Septumdefect bij papa

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Lumiere, 9 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn vriend is geboren met een gat in zijn harttussenschot en waarschijnlijk is zijn ductus botalli (verbinding tussen grote slagaders) langer open gebleven dan normaal bij hem. Het gat was niet zo groot en is vanzelf dichtgegaan in zijn eerste jaren. Hoe het precies zat weten we niet, zijn moeder ging met hem naar onderzoeken en we hebben geen contact met haar.

    Toen ik zwanger was gaf de vlk aan dat er bij onze zoon rond zijn 2e-3e verjaardag een echo gemaakt zou worden van het hart. Dat was de leeftijd dat het bij mijn vriend dichtgegroeid was. Daarna hoefde hij geen controles meer. Toen ik toevallig hier weer aan dacht en bij cb aangaf, zeiden zij dat dit niet nodig was. 20wk echo was goed, zoon was groter dan gemiddeld bij geboorte, dronk en groeide goed en hij is een bonk energie. En nooit ziek.

    Maar mijn vriend was ook 3980gr bij zijn geboorte en dronk/groeide ook gewoon goed. Of ze het bij hem bij de 20wk echo hebben gezien weten we dus niet. Mijn schoonvader kan zich sowieso geen 20wk echo herinneren. Misschien was dat in die tijd (1985) nog niet? Ik twijfel een beetje of die echo nodig is. Ik merk namelijk echt niks aan onze zoon dat hij iets heeft.
    Heeft iemand ervaring met een septumdefect en erfelijkheid?
     
  2. Chocoladekoekje

    Chocoladekoekje VIP lid

    25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Geen ervaring. Weet wel dat er in 1985 nog geen 20-weken echo's gemaakt werden. Denk dus dat het best een reden kan zijn dat hij niet teruggezien hoeft te worden!
     
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik dacht het ook niet. Sowieso waren er toen nog niet veel prenatale onderzoeken.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    standaard 20 weken echo's zijn er zelfs pas vanaf januari 2006. Bij mijn tweede dochter was ik 20 weken zwanger in december 2005 en volgens de normale richtlijnen zouden wij hem dus zelfs nog niet gehad hebben (vanwege de ziektekostenverzekering want vanaf januari 2006 zat het pas in het pakket zeg maar). Wij kregen hem toevallig wel (ook bij oudste) omdat het bij ons een medische echo was vanwege een hartafwijking bij de broer van mijn man. Maar bij mijn neefje van zijn andere broer die in 2001 geboren is hebben ze zelfs die medische 20 weken echo nog niet eens gedaan.
    Echo's maken in zwangerschappen zijn nog niet zo 'oud'.
     
  5. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dan zullen ze het bij mijn vriend wel na de geboorte hebben ontdekt. Hij had vlg mijn schoonvader wel een hartruisje, misschien is er toen verder onderzoek ingezet. Onze zoon is door de kinderarts onderzocht direct na de geboorte ivm vacuümbevalling. Toen is er naar het hartje geluisterd en niks raars gehoord.
     
  6. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Bij een ( groot) septumdefect is er duidelijk een ruisje te horen als er naar het hart geluisterd wordt en merk je dat meestal echt wel aan de conditie van een kind.
    Als het je toch gerust zou stellen, zou je om een verwijzing kunnen vragen.
    Een echo is tenslotte zo gemaakt;)
     
  7. Jurassic

    Jurassic Actief lid

    13 jan 2014
    475
    68
    28
    Bij een septumdefect hoor je inderdaad een ruis. Vanaf zes weken na de geboorte is de weerstand in de longen zodanig, dat dit goed waarneembaar is voor een arts. Als de 20 weken echo goed is en de cb arts hoort geen ruis, dan kan je er vanuit gaan dat zijn hartje goed is. Ikzelf ben geboren met een AVSD en mijn dochter ook. Kort, grote afwijking. Mijn zoons zijn in de zwangerschap gescreend en na de geboorte poliklinisch dmv luisteren. Dit was voldoende om het uit te sluiten. Wel kan een septumdefect een erfelijke oorzaak hebben, dus zou je evt weer zwanger zijn, dan kan dit een reden zijn voor een GUO
     
  8. Jurassic

    Jurassic Actief lid

    13 jan 2014
    475
    68
    28
    Ooh pardon, ik lees net dat jullie gezin compleet is. Excuus voor mijn vorige opmerking
     
  9. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    dit!

    En een 20 weken echo werd in 1985 nog niet gemaakt. Mijn oudste is van 1996 en behalve de eerste echo met 8 weken (ik zat in de mmm) zijn er geen echo's gemaakt, behalve een week voor de bevalling: met bijna 39 weken. En dat was met een reden, anders maakten ze toen absoluut geen echo.
     
  10. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Septumdefect en open ductus botalli hoor je inderdaad bij hartje luisteren.
    Bij septumdefect zelfs hoe kleiner het gat, hoe harder de ruis. Een groot gat is wat moeilijker te horen maar geeft juist klachten. Dus bij geen klachten en geen ruis te horen zou ik me geen zorgen maken. Maar als je er echt mee zit, misschien huisarts eens vragen ipv cb?
     
  11. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    GUO zou er sowieso in een vlg zwangerschap gemaakt worden omdat mijn zoon onverwacht erg groot was bij geboorte. Maar idd, er komt geen tweede waarschijnlijk.

    Ik maak me inderdaad geen zorgen. Hij is ontzettend actief, groeit goed, en er hebben 3 artsen geluisterd naar het hartje na de bevalling (vacuumbevalling, standaard controle kinderarts, incl witte-jassenlegertje-in opleiding ;) ) Ik denk dat ik het er dan maar gewoon even bij laat zitten. Over een half jaar moeten we weer naar CB, dan geef ik het nog wel een keer aan.
     
  12. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Hier afgelopen vrijdag te horen gekregen dat zoontje van nu 3 jaar een asd heeft.
    Hij had al een echo gehad toen hij 6 weken was en torn zagen ze al iets maar dat zou dicht groeien. Niet dus helaas.
    Bij t luisteren was er geen ruis te horen. 3 kinder cardiologen hebben niks gehoord maar toch bij de echo zien ze een defect. Dus T Is Niet Altijd hoorbaar.
     
  13. masami

    masami Fanatiek lid

    27 jul 2011
    4.213
    769
    113
    Vrouw

    Mijn zoontje is afgelopen zomer vakantie geholpen aan zijn asd2.
    Gelukkig is alles voorspoedig gegaan en is hij nu een vrolijke rondspringende jongen van 3 en half jaar.
     

Deel Deze Pagina