Hoi hoi allemaal, Hopelijk kan iemand van jullie me helpen, want ik weet het ff niet meer. Sam is niet te genieten de laatste dagen. Soms lijkt het even weer wat beter te gaan, dan is het weer helemaal ruk. Wie kan er even met me meedenken, want ik begin echt aan mezelf te twijfelen. Situatie: Sam eet en drinkt en volgens het CB te weinig, maar we krijgen er echt niet meer in. Ooit denk ik wat aan te kunnen modderen door er wat meer in te proppen, maar dat lukt natuurlijk voor geen meter. Ik twijfel snel of ik het wel goed doe omdat ze maar blijven zeggen dat hij te weinig eet en zo nooit zijn lengte bij kan gaan benen. Maar ja... het is normaal gesproken (even de laatste dagen buiten beschouwing gelaten) een heel tevreden kereltje. Hij drinkt drie flesjes op een dag, eet een 6-maandenportie groente en fruit en slaapt lekker door. Maar nu... Sinds een paar dagen (we waren toen op vakantie, dus hoogstwaarschijnlijk was ie ook wel wat van slag) huilt hij vanaf 18 uur alles bij elkaar. Hij is niet meer te troosten. Alleen maar krijsen, krijsen en nog eens krijsen. Vooral als we bij hem weglopen zet hij het op een gillen (wat dan wel weer past bij de 26-wekensprong al zouden we die volgens de schemaatjes toch wel gehad moeten hebben). Het lijkt mij ook dat hij veel last heeft van zure oprispingen en vooral last heeft van het liggen op zijn rug. Het lijkt erop dat zijn voeding omhoog komt en hij het dan weer doorslikt. Een soort herkauwen dus. Hij kijkt dan ook heel moeilijk (logisch!) maar probeert daarna ook meteen weer te lachen. Verder grijpt hij steeds met twee handjes naar zijn hoofd alsof hij hoofdpijn heeft en mag je hem dan ook niet aan zijn hoofdje aanraken. Ik moet ooit zelfs denken aan mijn man die migraineaanvallen heeft. Zeker ook omdat ie er niet van houdt om zo ineens licht op zijn kamertje te krijgen. Het huilen lijkt dan alleen maar erger te worden. Maar ja... een baby met migraine . Ik vraag me af wat ik kan doen om hem te helpen. En is er iemand die dit herkent? Ik heb zelf aan de volgende dingetjes gedacht: - 26-wekensprong - toch last van zijn voedingsschema - naweeën van de vakantie - hoofdpijn - oorontsteking (maar dat is eigenlijk uitgesloten omdat de HAP gezien heeft dat zijn oortjes schoon zijn) - doorkomende tandjes (al zou dat maf zijn met al 6 tanden in zijn mond) Maar dan vraag ik me ook het volgende af: als het iets lichamelijks is waarom heeft ie er dan pas na 18 uur echt last van en overdag bijna niet? Nou... het is een heel bericht geworden. Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben? Of dingen weten die me kunnen helpen. Liefs, Josien
hee, twijfel niet aan jezelf hoor. Soms weet je echt niet wat er met die kleintjes is en je bent zo te horen een prima moeder voor Sam. Je wilt toch graag weten wat er met je mannetje is. Toen ik het zo las van plat liggen en na 18.00 uur kwam bij mij als eerste oorontsteking op. Hier ging het namelijk precies zo, maar als de HAP gekeken heeft mag je er toch wel vanuit gaan dat dat het niet is. Ik denk toch iets met oortjes of hoofdpijn (ik heb er ook geen ervaring mee met zo'n kleintje) Was er niks aan z'n oortjes te zien??? Bij ons meisje was het trommelvlies namelijk nog heel (en niet stuk zoals bij een middenoorontsteking) maar wel rood. Ook zij gilde echt alles bij elkaar ook al was het geen echte oorontsteking. Ik heb eerst een sterke neusspray gehad omdat die hele buis verstopt zat, misschien bij Sam ook??? En uiteindelijk antibiotica omdat het niet overging. Misschien toch je eigen HA nog eens laten kijken. sterkte met je mannetje
Hey Josien Wat heftig! Ik kan me voorstellen dat je hier ongerust over bent. Je zegt dat je denkt dat hij last heeft van oprispingen en op de rug liggen. Waarom denk je dat? Heeft hij dan het meeste pijn? Grijpen naar het hoofd doet onze zoon ook en ook zijn oren terwijl die altijd schoon zijn. Dat kan met tanden te maken hebben. Het krijsen en huilen als je wegloopt lijkt weer erg veel op verlatingsangst. Wat bij ons enorm hielp was een hele duidelijke slaap ritueel te creëren. Half 7 beginnen we met tandenpoetsen. Lekker op schoot met een tandenborstel. Daarna luier verschonen en pyjama aan. Speentje en knuffel pakken en in zijn slaapzak. Vervolgens een verhaaltje lezen, Chris en koe (knuffel) beladen met kusjes en dan slapen. Duurt even voor hij door heeft dat het een ritueel is, maar het werkt heel goed. Verder wil ik je adviseren om langs de huisarts te gaan met de vraag of hij onderzocht kan worden. (Niet naar CB). Leg je zorgen uit en laat merken dat je geen zin hebt in speculaties. Een bezorgde moeder moeten ze wel helpen! Sterkte!!
Om te beginnen wat betreft het eten en drinken, niet twijfelen hoor! Heeft het CB dan nog tips gegeven om er meer eten en drinken in te krijgen? Al klinkt het voldoende hoor wat hij krijgt, je kunt er idd moeilijk meer in proppen toch? En als hij tevreden is en lekker slaapt dat zegt toch ook genoeg. Wat vervelend dat hij zoveel huilt sinds een paar dagen. Als hij hoofdpijn zou hebben (weet ook niet hoe dat zit bij baby's) dan zou je er ook de rest van de dag iets van moeten merken lijkt me. Heeft hij in het verleden last van reflux gehad?
hier ook even over het eten. zoalng Sam goed genoeg groeit is het goed toch? Emma is ook een mindere drinker. Ze dronk ook altijd minder als een gemiddeld kind. Ze zat onder het gemiddelde in de groeicurve. Asl het verder een vrolijk mannetje is moet het gewoon goed zijn hoor meid. Ze maken je alleen maar meer onzeker daar op het cb zo te lezen. Lijkt me alleen maar averechts werken. Misschien kan je het bed wat omhoog doen? zodat hij minder last heeft van die zure oprispingen. En als het zijn oortjes zijn helpt het daar ook tegen. Als hij morgen nog zo is zou ik gewoon even langs de ha gaan. het kan best zijn dat hij een oorontsteking heeft en daar kunnen ze hem dan wat voor geven. ik heb vernomen dat een oorontsteking heel veel pijn doet. geven jullie hem ook wat voor de tandjes? Heel veel sterkte!
@Snoopy, hij is niet bekend met reflux nee. Maar ik weet ook niet of dat iets is wat hij dan altijd al gehad moet hebben, of dat dat ook later kan komen. @Ellenore, ik wil inderdaad deze week met hem naar de HA als dit aan de gang blijft. Dan maar de overbezorgde mamma, maar ik vind het toch allemaal zo niet bij Sam passen! @Tulip, maar had jouw meisje dat dan ook alleen 's avonds en niet overdag? Want dat vind ik bij Sam dus zo vreemd... @Ellen, ik heb mijn man inderdaad gevraagd wat klosjes te maken voor onder zijn bed. Dat gaat hij morgenvroeg doen. Dus ik hoop dat dat een beetje helpt. Sam eet inderdaad veel minder dan zou moeten (hij haalde vandaag maar 545 cc melk, wel een 6-maandenportie fruit en groente) maar hij zit wel bovenin de curve. Althans... qua lengte. Zijn gewicht zit op de middenlijn en zou volgens het CB omhoog moeten. Liefs, Josien
Hier ook geen ervaring met reflux maar volgens mij kan zoiets altijd opkomen. Goed dat je even naar de huisarts gaat, beter het zekere voor het onzekere toch!
hoop dat het gaat werken en dat hij snel beter in zijn vel zit. echt vervelend. je wil ze zo graag helpen dan. heeft hij normaal gesproken ook meer zin in groente en fruit als in melk? hier zijn we wat eerder met groente begonnen omdat emma dus niet zo melk drinker was. En groente en fruit gaan er goed in. misschien als het bij sam ook zo is dat hij meer gaat eten.
josien, jep na het eten begon de ellende. Ik had eerst zelf de link ook niet gelegd hoor, tot de HA er naar vroeg. Dus die vroeg echt of ze in het begin van de avond en 's nachts (want dan was het hier ook feest) huilerig was. Volgens hem nam de druk dan toe en vooral met platliggen.
Vaak klopt een moedergevoel wel... Als jij denkt dat er lich. iets is, dan zou ik ook gewoon nog eens langs de h.a gaan. Beter 1x teveel, als te weinig toch?
Jouw zoontje drinkt/eet hetzelfde als mijn zoontje dus hij krijgt echt meer dan genoeg binnen hoor! Dus maak je daar aub geen zorgen over. Is je zoontje toevallig verkouden? Dan kunnen ze ook behoorlijk last hebben van druk op de holtes zonder dat er sprake is van een oorontsteking. Helpt een zetpil? Als dat het geval is, weet je in ieder geval dat het komt door pijn. Wat ook nog zou kunnen, is dat hij doordat hij zoveel prikkels heeft gehad op vakantie. Nu nog van slag is en zijn draai weer moet vinden. Bij mijn zoontje uit zich dit ook altijd pas 's avonds terwijl er verder niks aan de hand is. Het is een onderdeel van verwerken zeg maar. Hopelijk kun je hier iets mee, maar zoals al gezegd door anderen: vertrouw je moedergevoel en als je je zorgen maakt: gewoon de HA plat bellen.
Ach gossie, klinkt echt alsof hij helemaal van slag is. Ben het ermee eens dat je wel je moedergevoel moet volgen hoor. Ik ben paar weken terug met onze kleine ook vaste bezoeker van de huisartsenpost geweest. Anders blijf je je zorgen maken. Ik ben het niet eens met het feit dat je meer eten moet geven, lijkt me niet nodig. Oke, het is geen dikkerdje, maar hij heeft echt geen ongezond gewicht toch? Mijn dochtertje zit qua lengte ook bovenin groeicurve en qua gewicht bijna op de middenlijn. Loopt ook niet gelijk dus. En inderdaad houdt hij wellicht meer van groente en fruit dan van melk. Ook prima toch? Alleen het naar het hoofdje grijpen en krijsen vind ik zielig. Mijn dochtertje doet dat als ze heel erg moe is (daardoor is naar bed gaan hier ook een enorme strijd op het moment). Kan dat het zijn? Dat hij door een sprong van zijn padje is en erg moe is misschien. Maar gewoon even naar de huisarts gaan hoor en nog even laten checken of het echt niet zijn oortjes zijn en vragen of een baby hoofdpijn kan hebben. succes ermee en hopelijk voelt sam zich snel prettiger!
Hoi Josien, wat balen voor je, ik lees dat je echt aan het tobben bent, ik weet hoe ´t voelt... En wat naar voor Sam. Onze Sam (inmiddels 13,5 maand) heeft vanaf zijn geboorte tot ruim 9 maanden reflux gehad. In zijn geval was het ernstig en wist ik na een paar dagen al dat er iets niet klopte. Na 2 weken zaten we op de ehbo bij een kinderarts en gingen we de medische molen in. Wat ik wil zeggen: het lijkt me sterk dat reflux pas na 6 maanden 'ontstaat' (wat eigenlijk onmogelijk is, want het heeft met de rijping van het maagklepje te maken. Des te ouder, des te rijper). Dus als jij in het begin niets aan Sam hebt gemerkt, zal het volgens mij geen reflux zijn. Maar, hij is misschien vanaf 6 maanden begonnen met groente en fruit? Zou het ook een reactie op vast voedsel kunnen zijn? Ik doe maar wat wilde gokjes hoor, brainstormen kan soms helpen. Misschien reageert zijn maag beter op melk dan op groente en fruit. Verder: ons mannetje heeft net een eerste oorontsteking achter de rug. Hij had al 9 dagen koorts, maar steeds stijgend, dalend, stijgend... Ik trok aan zijn oorlelletje, drukte achter zijn oortje, helemaal geen reactie, maar 's nachts en 's avonds was het krijsen. De huisarts keek in zijn keel en oren en zag meteen dat hij oorontsteking had. Hij kreeg antibiotica omdat het fors was. Kortom, de oorlel-truc gaat dus ook niet altijd op. Laat vooral in zijn oortjes kijken. Een vriendin van mij heeft een jong kindje dat al maanden af en aan koorts had. De huisarts stuurde haar voortdurend naar huis met 'verkoudheidje', ze zagen niets. Maar dat bleek ook een oorontsteking te zijn! (en pissig dat ze was!) Jij voelt dat er iets niet klopt. Je hebt sprongetjes en tandjes uitgesloten. Misschien moet je hem ook regelmatig tempen. Als hij 's ochtends koorts heeft, is er iets aan de hand. (had mijn zoontje ook, arts zei dat koorts in de ochtend niet 'normaal' is, terwijl het 's avonds niet zo raar is als een kindje was verhoging heeft) Sterkte ermee, je bent vast erg moe! (en ik denk niet dat het met de vakantie te maken heeft, dat geeft wat onrust, maar geen urenlang gekrijs... is mijn mening) groetjes Amber
ps: laat je huisarts vooral weten dat je denkt aan hoofdpijn/migraine en laat het niet te snel wegwuiven! Het is toch de indruk die jij hebt.
Hoi lieve meiden, Bedankt voor al jullie lieve reacties! Jullie maken me helemaal gelukkig, vooral ook omdat jullie mijn onzekerheid niet zomaar wegwuiven. Bedankt daarvoor! Ik heb besloten dat ik de komende paar dagen ga bijhouden wat hij precies allemaal eet, op welke tijdstippen, wat de reactie op daarop is en de verdere bijzonderheden van de dag. Dan heb ik ook iets in de hand als we naar de HA gaan. Mocht het echter snel erger worden, dan sta ik er natuurlijk meteen al op de stoep. Dan noemen ze me maar lekker overbezorgd... @Amber, we zijn met Sam met bijna 5 maanden begonnen met bijvoeding. Hij heeft het vanaf het begin af aan wel heel erg lekker gevonden. Althans... de groente. Fruit heeft ie echt moeten leren eten. Vooral moest ie vooral wennen aan het feit dat het koud was. Maar nu is het dus zo dat hij zijn voorkeur zwaar bij de groente en het fruit heeft liggen en dus niet meer bij zijn melk, waardoor hij het het liefste bij 2 flessen per dag zou houden ('s ochtends bij het opstaan en 's avonds voor het slapen gaan). @Zon, dat oververmoeid zijn zou best wel eens kunnen. Hij blijft overdag wat langer op (ligt een beetje aan mij... ik vind dat het namelijk nogal een slaapkop is ten opzichte van andere kindjes van zijn leeftijd). Misschien is ie juist wel té moe als hij nu naar bed gaat. @Boefjesmamma, hij is een beetje snotterig, maar niet extreem. Hij heeft in maart een flinke verkoudheid gehad, maar dat herken ik niet met nu. Ik had hem inderdaad eergisteren al een keer een paracetamolletje gegeven, maar volgens de HA van de HAP kon ik dat beter niet doen omdat hij ook wel wat last van diarree had en de diarree daardoor ook erger kon worden. Verder ga ik goed in de gaten houden hoe het gaat met het grijpen naar zijn hoofdje om te voorkomen dat het misschien toch een oorontsteking is. Liefs en nogmaals allemaal super bedankt voor jullie lieve berichtjes! Josien
Josien, het enige wat er nog in mij opkwam is dat je Sam misschien voor het eten nog een half flesje kunt geven?! Of ben je bang dat hij dan niet meer genoeg eet. Wat natuurlijk wel weer zo is, is dat hij ook last heeft van zure oprispongen. Ik weet niet of het kwaad kan om de fles eten het eten zo kort op elkaar te geven. Verder sluit ik me bij Wen aan. Liever 1 x teveel naar de hap... Maar inderdaad, twijfel niet zo aan jezelf hoor... maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Lastig hé dat huilen waarvan je niet weet wat het is. Mijn eerste gedachte was ook oorontsteking of er net tegen aan zitten. Maar mijn dochter heeft reflux en was de eerste 6 maanden ook zo onrustig 's avonds.(onrust 's avonds schijnt bij reflux te horen) Wat ik zou doen is zo snel mogelijk een afspraak maken bij een osteopaat die veel ervaring heeft met kindjes. Bij mijn kindjes zijn de behandelingen bij de osteo goud waard. Sterkte meid!
Josien, misschien heb je er iets aan, maar mijn zoon (bijna precies even oud als de jouwe, geloof ik, geb. 11/10/09) heeft ook sinds een paar dagen ineens zo'n raar humeur! Telkens huilen om niks, halverwege groente- en fruithappen ineens blèren-maar wel verder happen, veel slapen, oren grijpen.... Ik weet me er af en toe ook echt geen raad meer mee Ik heb maar besloten dat het een sprong moet zijn, want anders word ik echt gek van twijfels & onzekerheid Of misschien hier dan toch eindelijk die eerste tand, maar daar zie ik eigenlijk ook niet meer bewijs voor dan 3 weken geleden... Erg frustrerend, zeker omdat hij compleet ontroostbaar is als hij zo huilt. Enige dat dan helpt is slapen. EDIT: nog iets raars is dat hij ineens wat meer spuugt! Dat deed hij eigenlijk nooit echt veel, hooguit een klein mondje na een fles, maar de laatste twee dagen gebeurt het toch wat vaker en is het wat meer. Zo gek! Niet zoveel meer dat ik me er echt zorgen om maak en zijn temperatuur is gewoon perfect, dus hij is ook niet ziek ofzo. Het is gewoon echt vreemd en moeilijk allemaal en ik hoop (vooral voor hem) dat ie zich snel weer wat fijner voelt.
Tis idd wel vreemd dat hij er overdag geen last van heeft, maar ik zou inderdaad zeker naar de huisarts gaan!! In ieder geval een medische oorzaak uitsluiten. Veel sterkte want ik vind het behoorlij heftig en zwaar als je je kindje niet kan troosten!! Ps. had net je you tube fimpje bekeken. Wat heb je dat mooi gedaan, echt knap hoor!!!