Salaris stopzetten ivm ziek zijn!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door lisa84, 30 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    Hoi allemaal, mijn naam is Lisa, 23,3 weken zwanger van mijn 2e kind en super last van mijn bi....
    Gister naar de bedrijfsarts geweest en hij adviseerde me 3 dagen 2 tot 4 uur per week te werken.
    Nou vandaag kon ik gewoon niet lopen van de pijn dus had ik me ziekgemeld op het werk (kassamedewerker staand), belde de HR manager me net op dat als ik me nog meer ziek meld dat ze me loon gaan inhouden!
    Ik zei, moet ik dan komen kruipen ofzo? ik lig ook gewoon in bed, het is niet dat ik buiten aan het shoppen ben ofzo.
    Ze zei als je het niet eens bent met het oordeel dat de bedrijfsarts heeft gegeven moet je in hogerberoep gaan (kosten 100 euro)
    werd ik zo boos over, het is niet dat ik er niet mee eens ben, ik KAN niet lopen vandaag.
    Morgen MOET ik dus op het werk komen, ik hoop dat ik kan lopen anders mogen ze me direct naar het ziekenhuis brengen ofzo.
    Heb mijn VK gebeld en die wil wel een briefschrijven maar of mn werkgever er iets mee doet is ten 2e.
    Sorry moest even mijn frustraties uiten!!!
    Misschien moet ik maar in hogerberoep gaan wat MIJ geld kost en een paar werken kan duren. Ik moet nog tot November en heb een kind om te verzorgen thuis. (ook wel een man thuis maar werkt gewoon fulltime als niet meer)

    Hebben jullie ander advies? of ervaringen hier mee?
    Thanks!
     
  2. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Misschien contact opnemen met de bedrijfsarts en vragen of die jouw vk wilt bellen voor uitleg. Een vk kan het misschien beter uitleggen en advies geven aan de bedrijfsarts. Verder voor nu vragen om aangepast werk? Of heb je al een zittend beroep?

    Ik heb ook bi en daarbij nog andere klachten en zit al even volledig thuis. Wel heb ik de bedrijfsarts gevraagd mijn vk te bellen voor uitleg, omdat dat toch een professionele mening is. De bedrijfsarts volgt gelukkig tot nu toe het advies van de vk op.

    Oh wat toevallig, zie dat we even ver zijn in de zwangerschap ;)
     
  3. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    Oh ja dat is ook grappig :)

    Ja in dat rapport van de bedrijfsarts staat ook dat ik gedeeltelijk zit en staand werk moet gaat doen.

    Heb net het bedrijf gebeld van de bedrijfsarts (niet de arts zelf) en die zei ook dat ik het moet proberen met de brief van de VK.
     
  4. Pindaatje

    Pindaatje Niet meer actief

    Hij mag absoluut jouw loon niet inhouden hoor! Je werkgever kan makkelijk contact opnemen met het UWV en krijgt gewoon geld voor de uren dat jij er niet bent.

    Wat een belachelijke werkgever heb jij.....
     
  5. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    ja.. meisje van HR is zelf pas 24 en geen kids.. wat weet zij nou van bi of zwangerschap. Hoop echt dat zij ooit een super fijne zwangerschap zal hebben.

    ik werk in een hele grote kleding winkel afkomstig uit engeland ;) dan weet je het wel he..
     
  6. Loesje 29

    Loesje 29 Bekend lid

    28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Wat Pindaatje zegt is niet waar, ze mogen dit wel doen. Zij volgen het oordeel van de bedrijfsarts en als jij dat niet doet kun je het risico lopen dat ze je loon stop zetten.

    Er is blijkbaar wel wantrouwen vanuit de werkgever want als jij gewoon ziektebeeld bent bij uwv krijgen zij daar jouw salaris voor terug.

    Je kunt idd een deskundigenoordeel aanvragen bij uwv of even in goed overleg met bedrijfsarts en werkgever.

    Succes!!!
     
  7. IS88

    IS88 Fanatiek lid

    8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    maar als de bedrijfsarts aangeeft dat je 2 tot 4 uur kan werken en je komt niet/meldt je ziek dan kan dat opgevat worden als werkweigering en mag de werkgever je loon opschorten. Ook als de werkgever vindt dat jij niet meewerkt en afspraken nakomt kunnen ze de loonbetaling stop zetten. Je zal dan inderdaad bij het UWV een deskundigenoordeel moeten aanvragen en dit wordt vaak door een rechter gevolgd.

    Als je dan in je gelijk wordt gesteld krijg je wel gewoon dat loon waar je recht op had.
     
  8. IS88

    IS88 Fanatiek lid

    8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
  9. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    bedankt voor de website, heb het gelezen en ik snap het wel. maar ik kan gewoon niet normaal lopen, de ene dag wel de andere dag niet. ik zal wel een second opinion aanvragen...
     
  10. IS88

    IS88 Fanatiek lid

    8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ik snap het Lisa! Echter ik heb als HR adviseur gewerkt en ook wel eens meegemaakt dat een medewerker zich ziek melde om andere redenen, dus helaas dat komt ook voor en dat maakt werkgevers soms mega wantrouwig. Helaas heb jij daar nu last van :(
     
  11. zwaantje1985

    zwaantje1985 Actief lid

    9 apr 2013
    316
    1
    0
    Er is niemand zo goed ingedekt als zwangere vrouw.. niemand maar dan ook echt niemand kan zeggen wat jij wel en wat jij niet kunt.. ik zou die bedrijfsarts nog maar eens bellen en vertellen hoe je je voelt en dat je echt niet kunt staan.. Dan mag een bedrijfsarts echt niet zeggen dat je 2 tot 4 uur kunt werken.. als jij niet kunt lopen, kun je ook niet op je werk komen. Maar je moet hier wel duidelijk in zijn!!En blijf er zelf ook achter aan zitten.. En niet met je laten sollen, kom op zeg.. risico is wel dat je sowieso je baan waarschijnlijk wel kwijt raakt, want als ze je weg willen hebben, dan lukt dat ze echt wel..

    Loon opschorten kan echt niet zie belastingdienst.. dus ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt..
    Een zwangere die zich ziek meld is heel wat anders dan een "normale" werknemer die zich ziek meld..
     
  12. flower5

    flower5 Actief lid

    4 jul 2012
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    vevelende situatie TS

    allereerst wordt ziekte tijdens zwangerschap vergoed. het kost de werkgever dus geen centen. (uiteraard wel voor vervanging, productieverlies etc.)

    een arboarts geeft een advies. het bedrijf kan dit meenemen en aannemen dat dit zo is. daarom zien zehet misschien als werkweigering. ik zou proberen uit te leggen hoe het zit en een verklaring van de verloskundige vragen.

    verder heeft je thuissituatie (op de kinderen passen etc.) niets met je verzuim te maken. het gaat er om wat je op het werk wel of niet kunt doen. net als het komen op je werk, dat is je eigen verwantwoordelijkheid (anders je maar laten brengen).

    wij hebben het op het werk ook wel gehad. iemand die ziek was tijdens haar zwangerschap, terwijl iemand haar wel had zien winkelen. lastig hoor. vooral met zwangerschap, je wilt niet dat er wat mis is met het kindje.
     
  13. Blondie

    Blondie Fanatiek lid

    22 sep 2006
    2.138
    11
    38
    second opinion aanvragen. Uwv schaart zich wel achter zwangere vrouw. wat ik al eerder las er wordt niemand zo goed beschermd in deze als een zwangere vrouw.

    en als de werkgever moeilijk blijft doen met opgeheven hoofd in je verlof een andere baan zoeken. dit verdiend niemand!

    succes!
     
  14. Saartje5

    Saartje5 Fanatiek lid

    21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou proberen met je werkgever te praten. Geef aan dat je wel wil werken of stel voor om bijvoorbeeld een kruk achter de kassa te zetten. Misschien kan je 2x2 u op een dag komen ipv 1 x 4u of je zorgt ervoor dat er een plek is war je kan rusten.

    Door zelf initiatief te tonen geef je aan je werk niet te weigeren maar juist samen een oplossing te willen zoeken. Als je ruzie gaat zoeken met je werkgever trek je uiteindelijk toch aan het kortste eind want jullie relatie is voor altijd verpest.
     
  15. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Wat ik me afvraag... je doet staand werk, je werkgever moet ervoor zorgen dat je kunt zitten! Desnoods met vervangend werk... Dat is in ieder geval wat ik in alle arbo-boekjes gelezen heb!

    "U bent u niet verplicht om tijdens de zwangerschap zwaar lichamelijk werk te doen. Bij staand werk moet de werkgever zorgen dat u altijd even kunt zitten, als het werk dit toelaat. Voor de laatste maanden van uw zwangerschap is precies vastgelegd hoe lang u mag staan en/of lopen. Ook voor bukken, hurken, knielen en tillen gelden bepaalde regels."

    Of interpreteer ik het verkeerd? kan ook! ;) Sterkte iig meis!
     
  16. panther

    panther Actief lid

    8 jun 2013
    471
    0
    16
    NULL
    Noord Holland
    Idd als de bedrijfsarts zegt je moet aan het werk dan zal je dat moeten doen.
    Wil je niet of kan je niet dan zal jij een deskundigenoordeel moeten aanvragen.
    Verlies je die second opinion dan mag de werkgever het loon opschorten tot je aan het werk gaat.
    Ik vind de halstarigheid van de werkgever wel apart in dit verhaal aangezien ziek zijn ten gevolge van zwangerschap door het UWV wordt betaald het kost de werkgever niets.

    Wergevers zijn keihard tegenwoordig helaas moet ik zeggen (werk als leidinggevende bij een groot bedrijf) dat ook ik soms beslissingen moet nemen die niet zo leuk zijn, aan de andere kant ben ik wel iemand die altijd de dialoog blijf aangaan met iemand er zijn in zo,n conflict geen winnaars dat maakt dit ook moeilijk.
     
  17. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    Klopt...
    Ja ik mag nu 3x per week 2 uur werken op zich gaat het net.
    Behalve dan die reis er naar toe. Laten brengen en halen is helaas geen optie.
    Ik ga volgende week een nieuwe afspraak maken met de bedrijfsarts.
    Ik maak nooit ruzie met mijn werkgevers, ik doe ook gewoon wat ze van me verwachten maar ga er niet mee zitten.
    Idd!! Als ik moet kiezen tussen mijn contract niet verlengt wordt of er is iets met de baby of mijn eigen lichaam dat niet wil herstellen, nou dan is de keuze snel gemaakt. ik ga voor dingen die mijn leven mee gaan. en werk vinden we wel weer opnieuw..
    thanks voor jullie reacties...
     
  18. Mystify

    Mystify Bekend lid

    24 mei 2011
    938
    0
    0
    Ga dr maar van uit dat ze je contract toch niet verlengen en vraag is of je wel voor zo'n bedrijf wil werken als je echt ziek bent.

    Er maken veel mensen misbruik van het ziek melden, daar ondervinden de mensen die echt wat mankeren de gevolgen van. Als zwangere ben je beschermd. Bazen zijn verplicht om aangepast werk te geven. Ben je voortijdig ziek, dan kunnen ze dat melden bij het UWV, krijgen ze een uitkering. Loon stopzetten mag echt niet zomaar, dan moet er een heel dossier zijn en meer dan 1 waarschuwing. Lijkt er op dat de dame van hr je zo probeert te dwingen en of zij de regels niet kent of dat zij hoopt dat jij ze niet kent. Zo mogen ze de Arbo kosten ook niet op jou verhalen en zijn verplicht om advies voor zittend werk aan te bieden. Gewoon gaan werken en hebben ze geen zittend werk, weer naar huis. Dan leg je het nakomen van afspraken bij hun neer. Blijf in gesprek met je leidinggevende, en denk mee aan wat je eventueel wel zou kunnen doen. Als je er maar bent en het probeert. Dat geeft vaak al wat meer vertrouwen, dan kunnen ze zelf zien hoe slecht je kan lopen. Niet leuk misschien, maar geeft vaak wel meer begrip.
     

Deel Deze Pagina