Scholensluiting en eindadvies (groep 8)

Discussie in 'Corona forum' gestart door Snoopy1983, 14 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Toch maar even een apart topic. Zijn er hier meer moeders met kinderen in groep 8 waarvan nog niet helemaal zeker is naar welke middelbare school ze willen?

    Wij zijn vorig jaar bij een school gaan kijken wat heel goed voelde. Naar deze school zou ze in januari nog een keer met school gaan kijken wat nu helaas niet doorgaat. We hadden de hoop nog bij een andere school te kijken want daar hoort mijn dochter ook positieve verhalen over. Maar dit kan nu alleen nog online. Ik vind het heel jammer dat mijn dochter nu haar school moet kiezen op basis van een filmpje. Het moet toch goed voelen?

    Ben ook zo benieuwd hoe ze het gaat doen met de cito's aangezien ze daar vaak gelijk na de kerstvskantie mee beginnen.
    De inschrijvingen zijn hier al begin maart.
     
  2. ellenvz1984

    ellenvz1984 Actief lid

    3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Ja hier ook een dochter in groep 8.
    Ik heb ook geen idee hoe dit allemaal gaat verlopen, ze heeft haar nio toets in oktober verknald waarschijnlijk door alle spanningen rondom het hele corona gebeuren. En nu zou alles afhangen van de cito:(.
    Ik wacht nu gewoon maar af waar de school mee gaat komen, we hebben gelukkig wel een goed meedenkende juf.
     
  3. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Nou hier dus ook. Althans niet helemaal verknald maar wel omlaag terwijl ze Havo/VWO advies had. Ze zat ook niet lekker in haar vel. Deze cito zou dus best belangrijk zijn.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    School kiezen wordt wel wat lastiger, maar voor de rest maak ik me eigenlijk niet zo veel zorgen. We zijn eigenlijk al vrij zeker van het advies van dochter en daar gaan de cito’s niks meer aan veranderen. En anders zou ik er wel vanuit gaan dat school de externe omstandigheden meeneemt in hun advies.
    Dus wij wachten de komende weken/maanden gewoon af en zien wel hoe het gaat lopen.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  5. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wij zijn toen onze dochter in groep 7 zat al bij scholen gaan kijken en ze wist direct wat ze heen wilde. Inmiddels heeft ze ook al enkele weken op deze school en ochtend mee mogen lopen, dus ik maak me daar voor haar geen zorgen over.
    Ook denk ik dat er waarschijnlijk wat meer gekeken gaat worden naar de resultaten en groei over meerdere jaren basisonderwijs. In zo toch een goed beeld te hebben, denk dat momentopnamen zoals cito's wat minder van belang worden.
    Maar het is een blijft een lastig iets. Vooral wanneer een open dag nog wel echt iets zou bijdragen in de keuze. En filmpje van een school zegt niet veel, dat proef je de sfeer niet mee....
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik heb getwijfeld om te reageren maar ik doe het toch. Mijn zoon zou nu eigenlijk in groep 8 moeten zitten en ik ken veel kinderen en ouders daar. De groep 7 vorig schooljaar en 8 dit schooljaar heeft de coronarekening volledig mogen betalen en dat vind ik erg. Natuurlijk zijn er kinderen met een duidelijk advies, heel fijn voor hun. Maar er zijn er genoeg die een twijfelgeval zijn en die nog een schoolkeuze moeten maken. Voor deze kinderen hoop ik dat daar rekening mee gehouden wordt/een oplossing voor komt. Anders krijg een hele lading leerlingen met een verkeerd advies/schoolkeuze :(
     
    Snoopy1983 en Syane vinden dit leuk.
  7. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Over het advies maak ik me niet zo'n zorgen. Ze heeft een havo/vwo advies. Zou nog verhoogd kunnen worden, omdat uit de nio VWO kwam. Maar wij denken dat havo/vwo beter bij haar past.
    We zijn vorig jaar naar een aantal scholen geweest, waarbij er 2 afvielen en 1 niet. We wilden graag nog bij 1 school gaan kijken, dat is ook een kanshebber (binnen 5km zo'n 8 scholen die geschikt zouden kunnen zijn, dus veel opties hier). Maar die open dag valt in de lockdown. Met dochter overlegt vanavond. Bij de school die nu op 1 staat, heeft ze al een paar keer mee mogen lopen. Dus dan wil ze daar naar toe als ze toch nergens meer kan gaan kijken. Maar ik heb ook een aantal vragen, die echt geschikt zijn voor een open dag (TTO, hoe gaan ze om met een 'dubbel' advies). Dus.. Ik hoop dat we in februari nog kunnen gaan kijken.
     
  8. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Mijn dochter heeft een duidelijk advies. Maar het is nog steeds moeilijk om een definitieve keuze voor een middelbare school te maken, terwijl we niet overal zijn geweest...:$
     
  9. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier een dochter in groep 8. Ze weet iig welke school het wordt. Zijn vorig jaar al geweest kijken.

    Haar advies is tot nog toe hetzelfde als eind groep 7. Hebben laatst al een cito gehad en krijgen route 8 nog.

    Ze gaan hier dit keer wel het thuis onderwijs heel anders (beter) aanpakken dan in het voorjaar.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nou hier is het advies echt nog voorlopig. Vorig jaar voor zoon ook pas begin maart gehoord. Heel vervelend, want dan moet je heel snel beslissen. Zie dat dit jaar dan ook heel somber in.

    Komt nog bij dat dochter de e7 cito heel goed gemaakt had, maar dat die niet meetellen voor het eindadvies, zo had de school besloten, omdat de toets over het algemeen slecht gemaakt was.
    Baal enorm van de situatie..vorig jaar had zoon het advies tenminste al binnen. Nu moet het belangrijkste straks komen na weer een tijd geen onderwijs.

    Wij zijn vorig jaar wel op een paar scholen geweest met de oudste en ging dochter ook mee, maar online is niet te vergelijken.
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Ik kan me voorstellen dat het voor veel ouders/kinderen anders ligt. Dit valt voor de gr 7 van maart en dus de gr 8 van nu wel heel zwaar. En het advies zal ook in veel gevallen moeilijker worden, omdat de omstandigheden zo ongebruikelijk zijn.
    Het is ook allemaal zwaar klote...
     
    Amarens vindt dit leuk.
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ja wij hebben dus nog niet op de school gekeken/kunnen kijken waar ie waarschijnlijk naar toe gaat en daar baal ik van.
    Zeker omdat ie ASS heeft, dus verandering en onbekendheid is sowieso wel een dingetje. En dan niet weten waar je überhaupt naar toe gaat straks...
    En voor ons ook, het is toch de eerste die naar de middelbare school gaat, voor ons dus ook best spannend (althans vind ik:oops:)
    Maar het is wat het is en we zitten gelukkig niet alleen in het schuitje.
     
  13. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93
    Hier ook een in groep 8 ik ga er een beetje vanuit dat overal rekening mee gehouden wordt en t vooradvies overgenomen wordt

    De nio hier ook erg laag ivm advies dus ik hoop dat die niet mee gaat tellen
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Maar ons voor advies is gebaseerd op groep 6 en 1 toets groep 7. De e7 toets telt ook niet mee, blijft er weinig over. Denk dat je dat kinderen echt tekort gaat doen.
     
  15. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93
    Vooradvies is ook gebaseerd op wat de juf denkt toch? Los van de toetsen bij ons wel
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Bij ons niet. Wordt alleen naar de cito gekeken (helaas). Dochter had e7 heel goed gemaakt en leraar zei zelfs dat als het mee zou hebben geteld ze een havo/vwo advies zou krijgen, nu blijft het bij havo voorlopig.
     
  17. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93
    Ik ben ook een beetje bezorgd maar hoop op het beste vwo vooradvies maar nio havo gemaakt

    Maargoed met die havo kan ze toch in die havo vwo brugklas?
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Kan, maar ook in de tl havo brugklas en dat zou ik in dit geval zonde vinden.
     
    Mamaa6 vindt dit leuk.
  19. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Wij hebben de oudste ook in groep 8 zitten, de laatste cito had ze heel goed gemaakt en zou ze op havo uitkomen, meester was dus erg benieuwd naar de volgende cito. Afhankelijk daarvan zou het vmbo-t of havo worden. Nu is de meester ook nog uitgevallen voor de rest van het schooljaar waarschijnlijk dus ben heel benieuwd. Gelukkig wel een vaste juf nu in de klas.. Wij zijn ook echt nog op zoek naar een school en ook nog op welk niveau dat zal zijn..
     
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Dat is ook zonder lockdown toestanden vrij absurd. Cito’s zijn pure momentopnames, dus eeuwig zonde om niet naar het complete plaatje te kijken.
    Hier tellen de toetsen van gr 6 tm 8 mee, maar daarbij word voorafgaand aan het advies het kind (soc.em., ontwikkeling, werkhouding) besproken door de leerkrachten die het kind in gr 6, 7 en 8 had/heeft rn de ib’er. Daarom heb ik er ook wel vertrouwen in dat de adviezen nu redelijk hetzelfde gaan zijn dan het pre-advies.

    Ik hoop echt voor je dochter dat ze nog het licht gaan zien de komende weken!
     
    NiekeKris en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina