Scheve schedel: wel of geen helm? Ervaringen gezocht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pendrag, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Redressiehelm wel of niet?

  1. Ja

  2. Nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Jarissa heeft door haar voorkeurshouding een behoorlijk scheve schedel gekregen. Zo erg dat haar oren inmiddels ook scheef staan. Ze is al een tijd onder behandeling bij een ortho manueel arts (vergelijkbaar met ostheopaat) waardoor haar nek al veel beter is geworden en ze haar hoofd veel beter kan dragen en draaien. Ook slaapt ze inmiddels soms met haar hoofd op haar bolle kant.

    Vorige week zijn we bij de ha geweest. Die vindt dat we gewoon moeten afwachten. Er is niets meer aan te doen dat we nu doen. De effecten van een redressiehelm zijn volgens haar niet wetenschappelijk bewezen. Op het redressiehelmforum vind ik alleen voorstanders. En op de foto's zie ik baby's met minder scheve hoofden dan Jarissa. Ik zoek ouders die bewust NIET hebben gekozen voor een redressiehelm. Hoe is de scheefgroei van jullie baby uiteindelijk geworden? Wat trekt nog uit zichzelf bij?
     
  2. linnepin

    linnepin Fanatiek lid

    25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik voor zo'n helm kiezen. Ik zou het heel erg vinden als mijn dochter of zoon zich later zou schamen voor haar/zijn scheve hoofd.
    Ik heb wel een voorbeeld gezien van een meisje wat ook zo'n helm heeft gedragen en bij haar is het weer helemaal mooi rond geworden...
    x LInda
     
  3. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Tymen had ook een heel erg scheef schedeltje, en ook scheve oortjes. Zelfs zijn voorhoofd was helemaal scheef. Ik ben met hem naar een manueel therapeut gegaan toen hij 4 maanden was. Het bleek dat er iets vast zat in Tymen zijn nekje. Bij de therapeut kreeg ik oefeningen en tips. Na 5 behandelingen in ongeveer een maand tijd was er al duidelijk verbetering te zien. Door consequent de oefeningen te blijven doen en de niet voorkeurskant te stimuleren was Tymen zijn koppie na een maand of twee weer bijna rond. Nu zie je het alleen nog aan de achterkant, maar als je het niet weet zie je het niet.

    Ik zeg dus nee op de stelling. Als ik jou was zou ik pas aan een helm gaan denken als je over een paar weken nog steeds helemaal geen resultaat ziet. Hier is het ook helemaal goed gekomen zonder helm.
     
  4. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Setteke: Danke wol! Dat is goed nieuws! Wat voor soort oefeningen heb je gekregen?
     
  5. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Hij moest op zijn rug liggen en dan met de platte hand op zijn wangetje van de voorkeurskant zijn hoofdje opzij duwen. Dat moest dan zonder weerstand. Zo gauw hij tegenwerkte moest ik ophouden. Ook moest ik hem laten optrekken tot zit aan zijn handjes.

    Dit moesten we dan zo vaak mogelijk doen. Ook moesten we echt zijn niet voorkeurskant stimuleren met speeltjes en hem benaderen vanaf zijn niet voorkeurskant.

    Ik zag direct verbetering, al na de eerst behandeling, hij kon zijn koppie naar links draaien! Vanaf toen ging hij ook steeds vaker op zijn niet voorkeurskant liggen. Nu kan hij alles met beide kanten.
     
  6. Andrea001

    Andrea001 Bekend lid

    9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Mijn dochtertje had met 3-4 maanden ook een scheef hoofdje. Zelf aan de slag gegaan met voorkeurshouding aan te pakken. Alles andersom gedaan dus, zoals fles geven op andere arm (dit scheelt heel erg, want al met al liggen ze op een dag toch een tijdje in die houding), andersom op aankleedkussen, bedje andersom opgemaakt, speeltje aan de niet-voorkeurshouding en in de box de speeltjes aan één kant leggen. Dit heeft heel goed gewerkt! Het trok goed bij gelukkig, want ik maakte me best zorgen. Hoe langer je er naar kijkt, hoe erger het lijkt te worden hihi... Maar op één of andere manier vond ik een helmpje wat zielig en heb het zelf geprobeerd. Nu zie je er bijna niks meer van.
     
  7. Hoi

    ik ben een twijfel geval.
    Ik heb wel gekozen voor de helm,maar blijf klooien,hij is meer niet op dan wel.
    In begin was ie dus echt te klein. Luca had de 1ste kere een uur volgehouden,nou ja, met erg lastig zijn hoor.
    Het bedrijf vd helm, de telefoniste scheepte mij een beetje af,ja hij moet het leren,bla bla. In tussen was ons vrolijke mannetje een beetje huilerig aan worden.
    Het bedrijf zit dus alleen hier 2 dagen en de andere dagen neemt dus een telefoniste op.(volgens mij iemand die re zelf weinig verstand van heeft)
    Luca zweet zich te pletter met helm en dat heeft als gevolg dat ie vaak onder de uitslag zit en het echtt open krast.
    Ik ben naar ha geweest en die vond het toch al een hele verbetering en zei dat het met de jaren wel vanzelf weg trok.
    Maar met helm vaker.

    Misschien ook fijn om eerst uit te leggen waarom de helm.
    Luca had al vanaf geboorte een voorkeur ook beetje scheef koppie. Met de vacuum geboren en net op de goede kant,dus nog meer koppie verkeerd houden.
    Met ong. 6 weekjes oud heb ik fysio gekregen. Zei hielp met oefeningen om de voorkeur te doorbreken.
    Om haar aanraden voor de helm gegaan.
    Luca had een scheeft plat achterkoppie en de oortjes stonden verkeeerd.
    Omdat de helm niet meteen lukte zijn we naa reen osteopaat gegaan. Die doet echt andere dingen dan een manuel therapeut hoor,want daar loop ik zelf bij.

    De oortjes staan goed, echt minimaal te zien, er zit iets bolling achter mnaar je ziet nog iets.

    We hebben besloten om eigenlijk e helm snachts op te doen nu,omdat we echt blijven klooien en toch nog iets eruit willen halen.
    Smorgens is zijn koppie echt drijfnat.
    We zijn vrijdag terug geweest om helm te laten bijmaken,maar hij heeft het nog niet op gehad. Hij heeft in zijn nek een grote rode vlke,net een schaafwond.hoe hij daaraan komt geen idee,maar is bijna weg. Als het weg is dan probeer ik de helm. Maar lukt het niet, dan stop ik ermee.

    Mijn ervaring is dus niet zo goed, mede door slechte hulp erbij.

    Mocht je rvoor kiezen,kan ik je alleen zeggen,laat je niet af schepen door iemand. Je weet zelf wat je kindje kan hebben.

    Mijn fysio zei al dat ze gedacht had dat het lastig werd.lUca heeft ook een ijzeren willetje.

    nu is het dus wel beter,maar waardoor? de helm? osteopaat? combi ervan...?


    succes

    groetjes angela
     
  8. Lente

    Lente Bekend lid

    12 jun 2007
    615
    0
    0
    Een vriendin van mij met haar zoontje bij een fysiotherapeut geweest en daar heeft ze ook oefeningen van gekregen (weet niet welke, maar kan ik navragen). En ze moest ze zo vaak mogelijk op zijn buik leggen om het hoofdje te ontzien.
    Sterkte
     
  9. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Hallo,
    Ik heb een dubbel gevoel bij een helm.
    Jasper had ook een enorme voorkeurshouding. Zijn hoofdje was ernstig asymetrisch. Zijn oren zijn helemaal scheef gaan staan (dat gaat helaas nooit meer weg, ook niet met een helm). Hij had een erge afplatting aan zijn achterschedel en zijn voorhoofd stond helemaal scheef.

    Jasper is behandeld door een osteopaat toen hij een paar maanden oud was. helaas zonder enig resultaat. Toen hebben we wekelijks een fysio aan huis gehad , helaas zonder weinig resulaat. Toen hebben we voor een helm gekozen. Eigenlijk ook zonder resultaat. Ik had altijd al het gevoel dat de helm niet goed zat, maar kreeg er weinig reactie op van het bedrijf dat ze maakten.
    Wij zijn toen terecht gekomen in Berlicum. Daar wordt Jasper nu (helaas hij is al een jaar dus vrij laat) behandeld voor zijn hoofdje en nek.
    Zei zegt en ik ben het volkomen met haar eens, een helm werkt wel, maar neemt niet de oorzaak weg. Een helm kan dus wel in combinatie met verdere behandeling. Daarnaast zegt zij (ze is Dr anders, kinderfysiotherapeut, manueel therapeut ennog veel meer bij elkaar. Zij doet ook alle landelijke onderzoeken naar scheefgroei, voorkeurshoudingen etc). dat als een kindje behandels wordt het geen helmpje hoef. Het uiteidelijke resultaat is hetzelfde.

    Verder vind ik dat we niet de goede informatie hebebn gekregen over de helm. Die helpt ijvoorbeeld niet als je kindje op zijn buik slaapt. Jasper slaapt altijd op zijn buik en wij maar moeite doen die helm op te houden als hij slaapt. Nou dan heeft de helm helemaal geen resultaat.

    Nu Jasper behandeld wordt door die vrouw zien wij pas vooruitgang. Hij had een blokkade in zijn nek die zij probeert weg te halen. Jasper kon ook niet op zijn handen en knieen kruipen daardoor. Nu kan hij dat al wel.

    Nou het is een heel verhaal. Ik wens je er veel sterkte mee. Als je nog iets wilt weten, dan kan je me altijd mailen.

    Liefs Jenny
     
  10. zonnestraal

    zonnestraal Niet meer actief

    Hoi,

    Ook Noa had al vrij vlot een erg hardnekkige voorkeurshouding voor rechts. Haar motoriek aan de linkerkant liep daardoor achter en ze had een sterke afplatting aan de rechterkant.

    We probeerden van alles, bedje andersom, links stimuleren met speeltjes, links benaderen etc....maar niets hielp. Ik ben toen naar het cb gegaan (al vrij vlot) omdat ik merkte dat ik hier niets aan kon veranderen. Dus ik werd doorverwezen naar de kinderfysio. Zij vertelde dat Noa een nekspier te kort had en een werveltje scheef. Het verbaasde haar dat Noa hier geen last van had! Ik heb nu allerlei oefeningetjes gekregen, die de nekspier verlengen, rompoprichting te stimuleren en om haar linkerkant te stimuleren. Ze heeft veel plezier bij de fysio!

    Het gaat nu hartstikke goed en van de afplatting is bijna niets meer te zien, gelukkig! Het is heel intensief geweest en ik ben blij dat we de helm hebben kunnen vermijden op deze manier.

    De fysiotherapeute vertelde overigens dat de resultaten met een helm voor het hoofdje wel goed zijn, maar ze nemen de oorzaak niet weg. Ook is een helm in veel gevallen te voorkomen als mensen goede begleiding krijgen bij een therapeut.
     
  11. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Dank voor jullie uitgebreide reacties!

    Het voeden, verzorgen, slapen, spelen doen we allemaal vanaf de niet voorkeurskant. Jarissa slaapt zelfs ondersteboven in bed.

    Voor haar nek/wervels/heupjes is ze onder behandeling bij een ortho manueel arts. Die zorgt ervoor dat alles recht komt te staan en soepel kan bewegen. Hier zie ik het effect ook echt van. Haar hoofd draait al veel mooier symetrisch maar het is nog niet helemaal goed. Volgende week dinsdag gaan we weer.

    De ha wil ons wel een doorverwijzing naar een kinderfysio geven maar zegt dat we alles al doen. Veel op haar buik laten liggen, aan de goede kant benaderen enzo.

    We hebben nu voor onszelf zoiets van nog anderhalve maand aanzien. Dan is ze 7 maanden en kan een helmpje eventueel nog. Maar ik zie een helmpje eigenlijk niet zo goed zitten. Zeker niet gezien de reacties in dit topic. Op het redressietherapieforum lees ik vooral hele positieve ervaringen. Maar er zijn vast ook minder goede ervaringen.

    Hoe dan ook. Voor ons blijft het nog even spannend. Nogmaals dank aan een ieder die hier gereageerd heeft. Het helpt ons echt. En nieuwe reacties blijven van harte welkom!
     

Deel Deze Pagina