Schooldeur open

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yeuu, 27 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Ik zit ergens mee. En door dat verschrikkelijke drama in Amerika ga ik er toch wéér over nadenken.

    Op de school van mijn kinderen staan de beide deuren al-tijd open. Ik heb dit al eens aangekaart bij de directie, maar zij kwam met het argument dat de deur altijd van binnen uit door iedereen opengemaakt moet kunnen worden. En dat zou betekenen een ander slot erop. Lijkt me een kleine moeite.. Maar blijkbaar ben ik dus echt de enige die hier iets van vind. Er wordt ook niks mee gedaan...

    Nogmaals naar de directie gaan zal dus geen zin hebben. Mijn kinderen van school halen wil ik niet, want buiten die deuren ben ik ECHT heel tevreden over school.
    Ik ben zelf in het verleden wel eens geconfronteerd met iemand met verkeerde bedoelingen die NIKS te zoeken had op school en dus extra alert op dichte deuren.
    Ik vraag me af of ik me aanstel of dat er wellicht op school meer ouders zijn die liever hebben dat de deuren van buitenaf op slot zijn.

    Hoe denken jullie hier erover?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Tja, en dan zijn ze op het schoolplein aan het spelen en kan er nog van alles gebeuren. En kinderen die niet tegelijk pauze hebben en buiten ook naar de wc moeten. Externen die er wel wat te zoeken hebben die in en uit moeten kunnen lopen, zoals logopedie.
    Ook als de deur tussendoor op slot zal zitten, zal de deur in de praktijk veel open staan.

    Als iemand kwaad wil, zal een gesloten deur hem echt niet tegenhouden.
     
    Juul75, dreames, Spectre en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.333
    113
    Ik maak me daar echt niet druk over. De grote locatie van de school van mijn zoon heeft schuifdeuren. Maar dat moeten de hele dag door ook externen zijn. Dan kunnen ze ook wel een portier gaan aannemen, voor iets wat in Nederland helemaal niet speelt.
    Lijkt mij onnodig.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Bij ons zijn de deuren ook open. Wel heeft de school een receptie. (Speciaal onderwijs)
     
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Hekken gaan op slot bij ons. Dan is er 1 deur die naar straat gaat. Die is vanaf binnen altijd open te maken (net als deuren naar het plein) maar niet vanaf buiten, dat moet dan met sleutel of ze moeten binnen op een knop drukken. Geen idee hoe dat heet, net als bij een flat zeg maar, dat je aanbelt, verteld wie er is en dat ze dan op een knop duwen zodat je verder kan
     
  6. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Misschien kleine kanttekening. Ik weet dat er in Nederland ook genoeg speelt. Ik heb nog geen 8 jaar voor de klas gestaan. Maar toch twee keer meegemaakt dat er wel degelijk iets gebeurde maar wat in de doofpot moest.
    Ene keer is politie niet eens gebeld "want de goede naam van de school..."
    De andere keer is het een onderzoek van meerdere maanden geweest en uiteindelijk heeft diegene ook weer vastgezeten. Nooit iets van in de media vernomen.
    En ja in beide gevallen is er niks gebeurd, maar zeker die ene keer was er wel dus danige dreiging.

    En ook op Nederlandse middelbare scholen gebeurd dit echt wel meerdere keren per jaar dat ze ontruimd worden i.v.m. dreiging of vermoedens van ...

    En nee ik lig er niet wakker van. Maar toch blijft het knagen, juist omdat ik weet dat het in Nederland echt niet persé veilig is. En zoals hier staat een gesloten deur houdt ze ook niet tegen, maar het maakt het wel wat lastiger

    En .. dan heb ik in mijn openinspost niet eens genoemd dat kinderen zo weg kunnen rennen als alle deuren wagenwijd openstaan. Want ook dat gebeurd echt wel eens. En met een dichte deur is dat ook NET weer iets moeilijker, zeker voor een kleutertje.
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.333
    113
    Tja, en nog kan ik er niet wakker van liggen of me er druk om maken. Ik heb zelf jarenlang op een grote basisschool gewerkt, waar ook de hele dag door mensen naar binnen/buiten moesten. Of klassen die in toerbeurten gingen buiten spelen. Die deur zat tussendoor vaak wel dicht, maar iemand die wilde binnenkomen had uiteindelijk echt wel binnen kunnen komen.

    Enkele incidenten vind ik dus ook nog steeds niet iets wat maakt dat het echt speelt in Nederland, misschien dat het anders is op bepaalde scholen in bepaalde wijken in een grote stad.
    Dus nee, voor mij is dit geen aandachtspunt en ik zou het overdeven vinden als er hier ouders waren die er wel een aandachtspunt van wilden maken.
     
    dreames en suus1983 vinden dit leuk.
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Heel eerlijk? Een dichte deur kan iemand die echt kwaad wil niet tegenhouden. Die vindt wel een andere manier. Of belt aan en knalt degene die de deur opendoet alsnog neer. Even grof gezegd.

    De hekken zijn overdag wel dicht. Niet op slot, ivm brandveiligheid.
     
    dreames, Gewooniemand, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik heb jouw angst niet, maar het is voor scholen wel simpel te regelen.
    Hier zijn de deuren altijd dicht na het drama in een naburig dorp waar een man met een mes in een school liep.
    De deuren kunnen hier van binnenuit altijd open, maar als ze dichtvallen kunnen ze van buiten niet open. Brandveilig en veilig tegen indringers. Er hoeft helemaal geen portier te zijn, er is een deurbel met camera systeem. De directrice en concierge hebben de app op hun telefoon. Als er gebeld wordt kunnen ze overal in de school op hun telefoon kijken wie er binnen is en op afstand open doen.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is in Nederland natuurlijk ook een keer gebeurd, Jesse van De Klimop in Hoogerheide. Toen hebben wij het er intern wel over gehad en de deuren dicht gehouden. Maar dat verslapt toch weer. Het is onhandig. Er spelen altijd wel kinderen op het plein, die moeten dan plassen, moet er elke keer een juf mee.

    Ik zou het eigenlijk wel goed vinden. Maar het voelt wel dubbel.
     
    Gewooniemand en Athina vinden dit leuk.
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Ik denk daar ook wel eens over na. Ik werk op een mbo. Er lopen over de hele organisatie gezien echt wel studenten rond die psychisch in de knoop zitten of die ergens heel boos over zijn (relatie uit, pesters, van school verwijderd). Je weet maar nooit.

    Maar om daar de deuren voor dicht te houden..... ik wil ook niet in een fort werken.
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier zijn alle deuren altijd open.
    Het is een gebouw met een kdv, bso, psz en 2 scholen.
    Rechts zit onze school maar die heeft 2 hoofdingangen.
    1 voor de bovenbouw en 1 voor de onderbouw.
    De ene hoofdingang wordt ook door de rest als ingang gebruikt.
    De kleuters hebben allemaal een eigen ingang bij het klaslokaal.



    ik sta daar niet bij stil en vind er weinig van.
     
  14. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.553
    6.246
    113
    Maar als dat leerlingen zijn, dan komen ze toch sowieso wel binnen?
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Ja klopt, dat houdt je ook niet tegen door deuren dicht te houden.
    Maar het idee dat zoiets een keer kan gebeuren, daar denk ik wel eens over na.

    Het staat er krom inderdaad, maar als een student van school verwijderd is, is het geen student meer. Of iemand van buitenaf die issues heeft met iemand op school. Maar net zo goed van eigen studenten, dan helpen deuren inderdaad niet.
     
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    Ik vind dat je wel een punt hebt. Hier zijn de deuren altijd gesloten van buiten naar binnen. Je kan wel van binnen naar buiten. Ook al kunnen ze alsnog binnen komen dmv aanbellen, iedere drempel die genomen moet worden is er een. Maak het ze niet te makkelijk.
     
    hummeltje5 en tuc vinden dit leuk.
  17. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Hier heb je deuren naar een sluis die staan open en dan de volgende deuren moeten met een knop en daaraan grenst dus met ramen de kamer van de directeur/ondersteuning/conciërge. Je kan dus wel gewoon naar binnen lopen maar dan is er altijd wel oogcontact of hoi.

    Overigens vind ik er niks van. Want bij de BSO is het bijv ook niet omdat het niet haalbaar is met 70 kinderen die steeds binnen en buiten spelen. Dus dat zou dan overal zo zijn…
     
  18. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.401
    841
    113
    Onze deur valt inderdaad wel in het slot, maar er wordt wel op veel verschillende tijden buiten gespeeld door de leerlingen en dan staat de deur open zodat de kinderen wel naar de toilet kunnen.
     
  19. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Bij die school in de VS stond een beveiliger/agent voor de deur. Dat hielp ook niet.
    Ik denk dat alles hermetisch afsluiten dan ook niet de oplossing is. Als iemand compleet doorgedraaid is en ineens om zich heen gaat schieten begin je niks.
    Personen die dit doen zijn heel ziek en aan de buitenkant zie je het er niet aan af.
     
    Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier is een slot op de deur gegaan met code... maar in de praktijk weet ieder kind de code... veel ouders weten de code... eigenlijk iedereen die regelmatig op school moet zijn weet de code. Met pauzes staat de deur open... tussen de pauzes blijft hij vaak (per ongeluk?) open staan... dus in de praktijk kan een ieder die kwaad wil en éven nagedacht heeft, zó naar binnen.... En ik vermoed dat dat ook geld voor het kinderdagverblijf op de hoek - waar alle ouders de code van weten....
     

Deel Deze Pagina