Schildklier hoe testen

Discussie in 'De lounge' gestart door yoghurt, 9 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yoghurt

    yoghurt Bekend lid

    31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Ik heb diverse vage klachten. Omdat schildklier afwijking in de familie zit zou ik het graag goed laten testen.
    Maar voorgaand bloedonderzoek van paar jaar geleden heeft niets ontdekt.

    hoe is het bij jullie vastgesteld. Via normale bloedtesten of kan ik ook nog op een andere manier laten testen?
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja- ik ben risico patient vwb schildklierproblemen en om het in de gaten te houden wordt jaarlijk mijn tsh en t3 geprikt. Volgens mij is bloedprikken de manier. Ook als het eenmaal is vastgesteld blijven de waardes via bloedonderzoek gecontroleerd worden.
    Wel heb ik altijd begrepen dat een waarde die binnen de normen ligt- niet voor iedereen betekend dat je je dan ook goed voelt en dat het goed is voor jou. Met name als je het hebt over grens gevallen zeg maar qua waardes.
     
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Bloed prikken is de manier van onderzoek.
    Maar ze gaan daar nogal eens de mist in omdat bij iedereen de waarde anders aanvoelt.

    Ik heb 3 maandelijks bloed prikken en iedere 6 maand écho en afspraak bij de endocrinoloog.
    Ik heb hashimoto
     
  4. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.425
    7.266
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik werd doorverwezen naar een endocrinoloog en daar bloed afgenomen en kwam te langzame schildklier uit. Via bloed dus en na 6 weken 50mg levothyroxine naar 75mg gegaan waar ik nu in de zwangerschap nog steeds op zit omdat niets slechter word ofzo :)
     
  5. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.513
    1.555
    113
    Zuid-Holland
    Bij mij geen schildklierwaarde die afwijkend zijn maar goedaardige cysten. Zijn we bij toeval achter gekomen...

    Maar na een halve verwijdering ook jaarlijks bloedtesten en een echo.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113
    Bloedprikken idd, maar als de waardes goed zijn zou je ook nog kunnen vragen of ze willen prikken op antistoffen.

    En de waardes opvragen, want wat zij goed noemen is lang niet altijd goed.
    Mijn huisarts vond (aan medicatie) <0.01 goed en dat is het echt niet.

    Bij mijn zusje is er sprake van subklinische Hypothyreoide, maar aangezien mijn moeder en ik hashimoto hebben, is de kans wel groot dat zij die kant ook op gaat.

    En vaak testen ze alleen de ft4 wanneer je tsh niet goed is, maar je kunt ook vragen om sowieso beiden te prikken.

    Oh nog 1 ding. Paar jaar terug kwam er bij mij ook nog niks uit.
     
  7. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.316
    6.898
    113
    Vrouw
    Bloedprikken op tsh, ft4 en t3.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Bloedprikken idd. Ik heb ook uitgebreid onderzoek gehad, schildklier bleek goed te zijn alleen ijzer (ook heel uitgebreid) was niet helemaal oke
     
  9. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.316
    6.898
    113
    Vrouw
    Vraag trouwens ook een bloedonderzoek aan voor vitamine B12 en vitamine D. Vooral wanneer je vage klachten hebt...
     
    GossipGirlxoxo en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    TSH én FT4 én T3. Niet pas de FT4 en T3 pas laten checkeb als de TSH afwijkend is. En als ze dan toch prikken: ook antistoffen op Graves en Hashimoto.

    Dan heb je het meest complete beeld. Oh in Duitsland kreeg ik ook nog een echo van mijn schildklier.

    Mijn TSH was perfect. Mijn FT3 en T3 weken wel ietswat af en ik bleek een torenhoge anti-TPO te hebben.
    Diagnose: hashimoto.
    Ik kreeg een proefbehandeling met Thyrax.
     
  11. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Hier deed mijn huisarts gemakkelijk erover. Eigenlijk door gewoon bloed te laten prikken.

    Hier is de ziekte van Graves voor de 3e keer teruggekomen terwijl ik nu raar genoeg weinig/geen symptomen heb. Of ik ben er aan gewend.
    FT4 te hoog (34), TSH onmeetbaar laag. Ik sta nu onder controle van de endocrinoloog.
    Ik moet nu vrees ik gaan kiezen tussen radioactief jodium of de schildklier verwijderen.
     
  12. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb ook Graves, maar dat gaat toch ook nooit meer over? Bij mij ging hij eerst veel te snel, nu al 7 jaar te langzaam.

    Ik laat ook regelmatig bloedprikken, TSH en FT4, daarop wordt dan medicatie aangepast. Maar ik voel meestal zelf prima aan of ik goed zit met mijn waardes.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  13. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    424
    206
    43
    Vrouw
    Wil het topic van TS niet overnemen, maar ik heb ook jullie advies nodig.

    Ik heb ook veel vage klachten en na maanden afwachten ben ik naar de huisarts geweest. Zij wilde niets horen over mijn schildklier en duwde me meteen richting het psychische vlak. Na aandringen mocht ik toch bloedprikken. Volgens de assistente zijn m’n schildklier waarden goed. Ik heb een constante brok in mijn keel die groter wordt gedurende de dag voor mijn gevoel. Ik kan mijn schildklier duidelijk voelen vanaf de buitenkant.

    Ben er niet gerust op, dus ga maandag terug. Ik ga echt nooit naar de huisarts en ben ook absoluut geen hypochonder. Hebben jullie nog tips hoe het aan te pakken aangezien ze niet echt meewerkt tot nu toe?
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Heb je geen struma?
     
  15. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Je schildklier hoor je deels ook te kunnen voelen, je kan altijd vragen of de huisarts ook even wil voelen en of dit normaal is. Betreft brok in je keel zou een verwijzing naar de kno op z’n plaats zijn. Mocht daar niks uitkomen en idd je waarden van de schildklier echt goed zijn. Dan zou ik wel open staan om eens te kijken of er toch niet stiekem bijv een depressie speelt, ik wordt met name getriggerd door brok in keel gevoel die in de loop van de dag groter wordt. Maaarrrr eerst somatische dingen uitsluiten! Dus terug naar de huisarts en dit bespreken! Succes en sterkte!
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.713
    32.574
    113
    Hier werkten ze ook niet mee. Ik had andere klachten hoor, maar duurde gewoon 5 maand voor ze een keer bloed gingen prikken.

    En je waardes mag je gewoon opvragen, dus zeker even doen.
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Graves kan wel degelijk weg gaan na het stoppen van de medicijnen en als het blijft terug komen kijken ze verder.
     
    Chillin vindt dit leuk.
  18. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    wat is goed? Kun je de waardes opvragen en hier delen?
     
  19. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Wat zijn de vage klachten waardoor je denkt dat het aan je schildklier kan liggen? Je zou een algemeen bloedonderzoek aan kunnen vragen waarin je bovengenoemde waardes laat prikken voor je schildklier maar je zou ook vitd en B12 mee kunnen nemen. Dan heb je completer beeld.

    @Patatje1982 Je zou kunnen vragen om een afspraak met de kno. Die constateerde bij mij de vergrote schildklier en daardoor heeft de huisarts een verwijzing gegeven voor een echo. Bloedonderzoeken waren 2 jaar geleden en vorige maand goed.
     
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik loop nu z'n 10 jaar met schildklier problemen.
    Indd bloedtest . Eerste jaren veel te snel, echo gehad van schildklier en is vergroot .
    3 jaar schildklierblokkers gehad en kunstmatig schildklier hormonen . Daarna 2 jaar gestopt met medicatie . Ging perfect .
    Later bleek bij nieuw onderzoek en klachten dat hij veel te traag werkte . Nu dus schildklier medicatie. Kom daar nooit meer vanaf want blijkt dat ik auto imuunziekte heb en antistoffen.
    Ga elke 6 mnd op controle of bij klachten prikken ze extra
     

Deel Deze Pagina