Samen of alleen in bed?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Twinkeltjes, 15 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkeltjes

    Twinkeltjes Niet meer actief

    Morgen komen onze meisjes uit het ziekenhuis mee naar huis. Ze hebben de afgelopen tijd vaak bij elkaar gelegen en daar werden ze allebei heel rustig van. Nou hebben we thuis 2 bedjes in de slaapkamer staan, maar het liefst leg ik ze bij elkaar in 1 bedje. Ze zijn nog heel klein dus ik denk dat het makkelijk past, alleen vroeg ik me af of dat veilig is. Zouden ze samen in een bedje kunnen slapen of is het veiliger als ze allebei apart liggen?
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn zoontje en dochtertje sliepen met de voetjes tegen elkaar aan. Als jouw tweeling echt naast elkaar heeft gelegen kun je dit weer doen maar ik zou het zelf niet doen.
     
  3. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou uitproberen hoe het fijn is en voelt. Misschien leg je ze overdag de eerste tijd wel samen beneden in de box en ben je erbij zodat het veiliger voelt? Kunnen ze heerlijk samen liggen/slapen en kun je zien hoe het loopt.

    Je hebt ook van die speciale tweelingwiegjes die je kunt huren. Zijn wat ruimer. Maar zolang ze zo klein zijn zou ik er denk ik wel naar neigen ze nog samen te leggen, helemaal omdat het ze heel rustig maakt.
     
  4. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Als ze nog zo klein zijn kan het prima hoor. Als ze gaan draaien en kruipen wordt het een ander verhaal.
     
  5. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Twinkeltjes,

    Fijn dat je je meisjes nu thuis hebt!

    Wat het samen slapen betreft: het is het meest veilig om je dochtertjes elk in een eigen bedje te laten slapen. Uit heel wat studies blijkt namelijk dat tweelingen een verhoogd risico lopen op wiegendood. Dit risico wordt nog eens verhoogd als de kinderen bewegelijk worden. Ze kunnen dan tegen elkaar aan rollen. Het zusje is dan eigenlijk te vergelijken met kussenachtig materiaal.

    Wel kun je de bedjes wel naast elkaar zetten, zodat ze naar elkaar kunnen kijken.

    Groet,
    Angela
     
  6. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Maar stikken door kussenachtig materiaal is toch geen verhoogd risico op wiegendood? Want als je weet wat de doodsoorzaak is, is het geen wiegendood?

    En hebben tweelingen überhaupt een verhoogd risico of is ook onderzocht hoe dat zit met samenslapende tweelingen? En hoe hoog is dat risico dan? En hoeveel hoger is dat dan voor alleenslapende tweelingen?

    Twinkeltjes... ik zou dit ook overleggen met de arts van je kinderen en dan ook bovenstaande vragen stellen. Sowieso duurt het nog wel even voordat ze kunnen rollen natuurlijk. Misschien is het ook een optie om een soort tweepersoonsledikant te maken van twee losse ledikantjes (dus met zijkant eruit - soort combisleeper idee voor twins).
     
  7. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ben wel benieuwd wat twinkeltjes uiteindelijk gedaan heeft.
     
  8. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Salapio,

    Het begrip wiegendood betekent een plotselinge en onvoorziene dood van een ogenschijnlijk gezond kind. Over de oorzaken van wiegendood is nog veel onduidelijk, maar door onderzoek weten we inmiddels veel over de omstandigheden waaronder wiegendood zich voordoet. Er is een aantal risicofactoren. Sommige daarvan zijn niet te beïnvloeden, zoals het mannelijke geslacht, vroeggeboorte, laag geboortegewicht, meerlingen of jeugdig moederschap. Tweelingen hebben dus inderdaad een verhoogd risico op wiegendood.

    Eén van de risicofactoren die wel te beïnvloeden is, is onveilig bedmateriaal. Hierbij gaat het onder andere om kussenachtige materialen. Uit fundamenteel onderzoek naar wiegendoodbaby’s komen steeds meer aanwijzingen dat een belangrijke oorzaak voor het overlijden moet worden gezocht in een hapering van het vermogen om op het juiste moment wakker te worden. Er zijn ook epidemiologische studies die in die richting wijzen.

    In principe zou een baby die met het gezichtje tegen een kussen aan komt te liggen en waarbij de ademhaling belemmerd wordt, uit zichzelf wakker moeten worden of in ieder geval het hoofdje moeten wegdraaien. Maar in zeldzame gevallen gebeurt dit niet en dan spreken we van wiegendood.

    Zoals we al eerder aangaven, kan een tweelingbroertje of zusje vergeleken worden met kussenachtig materiaal en daarom het advies om ze niet samen in één bedje te leggen. Om ze toch zo dicht mogelijk bij elkaar te laten slapen, kun je de twee ledikantjes met de spijlenkant tegen elkaar aan zetten.

    Groet,
    Angela
    VeiligheidNL
     
  9. juultje90

    juultje90 Lid

    27 mei 2014
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien ook overleggen met CB? Bij mijn schoonzus sliepen ze ook samen met de voetjes na elkaar toe.
     
  10. elisabethbas

    elisabethbas Fanatiek lid

    2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Wij hebben ze ook met de voetjes naar elkaar toe gehad en dan het bedje opgemaakt als een matrozenbedje. Zo kunnen ze nooit bij elkaar komen.

    Toen ze groter werden en elkaar wakker gingen trappen, zijn ze naar hun eigen bedjes op hun eigen kamer verhuisd.
     
  11. misa

    misa Niet meer actief

    Juist en daar verbaas ik me dus ook altijd zo over. Wiegendood en verstikking zijn verschillende dingen. Het lijkt dat velen dat niet snappen... Jammer want mensen worden zo onnodig bang gemaakt.

    Ts: wat fijn dat je kindjes thuis zijn. Ik zou proberen wat goed voelt voor jullie en voor de kleintjes. En misschien is een hierboven beschreven tussenoplossing als met de voetjes tegen elkaar een idee? Of eerst naast elkaar en dan langzaam wat afbouwen?
     
  12. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Geen ervaring of advies. Maar wat fijn dat je meisjes eindelijk mee naar huis mogen twinkeltje!!!
     

Deel Deze Pagina