Schema baby 8 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door me1989, 4 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Ik geef mijn zoontje nog 4 flessen en soms zelfs in de nacht nog een half flesje. Hij wil nog geen brood eten (bied het heel regelmatig aan), dus hij krijgt verder alleen fruit en groenten (met aardappelen en soms vlees) en soms maisvingers of cracotte. Verder ben ik net gestopt met borstvoeding en geef ik ah voeding nummer 1, omdat ik dacht dat nummer 2 en 3 vooral meer suikers bevatten.

    Nou kreeg ik dus een beetje op mijn kop van het consultatiebureau. Want opvolgmelk nummer 2 was wel nodig (prima). Verder moet hij dus veel meer vetten krijgen, boter op brood + beleg (ook al geprobeerd hoor, maar hij trekt al een vies gezicht als hij het brood ziet), jus, boter of olijfolie door het avondeten en regelmatig ei proberen. Hij mag nog maar 500 ml aan flessen per dag, waarvan het liefste 1 keer met pap en een lepel gegeven moet worden. Verder had ze het over diksap en een toetje en dat hij nog geen brood eet zou ook komen, omdat we het een soort van moeten afdwingen.

    Ik vind sommige dingen nogal overdreven of ligt dat aan mij? Dit is ons derde kind en die andere aten/eten wel gewoon brood. Buiten dat vind ik jus, toetjes en diksap gewoon niet zo nodig nog en een klont boter door het avondeten ipv jus why?

    Wat vinden jullie? Ik wil best zijn schema aanpassen, maar ik heb al twee kinderen groot gebracht en krijg nu opeens het gevoel dat ik bij de derde op mijn vingers getikt wordt.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Nummer 1 kv is inderdaad het beste, zie de aflevering van keuringsdienst van waarde.
    consultatiebureau heeft het dus fout.
    Een kind heeft tot een jaar nog 500 ml melk nodig, daarna afgebouwd naar de 300 ml.
    Nu met 8 maand is 1000-750 ml dus prima.

    Diksap is de grootste onzin. Je kunt gewoon water geven als er extra vocht nodig is.
    Verder is fruit als toetje prima. Of een hapje Griekse yoghurt. Iets wat lijkt op een speciaal baby toetje moet je zeker mijden, die zijn nergens goed voor.

    Qua groente en fruit gewoon lekker blijven aanbieden. Brood ook. Of iets van pap. Ik gooide ook wel gewoon havermout in yoghurt, eten ze nog steeds graag.

    Volgens mij doe je het prima. Ga zo door.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Helemaal eens met het cb.
    Je kind is al 8 maanden en krijgt alleen nog maar melk, fruit, groenten en soms wat koolhydraten?
    Belachelijk gewoon.
    Diksap is essentieel hè, als ie dat nu niet leert drinken…dat belooft wat voor de toekomst!
    Met 8 maanden moet je gewoon al bijna op een dieet voor volwassenen zitten, hop weg met de melk en als ie geen brood met boter wil dan maar helemaal niks, zo leert ie het wel.

    #sarcasmoff

    Tot 12 maanden is melk de hoofdvoeding. Een jaar met uitproberen, proeven.
    En inderdaad nr1 is prima.
    Je zoontje eet al lekker wat , gewoon zo doorgaan, het komt vanzelf en hij komt echt niks te kort.
    Hier kregen ze tot 5,5/6 maanden alleen borstvoeding. Ik gok dat jouw cb daar ook wat over te zeggen zou hebben.
     
    JupitR, nizzie86 en Spectre vinden dit leuk.
  4. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Ik ben net gestopt met borstvoeding en ga aan nog nummer 1 opvolgmelk te geven, omdat ik meende dat er vooral meer suikers in nummer 2 zitten. Maar volgens het consultatiebureau halen baby's van 8 maanden meer energie uit nummer twee:confused:.

    Verder vind ik al die vette meuk gewoon niet zo nodig. En dat nieuwe pindakaas en ei 'beleid' prima, maar ik maak me er niet zo druk om..

    Dat bordje pap wil ik heus wel toevoegen, zo lang hij geen brood wil eten. Maar verder ben ik maar gewoon dwars denk ik.

    Hij komt ook echt nog na vier uur voor een fles overdag, maar die zal ik maar gaan verdunnen (minder schepjes) denk ik.
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.739
    113
    Vrouw
    Diksap? Totaal onnodig! Boter op brood, ben ik wel voor. Maar dan bijvoorbeeld roomboter. Toetje.. hoef je echt niet die zoete rotzooi voor te halen. Wat Griekse yoghurt of fruit is prima.

    Pap met een lepel.. nou mijn zoon moest het niet. Je kunt eventueel brood met wat boter in een beetje melk dippen tussen de middag, wellicht vindt hij het dan wel lekker.
    Ik heb mijn zoon alleen maar nr 1 gegeven en het is een gezonde jongen hoor.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Waarom verdunnen? Hij gaat vanzelf minder drinken als hij er aan toe is. Tis een baby, maar hij kan het prima zelf regelen hoor.
    Je cb heeft het fout
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Waarom verdunnen? Niet nodig hoor.
    Een fles minder heeft niks te maken met of je zoontje wel of geen brood wil, das gewoon een kwestie van smaak. Uiteindelijk zal ie het vast wel lekker gaan vinden.
     
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Oh oh, het consultatiebureau weer. Hierom kom ik er alleen nog voor de prikken.
    Hier ook een 8 maanden oude zoontje. Dit is zijn dag:

    Ontbijt: fles melk en een cracker (hij speelt meer met de cracker dan hij eet)
    9.00 fruit en slapen
    11.00 fles melk
    11.30 brood
    13.00 fles melk en slapen
    15.30 tussendoortje en wat melk
    17.00 avond eten. Hij eet wat hapjes mee met ons.
    19.00 fles melk en naar bed

    Ik bied hem 200ml melk aan. Hij drinkt elke keer ergens tussen de 100 en 200 ml.
     
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Ieder kindje is weer anders en het 1e jaar blijft melk de hoofdvoeding.
    Ik zou het advies van CB niet te letterlijk nemen, jij kent je kindje het beste en waar hij behoefte aan heeft of aan toe is.
    Schema van onze dochter van 8 maanden is nu zo ongeveer;
    7.30 fles 180/6 (pap geprobeerd, dat vindt ze vies)
    10.00 fruit (halve banaan /kiwi of half potje 8+ maanden)
    11.30 halve boterham zonder korst met boter en beleg (pindakaas of huttenkase)
    12.00 fles 180/6 en daarna naar bed
    14.30 tussendoortje (nog wat fruit, maisvingers of bakje baby yoghurt) we bieden water aan, maar ze vindt het (nog) niks. Blijven proberen want diksap vind ik (nog) niet nodig..
    17.00/17.30 potje voeding 8+ maanden , dit gaat niet helemaal op. Heel soms eet ze met ons mee als we iets eten wat zij ook kan eten. (Wat rijst of pasta, maar we eten best gekruid dus durf ik haar nog niet zo te geven. Aardappelen eten we vrijwel nooit dus vandaar dat we potjes geven als volwaardige maaltijd). Vis vindt ze ook erg lekker trouwens
    18.30 fles 180/6 en naar bed
     
    Mapje vindt dit leuk.
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Hier ook een van (net) 8 maanden. Schema:

    Ontbijt 180 fles
    9u fruit
    10:00u a 11:00u slapen. Vaak eerst een fles van 180 anders valt ie niet in slaap (foei)
    Als ie wakker wordt brood. Soms eet ie een hele, soms niks.
    15:00 fles
    17:00 avondeten
    Gaan ergens binnenkort beginnen met een toetje.
    19:00 180 fles.

    De laatste tijd is hij veel ziek geweest en krijgt net zn eerste tanden dus soms krijgt hij een nachtvoeding (van 180 die dan ook helemaal op gaat:rolleyes:)
     
  11. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Hier ook een meisje 8 maandjes is me 5e kindje en bij mij zeggen ze ook moet afbouwen qua flessen

    Ze krijgt ook 4 flessen soms een 5e

    Ze eet fruit maïs stengels en avond eten enkel stukjes ze wilt geen gepureerd avond eten dus dan krijg je ook niet zo heel veel binnen

    Brood gaat nog niet echt goed ivm koemelkallergie bijna overal zit melk in

    Verder geef ik echt geen diksap enkel water en echt minimaal

    Elk kindje is anders ze groeit goed

    Doenwat voor jou en je kindje goed is

    Cb kan zoveel zeggen
     
  12. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113

    Ik doe ook geen pindakaas + ei heb ik nooit gedaan bij de rest

    Hier wel een koemelkallergie dus krijg pepti maar nummer 1 is het beste hoor

    Ze zeiden tegen mij (had foute levering dus had ineens 10 potten van num 1 ) dus ben net pas over op 2 moest ze minderen van nodig hebben nou nee hoor gewoon het zelfde
     
  13. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113

    Hahaha hier zit ik dus ook vaak op 5 flessen van 180+6 ja wat moet ik eraan doen
     
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Hier ook één van 8 maanden. Wel nog borstvoeding. Ons ritme is:
    Een aantal nachtvoedingen
    Daarom niet echt een ontbijt. Hij krijgt een stukje boterham met pindakaas die hij niet eet, maar naar buiten duwt.
    Rond 930 borstvoeding en daarmee in slaap vallen
    Na wakker worden fruit, evt als lunch. Net hoe het uitkomt. Soms ook een maïsvinger, want dat eet hij makkelijk weg.
    Dan weer in slaap vallen aan de borst en daarna ergens wat hapjes avondeten, met wisselend succes.

    Dus wij maken er volgens het CB vast ook een potje van, en dat kan me niet zoveel schelen. Wat er niet in gaat, ga ik ook niet forceren. Mijn oudste heeft het eerste jaar echt op borstvoeding geleefd en had brood pas door toen hij 1.5 jaar oud was. Hele culturen groeien op zonder de hoeveelheid brood die wij eten. Dus wij gaven warme maaltijd of pap. En hij is een makkelijke eter geworden.

    Dus ik zou doen wat werkt. Biedt vast voedsel aan, maar doe de hoeveelheid flessen die hij daarnaast nodig heeft.

    Overigens ben ik geen tegenstander van het CB, maar het ligt er helaas heel erg aan wie je treft. En ze hebben wel een beetje een schooljuf imago. Dus dat mijn zoontje bij ons in bed slaapt zal ook niet zo snel zeggen, terwijl het toch prima zou moeten zijn zolang wij dat prima vinden en het veilig doen.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  15. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Niks. Mijn ervaring is dat ze het allemaal zelf wel goed kunnen regelen (uitzonderingen daar gelaten he). Mijn meiden hadden altijd fases waarin ze of te veel of te weinig aten volgens de schema's.
     
  16. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik heb 5 kindjes al me kindjes hebben volledige BV gehad me 4e zelfs tot 4 jaar

    De andere tot 9mnd 8mnd en 6mnd

    Me jongste heeft tot 4/5 maandjes gehad ze had ook de fles erbij en ineens wilde ze geen BV mee overdag toen de avonden en nacht ook niet meer ben ik gestopt

    Elke kind is anders qua eten mijn middelste dochter en zoon zijn super goede eters

    Mijn oudste heel moeilijk geweest eet nu wel redelijk maar lust geen groentes

    Me zoontje die 4 jaar BV gehad heeft die is nog steeds een slechte eter en heeft lang ondergewicht gehad maar speelde ook medische dingen meer KNO kindje vanaf de geboorte + een hele hoop allergieën en ziekenhuis opnames

    Maar de jongste eet eigenlijk wel alles wat ik geef. Alles wat wij eten laat ik haar proeven eigenlijk

    Oja ze sliep tot 8 maandjes in de co-sleeper zonder probleem sinds die weg is wilt ze niet in het ledikant dus ze slaapt nu bij ons me andere sliepen ook bij ons

    Ik doe gewoon wat voor ons allemaal fijn is en wat fijn voelt
     
  17. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Niks foei, melk is het eerste jaar de hoofdvoeding ;)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina