zullen ze op zijn werk wel niet vinden.

    en ik snap ook wel waarom hij overspannen is. Hij doet werk wat hij niet leuk vind, ook nog eens onregelmatig werk, hij wil meer bij zijn kinderen zijn, en is ‘jaloers’ op mij dat ik dat wel kan, hij heeft zijn vader erbij. En dan nu ook de verbouwing nog.

    ik nam hem veel uit handen en dat is heel lang goed gegaan maar het is niet meer genoeg om hem te ontzien. Er hoeft maar dit te gebeuren en hij is over de zeik. En hulp wil hij niet. Dus ja dan weet ik het
    Ook niet meer.
     
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Wat lijkt hij op mijn man (perfectionisme en controle freak) mijn man heeft dan ook nog eens de pech dat ik een hersenbeschadiging heb en ook veel dingen vergeet. Hier is de ‘afspraak’ dat mijn man dingen gewoon zo vaak hij wil mag herhalen zodat ik bepaalde dingen niet vergeet, maar hij geeft mij wel de ruimte om dingen te vergeten en word dus niet boos.

    En als mijn man wel geïrriteerd reageert zeg ik altijd dat ik deze nutteloze discussie niet aanga en dat hij maar met zichzelf moet gaan discussiëren.
    Gebruik zijn boosheid maar eens om te oefenen hoe je beter voor jezelf op kunt komen. Want dit verdien je absoluut niet, je bent geen stuk vuil. Hij lijkt zijn eigen problemen te projecteren op jou en dan kan hij perfectionistisch zijn maar dat is absoluut geen excuus om zo te doen. Als hij vind dat hij alles beter kan moet hij al die taken maar op zich gaan nemen.

    Hier vond mijn man zijn werk ook niet leuk, maar ook dat is geen excuus om thuis te ontploffen. Misschien kan je man eens beginnen met sporten? Hier helpt dat thuis erg goed.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  20. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Misschien heb je gelijk. Misschien heb ik gelijk. Daar gaat het niet om. Zoals je zelf zegt: het kan alle kanten opgaan. Het kan meerdere kanten hebben.
    Ik vertel wat het bij mij oproept en hopelijk kan het TS helpen.
    Nee de druk opvoeren helpt niet maar het zou mooi zijn als erover gesproken wordt.
    Het lijkt wel eenrichtingsverkeer waarbij TS in een hoek gedrukt wordt om maar naar de dokter te gaan terwijl ik denk dat daar het pijnpunt niet zit: afgaande op het verhaal hier natuurlijk.
    Het lijkt alsof TS bepaalde gevoelens niet mag hebben of bepaalde gedragingen en dat zijn inderdaad aannames van mij natuurlijk.
    En ook al is er sprake van een burn-out of overspannenheid, dat is geen reden om de schuld bij een ander neer te leggen.
    Maar goed: zo komt het bij mij over en hoeft dus niet aan waarheid te grenzen uiteraard.
     
    Syane en Ysabella vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina