Sertraline/fluoxetine postnatale depressie

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Mom2021, 7 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mom2021

    Mom2021 Lid

    7 okt 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik heb een Milde postnatale depressie. Hiervoor heb ik 3 maanden een hele lage dosering Sertraline geslikt. 25 mg p.d. Het haalde de scherpe randjes eraf, wat fijn was.
    Echter kwam ik in 3 maanden tijd ook 10 kg aan. IOM de huisarts zijn we gestopt om te kijken hoe dat ging. Ik ben nu een maand zonder, maar voel mezelf toch weer terug bij af... alleen gezien die forse gewichtstoename wil ik eigenlijk niet weer sertraline gaan slikken...

    iemand ervaring met fluoxetine? Of andere middelen? Of hoe ging jij om met de verhoogde eetlust door sertraline?
     
  2. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Ik heb best wel een heftige postpartum depressie gehad en heb toen 2,5 jaar escitalopram gebruikt. Hier was ik erg tevreden over, ook geen last van gewichtstoename gehad.
     
  3. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Hier ook sertraline geslikt (100 mg) bij pnd. Echter niets gemerkt van eetlust en gewichtstoename. Ik raakte echter in mezelf gekeerd en ging enorm staren de hele dag. Daardoor afgebouwd.

    Wel fijn he dat er iets is wat een beetje de scherpe randjes weghaalt in deze moeilijke tijd.

    Heb je ook verdere begeleiding, naast de sertraline?
     
  4. Mom2021

    Mom2021 Lid

    7 okt 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    ben je na het afbouwen iets anders gaan slikken?of ging het zonder?
    Verder nog geen andere begeleiding opgestart, maar zijn we wel mee bezig
     
  5. Mom2021

    Mom2021 Lid

    7 okt 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    Wat fijn! Heb jij ook nog andere middelen geprobeerd of was dit gelijk het goede?
     
  6. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Hier ook een escitalopram gebruiker. Ik heb geen gewichtstoename gemerkt.
     
  7. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Nee meteen zonder.
    Ik had begeleiding vanuit pop poli van het ziekenhuis. Er kwam daarvan ook iemand wekelijks thuis om te begeleiden, dat was super fijn.
     
    Mom2021 vindt dit leuk.
  8. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    dit was gelijk de goede, daarnaast wel goede begeleiding van een psycholoog.
     
    Mom2021 vindt dit leuk.
  9. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.380
    6.921
    113
    Vrouw
    Mijn vrouw gebruikt al jaren sertraline en zij is er ook van aangekomen.. Maar het werkt voor haar dus ze wil er niet meer mee stoppen. Dit heeft ze 1x geprobeerd maar dat ging heel slecht.
     
  10. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Ik slik escitalopram, werkt super goed en geen bijwerkingen.
     
  11. Mom2021

    Mom2021 Lid

    7 okt 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    Goed om te weten! En ben je tevreden over het middel?
     
  12. Mom2021

    Mom2021 Lid

    7 okt 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    Ik ben er alleen wel van geschrokken hoe hard ik aan kwam. Uiteraard heb ik hier zelf een aandeel in, maar ik had dus echt altijd honger...
     
  13. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik merk verder geen bijwerkingen, dus wat dat betreft tevreden. Wel ben ik tegelijk gestart met therapie, dus ik vind het lastig te zeggen hoe veel te medicatie me heeft geholpen.
     
    Mom2021 vindt dit leuk.
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Ik heb even zitten twijfelen of ik een reactie zou geven maar doe het toch. De dosering die je hebt gehad is geen therapeutische dosering en eigenlijk zou je met deze dosering niet verwachten dat je meteen gaat aankomen. Wat wel zo is als je al een beetje effect had dit wel een goed antidepressivum zou kunnen zijn. Andere kunnen goede ervaring hebben met andere soorten maar dat betekend niet dat deze ook voor elk ander werken etc. Wat dat betreft wordt het een eigen zoektocht met je behandelaar in welke werkt en waar de bijwerkingen acceptabel zijn. Wat ook goed is om te onthouden dat de meeste bijwerkingen de eerst weken echt erg aanwezig zijn en deze af gaan nemen als de medicatie pas gaat werken. Dat is vaak vervelend en zorgt ervoor dat mensen te vroeg stoppen. Met ad starten is heel veel geduld hebben en bijwerkingen verdragen totdat het werkt. En daar is steun van een behandelaar ook belangrijk bij.
    Heel veel succes.
     

Deel Deze Pagina