Schoolkeuze, dichtbij of verder weg?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 3 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Hallo allemaal,

    Over een half jaar moeten wij onze dochter gaan inschrijven op een basisschool.
    Er zijn twee scholen in de buurt, maar 1 daarvan heeft het predicaat 'zwak'. De andere is wel oké.
    Een stukje verder weg zit een school die heel goed aangeschreven staat. Het onderwijs is er ook wat minder traditioneel ingericht heb ik begrepen en dat spreekt me op zich wel aan. Alleen.....kindjes uit de buurt zullen dan niet bij haar in de klas zitten en dat maakt me aan het twijfelen, want gaat ze zich dan niet alleen voelen bij het buiten spelen.

    Vinden jullie kinderen aansluiting bij de kinderen in de buurt als ze niet bij elkaar op school zitten?
    En wat zou jullie keus zijn?
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Onze dochter gaat nu 2 weken naar een "verdere" school.
    Wij wonen tegenover een zeer populaire school... dus bijna alle kdv-genootjes gaan naar die school
    Wijzelf.. zagen er niet zo veel in.
    Te ouderwets, te "grijs" , het was er letterlijk donker binnen en bovendien (jaja, ik weet je mag het niet zeggen.. maar ik doe het toch) te gehoofddoekt.
    (en dan heb ik het nog niet over dat de directeur niet doorhad dat mijn dochter hem in de zeik nam door te doen alsof ze en puzzel niet snapte... :) )

    (even een disclaimer.. ik heb niks tegen andere godsdiensten.. maar ik vind dat mijn dochter op een gemengde school hoort en niet op een christelijke school met 90% islamitische kindjes.. )

    verder waren er nog wat andere redenen... plus dat die andere school gewoon voelde als een warm bad.
    leuk, gezellig, licht en heel open.
    Eenmaal daar geweest twijfelden we niet meer. DIT was DE school.

    Achteraf gezien blijkt een meisje verderop in onze straat daar ook in groep 3 te zitten.
    (en kleuters zitten met groep 3 in 1 gebouw dus dat is precies leuk) dus helemaal niemand is niet helemaal waar.
    Wel kwam ze in een klas waar ze letterlijk niemand kende.
    Er gaat precies 1 kindje van kdv naar die school en die zit dus in de andere kleuterklas.

    Maar ze vindt het geweldig en ze is gek op al haar klasgenootjes en ze lijkt er echt geen problemen mee te hebben dat buurkindjes op de school bij ons huis zitten.
    Nou speelt ze niet supervaak buiten.. dat scheelt misschien ook.
    maar ze blijft na schooltijd nog even op het schoolplein spelen.. dan lopen we naar huis. Vandeweek ging ze bij het buurmeisje spelen.. prima.

    Wij hebben in ieder geval nog geen seconde spijt gehad van onze keuze.
     
  3. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn dochter gaat ook naar een school die verder weg staat. Je moet iets vaker zelf in touw, als ze bij iemand wilt spelen. Maar ze speelt ook heel veel met het overbuurmeisje, die hier om de hoek op school zit. Ik zie er niet echt veel nadeel in.
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie gaat ook naar een school verder weg.
    De dichstbijzijnde school zit op 5 minuten lopen, maar heeft niet zo'n goede naam. De school waar mijn jochie nu heengaat is een montessori school op 10 minuten fietsen.

    Wel gaat een buurkindje ook naar dezelfde klas. En volgende week gaat hij bij een kindje spelen dat in de buurt van de school woont. Dus voor de contacten maakt het niet zoveel uit. Bij deze school komen er sowieso wel meer kinderen van iets verder, omdat de ouders voor het onderwijstype gekozen hebben. Dus het is ook normaler om speeldates een dag of meer van te voren te regelen..

    En mijn jochie heeft het zo naar zijn zin, en bloeit helemaal op bij deze juf en de aanpak daar. Dus ben erg blij met deze keuze..
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja bij ons 3 deuren verder.. woont meisje dat naar dezelfde school gaat. Alleen die zit in groep 3.
    Haar broertje komt wellicht wel bij AS in de klas.. maarja volgend jaar pas.. en dan gaat AS al bijna naar groep 3.

    Maar ook hier inderdaad mer ouders die verder weg wonen.. en ook meer ouders die net als wij gewoon allebei werken.
    Dus bijvoorbeeld het overgrote deel van de kinderen blijft over.
    Dat vonden wij ook wel prettig.

    @deepfreeze: en je hebt natuurlijk ook een schooltype uitgezocht wat relatief gezien meer opgeleide ouders heeft.
    dus ook vaker werken..
    dat scheelt ook al met speeldates natuurlijk.
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Klopt, dat is het toch al nodig om te plannen. Al is het buurtjochie eentje van een thuisblijfmoeder en een normaal opgeleide papa & turks.. Maar dat is niet gemiddeld inderdaad.

    Dat zie je ook met overblijven. Van de 22 kinderen blijven er zo'n 15 over elke dag. BSO valt me nog mee trouwens. Daar gaan maar 6-7 kindjes naar toe. Gisteren zelfs maar 1. Maar wel weer opa's/oma's voor de deur..
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja dat valt bij onze school inderdaad ook altijd op.
    en oma merkte bij ons ook al op dat ze verre van de enige oma was :)

    overigens gaat onze dochter ook maar 1 dag per week naar naschoolse opvang (voorschoolse wel altijd) en toch werk ik zo'n 35 uur per week.
     

Deel Deze Pagina