Schooladvies pas in 3e jaar middelbaar onderwijs

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 21 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Zag het volgende artikel:

    Onderwijsorganisaties: definitief schooladvies pas in derde jaar middelbare school - https://nos.nl/l/2319528

    Ze hebben het er over dat het onderwijsadvies vanaf de basisschool te veel druk oplevert.

    Maar toen dacht ik, dat was 30 jaar geleden toch ook al zo? Ik heb nooit het idee gehad dat het druk opleverde, ook niet bij leeftijdsgenoten en klasgenoten.

    Je kreeg een advies, dat ging je doen en dan bleek in de brugklas vanzelf wel of je goed zat, lager of hoger moest. Waarom is het nu zo anders?

    En daarbij, dan krijg je net als nu in het passend onderwijs alles bij elkaar in, nou, we weten wat dat voor ellende dat heeft opgeleverd.

    Ik zie er eigenlijk niet echt voordelen aan. Of denk ik nou zo raar?
     
    Amarens en Cedi vinden dit leuk.
  2. Cedi

    Cedi Niet meer actief

    Dus ook met zn allen aan latijn en grieks? Ik snap niet helemaal hoe dat zou moeten werken. Stel je begint nu op t gymnasium, dan krijg je vanaf jaar 1 al 'moeilijkere' stof dan een vriendje op het vmbo. Hoe zou je ineens in het 4e jaar dat allemaal moeten inhalen? Ik denk persoonlijk dat dit niet ingevoerd gaat worden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mee eens. Ik hoop dat het niet ingevoerd gaat worden.
     
  4. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik snap dat ook niet. Als je op vmbo niveau zit ben je dan al bijna klaar... en wat als een gemiddeld lesniveau je dan te makkelijk of juist te moeilijk is, moet je dan nog 3 jaar blijven doorbijten of uit je neus blijven vreten.

    Het opstromen van niveau zou gewoon wat makkelijker moeten worden. Zodat je niet verplicht bent om op een te laag niveau te blijven.
    En omlaag stromen gebeurd nu al wel vaker.
     
    MyMiracle en Cedi vinden dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Ik snap er ook niks van!

    Laten ze eerst zorgen dat de basis weer goed is, goed basisonderwijs.

    Gooi dat passend onderwijs overboord en zorg dat de leerkrachten in de klas weer aandacht voor meer kinderen kunnen hebben doordat er minder zorg gevallen in de klas zitten. (En ja, mijn kind was ook zo'n zorg geval, zit nu niet meer op regulier basisonderwijs en dat is echt stukken beter voor haar, maar scheelt ook in haar oude klas, eerlijk is eerlijk. En dan waren er naast haar nog heel wat andere en moeilijkere zorggevallen)

    Want ik denk dat als het in de basis goed zit, de leerkrachten hun aandacht weer beter kunnen verdelen, dat het advies voor het VO er ook beter van wordt.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Kinderen die teveel van het gemiddelde afwijken, lopen hierdoor wel tegen meer problemen aan. Het is niet leuk om altijd de laagste cijfers van de klas te halen of moeilijk het tempo bij te kunnen benen en andersom is het ook niet prettig als je zelf alles na 1 keer uitleg begrijpt, maar het nog zoveel herhaald krijgt enz. Ik heb wel genoeg gezien wat dat in beide gevallen met kinderen kan doen.
    Ik denk dat het prima is om wel met niveauverschillen te werken, maar dat moet niet te ver uit elkaar liggen.
     
    GossipGirlxoxo en Orchid24 vinden dit leuk.
  7. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.401
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook een raar idee, heb geen idee hoe ze dat voor zich zien.. Ik had in groep 7 vwo advies, in groep 8 zaten ze juist weer richting vmbo t/havo te denken.. toen mocht ik zelf beslissen wat ik wilde vmbo t of vmbo t/havo en ben ik naar een vmbo t/havo brugklas gegaan en vanuit daar was duidelijk dat havo beter bij me paste. En zo heb je ook havo/vwo brugklas en denk op het vmbo ook dat soort brugklassen? Ik vond het juist wel fijn op die manier.. Zou het niet op een andere manier doen..

    maar misschien is het advies op de basisschool nu anders?
     
  8. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik denk eigenlijk dat het aan de middelbare scholen ligt. Scholen hebben nu eindeloze plicht om hun beslissingen te verantwoorden, en als een leerling toch een niveau lager moet levert dat, naar ik weet, veel gedoe op. Ze spelen dus liever op zeker en zetten liever niet een niveau te hoog in. Het is spelen met cijfertjes en slagingspercentages, en het individu telt niet meer mee. Daarom is dat cijfertje op die Cito ook zo belangrijk geworden.

    De enige manier om dit aan te pakken is managementlagen verwijderen en de plicht om te verantwoorden naar een veel interpersoonlijker niveau te trekken. Als werkhouding nu eens net zo belangrijk gevonden zou worden als een rapportcijfer, ook voor de mensen die nooit een leerling te zien krijgen maar toch beslisrecht hebben, dan zou een beslissing hierover veel beter gemaakt kunnen worden, zonder al die stress om wat je score aan zou moeten geven.
     
    gitta vindt dit leuk.
  9. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.401
    13.232
    113
    Vrouw
    jammer.. vind sowieso dat er veel aan het onderwijs geknoeit is laatste tijd.. wij hadden cito in groep 7/8 en het was gewoon een advies en werd echt per individu bekeken want het is maar een moment opname. En dan dus ook inderdaad op de middelbare school de mogelijkheid dat er in de brugklas 2 niveaus waren zodat je daarna wist waar je het beste zat..

    maar als ik nu ouders op de bso hoor met cito's in de kleuterklas en hoeveel meer huiswerk de kinderen al hebben vergeleken met ik vroeger :| toch wel heel anders geworden helaas.. en ik ben pas 25 dus vind opzich allemaal nog niet eens zo heel lang geleden :roflmao: en dan natuurlijk het speciaal onderwijs.. jammer allemaal..
     
  10. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Snap niet waar ze mee bezig zijn. 20 jaar geleden, je maakte je cito toets en je kreeg een advies. Daarna ging je naar de brugklas en als je verkeerd zat, zoals ik, dan kon je heel makkelijk switchen. Ben toen met mijn MAVO advies (vmbo nu denk ik) naar het VWO gegaan. Dit bleek toch wel net wat te hoog gegrepen, had veel tijd nodig om huiswerk te maken en te leren. Dus daarna gezellig de HAVO gedaan. Mijn cito zat er wel heel ruim naast. Zou slechts 4% kans hebben gehad om de HAVO te halen.... Zal hem wel dramatisch slecht gemaakt hebben...

    Maar goed, als ik eerst 3 jaar had moeten wachten om erna erachter te komen dat eerst de mavo te makkelijk was, en daarna het VWO te moeilijk... Tja, geen goed idee. Ben blij met hoe het gegaan is. Ik zou het dus niet invoeren. Daarbij zou ik ook niet zoveel druk leggen bij de kinderen om een goede cito te maken. Je komt toch wel waar je het beste past. De ene wat sneller dan de andere.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  11. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wat een absurd idee. Ja, ik kan me voorstellen dat de keuze voor sommige kinderen nu te vroeg komt. Prima dat deze kinderen kunnen kiezen voor een school met een brede brugklas. Maar dat geldt lang niet voor alle kinderen!

    Mijn dochter zit nu in groep 8. Geen enkel vak doet ze meer mee op het niveau met haar klasgenoten. Ze werkt zelfstandig op plusniveau. Heel fijn dat dit kan, maar daardoor voelt ze zich wel 'anders', alsof ze er niet helemaal bij hoort. En dat maakt haar verdrietig. Dit zou niet nog een paar jaar extra moeten duren.

    Ze begint volgend jaar met een vwo+ opleiding, eindelijk met kinderen van haar eigen niveau in de klas. Daar kijkt ze zo naar uit! Daar moet ze overigens wel een eind voor fietsen, terwijl in onze woonplaats (op 5 minuten fietsen) een goede middelbare school zit. Maar deze school heeft een brede brugklas, waarin alle niveaus de eerste 2 jaar bij elkaar in de klas zitten. En dat wil ze absoluut niet. (Ook haar leerkracht heeft haar dat afgeraden.) Voor sommige andere kinderen werkt dat misschien prima. Fijn dat deze mogelijkheid er is. Maar 'uitschieters' (zowel naar boven als naar beneden) worden doodongelukkig in zo'n brede brugklas.

    Mijn voorstel: laat het schooladvies gewoon in groep 8 plaatsvinden (zoals nu dus ook gebeurt). Kinderen die het prettiger vinden om pas na de 2e of 3e klas VO een advies te krijgen (om wat voor reden dan ook: een laatbloeier, een twijfelaar, iemand die tussen 2 niveaus in zit, etc.), kunnen kiezen voor een brede brugklas met de eerste jaren alle niveaus door elkaar. Maar kinderen die al duidelijk weten welk niveau bij hen past, kunnen direct naar de eerste klas van dat niveau. Iedereen blij! :)

    Ik vraag me trouwens af hoe ze dat willen gaan doen met een gymnasium als het schooladvies pas in het 3e jaar wordt gegeven. Op de school waar mijn dochter naar toe gaat, krijgt ze al in de eerste klas Latijn en in de tweede klas Grieks. Dat haalt een kind toch nooit meer in als hij pas in de 3e klas te horen krijgt dat hij gymnasium mag gaan doen? En hoe doen ze dat dan met al die zelfstandige gymnasia? Die moeten dus ophouden te bestaan?! Want een kind kan nooit vanaf de eerste klas kiezen voor een gymnasium, maar vanaf de 3e klas van school wisselen zal in de praktijk ook bijna niemand doen.

    Kortom, ik zie een hoop problemen. ;)
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar in de praktijk wordt dit toch meestal rechtgetrokken in de brugklassen?
    Het is niet zo dat je na die ene beslissing definitief veroordeeld bent tot 1 niveau?

    Wij wonen in een dorp met 2 middelbare scholen in de omgeving en nog kunnen kinderen kiezen tussen vmbo-v/t brugklas, vmbo-t, mavo/havo brugklas, havo, havo/vwo, vwo.
    Halverwege het jaar wordt bijgeschaft en zobodig geschoven. Er zijn zelfs mogelijkheden om de indeling te verschuiven naar het tweede jaar.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het ook een raar voorstel. Mijn Mavo zoon zou in geen 100 jaar met Vwo kinderen in een klas willen zitten en mijn vwo dochter zou in geen 100 jaar in een klas met mavo kinderen willen zitten ;)
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw

    Hoe bedoel je dit? Het lijkt nou net of mavo kinderen verschillend/anders zijn dan vwo kinderen en andersom?
     
  15. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Dat is over het algemeen ook zo. We kunnen daar heel politiek correct over gaan doen en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar we spreken hier over heel verschillende type leerlingen. Ik spreek uit ervaring trouwens.

    Edit: dit betekent overigens niet dat het een slechter of beter is dan het ander. Het is gewoon ánders.
     
    GossipGirlxoxo en Anouk2005 vinden dit leuk.
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Omdat dit doorgaans ook zo is. Andere interesses, andere gedachtengangen en dat is helemaal niet negatief maar ze zijn op veel vlakken gewoon verschillend.
    Ik heb ze allebei hier in huis met de nodige aanhang en daarom juist leuk om de verschillen te zien maar niet om ze bij elkaar in een klas te zetten.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb op de vrijeschool altijd in een gecombineerde klas gezeten van mavo, havo en vwo.
    een deel van de lessen ging samen een deel van de lessen Apart. Ging prima.
    Advies kregen we ook pas wat later geloof eind van de 2de.
    Maar goed we zaten dan ook van 3 tm 18 jaar in hetzelfde schoolgebouw met dezelfde klas.

    Ik vind het stuk druk opleggen bijzonder en dat dit zo ervaren wordt. Ik denk dat we met zn alle een beetje doorslaan. En ik krijg behoorlijk die kriebels van al dat gejengel in het onderwijs.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  18. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Juist. Ik vind het een idioot idee.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is ook echt zo, geldt zeker niet voor ieder kind hoor en het een is niet beter of minder dan het ander, maar verschillen zijn er zeker.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Ik vraag me af of dat een stuk beter gaat werken. Als je een normale klas bekijkt heb je al zo veel verschillende niveaus.
    kinderen die meer tijd nodig om dingen te verwerken en het net redden, kinderen die gemiddeld zitten, kinderen die boven het gemiddelde zitten en kinderen die meerdere vakken op hoog gebied vooruit lopen.

    Zie je het al voor je dat ze dat op het voorgezet onderwijs ook nog doen. Dat heb je wel een extra lading ib'ers nodig en schoolcoaches om de boel op de rails te houden.

    Zelf geen hoogvlieger en kreeg een VBO/mavo advies. Kon kiezen liever 6/7 gemiddeld of 5/6 gemiddeld. Dus toch maar het VBO gedaan (overigens beter dan verwacht)
    Op een gegeven moment vonden ze het nodig om bij wiskunde 2 groepen te maken in de klas, gemiddeld en de snellere leerling (zo ver dat kan met een VBO advies)
    Daar behoorde ik absoluut niet bij en moest lang wachten voor dat we vragen konden stellen en extra uitleg kregen. Vervolgens kregen we 3 groepen en was de aandacht nog minder. Dat ik dit überhaupt met een voldoende heb afgesloten is een wonder.

    Uiteindelijk goed gekomen, heb nog een mbo diploma en een HBO diploma gehaald.
    Je kan altijd nog groeien, ik zie niet in waarom je nou niet vast een richting kiest en daarna nog groeit en door schuift.
     

Deel Deze Pagina