Schade na de corona

Discussie in 'Corona forum' gestart door Mamafiets, 9 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.815
    25.913
    113
    Vrouw
    Wat is jullie ervaring? Ken je mensen die (ernstig) ziek zijn geweest en blijvende schade hebben opgelopen?

    Hier schoonpa, die de rest van zijn leven extra zuurstof nodig heeft.
    Ook geeft hij zelf aan vergeetachtig te zijn (was hij voorheen nooit,)
    En de suikerziekte, die zoveel erger is geworden dat hij nu insuline moet spuiten (was voorheen niet nodig)

    Zwager die weken nadat hij genezen is verklaard nog 0 energie heeft. En sinds kort uitvalverschijnselen in armen en benen. Onderzoeken lopen nog.

    Mijn man, die zijn reukvermogen is kwijtgeraakt. Na ruim een maand nog niet terug (wel nog hoop dat het terug kan komen,)
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #2 amdaa, 9 jul 2020
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
    Mijn vriendin (43, kerngezond verder), is nu 2 maanden later nog steeds doodmoe en fysiek erg verzwakt. In de zin van dat ze na het opruimen van de vaatwasser moet gaan liggen omdat de energie 'op' is.
    Ze was niet opgenomen in het zkh destijds, kon gewoon thuis uitzieken samen met haar man. Nu zijn ze beide gestart met verdere onderzoeken.

    Ik ken gelukkig ook genoeg mensen die er geen gevolgen van (lijken te) hebben.
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Hier geen ervaring, maar jemig wat heftig voor jullie familie/vrienden. Heel veel sterkte en hopelijk snel positievere berichten voor hun allemaal.
     
  4. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Hier geen ervaring, maar wil jullie veel sterkte toewensen. Hopelijk gaat het snel toch beter.

    De schoonzus van mijn collega (jonge vrouw, eind 30, wel 2 immuunziektes) heeft op de ic gelegen. Zij lijkt geen extra schade te hebben. Wel herstelperiode gehad waarin ze heel moe was, maar daar is het gelukkig bij gebleven.
     
  5. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hier helaas ook meerdere mensen met blijvende schade (ivm herkenbaarheid kan het hier helaas niet plaatsen, maar wel ernstige schade). Ik ben persoonlijk ruim 3 maanden nu moe, futloos, pijn op de borst, kortademig enz. Er zijn gelukkig wel dagen dat ik me opeens goed voel, die zijn helaas op één hand te tellen en dan krijg ik uit het niets een terugval (hier meerdere onderzoeken gehad en alles ziet er goed uit).
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    jeetje wat heftig! Sterkte om hier mee om te gaan!
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.530
    26.083
    113
    Vrouw
    Collega man werkt weer volledig. Hij was wel echt heel ziek maar is helemaal hersteld nu (hij kreeg de eerste lichting zeg maar, skivakantie oostenrijk) dus nu tijd verder gaat t goed, maar heeft wel tijd gekost. Met zijn vrouw ook.

    Maar 1 die ik goed ken heeft last van been, kortademigheid bij inspanning en moeheid (geen gezondheidsklachten voor corona), diegene van wie ze het kreeg is helaas overleden
     
  8. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    collega heeft het in maart gehad,opgelopen door een andere collega.

    Zij is nog steeds heel snel moe en vergeet heel veel dingen
     
  9. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Vriendin (begin 30): na 2 maanden nog moeheidsaanvallen maar werkt wel weer

    Mijn moeder (in de 60) heeft het waarschijnlijk in februari al gehad, valt nog regelmatig om van de slaap en kan dus ook niet op mijn kleuter meer passen

    Aangetrouwde oom (70?) Heeft maanden in coma gelegen, was opgegeven, werd niet meer wakker etc. Gaat dit weekend naar huis! Heeft volgens MRI wel hersenschade maar hij functioneert goed.

    Neefje van 10: helemaal hersteld (na ziekenhuisopname)

    @ts over de diabetes: ik snap dat insuline spuiten een berg is om overheen te komen . Maar weet dat het ook flexibiliteit geeft en wellicht beter instelling etc. Ik begrijp dat het over type 2 gaat. Maar wellicht is er volgend jaar wel weer hoop op pillen (en er is een heleboel meer dan metformine voordat aan insuline moet worden gehouden)
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.815
    25.913
    113
    Vrouw
    Wauw. jullie hebben ook veel voor de kiezen gehad.
    En wauw van je oom.

    Dat van de diabetes. Het is niet perse dat het spuiten zo een berg is. Maar dat de suikerwaarden zo erg zijn verslechterd is wel een feit.
    Voor covid-19 kon hij met een pilletje en een beetje opletten met eten prima leven. Nu schiet bij ieder verkeerd eten de waarde omhoog en is spuiten noodzaak om de waardes een beetje in toom te houden.
     
    1981Mama vindt dit leuk.
  11. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.620
    113
    vriend van ons, 20 jaar, sportief en gezond, al 2,5 maand ziek, wordt maar niet beter. Moe, geen kracht, benauwd. (begon met koorts, hoesten en benauwd), heeft schade aan de longen, verwachting is blijvend.

    Nichtje 1: 27 jaar, gezond, was 3 weken ziek, koorts, hoesten en benauwd nu nergens meer last van

    Nichtje 2: 29 jaar, gezond, sportief, nu al 3,5 maand ziek, verwachting blijvende schade aan de longen, kan niet voor haar kinderen zorgen, kan niet werken, kan 1x per dag de trap op en af en dat was het

    Moeder van de nichtjes: 60 jaar, gezond, sportief, overleden aan corona.
     
  12. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Shit, wat heftig! En zo jong.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat erg..
     
  14. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Wat verschrikkelijk allemaal.... als ik dit weer zo lees... word ik van binnen weer zo boos op mensen die er nu een potje van maken...
    Veel sterkte met herstellen voor jullie familie/vrienden/collega's en voor jezelf!
     
    GossipGirlxoxo en WinterBird vinden dit leuk.
  15. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik schrik hier best wel van.
     
    GossipGirlxoxo, WinterBird en puzzelstukje vinden dit leuk.
  16. Yvuna

    Yvuna Actief lid

    12 jul 2019
    265
    300
    63
    Vrouw
    Wauw.. ik schrik best wel van sommige berichten hier. Heftig zeg. Wat een schade kan het brengen.. Het blijft vreemd dat een heel groot gedeelte die het krijgt niet tot nauwelijks klachten heeft en sommige fitte mensen zo enorm getroffen worden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik bleek positief na een controle van ons team. Ik en nog een paar collega's hadden corona zonder klachten. hoesten/koorts/verkoudheidsklachten. Op dag van testen had ik alleen geen reuk en smaak meer. Heel apart gevoel. Proefde echt helemaal niks. Pas een paar dagen later kreeg ik wat klachten. Raar intens vermoeid , raar pruttelend gevoel rond mn longen en af en toe daar pijnlijke steken. 1 dagje van het ene op het andere moment soort van snotverkouden. Ogen traande en prikte, snot liep eruit en ik bleef niezen. Savonds ineens verdwenen. Toen dagje met af en toe een kuch. En een raar branderig gevoel in mn keel en luchtwegen. Gevoel alsof je net een stuk hard gelopen had. Daarnaast kortademig. Dat rare gevoel en kortademig heb ik daarna nog weken gehad en heb ik nog af en toe. Pas voelde ik het weer toen ik op mn werk was en heb ik uit nieuwsgierigheid zuurstofmeter op mn vinger gedaan en bloeddrukmeter om. Bij corona patienten daalt namelikk vaak het zuurstof gehalte.
    Mn hartslag ging ineens van 66 richting de 125 terwijl ik rustig zat en te gelijkertijd bleef mn zuurstof dalen en begon ding te piepen. Zuurstof zat op 84%. Later ging zuurstof langszaam naar 99% en mn hartslag weer naar normaal en brandende gevoel verdween.
    En dit heb ik nog af en toe.

    2 collegas zijn er echt ziek van geweest en zijn nu na weken nog steeds moe. Moeten na ochtend werken gaan slapen. 1 collega had alleen geen reuk en smaak en is snel aan werk gegaan.
    1 collega 2 dagen ellendig, paar dagen koorts en weer aan het werk zonder klachten.
    1 collega is nu al een paar maanden thuis. Die kan nu pas 10 min wandelen. Maar dan de rest van de dag niks meer. Als ze zich doucht dan is ze daarna uitgeput. Regelmatig zuurstofdalingen en hartkloppingen en nog wat andere klachten. Vraag is of ze nog aan het werk kan.
    Oh ja, nog een collega gehad die ook lang ziek geweest is maar er weer bovenop gekomen is.

    Wat opvalt: de collega's die echt erge klachten hadden en lang ziek waren hebben allemaal nog onderliggende klachten en hebben allemaal een (veel)
    te hoog bmi.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    En de 6 ouderen op mn werk die corona hadden zijn er allemaal na een kort ziekbed, vergelijkbaar met een zware verkoudheid/griepje weer bovenop gekomen. Zonder klachten. 1 had helemaal geen klachten. Iig niet de gebruikelijke hoest/koorts/verkoudheid
    1 client overleden maar deze was er door onderliggende klachten al heel slecht aan toe.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Dit komt mij zo bekend voor allemaal, die blijvende klachten. Het is soms zo moeilijk om hoop te hebben dat het toch weer goedkomt. Hier overigens geen hoog bmi en geen onderliggende klachten. Ik was juist altijd heel gezond, nooit ergens last van. Volgens de arts heb ik dus gewoon pech. Mijn man heeft het ook gehad toen ik ziek werd, hij was een week of 2 heel erg moe, wat kortademig en wat steken in z'n longen. Maar was allemaal te doen volgens hem. Daarna had ie nergens last van. Ik daarentegen ben al sinds maart aan het sukkelen:(.
    Ik ben soms wel 'blij' dat dit het is. Wat familieleden/kennissen hebben het erger getroffen helaas en zijn helaas of overleden of ernstig ziek voor de rest van hun leven.
     
  20. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.094
    490
    83
    Ik ben zelf ziek geweest. Mijn huisarts kwam meerdere malen per week (in pak) langs. Dit was aan het begin van de uitbraak.

    Nu maanden later ben ik nog steeds extreem moe en heb ik soms hele slechte dagen. Ook heb ik veel andere lichamelijke ongemakken.
    Ik hoop zo erg dat het nog volledig ga herstellen:)
     
    WinterBird vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina