Scheiden!

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Merlijn1983, 13 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Dag Dames,

    Ik voel me een poosje al niet meer gelukkig, ik ben een stadse meid en ben bij man in het dorp gaan wonen 10 jaar geleden, ik vond het altijd heel fijn en merk nu dat ik de stad meer en meer ga missen en voel me eenzaam.
    Wij lijken de laatste jaren ook broer en zus, weinig intimiteiten en van zijn kant uit nooit een knuffel of blijk van waardering en werk gaat altijd voor ons, uiteraard is over deze onderwerpen al vaak gesproken zonder succes.
    en een aantal maanden geleden ben ik iemand tegen het lijf gelopen waar ik verliefd op ben geworden, was liefde op het eerste gezicht en ook wederzijds. Wel moet ik vertellen dat ik hier vooralsnog niks mee heb gedaan omdat ik het niet fair vind.
    Uiteraard is dit allemaal erg moeilijk en het belangrijkste zijn de kindjes, en ja misschien doe ik ze er veel verdriet mee. Maar een ongelukkige mama hebben ze ook niks aan...

    Omdat ik er niet weet wat er bij komt kijken en ik me vooral druk maak om een paar dingen heb ik wat vragen.

    1 ik ben altijd thuisblijfmoeder geweest, dus als ik wegga heb ik geen geld en ook geen spaargeld. Uiteraard wil ik gaan werken, maar dat is zo 123 niet gevonden als je al jaren eruit bent. Heb je evt recht op bijstand en tegemoetkomende dingen ivm de kindjes?

    2 is er urgentie mogelijk als je niet in de gelegenheid bent om bij iemand in te gaan wonen?

    3 ben je verlicht in dezelfde woonplaats te blijven? Omdat ik liever in de stad wil gaan wonen

    Hebben jullie nog meer tips omtrent dit?
    Alvast bedankt....
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook als jij besluit weg te gaan, is er eventueel recht op alimentatie en eventueel aanvullende bijstand. dit is uiteraard helemaal afhankelijk van de afspraken die jij en je "nu-nog-partner" gaan maken.
    Daarnaast heb jij ook gewoon recht op de helft van jullie vermogen he, het is niet zo dat je alles moet opgeven.

    Mbt urgentie: er wordt tegenwoordig nog maar amper urgentie verleend voor huurwoningen, dus daar zou ik me niet op blind staren. Sta je al wel ingeschreven voor een huurwoning?

    Het eventueel verhuizen naar de stad, dat is ook allemaal afhankelijk van jullie afspraken. Ik kan me voorstellen dat een wat grotere reisafstand een eventueel co-ouderschap kan frustreren, plus dat dan altijd één van de ouders veel extra kilometers moet maken ivm het halen/brengen naar school etc.
     
  3. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Dank voor je reactie, man heeft een eigen bedrijf opgebouwd al voor dat ik in beeld kwam, dit is ook beschreven bij de notaris, dus ik heb verder nergens recht op.
    Het huis is ook van hem en afbetaald, Dus schulden krijg ik ook niet.
    Zelf had ik wel spaargeld, maar dat is jaren geleden opgegaan aan zaken in en om het huis.

    Ik sta pas enkele weken ingeschreven bij de woningbouw vereniging! Hoe ga ik dit oplossen dan als je geen urgentie krijgt voor een woning? Particulier is helemaal onbetaalbaar!
     
  4. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    #4 In your eyes, 13 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2017
    Ik zou in ieder geval beginnen met een advocaat zoeken om uit te zoeken waar je recht op hebt, wat betreft partner- en kinderallimentatie en jouw investeringen in het huis.
    Je hebt in ieder geval geen recht op bijstand zolang de scheiding niet afgerond is, en je op papier het inkomen van je man hebt, en dit ook van invloed is op de toeslagen. Of je daar na de scheiding wel recht op hebt is afhankelijk van de hoogte van de alimentatie en je eigen vermogen. Uiteraard kun je in de tussentijd gewoon solliciteren, en misschien is aanvullende bijstand niet eens nodig.

    Urgentie ga je niet krijgen. In sommige woonplaatsen kan je proberen via een lotingssysteem een woning te krijgen, anders is particulier de enige optie.

    Even een aanvulling trouwens: Hoe denkt je man hier over, heb je het al besproken met hem? Zou hij bereid zijn om te verhuizen? Is relatie-therapie nog een optie of ben je er zeker van dat je met die ander verder wilt?
    Ik krijg namelijk uit je OP een beetje het gevoel dat je de impact van een scheiding nogal onderschat. Je zegt dat de kinderen niks hebben aan een ongelukkige moeder, maar vergis je er niet in dat het niet automatisch betekent dat je wel gelukkig zult zijn na de scheiding. Alleenstaand ouderschap is niet iets om te onderschatten, en als je nog geen therapie geprobeerd hebt zou ik eerder voor die weg kiezen. Als het dan nog niet werkt is een scheiding altijd nog mogelijk, andersom niet.
     
    Meisje89 vindt dit leuk.
  5. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    #5 Merlijn1983, 13 mei 2017
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
    Dank voor je je reactie! Natuurlijk heb ik hier met man proberen aan te werken.
    Maar het grote probleem is dat ik me niet meer thuisvoelen hier in het dorp en terug wil naar de stad.
    Man heeft hier eigen fruitbedrijf en heeft een bloedhekel aan de stad, dat is dus het hele probleem. Daar is geen oplossing voor.
    ik voel me hier niet gelukkig ondanks hobbie en vriendinnen

    Oja hij kan niet verhuizen, huis is van hem! Heb er zelf ook geen kosten/schulden aan
     
  6. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ah dat was me niet duidelijk!

    Ik bedoel ook niet dat je man maar alleen moet verhuizen hoor, maar samen een middenweg te vinden. Is de stad waar je heen wilt in de buurt? Ligt daar een (middelgrote) plaats tussenin, dat jij sneller in de stad kunt zijn maar het voor je man ook nog te doen is qua afstand met werk? Meer in die richting bedoelde ik het ;)
    Is er nog ruimte voor een compromis?
     
    klaver85 vindt dit leuk.
  7. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Helaas is het bedrijf aan en om huis gevestigd, dus dat zou heel lastig worden.
    En ik snap natuurlijk dat dat ook niet kan, hier heeft hij al die jaren kei hard voor gewerkt en voel me daarom ook best lullig
     
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Kan wel zijn dat alles is beschreven mbt zijn bedrijf etc, maar jij hebt er de afgelopen jaren wel voor gezorgd, door je eigen carrière stil te zetten en thuis te zijn voor jullie kinderen, dat hij zijn bedrijf heeft kunnen laten groeien etc.
     
  9. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Daar heb je ook weer gelijk in hopmarjanneke, achteraf baal ik dus dat ik niet part time ben blijven werken ofzo...maat ja dat is altijd achteraf !
    Een baan zoeken is een prima plan, maar ik weet dus niet waar ik uiteindelijk terecht ga komen of ga wonen en dus vind ik dit een beetje lastig!
    Het is zowieso lastig waar nu te beginnen met alles te regelen.
     
  10. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    In een eerdere reactie staat een advocaat in de arm nemen. Hoe zoek je zo iemand en hoe gaat het in zijn werk? Die advocaat moet ik dan ook meteen betalen?
     
  11. flower861

    flower861 Actief lid

    4 dec 2016
    139
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou beginnen met een baan zoeken, ik snap dat je graag in een grote stad wil wonen, maar hou er rekening mee dat dat ook een stuk duurder is en de wachttijden over het algemeen (veel) langer. Realistisch gezien zou ik beginnen met een baan zoeken en van daaruit verder gaan denken. Dan weet je wat je te besteden hebt en waar je qua woning naar kunt gaan zoeken. Later kun je altijd verder kijken.
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    maar hoe ziet je man de scheiding? En co-ouderschap, of een weekendregeling? Ik mis een beetje hoever jullie zijn in dit proces. Samen zeg maar. Ik heb het idee dat jij al veel verder bent, maar misschien heb ik het mis?
    Dat neemt niet weg dat voor jou nu een baan wel prioriteit heeft, dat vergemakkelijkt wel de zoektocht.
    Sterkte met de aankomende periode, het is echt heel heftig wat er nu op je afkomt.
     
  13. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Lastig hoor! Ik zou niet over één nacht ijs gaan en toch proberen aan je relatie te werken. Ondertussen kun je natuurlijk de zoektocht naar werk en eventueel een woning laten doorgaan.

    Ik lees ook erg dat je in je woonplaats niet gelukkig bent, maar daar zou je ook wat actiever in kunnen ondernemen toch? Vast genoeg leuke mensen, maar je moet er wel je best voor doem.

    Lijkt me dat wanneer je na jaren weer terug in de stad zou komen het ook niet gelijk feest is. Daar moet je evengoed je best doen.

    Ik zou me verder overigens niet zo storten op die verliefdheid. Mijn inziens is dat vaak een uitvlucht en alles lijkt dan beter dan je nu hebt.

    Ik wens je veel succes en wijsheid toe.
     
    Meisje89 vindt dit leuk.
  14. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Ik ben heel actief in het dorp, ik mis gewoon de vrijheid van de stad...even lopen naar dit of dat, zonder die auto te moeten pakken en 30 minuten te moeten rijden voor iets.
    We wonen vrij op een boerderij achteraf het benauwd me en voel me eenzaam, ik wil meer leven en mensen om me heen.
    Wat me ook steeds meer op reeks is dat we over dingen een andere denkwijze hebben wat lijd tot discussies waar we niet uitkomen.
    Ook vrijetijdsbesteding zijn lastig omdat we beide van heel andere dingen houden.
    Eerste jaren ging dit goed, maar het word steeds moeilijker.
    Idd man weet nog van weinig omdat ik eerst dingen uit wil zoeken, misschien niet fair, maar weet niet hoe anders te realiseren

    Een baan zoeken is idd een goed idee, maar hoe ga ik dat doen? Kindjes moeten ook gewoon van school worden gehaald en ik heb daar geen opvang voor.
     
  15. flower861

    flower861 Actief lid

    4 dec 2016
    139
    20
    18
    NULL
    NULL
    Dan moet je daar een oplossing voor zoeken. Ik ben momenteel zwanger en alleenstaand en zo zijn er nog legio moeders (ook met relatie trouwens) die daarom gebruik maken van gastouders en/of kinderopvang. Ik zit nu zelf ook even thuis, maar wil na mijn bevalling 3/4 dagen gaan werken. Dat ga ik dus eerst regelen en zodra ik mijn werkdagen weet, geschikte oppas zoeken.
    Dat lijkt me in jouw geval ook handig, mocht je dat voor jezelf helder hebben, kun je ook gaan kijken naar je financieen en wat je kunt doen qua woonruimte.

    En zoals eerder gevraagd, hoe staat je man erin? Hebben jullie het al gehad over co-ouderschap oid? Wellicht is daarin ook nog het ea mogelijk.
     
  16. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Misschien is dit niet wat je wil horen, maar je berichten stuiten mij wel een beetje tegen de borst. Ik lig zelf in scheiding, in oktober vertelde hij mij definitief te willen scheiden en dat hij al een ander had. Hij was een stuk verder in het hele proces dan ik. Ok dat kan, maar ik voel mij zo enorm bedonderd door hem. Niet alleen vanwege zijn vreemd gaan maar ook omdat hij al een poos bezig was om afstand van mij te nemen en uit te denken hoe hij alles wilde bij de scheiding, zonder mij daarvan op de hoogte te stellen.
    Ok, k begrijp dat je relatie niet goed loopt en dat je niet gelukkig bent. Maar je bent met hem getrouwd, je hebt hem trouw beloofd in goede en slechte tijden....En nu......ga je achter zijn rug om van alles zitten regelen..... Ben je verliefd op een ander. .
    Weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om je huwelijk te redden? Heb je er alles aan gedaan om je gezin bij elkaar te houden? Als je daarop ja antwoord, dan is je man toch de eerste wie je nu moet inlichten? Hij verdiend toch je respect en jou eerlijkheid?
    En ja, uit eigen ervaring weet k dat een huis zoeken lang gaat duren. Kortom dat houd ook in dat je waarschijnlijk nog wel een poos met je man zal moeten samen leven. Gaat dat lukken als hij er binnenkort achter komt waar je allemaal mee bezig bent?
    Toen ik hoorde dat m'n man mij bedonderd had en wilde scheiden heb ik hem terstond het huis uit gezet, de verhoudingen tussen ons lagen al moeilijk maar toen in 1 klap waren alle mogelijkheden om nog samen te leven in dit huis weg.
    Ik wens je echt veel sterkte in je afwegingen en je keuzes. Besef wel waar je aan begint!
     
    Help324 en Sophie221 vinden dit leuk.
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Poeh, ik deel de mening van @Mirjamrn wel eigenlijk... als je nognin je overweging bent of je wil scheiden, snap ik dat je twijfelt om het te delen, maar volgens mij heb jij al besloten niet verder te willen en ben je al drie stappen verder. Je twijfelt alleen nog omdat je twijfelt over de "haalbaarheid" van scheiden. Voor mij is dat geen reden om bij iemand te blijven.
    Volgens mij wordt het tijd om met je man te gaan praten, te vertellen dat je twijfelt over jullie samen, dat je iets mist. Los van of je dan je relatie wil redden of niet.
     
  18. Merlijn1983

    Merlijn1983 Bekend lid

    4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Is dat zo raar dan om deze dingen te vragen? Ik heb geen zin om op Straat te komen met 3 kids en het lijkt me als dit is uitgesproken je ook niet meer bij elkaar wil wonen.
    Vraag alleen maar advies....
     
  19. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Voor wat betreft je vraag over een advocaat: als je een laag of geen inkomen hebt kun je procederen op basis van een toevoeging (in de volksmond ook wel Pro Deo genoemd). Je betaalt dan een inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de rest van de advocaatkostrn worden dan door de overheid betaald. Niet alle kosten vallen hieronder. Griffierecht (een vastrecht dat de rechtbank heft voor het voeren van een procedure) bijvoorbeeld komt alsnog voor eigen rekening. Maar dit is een te overzien bedrag.

    Een advocaat kan je verder informeren over je rechten mbt kinder- en partneralimentatie en andere aanverwante zaken.

    Voor nu lijkt het me ten eerste van belang dat je je man inlicht over je wens om te gaan scheiden. Ik denk dat dat belangrijk is om op goede voet met elkaar te blijven en zo ook dingen in overleg te kunnen afspreken.
     
  20. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Het is niet heel raar, maar zou je man jou en je drie kinderen op straat zetten?? Mijn ex heb ik in oktober de deur gewezen, wetende dat hij twee kilometer verderop bij z'n ouders terecht kon. Nu hebben we afgesproken dat ik met de kinderen in ons huis blijf en hij zeer regelmatig de kinderen ziet (we hebben een heel rooster) maar hij wel bij zijn ouders woont. Voor mij is het geen optie om bij z'n ouders te gaan wonen, ze wonen 250km verderop. Maar duidelijk is wel dat hij mij niet op Straat zal.zetten met m'n kinderen zolang ik geen woning heb.
    Natuurlijk zal de situatie vreemd worden als jij je besluit om te willen scheiden aan je man verteld. Maar k neem aan dat je graag in goed overleg wil schelden, dat je alles goed voor de kinderen regelt? Je maakt de situatie in mijn ogen alleen maar erger door je man nu in het ongewisse te laten.
    Weet je zeker dat er geen redden meer aan is? Relatie therapie nog een optie? Weet je zeker dat er geen andere mogelijkheid is voor je kinderen om met gescheiden ouders op te groeien, van papa naar mama haar huis te gaan?
    Wees eerlijk tegen jezelf maar ook tegen je man. Je bent niet voor niets met hem ooit getrouwd omdat je hem liefhad. Verdiend hij nu dat je zo met hem omgaat? Ondanks dat er dingen niet goed gaan tussen jullie?
    Nou goed, k zal op houden. Ik wens je oprecht veel sterkte.
    Een mediator kan erg behulpzaam zijn in alles regelen. Schrijf je per direct in bij de woningstichting, kost erg weinig en dan begin je wel alvast inschrijfduur op te bouwen.
     

Deel Deze Pagina