Ik moet even mijn verhaal kwijt...ben zo boos!: Mijn dochter heeft erg last van spruw en een schimmelinfectie tussen haar benen. Ik ben hiermee naar de dokter gegaan en die schreef mij een medicijn voor van 4x per dag 4ml te geven. Dit moest ik op haar tong smeren.. Bij de apotheek vroeg ik nog 'hoe moet ik in vredesnaam 4 ml op haar tong krijgen en daar houden?' (ze zeiden nl dat t zo lang mogelijk op de tong moest blijven liggen)....Als antwoord kreeg ik: "tja...weeknie..gewoon beetje bij beetje in haar mondje spuiten" (met bijgeleverd spuitje) Nogmaals zei ik 'ja maar 4 ml dat lukt toch nooit?'...Maar t moest toch echt op die manier zei ze... Dus wij thuis aan de slag....een draaaaama..Kind compleet overstuur, kokhalzen, slikken...Vreselijk.. Het was woensdag en op die dag slaapt ze altijd bij mijn ouders omdat die op donderdags oppassen... Donderdagochtend belt mijn moeder op t werk "Mir, er staat in de beschrijving van t medicijn dat baby's onder de 1 jaar maar 1ml per keer mogen hebben ipv de voorgeschreven 4..." Ik naar de huisarts bellen...assistent aan de lijn...ik leg t uit...Haar reactie "ja maar ja als de arts dat voorgeschreven heeft moet u dat gewoon opvolgen"....Ik leg nogmaals uit dat ik t niet vertrouw en krijg weer hetzelfde antwoord: "ja nee maar ja het is t recept van de arts dus t zal wel goed zijn"....Ik zeg "moet u es luisteren, ik vertrouw het gewoon niet...het is wel VIER keer zoveel als dat er op dat papier staat het gaat hier wel om een baby en ik heb toch liever dat u t even navraagt aan mijn eigen huisarts (Dewi was nl geholpen door een vervanger)" Nou prima zou ze dat doen en mij direct terugbellen...Om het verhaal niet nog langer te maken: ik heb 3x terug gebeld wanneer ik nou reactie krijg want Dewi moest t medicijn bijna weer hebben. Uiteindelijk belt ze terug: "mevrouw fijn dat u even meegedacht hebt want u heeft inderdaad gelijk ze mag maar 1ml per keer hebben"....Ik: "jezus en nu dan?"....Zij:"nou het kan verder niet zo'n kwaad denk ik hoor"....Ik: "ze heeft anders wel 16ml nu binnengekregen in totaal in plaats van 4!!" Ik vroeg nog naar de bijwerkingen...die wist ze niet...ze zei 'nou mocht u t niet vertrouwen vanmiddag belt u dan de spoedlijn maar even'.... Ik was helemaal flabbergasted! Ik was zooo boos...zit je daar op t werk...mijn dochter bij mijn ouders (in gelukkig zeer goede handen!)..en ik wou dat mens wel aanvliegen! Dewi heeft nu dus steeds maagkrampjes en is zwaar aan de diaree... Al zal t allemaal idd wel meevallen...ik kreeg totaaaal geen begrip..geen excuus...niks! Er is daarbij ook zowel bij de arts als bij de apotheek een fout gemaakt (die horen t nl te controleren begreep ik). Ik ga dan ook vandaag zeker weten heen bellen! en dit keer hou ik mij niet in! Het is dat ik mondig ben en in weze eiste dat ze t na ging vragen bij de arts..als ik dit niet had gedaan had ze gewoon zoveel dagen 16ml gekregen ipv 4...arm kind! Sorry voor t lange verhaal...wou t even kwijt! Mir
het staat nog op het doosje wat je moest geven? zou een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege. dit kan gewoon niet.
Daar doen ze geen flikker mee hoor. Er gebeuren een hoop dingen met veel grotere en ergere gevolgen, maar helaas zijn artsen in Nederland zo goed beschermd dat ze bijna overal mee wegkomen. Helaas hebben ze bij de apotheek ook niet goed opgelet. Wat rottig voor je arme meisje. Zou ook nog even vragen of je de huisarts zelf mag spreken. Het is natuurlijk al niet goed dat hij de verkeerde hoeveelheid voorschrijft, maar de manier waarop ze je vervolgens behandelen is niet netjes. Beterschap en sterkte!
Dit is echt erg stom zooitje. Bij mij hadden ze tijd terug ook spruw nadat ze ziek waren geweest. Daktarin gebruikt, binnen poepen en scheten was het weg. En bij Christy zat het ook tussen de benen, was toen ook zo weg. Had iets van 3 a 4 dagen gesmeerd. Dakatarin kun je ook online bestellen. Of heb je dit al geprobeerd? Heb namelijk niet alles gelezen. Groetjes Brez
Ik vind het een grove fout van je arts EN apotheek MAAR dit is de reden waarom ik altijd de bijsluiter lees voor ik ook maar iets van medicijnen toedien aan mijn meisje. Artsen en apothekers maken al te vaak fouten, en schrijven vaak zo slordig dat je best altijd heel goed oppast. Dus als je dit niet meer wil meemaken, lees je best eerst de bijsluiter en komt de dosis die de arts voorgeschreven heeft niet met wat in de bijsluiter staat, bel dan eerst altijd even.
Ik werk zelf bij een apotheek en ik moet zeggen dat ik het erg slordig vind dat het ze daar niet is opgevallen dat de dosering niet klopt. Ok, fouten kan iedereen maken (en dat gebeurt bij ons ook heus wel eens), maar dit vind ik wel erg slordig! Het is idd de bedoeling om 4x daags 1 ml in het wangzakje te verdelen. Sterkte ermee! Hopelijk knapt ze gauw weer op!
Bedankt voor jullie lieve reacties! @ Brez: nee heb ik nog niet gebruikt, ik ga meteen even googelen @ Kirby: normaal gesproken lees ik ook ALTIJD de bijsluiter alleen heb ik dat dit keer vluchtig gedaan omdat we het hartstikke druk hadden. Iets in mij zei dat ik de bijsluiter bij mijn moeder moest laten dus die heb ik samen met haar logeerspulletjes ingepakt. Maar dit gebeurt me (hopelijk) idd geen 2e keer! @ Jo: Ja ik wil zeker de ha ook nog even spreken, al is t alleen maar zodat ie de volgende keer beter oplet..dit was nog een onschuldig medicijn maar goed ze schrijven ook hele zware medicijnen voor natuurlijk! @ Nikki: moet ik t niet ook nog es op de tong smeren dan? want dat doe ik nu dus met een wattenstaafje of mijn vinger..
Wat ontzettend nalatig van zowel de huisarts als de apotheek. Yosyp kreeg ook die gel om in z'n mondje te spuiten, drama. Bleek achteraf dat het ook in vloeistofvorm te krijgen is. Veel makkelijker toe te dienen.
Hier ook gewoon Daktarin. In ieder geval kun je die voor de billen gewoon halen bij de drogist/apotheek (dat is de zalf/creme). Weet niet of je de oraal variant ook zo kan kopen of dat die alleen op dokters recept te verkrijgen is. Voordeel van de Daktarin was dat ze het onwijs lekker vonden, heel zoetig. Dus geen geploeter om het in de mondjes te krijgen. En het spul was zo ontzettend kleverig, dat het best lang in het mondje bleef zitten....En werkte perfect!
Jemig slechte zaak zeg ,vind het erg slordig van arts/apotheker. Al vind ik wel dat je zelf ook wel slordig bent geweest. Ik lees de bijsluiter (en al helemaal bij medicijnen voor kinderen) heel nauwkeurig door voor ik iets toedien. Jij zegt ik heb het vluchtig doorgelezen. Vind ik best een risico aangezien het ook anders had kunnen aflopen. Gelukkig is het goed gegaan en Hopelijk is je dochter snel af van de spruw!
Nou sorry hoor maar ik vind t nog al absurd om te zeggen dat ik slordig bezig geweest ben, ik heb t zowel aan de huisarts als aan de apothekersass. nagevraagd en ik heb de bijsluiter gelezen alleen komt t wel vaker voor dat een arts het anders voorschrijft dan dat er in de bijsluiter staat (bijv als iets even wat hardnekkiger aangepakt moet worden) Maar omdat mijn moeder er ook vraagtekens bij kreeg heb ik er toch maar even achteraan gebeld! Dus helemaal niet slordig! Op goed vertrouwen heet zoiets...
Ik zeg toch ook niet dat het niet goed is dat je het niet hebt nagevraagd? Ik zei alleen dat ik het slordig vond dat je de bijsluiter niet goed had doorgelezen. Je zegt zelf dat je bijsluiter vluchtig had doorgelezen. Als je het nauwkeurig had doorgelezen had je het al direct ontdekt voor dat je al 16 ml had gegeven. Dan had je gezien dat het 4x 1ml was en waarschijnlijk al direct teruggebeld voor je het had gegeven. Nu had je het al gegeven en ontdekte je moeder het de volgende dag gelukkig in de bijsluiter. Vind dat je zelfs met geneesmiddelen niet van goed vertrouwen kunt uitgaan ,want artsen en dokters zijn ook mensen en maken helaas ook fouten. Daarom zei ik in die zin dat ik het ook wel slordig van jou zelf vond.
Nee waarschijnlijk snap jij mij niet, ik heb de bijsluiter gelezen en ja ik las dat t 1 ml was maar aangezien ik ook al bij de apotheek had nagevraagd hoe ik 4 ml op haar tong moest houden en zij zei dat dat wel te doen moest zijn ging ik er in eerste instantie vanuit dat t dus wel klopte en dat de ha gewoon een verhoogde dosering had gegeven omdat ze t echt heeeel erg had. Maar aangezien mijn moeder begon te twijfelen en mij daar ook mee aan t twijfelen zette heb ik t toch nog maar es nagevraagd bij de ha zelf.
Nee waarschijnlijk snap jij mij niet, ik heb de bijsluiter gelezen en ja ik las dat t 1 ml was maar aangezien ik ook al bij de apotheek had nagevraagd hoe ik 4 ml op haar tong moest houden en zij zei dat dat wel te doen moest zijn ging ik er in eerste instantie vanuit dat t dus wel klopte en dat de ha gewoon een verhoogde dosering had gegeven omdat ze t echt heeeel erg had. Maar aangezien mijn moeder begon te twijfelen en mij daar ook mee aan t twijfelen zette heb ik t toch nog maar es nagevraagd bij de ha zelf.
Ok , nou dat is dan mij fout ,want begreep eruit dat je over die 1 ml heen had gelezen. persoonlijk had ik het dan nog niet gegeven ,want zelfs artsen/apothekers hebben het mis (heb het helaas al eerder zeer ernstig mee mogen maken) ,maar dat is dan weer mijn kant. Excuus voor het verkeerd begrijpen!
Het gebeurt inderdaad vaker dat artsen een hogere dosering uitschrijven dan in de bijsluiter staat. Wanneer de apotheker dan ook geen opmerking maakt over de hoeveelheid, kan ik me voorstellen dat bij mirmar de alarmbellen niet meteen gingen rinkelen.. Het is gewoon erg slordig van de arts èn apotheker en juist erg goed opgelet van mirmar en haar moeder..Wss had een ander gewoon die 4 ml blijven geven....