's avonds veel drinken met BV

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Indy1973, 14 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Indy1973

    Indy1973 Actief lid

    22 aug 2008
    369
    0
    0
    Ik geef mijn zoon borstvoeding (op verzoek) en dat gaat op zich heel goed. Hij is as zaterdag 4 weken oud, woog bij de geboorte 4340 gr en vorige week maandag woog hij 4500 gr.
    Overdag laat hij ongeveer 3 à 4 uur tussen de voedingen, maar 's avonds is het een ramp. Na de voeding aan het begin van de avond, is hij wakker en huilen/jengelen/krijsen tot aan de volgende voeding. Het lijkt er dan op dat hij honger heeft, dus ik leg hem weer aan en dan drinkt hij er weer flink op los. Als hij dan niet meer wil, laat ik hem even bij me liggen en probeer ik hem vervolgens in de wieg te leggen, maar dan is het weer mis en zet hij het op een krijsen en begint weer op z'n knuistjes te sabbelen (soms zelfs beide knuistjes in z'n mond), is weer een teken dat hij honger heeft, dus weer aanleggen en dan begint hij weer te drinken.
    Hij heeft bijna elke voeding een plasluier en ca 3 poepluiers per dag.
    Gisteravond hebben we hem een flesje met afgekolfde melk gegeven (150 ml), omdat we twijfelden of hij 's avonds nog wel genoeg melk uit mn borsten krijgt. Vervolgens heb ik hem daarna praktisch elk uur weer aan de borst gehad, de enige manier om hem te troosten...

    Betekent dit nu dat hij met de voeding aan het begin van de avond onvoldoende krijgt??

    een speen hebben we ook al geprobeerd om hem rustiger te krijgen, maar deze wil meneer niet..
     
  2. Rieneke

    Rieneke Actief lid

    26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hai,

    wat hij doet is heel normaal,maar kan je wel goed aan het twijfelen brengen over de kwaliteit van je melk. Veel babies drinken overdag grotere tussenpozen en slapen betrekkelijk veel. Vervolgens moeten ze ergens op de dag bijtanken en liggen dan vaak een aantal uren af en aan aan de borst, dit heet clustervoeden. Het kan erg vermoeiend zijn, zeker omdat je het gevoel hebt dat er niets meer te halen valt uit je "lege"borsten. Het tegendeel is echter waar: hoe leger je borsten hoe meer melk er de volgende voeding zal zijn, en je melk is vetter naarmate je borst leger is.
    Tijdens het clustervoeden zijn veel babies echter onrustig, omdat er mogelijk ook meer aan de hand is: einde van de dag, vermoeidheid, krampjes, hoge zuigbehoefte, veel bij je willen zijn. Daardoor lijkt het of je kindje hongerig is en je het tekort doet. Door de hoge zuigbehoefte drinken ze dan ook nog vaak een aangeboden flesje helemaal leeg en dan weet je zeker dat je melk alleen niet voldoende is : ( Dit is dus niet zo, je melk is perfect voldoende en wat je nu doet is hartstikke ok!! Het clustervoeden duurt gelukkig niet voor altijd. Je zult merken dat dit een periode is. Vaak maken vrouwen het zich deze periode zo makkelijk mogelijk. Rustig op de bank zitten, niet te hoge verwachtingen hebben, wat te eten/drinken bij de hand en de avond rustig voorbij laten gaan. Vaak is dit voor iedereen het rustigste.

    Denk je dat je hier iets mee kunt?

    Groeten Rieneke en Kirsten
     
  3. Indy1973

    Indy1973 Actief lid

    22 aug 2008
    369
    0
    0
    Hoi,

    dank voor jullie snelle reactie! Ben meteen gaan googelen op 'clustervoeden' :)
    Nu voelen 's avonds mn borsten echt een heel stuk slapper aan dan overdag en gisteravond lag hij even aan één borst te drinken en begon daarna onmiddellijk te huilen en op zn knuistjes te sabbelen (en zo enorm wild, net een wild varken hihi) waardoor ik het idee heb dat hij dus aan een lege borst lag te drinken, maar flesje met afgekolfde melk wilde hij niet...(konden we dus weggooien :cry:) speen ook niet....kortom papa en mama met de handen in het haar om 1 uur 's nachts. Duidt dit dan toch op lege borsten op dat moment?
    en hoe herken ik het verschil tussen honger en krampjes? :(

    En kun je met BV ook TE VEEL in één voeding geven? soms blijft hij maar drinken en drinken, dat ik denk 'stop je nog een keer??" Moet je dan gewoon door blijven voeden of hem toch van de borst halen?

    misschien kunnen jullie me even de gebruiksaanwijzing mailen van een baby, dat scheelt een hoop vragen voor jullie ;)

    weer in afwachting van jullie antwoorden :)

    groetjes Indy
     
  4. Rieneke

    Rieneke Actief lid

    26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Een gebruiksaanwijzing, dat zou heeeel handig zijn.
    Een echte gebruiksaanwijzing kunnen we niet geven, wel kunnen we proberen onze baby's zo goed mogelijk te begrijpen zonder dat ze kunnen praten.

    Je borsten zijn nooit helemaal leeg. Er wordt wel melk aangemaakt, maar dit komt een stuk langzamer aan het einde van een voeding dan aan het begin ervan.
    Je kunt in de avond heel goed van borst wisselen. "wisselvoeden" heet dat. (kun je ook ook op googlen ;))
    Je geeft dus meerder borsten per voeding. In de ochtend hebben baby's vaak genoeg aan 1 of 2 borsten terwijl je kindje in de avond vaak kan willen wisselen.
    Je geeft borst 1, baby wordt onrustig, je geeft borst 2, baby wordt weer onrustig, je gaat terug naar borst 1, enz, enz, enz.
    Het feit dat je borsten slap voelen zegt niets over de hoeveelheid melk die erin zit.

    Het verschil tussen honger en krampjes is lastig. In beide gevallen is hij onrustig.
    Honger begint alleen met hongersignalen (knuistjes sabbelen, zoeken naar de borst, onrustiger worden met armen en beentjes, en uiteindelijk huilen) en krampjes zijn vaak scheuten pijn (evt. optrekken beentjes en windjes)
    In beide gevallen zal hij graag aan de borst gaan. Zuigen werkt pijnstillend en dus ook prettig bij krampjes.

    Je kunt gewoon door blijven voeden totdat hij zelf stopt/slaapt/oppervlakkig gaat sabbelen.
    Hij neemt zoveel als hij nodig heeft. Wat wel kan is dat hij nog zuigbehoefte heeft en lang blijft zuigen om die zuigbehoefte te stillen. Er zijn ook veel baby's die het gewoon heel prettig aan de borst vinden en het liefste er erg lang liggen.

    Zo laat ik het even.
    Laat maar weten of je er iets mee kunt en wat eventueel nog onduidelijk is.

    Groeten Rieneke
     

Deel Deze Pagina