Samen slapen: praktische tips gezocht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door AprilM, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dochter van 1 jaar en 4 maanden slaapt op het moment dat ze bij ons naast of in bed ligt het beste. Ze wordt elke nacht wel meerdere keren wakker, maar zodra wij bij haar zijn slaapt ze gemakkelijk weer in. Wanneer ze naast ons bed ligt slaap ik zelf ook prima, maar wanneer ze bij ons in bed ligt kan ik de slaap niet vatten. En laat E. nou net de voorkeur geven aan bij ons in bed liggen. Wij vinden dit zelf op zich prima, maar zijn nog wat aan het puzzelen hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.

    Waar wij tegenaan lopen:
    - Slapende arm, aangezien ze graag op mijn arm ligt.
    - Bang dat ze onder ons dekbed of kussen beland (ik schuif dan alle dekens tot aan mijn middel en kleed me zelf dan warm aan, maar dat ligt gewoon niet lekker).
    - Hoogte van het bed (nu een dun matras op de grond gelegd).
    - Zelf niet kunnen bewegen/omdraaien
    - De wekker van manlief of van mij: E. wakker (wekker staat vaak al om 5:30 ivm werk).
    - Nu nog niet zwanger helaas, maar hoe hier mee om te gaan mochten wij een tweede krijgen? Een baby samen met ons en E. op een slaapkamer lijkt me nogal onrustig en onhandig.

    Zijn er mensen met ervaring hiermee? Ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt!
     
  2. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Als je lid wordt van de Facebook groep veilig samen slapen of eerst even op hun website kijkt, worden al je vragen beantwoord.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.576
    113
    Natuurlijk slaapt ze daar prettig. Het is ook makkelijk en gezellig. Maar ik zou het niet structureel laten zijn. Zoiets leer je niet zomaar meer af.

    Daarnaast slaap jezelf ook niet goed meer. Terwijl je alle energie nodig hebt. En je hebt toch ook een partner waar je tijd mee door wilt brengen.

    Ik zou dus toewerken naar zelfstandig leren slapen. Of in ieder geval op een eigen matras in jullie kamer. Je hebt straks in de nacht je tijd en energie ook nodig voor de baby.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Hier ben ik het mee eens! Wellicht kun je een matras naast het bedje van haar leggen en daar om en om op slapen?

    Anders een groter bed kopen. Want als er straks nog eentje bij komt, wordt het drukke boel :D
     
    AprilM vindt dit leuk.
  5. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Tja, dat op je arm slapen lijkt me simpel, gewoon niet doen. Je ligt denk ik ook niet vanaf 19.00 bij haar op bed? Dus ze kan kennelijk ook zonder jouw arm slapen. Of haar voorzichtig wegrollen als ze in slaap is gevallen.
    Je klinkt niet helemaal gelukkig met de situatie en dat snap ik, als onze peuter een nacht bij ons in bed ligt, dan eindigt hij vaak horizontaal over het midden en ik op een randje van 10 cm zonder deken, slapeloos... omdat ik met enige regelmaat een trap krijg. Ik zou dus eerder investeren in haar op haar eigen matras laten slapen.
    Als je wel graag structureel samen wil slapen zou ik investeren in zo’n family bed.
    Ik geloof dat er wel een fb groep is over samen slapen, daar staat vast alle info die je nodig hebt.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  6. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties allemaal! We hebben nu een matras bij haar op de slaapkamer gelegd en haar weer in haar eigen bedje gelegd. We liggen nu om en om naast haar met inslapen en wanneer wij ook gaan slapen ga ik weer naast haar bedje op het matras liggen. Op zich gaat dit redelijk, maar ze blijft gewoon vaak wakker worden 's nachts. We gaan er dan niet uit, geen licht aan of geklets of iets dergelijks en vaak slaapt ze dan (meestal met mijn hand vast) redelijk snel weer in. Hoop dat ze op deze manier vanzelf een keer door gaat slapen!
     
    Roos12 en Malbec vinden dit leuk.
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.039
    113
    Ik heb ruim een jaar een bedhekje aan man zn kant op bed gehad. Hij is doordeweeks nooit thuis dus die kant bedhekje zodat J daar kon liggen.
    Afgelopen voorjaar begonnen met "alleen als papa weg is" aangezien ik door zwangerschap niet meer met 3 ( 4 ;)) in 1 bed sliep. En telkens benoemd dat als de baby er was het niet meer mocht maar wel smorgens "luilakken", halfuurtje voor opstaan bijv.
    Vanaf dat ik 33 weken zwanger was kwam hij snachts helemaal niet meer voor zomaar. Wel nog met pijn ofzo, of hij roept eerst.

    De oudste en derde sliepen ook graag bij ons in bed. Werd vanzelf minder tot helemaal niet meer. Ik baalde juist dat de tweede het nooit wilde haha
     
    AprilM vindt dit leuk.
  8. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft ook lang bij ons op de kamer geslapen. Is iets voor zijn 2e verjaardag naar eigen kamer verhuisd in verband met de komst van onze nu-peuter. Dus afleren lukt echt wel wanneer je daar aan toe bent. Maar je hebt kind misschien sowieso liever in eigen kamer nu.

    Toen oudste bij ons naar eigen kamer verhuisde, sliep mijn man de eerste nachten bij hem. Was voor iedereens nachtrust het beste. Wij slapen ook liever dan dat we per se naast elkaar in bed liggen.

    Dus ik zou zeggen, laat iemand een aantal nachten bij haar slapen en kijk vanuit daar verder.
     
    AprilM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina