Schoolreizen op VO

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamafiets, 1 sep 2024.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.328
    28.077
    113
    Vrouw
    Mijn oudste zoon zit nu in 4 vwo. Vorig jaar zijn de met alle 3e klassers (kader t/m gymnasium) naar Italië geweest. Superleuk. Leerzaam. Zelfredzaamheid gestimuleerd. Prima.

Dit jaar was er de keuze tussen 3 talenreizen (Frankrijk, Duitsland, Engeland). Dus gaat hij met alle jaargenoten van die keuze naar Londen. Superleuk natuurlijk.

Volgend jaar is er een ski-reis voor alle kinderen die SBM (Sport, beweging management) in hun pakket hebben.

Dus 3 jaar achter elkaar een reisje. Ik vind dat nogal veel eerlijk gezegd. Hoe is dat bij jullie?

En hoe financieren jullie dat? Moet je kind (deels) zelf betalen?
    Overigens is de bijdrage vrijwillig, zodat ook kinderen die het financieel niet breed hebben mee kunnen.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.826
    6.526
    113
    zuid-holland zuid
    Hier zijn ze gaan schrappen in de reizen, omdat ze het niet meer van deze tijd vonden om zoveel reizen te hebben.
    Dus ze doen nu nog maar 2 reizen, een korte in de derde en een lange in de vijfde. Ik vind het ook allemaal een beetje overdreven al die reizen, vooral als je het ook over de werkdruk van leraren hebt enzo, het lijkt mij heel intensief.

Wij gaan het wel helemaal betalen voor de kinderen… misschien dat ze wat zakgeld zelf aanvullen ofzo. Wat mij betreft komt dit uit de “studiepot”. Mijn ouders hebben destijds al vanaf de brugklas iedere week een beetje geld opzij gezet zodat ik in de vijfde mee kon op reis, er was heel weinig geld, maar ze vonden het belangrijk dat ik mee kon. Ik wil dat nu voor mijn kinderen ook doen.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    22.955
    26.538
    113
    Vrouw
    Was in mijn tijd niet anders. Ik ben naar Duitsland, de Franse Alpen (was keuze uit Frankrijk of italie) en Praag (keuze Londen, Berlijn of praag) geweest.

Zag op de website van mijn oude school dat ze dat nog steeds zo doen

(Ik maak mij wel druk over de kosten tzt. Ik stond er als puber niet bij stil, mijn ouders hadden t goed. Maar wij staan er anders voor)

4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.565
    17.427
    113
    Vrouw
    Zo reizen betalen wij.
    Vrijwillige bijdrage kennen ze bij ons niet, mensen die het niet kunnen betalen kunnen dit aankaarten en dan word gekeken hoe of wat. Voor de rest is het gewoon volle pot te betalen.

Ski reizen zijn in de vakantie.
    Dat is geen verplichte activiteit ( er rijden maar 2 bussen,dus sowieso gaat de grote hoop niet mee) en daar moeten ze zelf aan mee betalen.
    Die reis kost meer dan 900 euro en dat vind ik wat te gek.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    22.955
    26.538
    113
    Vrouw
    900! O wow... daar kun je ook met t hele gezin een huisje huren:|
    Gelukkig dat t geen onderdeel is van het onderwijs

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.565
    17.427
    113
    Vrouw
    Ja ik vind het een belachelijk hoge prijs.
    Weet je dat je er met 400euro niet komt, snap ik ook ze.
    Bus, accommodatie, eten/drinken, huren van materiaal, activiteiten,...
    Maar 900 euro( prijs 2 jaar terug, dus wie weet hoeveel is het nu) dat ga ik niet betalen.

7. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    8.589
    7.806
    113
    Vrouw
    Dochter gaat dit jaar dacht ik 2 dagen naar Engeland of Londen, en volgend jaar ook. In de derde een meerdaagse reis ver weg en daarna weet ik het niet echt. (@Zxcvb weet dat vast wel ;) )
    Kosten zijn dacht ik €400 per jaar en evt nog eigen vrijwillige bijdrage voor de meerdaagse reis.
    Ik zag voor de 5e wel een aantal reizen staan met bedragen waar ik van achter over viel, dus hoe of wat moeten we dan nog eens bekijken.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    11.710
    13.360
    113
    Vrouw
    Doet ze tto?
    Dat is idd een duurdere variant;)

Twee van onze kinderen doen/deden tto. Eerste jaar 24- uurs reis naar Canterbury, tweede jaar 24- uurs reis naar londen.
    Derde jaar week naar een buitenlandse school, vierde jaar werkweek van ongeveer een week. Keuze uit oa Rome, Londen, Berlijn geloof ik ook en Israël. (Die laatste zal dit jaar vast niet aangeboden worden na vorig jaar;))
    5de jaar kunnen ze eventueel nog naar een Afrikaans land, maar dat is geen 'verplichte' reis.
    Al de reizen hebben we betaald, we hebben samen met kind gekozen voor tto, daar horen de reizen bij. En dus ook de extra kosten.
    Alleen de reis naar Israël heeft zoon wel een deel zelf betaald. Dat was de duurste reis van de keuzes, dus heeft hij zelf een stukje bij moeten dragen.

Die 24 uurs reizen vind ik als ouders echt ruk! De kinderen moeten dan echt op een vreselijk tijdstip op school zijn. Rond 3/4 uur 's nachts en de volgende nacht komen ze rond die tijd ook weer terug bij school.
    Dus twee gebroken nachten achter elkaar. :|

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.632
    977
    113
    Hier zoon op vwo. Gaat in 5e op klassieke taal reis. Hier sparen we voor via school vanaf de 1e. Is 18,- per maand. Dure reis maar op deze manier wel haalbaar voor meerdere ouders.

De kortere tripjes, dagjes weg worden wel los afgerekend. Ski reis hier ook optioneel maar gaan we niet doen.

Ik betaal wel de reisjes,extra zakgeld kan hij zelf aanvullen als hij meer nodig denkt te hebben als dat ik mee geef.

10. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    8.589
    7.806
    113
    Vrouw
    Ja ze doet tto inderdaad.
    Ja, duur geintje volgens mij :p, maar we gaan t wel zien. Zoals ik t nu zag is die keuzereis in de 5e €1800, dat gaan we toch echt niet doen.
    Oh dat klinkt ook lekker zeg:| Gelukkig zit ze met een aantal dorpsgenoten in de klas, dus kan er hopelijk wat gecarpoold worden, haha.

11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    11.710
    13.360
    113
    Vrouw
    Oh meerdere dorpsgenoten is wel fijn. Dat hadden we met oudste dochter gelukkig ook. Dat scheelde echt veel. Zoon heeft dat helaas niet, dus moeten we meer zelf rijden.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  12. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    126
    110
    43
    Vrouw
    Ben wel benieuwd wat de kosten van zo’n gemiddeld reisje zijn. Skien a 900 euro vind ik best bizar namelijk. Ik huur elk jaar voor die prijs een accommodatie voor het hele gezin.

Kind zit in 2e maar is in eerste jaar nog niet weg geweest (normaal VWO trouwens en geen Tto, wellicht doen ze daar nauwelijks reisjes).

Wij nemen de kosten gewoon op ons. Geen idee hoe een gemiddeld kind 900 euro op kan hoesten voor een skireis. Echt pittig ook voor mensen die dat wellicht helemaal niet op kunnen brengen.

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.328
    28.077
    113
    Vrouw
    Hier varieert het tussen 450 en 600 euro geloof ik.
    En wie het echt niet kan betalen mag toch mee.

Is ook een gewone VWO.

Nefkens81 vindt dit leuk.
  14. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.743
    4.014
    113
    Oudste 3 vwo heeft in de brugklas kamp gehad net over de Belgische grens. Volgens mij hebben we daar niks extra's voor betaald toen. In 2e niks gehad, nu 3e is er optioneel wel iets dacht ik.
    Jongste doet TTO en is een kleine week naar Engeland geweest in de brugklas a 450 euro. In de 2e is er een uitwisseling met Frankrijk. Zij komen ook terug later dit jaar. En ook de latere jaren staan er dingen in de planning bij TTO

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    8.911
    10.045
    113
    Voor brugklaskamp heb ik geen rekening gezien.
    Dochter gaat ook TVWO doen, en "wereldburgerschap" is naast het Engels een belangrijk thema.
    Dit jaar gaan ze nog naar de Ardennen, niet helemaal logisch maar vermoedelijk goedkoop, en onderdeel van de ervaring is blijkbaar dat ze in Aken worden losgelaten en zich daar moeten redden met hun Engels. Duits hebben ze dan nog niet gehad.
    Volgend jaar staat Wales op het programma, in de derde een uitwisseling met een andere TTO school in Spanje of Finland.
    Op de begroting van de school zag ik geloof ik nog een grote keuzereis in de vijfde.
    Die grote reizen staan voor iets van 350 euro per keer? Dat TTO werk is ook gesubsidieerd volgens mij, en op de uitwisseling slapen ze bij gastgezinnen.
    Wij hoeven gelukkig niet vooruit te denken over die kosten. Sowieso betaal je 100 euro per jaar voor de extraatjes op TVWO.

16. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.538
    1.683
    113
    Onze oudste zit op tweetalig onderwijs (4havo), dus we wisten van tevoren dat ze meerdere reizen zouden gaan maken als onderdeel hiervan.
    Vorig jaar is ze naar Engeland geweest en dit jaar gaat ze een week op uitwisseling. Ze konden kiezen uit verschillende bestemmingen.

Ze heeft daarnaast ook BSM, daarvan weet ik niet of daar nog reizen aan gekoppeld zitten.

Kosten zijn steeds zo'n 100 euro per dag. Wij hebben tot nu toe alles betaald.

17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    11.710
    13.360
    113
    Vrouw
    Op tto heb je naast de reisjes ook in de derde het Cambridge examen. Dat kost ook geld.
    Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel.
    We hebben daar wel eens een lijst van gehad hoor, maar wat de vragen zijn van al die reizen weet ik echt niet uit mijn hoofd.
    De werkweek in de 4e is geloof ik wel de duurste. Die van mijn zoon kwam afgelopen jaar op zo'n 1100, daar heeft hij zelf een deel van betaald. De 'goedkopere' reizen zijn volgens mij rond de 500/750

18. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    312
    37
    28
    omgeving rotterdam
    Dochter had in 1 vwo geen kamp. In 2 geen gingen ze 2 dagen op de fiets weg. Is bij dochter niet doorgegaan door Corona. Daarna deden ze dat helemaal niet meer. Nu gaan ze in de 1e op brugklaskamp. In 3 vwo gaan ze een kleine week naar Engeland. En daar ook Cambridge examen doen. Is verplicht onderdeel. Als je niet mee gaat, heb je alternatieve opdrachten op school. En in 5 vwo een keuze reis naar Berlijn of Parijs. De gene met Bsm in pakket hebben dan in 5 of 6 vwo nog een ski reis in de voorjaarsvakantie. Dus hier vallen de werkweken en kampen wel mee. De groep gymnasten hebben ook nog een Rome reis.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    22.835
    8.621
    113
    Tto heeft hier ook allerlei extra reizen, maar hier doen ze geen tto, dus dat scheelt. :D

Wel allebei brugklaskamp, in de derde een dagje naar een buitenlandse stad (Aachen of Lille) en volgens mij gaan ze in de vierde op buitenlandreis. Skiën is hier extra, kun je je voor opgeven, mogen dan 50 kinderen mee oid.

‘Verplichte’ reizen betalen wij sowieso, skiën hadden we afgelopen jaar ook in de planning om te betalen, maar uiteindelijk wilde ze toch niet mee.

20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.528
    5.924
    113
    #20 evaleana, 2 sep 2024
    Laatst bewerkt: 2 sep 2024
    Hier gaat tto in het eerste jaar een week naar Engeland, in gastgezinnen waardoor kosten meevallen.
    In de tweede excursies naar bv musea in Nederland of net over de grens in Duitsland. In de derde weer een reis geloof ik, in de vierde werkweek naar Berlijn, Parijs of Athene, en in vijfde en zesde ook weer excursies, een deel doet mee aan uitwisselingen, een ander deel bereidt zich voor op een verdere reis naar bv Nepal (ook een grote samenwerking mee).

Deel Deze Pagina