Schoolplein en zonwering?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door River87, 19 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. River87

River87 Fanatiek lid

28 nov 2016
    1.319
    1.063
    113
    Mijn kind zit in groep 2 en vorig school jaar verbaasde ik me al over t feit
    Dat er heel veel zon op het schoolplein is
    De kinderen worden niet ingesmeerd.
    En is geen parasol of schaduwdoek
    Er is 1 hoekje met bomen
    Maar dan heb je nog 75% schoolplein

Ik werk in de kinderopvang En moet kindjes insmeren en doeken ophangen, parasols plaatsen zelfs een partytent over de glijbaan ivm hitte en volle zon.

Ik kan nergens online vinden waar een basisschool dan aan moet voldoen.
    Weet iemand hier iets van/over?
    Wil namelijk best met school.in gesprek hierover maar wil wel weten waar ik sta

2. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Hier is het beleid dat je zelf je kind van tevoren insmeert of zonnebrandcrème meegeeft.

Ik vind het best slecht eigenlijk. Mijn kinderen verbranden heel gauw en je moet dan maar hopen dat ze zichzelf fatsoenlijk insmeren.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.056
    8.015
    113
    Amsterdam
    Maar ze zijn veel minder lang buiten op school dan op de opvang. Alleen in de pauzes, dus het is niet te vergelijken. Verder wordt naar ons ook altijd gestuurd smeer je kind goed in voordat het naar school gaat en bij kwetsbare huid altijd meegeven.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.634
    7.161
    113
    Zelf insmeren net voor ze naar school gaan, dan heb je de eerste pauze ondervangen. En dan een mini flesje in de tas doen, dan kunnen ze zichzelf voor de 2e pauze insmeren.

5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.082
    27.703
    113
    Vrouw
    Zelf insmeren idd voor school.
    Kleuters hebben nog best veel buitenspelen meestal.

Maar een beetje schaduw (liefst van bomen) lijkt me wel zo prettig.

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    22.845
    26.413
    113
    Vrouw
    Hier idd zelf insmeren en kinderen mogen uiteraard zichzelf insmeren (roller van nivea. Ideaal). En ze gaan dan gewoon eerder op de ochtend naar buiten en op school is ook een speellokaal/kleine gymzaal aanwezig. Bij pokkeweer spelen ze daar ook, de kleuters dan. Vanaf groep 3 zijn er wel meer bomen op t plein hier.

Ze zijn natuurlijk maar kort buiten elke keer. Terwijl ze bij de opvang juist lang buiten zijn bij goed weer.

7. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.251
    1.077
    113
    Ik vind wel dat je een punt hebt hoor. Kleuters spelen soms ook een uur buiten en als daar helemaal geen schaduw is, is dat toch gewoon lang. Bij de huidige school van mijn dochter zijn ze er echt heel voorzichtig mee. Smeren alle kinderen halverwege de dag in en gaan helemaal niet naar buiten als het erg heet is. Daarnaast hebben ze schaduwdoeken en nodigen ze de kinderen daar ook uit door bijvoorbeeld een spelletje daar neer te zetten. Maar op de vorige school was dit helemaal niet zo en gingen ze gewoon de zon in.

Ik denk dat je het zeker bespreekbaar kan maken maar dat er geen richtlijnen ofzo zijn waar je op kan wijzen dus het is ook een beetje een kwestie van goodwill van de juffen.

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.445
    5.799
    113
    Hier hebben ze in mei een leuke hoek gemaakt met schaduwdoek, omdat de kleintjes anders alleen onder een verkapping in de schaduw konden spelen en dat was nogal klein. Ik zou je zorgen eigenlijk gewoon eens met bv de juf bespreken en eventueel eens met een ouderlid van de MR. Ik zit zelf in de MR en zou dit zeker serieus nemen. Uiteindelijk valt het toch onder een algemeen belang van veiligheid voor de kinderen, ook al zijn er misschien geen specifieke regels over schaduw op het schoolplein.

9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    6.938
    7.776
    113
    Tsja, ik ging zelf ook nar deze school en schoolplein ligt al die jaren al te baden in de zon.
    Voor schooltijd even insmeren en in de zomer hebben ze altijd wel een fles zonnebrandcrème mee. Ik zie het probleem niet zo. Ze komen regelmatig buiten, maar geen uren achtereen.

Denk niet dat daar iets over vastligt.

Maar wat zou je willen bereiken door er met school over in gesprek te gaan?

10. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.554
    974
    113
    Vrouw
    Er zijn grotere wereldproblemen .. hier zitten ze in bovenbouw of al op middelbare school en heb er eentje die mega snel verbrand. Toch is het nog nooit gebeurd, hooguit wat rode wangetjes wat de volgende dag al weg is. gewoon in de ochtend goed smeren dan redden ze de pauzes vaak al wel want die zijn niet lang. Bij langer buiten in de zomer geef ik zonnenbrand mee en smeert ze tussendoor. Zou pas heisa gaan maken als je kind zwaar verbrand thuis komt. Ze hebben namelijk echt genoeg te doen op school

Athina vindt dit leuk.
  11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    15.862
    25.047
    113
    Mijn jongste van 7 jr smeer ik ook thuis in. En dan op school niet meer. Schoolplein is ook hockeyveld. Geen bomen, geen schaduw.

Ik zou er als juf trouwens niet op zitten te wachten om een hele klas met kleuters in te moeten smeren voor we naar buiten gaan. Dan blijft er geen tijd meer over.

Shay25 vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    20.773
    9.269
    113
    Ik smeer zoon nog steeds in voor schooltijd. Toen hij nog kleuter was at hij tussendoor thuis en smeerde ik hem nog een keer in.

Het is geen doen voor de juf om nog 25/30 kinderen in te smeren. Naast dat heb je nog dat niet alle kinderen overal tegen kunnen.

Voor het kleuterplein snap ik als er meer schaduw moet zijn. Die blijven vele malen langer buiten dan de rest.

Zoon komt nu niet verbrand thuis door kort buiten te spelen.

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Je kunt je kind toch een tube zonnebrand in de tas doen? Doen we hier ook- het hele jaar door. Ze zijn alleen in de pauze en tussen de middag buiten, toch? Zolang is dat niet, dan ben je met zonnebrand en desnoods een petje gewoon veilig lijkt me.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    8.386
    7.651
    113
    Vrouw
    Hier is er boven de zandbak een schaduwdoek opgehangen bij de kleuters. Ideaal, want daar spelen ze graag.
    De juffen smeren in principe niet in, dus wel een beetje de verantwoordelijkheid van ouders zelf. Maar er worden wel uitzonderingen gemaakt. De mijne verbranden snel, dus er staat een fles zonnebrand voor hem in de klas en tussen de middag smeren de juffen nog een keer in.

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    8.386
    7.651
    113
    Vrouw
    Hier spelen ze op lange dagen smorgens, tussen de middag en smiddags buiten, dus best een tijd.

16. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.037
    1.071
    113
    Vrouw
    Hier smeer ik zelf in de ochtend in. Op warme dagen weet ik dat ze de kinderen wel zonnebrand geven om zelf te smeren. En er hangen van die doeken op het plein en de kleuters spelen dan op hete dagen op het andere schaduw pleintje.
    Bij de bso smeren ze wel altijd weer consequent in.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    22.785
    8.577
    113
    Volgens mij zijn er weinig regels en is het meer een kwestie van het inzicht van de mensen die op school werken… Hier een heel open schoolplein en dus veel zon.

Ik smeerde ze ‘s morgens in met Vision, dat werkt goed en lang. Zodra ze wilden namen ze ook een tube/fles in hun tas mee en smeerden ze zich overdag nog een of twee keer in.

18. River87

River87 Fanatiek lid

28 nov 2016
    1.319
    1.063
    113
    Insmeren voor school doe ik ook
    Maar als dat 8.00 is dan moet ie eigenlijk om 10.00 weer want dan is het vervlogen.

Ik snap het ik heb 16 kinderen om in te smeren laat staan 30
    Maar eigen zonnebrand meegegeven is wel een goeie, of hij t gaat doen.
    Ik hoorde laatst iemand die kinderen hadden een grote pomp fles leerde zichzelf insmeren en kregen een diploma.

Maar goed ik zoal blij zijn met schaduwdoek of dat er schaduw gecreëerd wordt
    Wij mogen tussen 12en 3 niet naar buiten
    En m'n eigen kind speelt na de lunch buiten en vanaf 14.00 tot half 3 ook nog eens
    In de zandbak is hij graag maar daar is vol de zon..

En aangezien het klimaat ook oploopt denk ik dat scholen daar best meer aan kunnen/mogen doen

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.792
    3.635
    113
    Ja, dat vond ik ook nogal waardeloos op het plein, echt amper tot geen schaduw op de school waar ze o.a. op de kleuterschool en in groep 3 zaten. En ik vind het helemaal niet vreemd als je dat aankaart op school hoor, want ze spelen tussen de middag vaak een tijd buiten op het heetst van de dag en kleuters spelen vaak lang buiten.
    Wat bomen en schaduwdoeken vind ik geen overbodige luxe.
    Ik smeerde ze voor school in en gaf ze een pet mee en extra zonnebrandcrème maar kleuters zijn daar vaak niet heel handig mee en vergeten het. Ook langdurige zonnebrandcrème beschermt niet de hele dag.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    22.785
    8.577
    113
    @Jo79: Maar het is beter dan niets.

Zodra ze thuis waren smeerde ik ze opnieuw in. In het weekend natuurlijk vaker, maar op school dagen gaat dat niet. Ik heb het geluk dat mijn kinderen niet snel verbranden, insmeren zie ik hier dan ook meer ter bescherming tegen huidkanker.

Deel Deze Pagina