Sierappel

Discussie in 'De lounge' gestart door gate, 29 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    We willen een boom planten in de achtertuin maar er zijn zoveel verschillende soorten! We wilden eerst een appelboom doen maar door de hoeveelheid wespen die daar op af komen doen we die toch maar niet. Daardoor bij een sierappel uitgekomen, maar ik vraag me af of daar ook geen wespen op af komen. Heeft er iemand een sierappelboom staan? En hoe zit het met de overlast van wespen bij die boom?
     
  2. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Sierappels, daarmee bedoel je die kleine appeltjes?
    Daar komen wel wespen op af.
    Hoewel ze voor ons niet eetbaar zijn, zijn de dat voor veel dieren wel.
    Maar of je er veel last van zult krijgen? Ik weet het niet.
    Wij hebben een "gewone" appelboom in de tuin.
    Halfhoogstam elstar.
    Daar zaten wel wat wespen bij, maar voornamelijk bij de gevallen appels.
    Als je die regelmatig raapt valt het volgens mij best mee.
    Nou ben ik ook niet angstig voor wespen, misschien dat dat scheelt in mijn beleving.
     
  3. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ja idd, die kleine appeltjes. Ik weet wel dat vogels ze zeker eten, maar dacht wespen misschien minder doordat de appeltjes zuur schijnen te zijn. Ik ben doodsbang voor wespen en heb liever ook niet dat er toevallig een appeltje op de grond ligt met een wesp er in en dat mijn zoontje daar toevallig aan het spelen is... vandaar dat ik liever geen bomen heb die wespen aantrekt.
     
  4. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Als je echt geen enkele wesp wil zien, zou ik helemaal niet voor fruitbomen gaan. Want ook op bijv peren, kersen en pruimen komen wespen af.
    Zelf vind ik de hoeveelheid ook meevallen. Wij wonen niet in NL, maar hadden een absurd wespenjaar dit jaar. Toch vond ik het qua fruit opruimen prima te doen met onze 3 fruitbomen (de anderen zijn klein em geven nog amper fruit). Dan houdt je de meeste wespen wel weg.
    Dat is natuurlijk wel zo met één boom: het duurt eerst een paar jaar voor er überhaupt een vrucht komt, een tiental jaren voor dat véél vruchten zijn en dan is gevallen fruit van één boom nog snel bij elkaar geharkt en weggegooid!
     
  5. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Als je regelmatig raapt wat er op de grond ligt, valt het qua wespen mee.
    Zeker bij de kersenboom, als die in juni kersen geeft zijn er nog weinig wespen. Dus dat lijkt me in jullie geval nog het meest ideale.
     
  6. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ik wil ook liever geen fruitboom, vandaar dat ik dus aan de sierappel dacht want die valt ook onder de sierboom (iig op.de site waar ik de bomen aan het zoeken ben). Maar ja, omdat het dus wel soort van appels zijn vroeg ik me idd af hoe het zit met wespen bij die boom. Ik kan ook niet zo goed vinden wanneer die appeltjes groeien, zie wel overal dat in het najaar de boom vol appeltjes zit tocht ver in de winter.
     
  7. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Dan kan je misschien beter een boom kiezen die geen fruit draagt maar mooi bloeit. En dan liefst in voorjaar, de tijd waarin wespen nog niet actief zijn. Een magnolia bijvoorbeeld. Mooie bloemen in het voorjaar en je hebt er in de zomer lekkere schaduw van (mits hij groot genoeg is uiteraard)
     

Deel Deze Pagina