Schadevergoeding, voor slachtoffers geweld in de jeugdzorg.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Maan14, 4 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik had gedacht dat het er door corona een beetje bij in zou schieten. Fijn dat ze dat niet laten gebeuren. Ik vraag mij af hoeveel er gaan praten. Welk geldbedrag is het waard om naar boven te halen wat je het liefste zou vergeten... Sterkte voor jouw man.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  3. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Het bedrag is het niet waard. Maar wel de erkenning dat er zo niet om gegaan kon gaan met kinderen. Desbetreffende instelling is gelukkig gesloten en nu is er ook informatie te vinden over de misstanden die er waren. Des te pijnleker dat iedereen zijn ogen dicht kneep. Mijn man is een tijd geleden begonnen met zijn verleden te verwerken oa jeugdzorg dossier opgevraagd wie hij 11-1 mag gaan inzien en kopiëren wat hij wilt.
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Wat fijn! Dit wist ik niet. Heb het gelijk gedeeld met mijn man. Wij gaan hier ook achteraan. Hij zegt zelf ook dat het geld bedrag de pijn en ellende het niet doet vergeten, maar wel fijn dat er erkenning komt!!

    We hebben jaren geleden eens kopieën van zijn dossier opgevraagd en ontvangen, maar uit eindelijk bracht dit zoveel verdriet en herinneringen met zich mee dat hij het heeft weggegooid. Hij heeft net jeugdzorg gemaild en alles weer opgevraagd, gelukkig hebben we wel via adressen registratie alle informatie van instellingen waar hij gewoond heeft.
     
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Wat dapper ook! Ik probeer mijn man er toe te zetten om evt weer in gesprek te gaan met een psycholoog om zijn verleden te verwerken. Al dwing ik hem het absoluut niet.
     
    G89 vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Heb je het dan over het opvragen van de beschikkingen?
     
    G89 vindt dit leuk.
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ja dat wil mijn man ook absoluut niet. Het heeft ook heel wat jaren geduurd voordat hij zich open kon stellen naar mij over zijn verleden. Ik weet ook echt nog lang niet alles, hij vindt het te moeilijk. Als mens heeft hij de afgelopen jaren wel veel groei mee gemaakt en veranderd, in positieve zin.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    De dossiers die jeugdzorg in hun bezit hebben.

    We zijn ergens in 2012/2013 naar het hoofdkantoor van Jeugdzorg Limburg gegaan en hebben daar zijn dossiers opgevraagd. We mochten toen kopieën maken en deze hebben we meegenomen.
    Uit eindelijk na het lezen bracht het veel pijnlijke herinneringen omhoog en heeft hij besloten om ze te verbranden. Ik heb ze zelf niet allemaal gelezen dit wilde mijn man niet. Durf zo niet te zeggen of er ook beschikkingen tussen zaten.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  9. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Mijn man werd gezegd, alles behalve de verslagen van 3den. Dus internaat leiding pleeg gezinnen etc vanuit hun is het ' zwart' gemaakt. Maar wel alles wat jeugdzorg zelf opgemaakt heeft en pleegzorg
     
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoe zijn ervaring is. Maar sommige dingen zijn nog niet zo goed te bespreken. Niet alleen omdat het moeilijk is om erover te praten, maar ook omdat er weinig erkenning/kennis is over bepaalde dingen. Met de jaren word dat beter. Hopelijk draagt dit eraan bij. Maar hoe lastig is het om te proberen om te praten over iets terwijl er kennis mist waardoor er andere geleerde conclusies getrokken worden die helemaal niet kloppen...
     
    G89 vindt dit leuk.
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Ja dat is hier dus ook. ' ik heb er al genoeg gezien' is zijn antwoord. Hij heeft een geheugen probleem. Vermoedelijk een zelf aangeleerd meganisme om dingen te verdringen die niet ' uit' te zetten is.

    Daar door heeft hij nauwelijks langer termijn herinneringen.

    Mijn man is heel bang bevooroordeeld te worden over zijn jeugd en verleden terwijl hij er natuurlijk zelf niks aan kon doen dat zijn ouders niet in staat waren hem te verzorgen. Zijn uit huis plaatsing was namelijk 100% begrijpelijk. Alleen het handelen van bepaalde internaten was zeker net zo schadelijk voor zijn jeugd en een pleeggezin.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik heb ooit dossiers opgevraagd (wat hoop ik dat niemand mij irl herkent). Maar dat waren enkel subjectieve berichten over mij. Vandaag heb ik de rechtbank gebeld met de vraag om beschikkingen (waar ze in de formulieren naar vragen) en toen zeiden ze dat dit ook bij de jeugdzorg bundel hoorde (als je jouw dossier aanvraagt). Maar zover ik weet zit daar niks van in de stapel die ik ergen soort van achter gesmeten heb.
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ja, hier het zelfde. Af en toe komt het onderwerp eens naar voren en dan loopt het gesprek wel los.
    Maar het zit wel heel erg diep. Mijn oudste heeft een aantal jaren geleden op advies van school een aantal gesprekken gehad via integrale vroeghulp, puur om te kijken of er iets speelde bij hem, school dacht aan autisme.
    Toen mijn man hier van hoorde, zag ik alleen maar paniek. Hij zag alles van vroeger voorbij flitsen en er kwam een enorme angst dat jeugdzorg onze zoon uit huis zou halen vanwege zijn verleden bij jeugdzorg. Het idee dat andere mensen “bezig” waren met onze zoon vond hij angstaanjagend, zoveel angst zag ik bij hem.
     
  14. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Nee, volgens mij had hij geen officiële beschikkingen van de rechtbank! Maar deze kan hij dus opvragen bij de rechtbank, begrijp ik uit jouw bericht?
     
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Mijn man is heel alert als hij op bed ligt. Hij staat dan altijd in de “aanmodus” dit is gelukkig de laatste jaren wel minder geworden.
    Verder heeft hij heel veel moeite gehad om liefde te ervaren en te geven. Dit kon hij altijd heel moeilijk verkroppen, juist omdat zijn ouders wel in staat waren om hem te verzorgen. Lang verhaal en teveel detail :)
    Dit komt inderdaad ook allemaal voort uit het handelen door internaten en pleeggezinnen, maar voornamelijk de internaten.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    De inzichten veranderen. Als die, ja hoe moet ik dat zeggen, genoeg veranderen. Dan word het mogelijk om te praten. Er worden steeds meer stappen gezet die kant op. De hulp word daarin beter. Hij zal zich open moeten stellen om die veranderingen te zien. Als hij die ontwikkelingen kan volgen en kan zien dan groeit denk ik ook wel het vertrouwen dat er begrip gaat komen. Als je dusdanige problemen hebt dat het geheugen het begeeft (beschermingsmechanisme) dan moet je er wat mee. Maar dat moet dan wel op het juiste moment. Als iemand al slechte ervaringen heeft met hulp dan moet die niet een grote kans hebben om alweer van een koude kermis thuis te komen.
     
    Maan14 en G89 vinden dit leuk.
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik heb de rechtbank vandaag aan de telefoon gehad. Ik kan een mail sturen met de informatie die ik heb over de stukken. Zodat hun kunnen kijken in het archief of ze het kunnen vinden. Maar ze raadde mij aan om dat bij bjz op te vragen. Nou is dat voor mij echt de laatste plek waar ik nog een keer om informatie wil vragen. Nu met thuis onderwijs kan ik het mij niet permitteren om hier overdag achteraan te gaan. En in de avond eigenlijk ook niet. Zodra ik mij er op een goed moment toe kan zetten dan zal ik even laten weten of het via hun gelukt is.
     
    G89 vindt dit leuk.
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik ben door mijn administratie gegaan, had ik dat maar niet gedaan. Morgen en maandag ga ik proberen om de juiste stukken in handen te krijgen. Ik zal laten weten hoe dat uitpakt.
     
  19. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Viel het zwaar?

    Op 6 januari Jeugdzorg in de regio gemaild dat we de stukken graag willen met kopie ID. Krijg ik op de 11e een mail terug dat de e-mail via via binnen is gekomen en de ID niet mee gezonden is als bijlage. Ik heb direct terug gemaild met bijlage, niets gehoord! Gisteren nogmaals een mail er achter aan:rolleyes:
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Sommige dingen zijn wat duidelijker geworden voor mij. De dingen die ik heb gelezen hebben ook, voor een groot deel, helemaal niks met bescherming te maken. Ik moet mijn kin nog even van de grond afrapen...

    Wat onhandig dat de papieren niet bruikbaar binnen kwamen. Dan ga ik in eerste instantie kijken of ik er kan komen met informatie van de rechtbank en of ik officieel op dat moment was overgeschreven bij de gemeente.
     

Deel Deze Pagina