Schuldhulpverlening

Discussie in 'De lounge' gestart door Flinn, 11 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    Heeft iemand ervaring met schuldhulpverlening?

    Door omstandigheden hebben we helaas schulden opgebouwd.
    Ik heb al 2 regelingen lopen en meer kunnen we echt niet missen.
    We komen nu net uit elke maand.
    Maar ik weet nu gewoon even niet hoe we dit kunnen oplossen.
    Meer werken kan ook niet helaas.

    Heeft iemand tips/ervaringen?
    Bij welk bedrag kan je gebruik maken hiervan?
    Wat voor budget krijg je maandelijks?
     
  2. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Volgens mij kan je hiervoor naar de gemeente of google even op schuldhulpmaatje ,dat laatste is iets laagdrempeliger.
    Mocht het voor hun toch te "moeilijk" zijn dan kunnen ze je op weg helpen naar schuldsanering als dat echt het beste is omdat je hier nog jaren mee bezig kan zijn.Een schuldhulpmaatje kijkt hoe je weer snel alles op de rit kan hebben,juist om uit de schuldsanering te blijven.

    Hoe het zit met de bedragen en leefgeld weet ik niet,dit is per situatie anders.Je kan wel alvast een huishoudboekje beginnen (als je dat nog niet had) zodat je precies weet met wat voor bedrag je per week rond kan komen en om "sluipverbruik" te ontdekken ,bv een abonnement waar je niets mee doet of wat je voor nu beter op kan zeggen om te besparen op je uitgaven.Kijk of verzekeringen ed voordeliger kunnen of misschien zelfs overbodig zijn, een uitvaartpolis kan je bv pauzeren nu je het zwaar hebt.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  3. KakieLakie

    KakieLakie Bekend lid

    18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik ben opgegroeid in echte armoede. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar het heeft mij echt iets goeds gebracht. Ik ben me ontzettend bewust van alles wat ik heb. Ik budgeteer nog steeds en ik kan echt heel goedkoop leven. Ik wil je wel helpen met tips voor je dagelijks leven als je wilt. Boodschappen zullen wel saai worden, maar als je wat over kan houden zo is het toch fijn.
     
    Iertje81, dreumesje, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Je kunt idd eerst via de gemeente het minnelijke traject in. Dat is vrijwillig en dan kijken ze met je mee wat er allemaal gedaan en geregeld moet worden. Leefgeld is afhankelijk van de situatie waar je in zit. Dat is nu lastig te zeggen. Dit traject duurt 3 jaar.

    Wanneer dit om de een of andere reden niet slaagt kom je in dr wsnp. Misschien als je daarop informatie zoekt dat je meer te weten komt.
     
  5. ZsaZsa

    ZsaZsa Fanatiek lid

    10 mei 2019
    1.733
    1.620
    113
    Vrouw
    De eerste stap is naar de gemeente gaan. Daar zitten budget coaches die eerst gaan proberen om met alle schuldeisers regelingen te treffen. Gaat 1 van de eisers niet akkoord dan mag/moet er via de rechter echt de wsnp worden aangevraagd.
    Ik heb er ervaring mee, mocht je meer willen weten dan mag je me een pb sturen.
    Kan je wel vertellen dat als het eenmaal allemaal loopt vooral veel rust gaat geven in je hoofd.
     
  6. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Je zou via de gemeente een budgetcoach kunnen aanvragen, dit betekend niet dat je direct de schuldhulpverlening in gaat dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van je schulden.
     
  7. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    Bedankt, ik zal hun eens bellen voor informatie.
    Misschien dat zo'n maatje al prima is, dat diegene wat meer inzicht kan geven hoe we dit het beste kunnen doen.
    De schuld is niet enorm hoog (naar mijn idee) wat denk ik nog wel zelf op te lossen is.
    Alleen kom ik er zelf nu even niet meer uit.
    Heb veel aan mijn hoofd en dit uitzoeken lukt mij nu even niet.
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Volgens mij moet de schuld wel een bepaalde hoogte hebben wil je daarvoor in aanmerking kunnen komen. Bij vrienden van ons ging jaren terug heel het bedrijf failliet en ondanks de hoge schulden kwamen ze niet in aanmerking.
     
  9. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    Ja ik denk dat het totaal hier max 1000 is.
    Incl de getroffen regelingen.
     
  10. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als de schuld "maar" 1000 euro is dan heb je aan een budgetcoach genoeg ,iemand die even een frisse wind door je financiën laat waaien zodat je weer precies weet hoe en wat zodat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.Het klinkt nu erg luchtig maar een heleboel mensen mogen "gewoon" maandelijks dit bedrag rood staan op de rekening bv.Als je nog nooit schulden oid gehad hebt kan ik me voorstellen dat je er moeite mee hebt.Mocht je in de buurt wonen dan wil ik je best helpen om het weer op de rit te krijgen hoor.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Dan zou ik op zoek gaan naar een budget coach of iemand die even met je meekijkt naar je financiën. Voor dit bedrag zou ik echt niet een schuldhulpverlening in gaan. Als dat überhaupt al kan voor zo'n laag bedrag.
    Is er niks waar je op kan besparen?
    Minder/goedkopere boodschappen? ( Tijdelijk) 2e hands spullen/kleding kopen? Heb je een auto? Zo ja, die zo mogelijk weg doen? En als dat niet mogelijk is, auto zo min mogelijk gebruiken en alles op fiets of lopend doen.
    Abonnementen die eruit kunnen?
    Bijv abbo voor de televisie als je die hebt. Hier alleen internet en Ziggo abbo eruit gegooid. Via internet kan je ook tv kijken en scheelde me 30 euro per maand.
    Bijbaantje echt geen optie? Tijdelijk schoonmaakadres?
    Dingen die je kan verkopen om zo wat geld te verdienen om dingen af te lossen?
    Al gekeken of je recht hebt op bepaalde toeslagen?
     
    Syane vindt dit leuk.
  12. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Mocht je in de buurt van Den Haag wonen dan wil ik ook best eens met je meekijken hoor!
     
  13. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.698
    113
    't Gezellige Brabant
    Afhankelijk van in welke gemeente je woont, kun je je ook melden bij maatschappelijk werk. Zelf heb ik een aantal jaartjes als budgetcoach bij maatschappelijk werk gewerkt. Zij kijken iets breder was mijn ervaring. Zo had ik bv een client die thuiszorg nodig had, maar de eigen bijdrage niet kon betalen. Maatschappelijk werk kon toen iemand via de Zonnebloem inschakelen die dat vrijwillig deed (van beroep verpleegkundige). Zomaar een voorbeeld, er kunnen zich natuurlijk allerlei verschillende scenario's voordoen.
     
    Syane en Chillin vinden dit leuk.
  14. Simmiee

    Simmiee Actief lid

    15 apr 2015
    396
    222
    43
    Afhankelijk van hoe de schulden zijn onstaan (bijvoorbeeld eigen bedrijf/ondernemer) is het soms slim om hulp te vragen via een kantoor.
    Vanuit prive is de gemeente vaak een eerste stap, maar als je bijvoorbeeld een koopwoning hebt kom je vaak niet verder in de hulpvraag omdat je deze zou kunnnen verkopen en word je bijvoorbeeld ook niet toegelaten tot een minnelijk traject indien nodig. Dus voordat je ergens heen belt voor hulp zou ik eerst de problemen in kaart brengen en kijken of je iemand kan vinden die je goed kan adviseren welke stap het meest passend is. En welke stap ook snel vooruitgang bied zodat de schulden zich niet opstapelen terwijl je wacht op hulp.
     
  15. Chillin

    Chillin VIP lid

    22 mrt 2007
    64.829
    814
    113
    Bassist
    Brabantse Wal
    Wij werden destijds geholpen door maatschappelijk werk.
     
  16. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Wij hebben een bewindvoerder die alles financieel regelt. Dat is wel een stap minder als schuldsanering. Wij krijgen 90 euro per week. Dat klinkt veel, is het niet. :roflmao: (Alhoewel ik mij heel erg van bewust ben dat er gezinnen zijn die het met minder geld moeten doen) Verder ja.. Is alles in overleg. Je levert wel veel in, met name tegenover je kinderen. Met verjaardagen, feestdagen, noem het maar op kun je niet uitpakken.
     
  17. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Wij zitten in de schuldsanering. Je mag me altijd een pb sturen.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Wat goed dat je hulp zoekt, soms overzie je het zelf niet meer.
    Ik heb er geen verstand van, maar denk dat je voor 1000 euro niet in de schuldhulpverlening komt.
    Een budgetcoach is denk ik wel een goede tip!
    Je bent er echt op tijd bij, en goed dat je nu al aan de bel trekt!
     
    cosdy vindt dit leuk.
  19. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Wij zijn sinds maart uit de schuldsanering.

    Wij hebben eerst een budgetbeheerder gezocht en die heeft alles op een rijtje gezet, we kregen eerst 70 euro in de week met 4 pers. daarna echt onder bewind gegaan, dan moet je naar de rechter. pas na1,5 jaar kon wsnp op gestart worden, het duurt even voordat ze alles op een rijtje hebben, de schuldeisers benaderd hebben enz.
    Uiteindelijk kregen we ook steeds meer week geld, eerst 100 euro en nu 130 euro, met 3 pers. (dochter van man is uit huis gegaan)
    We zouden nu langzaam het beheer van het geld weer kunnen krijgen, door eerst maandgeld en daarna langzaam weer wat meer geld en rekeningen, en als dat goed gaat weer naar de rechter om het officieel te maken.
    Maar dat durf ik nu nog niet aan, dus nog lekker veilig onder beheer met weekgeld.
     
  20. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    Budget coach is idd wel een idee.
    Even alles op een rijtje en kijken of we nog kunnen besparen en zo iets aflossen.
    Bedankt voor de reacties
     

Deel Deze Pagina