Schooladvies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door TopperD, 26 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Mijn oudste zit in groep 8 en dus is het tijd om na te denken over het VO. Maar ik heb werkelijk geen idee waar deze jongen heen zou moeten. Ik heb geen idee op welk niveau hij zit. Ik heb dit al meerdere keren gevraagd op school omdat mijn zoon best een gevulde rugzak heeft is het geen overbodige luxe alvast uit te dokteren wat de verschillende VO scholen bieden aan 'passend onderwijs'.
    Maar ik krijg alleen maar afwijkende antwoorden. Ja misschien ... Als hij de ANM gemaakt heeft, dan...
    Maar da's toch kul? Ik hoor van vriendinnen met iets oudere kinderen dat ze al vanaf groep 6 zo'n beetje wisten waar ze op uit gingen stromen.
    Maar bij mijn zoon weten ze het nog steeds niet. Het kan toch niet afhangen van de eindtoets?
    En het zint me ook niet dat zijn juf nu zegt: dat er nog even goed gekeken moet worden naar een vervolg school. Ik heb gelukkig ook nog nooit op school gestaan met het idee dat hij er niet op zijn plek zat. Dat hij signalen afgeeft dat hij op bepaalde vlakken enorm overvraagd wordt. Afgelopen vrijdag nog weer gebeld omdat de pestkop uit zijn klas weer de testoteron-levels aan het testen was. Kreeg ik te horen dat het niet gebeurt kon zijn tussen zo laat en zo laat want toen was de ander naar gym. Ben ik mss blond, maar had mijn zoon dan ook niet in de gymles aanwezig moeten zijn? Ja, hij had niet zo'n zin dus is in de klas aan het werk geweest.
    Goede basis voor het VO.
    Ja sorry meneer, ik heb vandaag niet zo'n zin in wiskunde, dus als u het niet erg vindt volg ik liever een extra uurtje sport?

    Hoe is dat bij andere 8-ste groepers? Ook allemaal last minute werk of al een duidelijk beeld?
     
  2. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Heeft hij dan geen cito's gedaan in de afgelopen jaren? Daar moet toch een beetje het niveau uit komen?
    Ik vind het gymverhaal ook heel vreemd, leuk hoor dat hij geen zin had maar als juf heb je daar toch geen boodschap aan?
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat wilde ik net zeggen, je moet als ouder toch wel enigzins een idee hebben?
    Maar de juffen van de oudste (nu groep 8) vertelden pas ook dat ze regelmatig ouders op gesprek krijgen die dus een HAVO/VWO advies verwachten en dan VMBO basis te horen krijgen. Daar snap ik ook helemaal niks van.

    Dat van gym zou bij mij het laatste nog niet over gezegd zijn, zo werkt het natuurlijk niet.
     
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Mijn groep 7-er krijgt dit jaar het voorlopig advies, in gr8 het definitieve en dat kan na de eindtoets bijgesteld worden. Mijn brugklasser had natuurlijk geen eindtoets afgelopen schooljaar. Voorlopig en definitief advies bleven gelijk.

    Ik vind het ook te gek van de juf, pubers gooien sowieso graag hun kont tegen de krib.
    Volgende keer is het bij handvaardigheid of lezen dat hij er geen zin in heeft.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Dochter zit nu in groep 8, zoon vorig jaar. Wij kregen eind groep 7 een voorlopig advies, in februari het definitieve advies, maar die niveaus hadden we zelf ook al enigszins ingeschat. Op basis van cito etc. Je moet toch ook weten welke scholen ze kunnen gaan bezoeken
     
  6. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn zoon zat vorig jaar in groep 8. Wij kregen in november (in groep 8 dus) het voorlopige advies en in februari het definitieve. In groep 7 werd er hier ook nog niks over gezegd. Maar aan de hand van het rapport en cito-uitslagen kan je zelf al best bedenken waar het ongeveer op uit gaat komen toch?
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier krijgen we het binnenkort te horen. Normaal in groep 7, maar met dat coronagebeuren ging de cito niet door en hij kreeg ook geen rapport.
     
  8. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    In groep 7 heb ik gevraagd om een voorlopig advies, zodat we afgelopen februari wat gerichter voor het eerst middelbare scholen konden bezoeken. Maar dat wilden ze nog niet geven, dan gebeurt hier echt pas in groep 8.
    In november krijgen we het voorlopig advies en na de cito's in februari het definitief advies.
     
  9. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Hier krijgen ze eind groep 7 het voorlopig advies.
    Ik vind het nog niet zo gemakkelijk om aan de hand van de cito's te bepalen wat het wordt.
    Rekenen A+, begrijpend lezen C/B en
    dyslectisch. Wat kan je dan? Dan moet je bijna op elk schoolniveau gaan kijken.
    Ik zou zelf zeggen vmbo-t/havo, maar klopt dat wel, want cito's zijn natuurlijk niet de enige factoren.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Mijn dochter heeft eind vorig jaar 'gewoon' een voorlopig advies gehad, op basis van het leerlingvolgsysteem en haar resultaten en gedrag in de klas. Dat was volledig in lijn met wat ik gezien haar eerdere cito's en rapporten ed verwacht had, dus het kwam niet als een verrassing. Dit schooljaar volgt natuurlijk nog het definitieve advies.

    Lijkt me dat ze wel een idee moeten hebben, al kan het wellicht nog alle kanten uit. Maar je moet toch ook open dagen bezoeken ed... Hebben wij in groep 7 al gedaan, maar in groep 8 doen we het nogmaals.

    Ik zou een afspraak maken met school, eventueel ook met de intern begeleider. En dan zowel mbt resultaten/adviesrichting als mbt gedrag (zoals met de gym) bespreken.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Dat laatste klopt zeker. Er is onlangs ivm haar dyslexie een onderzoek geweest, waaronder een intelligentieonderzoek. Dus ik dacht aan de hand daarvan te kunnen concluderen waar ze na de basisschool naartoe zou gaan. Ik werd echter door de intern begeleider uit de droom geholpen: er werd ook nog met de leerkrachten uit groep 7 en 8 overlegd, want zaken als planning, motivatie, doorzettingsvermogen etc. spelen ook een rol.
     
  12. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Dat klopt, maar dan heb je vaak toch wel een beetje een idee. Tuurlijk weet je het niet precies, maar een niveau erboven of eronder gokken zou toch moeten lukken.
    En uiteraard is het dan soms alsnog lastig. Zo zat mijn oudste heel lang tussen KB en TL in qua resultaten en ook met het voorlopige advies was er nog twijfel. En hier in de buurt zijn geen scholen die dat allebei aanbieden, dus hebben wij ook veel scholen moeten bekijken. Uiteindelijk is hij op TL uitgekomen en daarmee in een TL-Havo brugklas ingestroomd, want de school van zijn keuze heeft alleen TL-Havo als brugklas met een TL niveau.
     
    Nataly1972 vindt dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Op veel scholen helaas wel de belangrijkste. Mijn zoon had alleen maar tienen, alles ging hem makkelijk af, maar omdat hij nog wel eens een hoge 2 ipv een 1 scoorde op begrijpend lezen werd het toch echt een havo/vwo advies. Puur en alleen naar de cito gekeken. Op de laatste cito scoorde hij overal een 1, op begrijpend lezen nagenoeg foutloos en werd het toch een vwo advies, terwijl er in feite natuurlijk niks meer verandert was dat laatste half jaar.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier is gewoon gezegd dat cito voor 80-90% bepaalt. Wat ik persoonlijk echt een groot gemis vind.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Rekenen en begrijpend lezen zijn leidend.
    Hier heel veel verschil in cito scores:
    Spelling VWO +
    DMT VWO +
    Rekenen basis
    Begrijpend lezen basis/kader

    Ondanks dat dochter op taal en spelling enorm hoog scoort en door meerdere factoren weten wij al vanaf groep 6 dat ze in een basis/kader brugklas in zal stromen.

    Wat jij benoemt is juist rekenen en begrijpend lezen. Gezien dat er dyslectie vastgesteld is moet je hier toch al wel gesprekken over gehad hebben op school? En hoe ze het dyslexie stuk aanpakken? Krijgt ze begrijpend lezen bv niet voorgelezen?? Dat wordt hier wel gedaan. Als een kind met dylexie dan a/b scoort krijg je een duidelijkere uitslag.
    Als je puur hier vanuit moet gaan zou ik TL verwachten.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Met een a+ op rekenen én dyslexie zou ik juist denken dat begrijpend lezen vanuit de dyslexie achtergrond mogelijk te verklaren is. Havo zou ik op zijn minst op zijn plaats vinden.
    Dochter van mijn beste vriendin scoort een 4 op rekenen en 1tjes op de rest. Krijgt ook tl niveau.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik ook, daarom vroeg ik of het niet voorgelezen wordt. Ik vind HAVO zeker meer passend. Maar als ik puur uit moet gaan op die A+ en die B/C (of 1+ en 2/3) dan denk ik dat ze door die 3 niet hoger komt dan TL.
    Maar ik vind dat idd niet kloppen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Mee eens en daarom vind ik het ook zo jammer dat er vaak alleen naar de cito wordt gekeken. Zeker als je ziet dat een kind zo hoog scoort op een vak zoals rekenen én er is sprake van dyslexie. Hoop dat die leraar dat ook verder kijkt. En dan niet om perse het hoogst mogelijke te krijgen, maar wel om het advies te krijgen dat bij het kind past.

    Overigens heeft mijn zoon in groep 6 een 3 gescoord op begrijpend lezen. Heeft wel vwo niveau gekregen. Daar lijkt hij vooralsnog goed op zijn plek te zitten.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.873
    13.041
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoon kregen we halverwege groep 6 al een voorlopig advies op basis van de cito toetsen. Wel werd er duidelijk bij vermeldt dat dit niet leidend is.
    Nu in groep 7 wordt er namelijk verwacht dat je in november tot en met februari de middelbare scholen gaat bezoeken door naar de informatiedagen te gaan en wat workshops en proeflessen te volgen. In groep 8 kan je dan weer naar speciale meeloopdagen voor groep 8.

    Ik vind het dus heel vreemd dat er niet over het niveau van je zoon wordt gecommuniceerd. Als ik jou was, zou ik een gesprek op school aanvragen hierover (en dus niet tussen neus en lippen door dit aan de juf vragen).
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik vind het hele schoolsysteem jammer, dat je op 1 niveau opgeleid moet worden.
    Ik heb mij te pletter verveeld op de HAVO enkel maar omdat ik geen rekenen/wiskunde kon.
    Mij lijkt het veel simpeler om elk vak op passend niveau te volgen van VMBO basis tot VWO.
    Voor een vervolgopleiding (mbo, hbo, wo) hoeft betreffende opleiding enkel vast te stellen welke vakken op welk niveau behaald moeten zijn. Als laborant zullen de exacte vakken wel vwo moeten zijn, maar is je score op Frans van minder belang.
    Als tolk zullen je talen goed moeten zijn maar boeit het niet wat je voor wiskunde hebt.
     
    amdaa, Zonnestralen en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina