Hallo, ik heb de volgende vragen: We proberen zwanger te raken en misschien ben ik op dit moment al zwanger (rond 4,5 week, nog geen test gedaan...) Nu ben ik een beetje ongerust over het volgende: een week geleden zat ik in een klein streekvervoerbusje, waar haast geen (zeg maar gerust helemaal niet) goede vering in zat. Zelfs de chauffeuse klaagde hierover. Omdat we een stuk door een klein dorp reden, hobbelde het busje als een gek over de straatstenen, zelfs op momenten zo erg dat ik als het ware een klein stukje omhoog werd 'gewipt' en weer hard neerknalde op m'n stoel. Ik voelde het op die momenten ook echt schokken in m'n buik... Nu ben ik heel bang dat dit schadelijk is geweest voor de ontwikkeling/celdeling van een eventueel vruchtje in dit vroege stadium... Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre afwasmiddel schadelijk is. Ik heb geen afwasmachine dus doe alles nog met de hand. Maar soms heb ik het idee dat je dan toch wel dampen inademt... of dat de stoffen in het sop door aanraking met de huid in je bloed kunnen komen? Je ziet, ik ben toch wel een beetje ongerust over deze twee (misschien suffe) onderwerpen. Zouden jullie me hierop antwoord kunnen geven? Alvast hartelijk dank! Chipka
HOi chipka, Je hoeft je over allebei de vragen geen zorgen te maken. doe allereerst eens een test om de zwangerschap vast te stellen. Je vruchtje zit goed beschermd dus het hobbelen heeft geen invloed daarom.Ook het inademen van afwasmiddel lucht kan geen kwaad voor het vruchtje. Imke