School/opvang

Discussie in 'Corona forum' gestart door Amarens, 30 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Onze kinderen kunnen wel een paar dagen per week gebruik maken van school/opvang. Tot nu toe hebben wij het niet gedaan maar denken erover na om dat wel te doen. De kinderen zien het wel zitten, ze willen sowieso graag naar school. Alleen je voelt je bijna een crimineel als je je kind heen brengt. Zijn er meer ouders die het doen?
     
  2. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Wat voor werk hebben jullie? Ik zou het echt alleen overwegen bij een vitaal beroep. Het is noodopvang, geen gezellige speelplek.
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De kinderen kunnen daar terecht. Daar is een reden voor, school lijkt mij sowieso geen speelplek. Laat ik het algemeen houden en zeggen dat mijn oudste de situatie op dit moment geestelijk slecht trekt. Is bedoeld als een afleiding voor de kinderen en een pauze voor ons.
     
    1981Mama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.598
    11.155
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Als school de opvang biedt dan valt ze dus binnen de regels.

    Mijn zoon gaan 5 dagen naar school/bso ongeveer 30 uur.

    eerste week was hij helemaal alleen maar nu zijn er 4 kindjes. Ik vind het fijn, ze doen hun taakjes, hebben ritme en zijn zo veel mogelijk buiten.
    En ik heb geen andere keus dus ben heel blij dat het kan.
     
    sillies, zon1980, Wellesnietes en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Onze zoon gaat 1.5 dag per week naar de gastouder en dochter naar oma. Man heeft vitaal beroep. Ik moet gewoon al mijn uren werken dochter is zorgintensief dus die opvang is echt een uitkomst.
     
  6. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Die van ons mogen beide komen, wij hebben vitale beroepen. Ze gingen hiervoor niet en nu ook niet. Voor S2 zou het mss wel leuk zijn, maar die zit in een halfslachtig goed ritme en daar wil ik haar NOG niet uithalen. Voor E zou het een drama zijn, zo eenkennig als wat. Die juf zou binnen een uur blèrend op de paaz zitten ;)

    Ze mogen bij ons ook geen schoolwerk doen, ze “moeten” spelen. Als ze dan een dag gaan, zit je “gezellig” in het weekend weer schooljuf te spelen. Dat trekt me ook niet zo eig.
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    en die situatie blijft nog wel even. Mn man meldt net dat scholensluiting en andere ingrepen tot nader orde verlengd zijn...
     
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.885
    13.047
    113
    Vrouw
    Onze kinderen gaan, afhankelijk van onze diensten soms 2 dagen en anders sowieso 1 dag per week naar school en de bso. De eerste keer waren er geen andere kinderen. :(
    Nu zitten ze gelukkig met een groepje van 10 kinderen. Nog sneu, maar gelukkig vinden ze dit al een stuk minder erg.
    Helaas hebben we geen andere oppas mogelijkheden anders had ik daar uiteraard voor gekozen.
     
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.885
    13.047
    113
    Vrouw
    Die persconferentie is toch pas morgenavond?
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Cin85 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    wij zitten beiden in de vitale dienstverlening. Ik door mk vandaag nu in de ziektewet. Dochter mag niet omdat ze een "zware ademhaling heeft". Heeft ze al vanaf dr geboorte is gewoon een tik die ze zich eigen heeft gemaakt en staat los van dr viesu getriggerd peuterastma (is al nagekeken). Ze is werkelijk zo gezond als een vis, bij enige rare reutel of wat dan ook houden we dr altijd al thuis.

    Standaard protocol van toepassing waar begrijpelijk geen uitzonderingsclausules in zitten om zo eenduidig mogelijk te zijn.

    Maar tis best pittig beiden je uren draaien met een 3 jarige die gevoelsmatig een 6pack redbull achter dr kiezen heeft 4x per dag...geen idee waar ze de energie vandaan haalt maar JEMIG! Kan ik dat in tabletvorm krijgen?

    Dus ik begrijp het echt wel als je er gebruik van kan maken dat je toch ff een dagje (al is t er maar 1) die opvang/school in wilt zetten. Je maakt idiote werkdagen om aan je uren te komen en met een beetje pech is t weekend erbij. Naast je extra werk aan huishouden omdat iedereen thuis en binnen is, evt schoolwerk en allerhanden knutselprojecten.

    Dat trek je een week, misschien twee maar met de verlenging nu ook in zicht wordt dat wel ff een ander ding. Jammer als anderen je raar aankijken, maar als je t nodig hebt zou ik dat niet als luxe zien maar noodzaak. Beter tijdig dan wanneer je al door je hoeven gezakt bent. Alternatief is (on)betaald verlof, dat kan niet in elk huishouden.
     
  12. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.684
    9.649
    113
    Ja, hier. Ik werk in het ziekenhuis. Man heeft een chronische hersenziekte waardoor hij het gewoon niet trekt om meer dan een dagje alleen te zijn met de kinderen, laat staan schooltje spelen. Dan ligt hij om 2 uur s middags uitgeteld op bed, en is het er in tussentijd niet gezelliger op. (En hij kan groep 4 werk al niet goed meer uitleggen). Dus de kinderen gaan op mijn werkdagen naar school, de ochtenden tot 8u doen we samen waarna ik naar mn werk ga en hij de kinderen brengt, hij pakt de shift van kwart over drie tot pakweg half 7, en zo komen we de dagen door.
    Ze doen hier wel schoolwerk trouwens. De oudste heeft een heel duidelijk rooster met wat er per dag af moet, en daar houdt ze zich goed aan. De jongste kleutert nog, die heeft meer een soort handvatten en doelen die niet echt meer van toepassing zijn op een bijdehandte groep 2-er. Maar die wordt ook wel nuttig bezig gehouden geloof ik. Voor thuis heb ik zelf wat materialen voor hem verzameld.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Ja. Mijn beroep staat op de lijst van cruciale beroepen. Door mijn beroep en de thuis situatie kan ik niet anders dan gebruik maken van de opvang. Ze hebben het hier goed geregeld. Vanaf deze week opvang op de eigen locatie, die is aan school verbonden. Elke dag is er een leerkracht aanwezig die de kinderen eventueel kan helpen met huiswerk-problematiek. Ik ben er blij mee!
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.352
    113
    @Amarens: Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vraag me iets anders af: hebben je kinderen een beeld van hoe school/opvang nu is? Ik vraag dat omdat mijn jongste dochter het ook wel zag zitten (en ze zou ook mogen), maar nadat we gesproken hadden over hoe het zou zijn, veranderde ze haar mening. De scholen hier zijn dicht, alle opvang vindt plaats op de BSO (en soms een andere BSO dan waar ze zelf zitten). De kinderen die er normaal zijn, zijn er nu waarschijnlijk niet. Voor de leiding geldt vermoedelijk hetzelfde. De dingen die ze normaal doen, doen ze nu niet. Geen idee wat ze er aan schoolwerk (kunnen) doen en hoeveel en hoe goed de begeleiding daarop is, dat zal per opvang verschillen (wat ik hier ook lees). Het is dus eigenlijk en geen school en geen opvang zoals ze dat misschien kennen. Als ik de verhalen mbt jouw zoon lees, vraag ik me dan af of hem dat echt gaat geven wat hij nodig heeft... (Ik bedoel het goed, dus hoop niet dat ik iets zeg wat je tegen het zere been stoot!)
     
    Amarens vindt dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.648
    21.146
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is inderdaad iets om bij stil te staan. Het is echt niet te vergelijken.
    Hier moeten we vanwege beide een vitaal beroep zonder mogelijkheid om thuis te werken dochter 2 dagen naar de schoolopvang en BSO (is in school) doen. Ze zijn tot nu toe met hooguit 5 kindjes. Erg veel aan schoolwerk wordt niet gedaan. Nu is ze een kleuter, dus niet heel dramatisch. Ze mogen niet in de klassen komen, alleen op het leerplein (aula zeg maar) en buiten en in bso lokaal.
    Ik vond het de eerste week echt zo erg dr daar te moeten brengen, met zo weinig kinderen, 1x was ze helemaal alleen op de bso. We hebben die dag donuts op als avondeten, uit schuldgevoel :roflmao: Maar ze had het gelukkig wel echt leuk, dus inmiddels geen schuldgevoel meer. En het is ook niet anders, we kunnen niet anders.
     
  16. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Hier zijn we wel aan het kijken of we voor onze dochter er gebruik van gaan maken, en dan op de dagen dat er een van haar leerkrachten/onderwijsassistenten ingeroosterd staan. We wachten even af wat ze vanavond gaan zeggen over verlenging. Als dat maar een paar weken gaat zijn (wat ik eigenlijk niet verwacht), dan doen we het niet, maar anders wel (ik maak me een beetje zorgen over wat heel lang thuiszitten voor haar ontwikkeling gaat betekenen, alle andere zorg is ook weggevallen nu). Dochter zit op cluster 3 en zij maken gewoon gebruik van de klaslokalen en speelplaatsen van school. Het zijn ook kleine groepjes met voldoende begeleiding, anders zou het toch al geen optie zijn voor haar.

    Ik zou in jouw geval kijken hoe het bij jullie ingericht is en bij meerwaarde voor je zoon, er gebruik van maken. Je krijgt hier echt niet zomaar een indicatie voor als je niet in een vitaal beroep werkt, alleen als school en gemeente vinden dat het nodig is. Niets van die reacties aantrekken hoor, het welbevinden van je zoon is veel belangrijker.
     
  17. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.367
    5.635
    113
    Ik heb een vitaal beroep en moet onder kantooruren flink aan de bak. Wel thuis, maar ik kan het absoluut niet combineren met thuisonderwijs. Dan zou de zorg voor de kinderen volledig op mijn man terecht komen. Vooral mijn jongste heeft veel aandacht nodig. Mijn man zou dan echt niet uitkomen met zijn uren. Daarom gaan ze op onze gezamenlijke werkdagen naar school/BSO (BSO 1 dag minder). We hanteren daarbij dat mijn man zijn uren redelijkerwijs moet kunnen maken (dus niet extreem vroeg beginnen en laat in de avond eindigen, dag in dag uit, vele weken lang. Vooral om de reserves te bewaren (want je weet nog niet wat komen gaat), gaan ze dus naar school.

    Ik voel met niet schuldig. Voor de kinderen is het ritme fijn. Mijn jongste kan zich dan beter concentreren op zijn taken. We hebben een grote school, daarom niet echt heel weinig kinderen. Ze zien daar meer kinderen daar thuis, waar de meeste vriendjes niet buiten mogen komen.
     
  18. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wij doen het ook, man vitaal beroep (wel thuiswerken mogelijk, maar met peuter gaat dat echt niet) en ik in het ziekenhuis. Dus gaat peuter naar het KDV. En vanaf volgende week baby ook. Dat zou ik liever niet doen, maar ik zie geen andere oplossing. Dochter vind het geweldig op het KDV, ze zijn nu tijdelijk samengevoegd met een andere locatie, maar heeft nog wel haar eigen (privé:oops:)leidster.
    Tja, het is helaas nu niet anders en we volgen de regels, dus het mag en het moet maar zo.

    Maar een hoop mensen vinden er inderdaad wat van dat we onze kinderen naar het KDV laten gaan....
     
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.324
    12.015
    113
    Vrouw
    Hier op de school van de kinderen worden er kinderen opgevangen onder schooltijd. Er wordt van de kinderen verwacht dat ze hun schoolwerk mee naar school nemen. Er wordt dus wel degelijk aan school gewerkt.

    Ook als er thuis problemen zijn waardoor het schoolwerk in de knel komt is er de mogelijkheid om met school in overleg te gaan.
    Daar wordt op dit moment niet heel veel gebruik van gemaakt, maar de directeur verwacht wel dat de vraag zal toenemen.
    Als bijv. 1 van de ouders een vitaal beroep heeft en er in het gezin ook een zorgintensief kind (wat normaal naar dagopvang zou gaan) is het voor de andere ouder best moeilijk om de andere kinderen te begeleiden bij hun huiswerk.
     
  20. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb die keuze ook moeten maken. Moeilijk idd. Maar nu ze 2x geweest zijn weet ik dat dit de goede keuze was. Ondanks dat hij nu zijn vriendinnetje in de straat niet meer kan zien omdat ze die wat meer willen afschermen.
    Het geeft een beetje lucht iig. Mijn werkzaamheden MOESTEN ook af en datcwas met kinderen nooit gelukt
     
    Amarens vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina