sinds wanneer is bijvoeden rond 3/4 maanden de norm?

Discussie in 'Voeding' gestart door guppie81, 14 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    iets meer dan een half jaar geleden (toen mijn kind tegen de 6 maand was) begon de meerderheid hier met bijvoeden rond 6 maanden, zoals ook het advies is.
    Ik ben persoonlijk wel een paar weken eerder begonnen, maar met 3 maanden als fruit of groente :confused:

    Ik lees hier steeds vaker dan kindjes van 3 of 4 maanden al bijvoeding krijgen (en dan bedoel ik niet nutrix)
    Waarom?
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ieder zijn ding..

    Ik heb zelf gewacht tot de 6 maanden mede omdat er veel voedselallergieën voor komen in de familie. Als dit overigens níet het geval was geweest, had ik ook tot de 6 maanden gewacht hoor. Het is gewoon niet 'slim' omdat de darmpjes er nog niet klaar voor zijn.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Wij zijn zelf ook tegen de 6 maanden begonnen, maar eerlijk gezegd denk ik juist dat het andersom is. Vroeger was het normaal al veel eerder met bijvoediing te beginnen en ik merk bijvoorbeeld bij ons in het dorp dat nog steeds heel veel mensen dat doen en het ook raar vinden als mensen dat niet doen.
    Ik denk juist dat de 6 maandengrens nog lang niet ingeburgerd is.
     
  4. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Ik verbaas mij er ook wel eens over als ik zie wat kindjes van 3-4 maanden al krijgen. Maargoed dat is ieder zijn eigen keuze. Wij doen alleen nutrix door de laatste fles, maar groente of fruit daar beginnen we nog niet aan. Ik wacht nog wel even.

    Maar bij mij op het CB had ze gezegd dat we wel rustig aan mochten beginnen. Ook vroeg ze of ze kijkt als wij aan het eten zijn, ja tuurlijk doet ze dat, maar ze kijkt ook als ik aan het stofzuigen ben, betekend dat dat ik haar de stofzuiger ook maar in haar handen moet duwen ;)
     
  5. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dát zou wel gemakkelijk zijn :) ;)
     
  6. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Ik ben met 4 maand begonnen. Dit omdat ons zoontje amper nog voldoening uit zijn flessen haalde. Hij dronk ze gewoon niet meer of met veel gehannes. De refluxklachten verdwenen hierdoor ook als sneeuw voor de zon en dat was voor ons een heel groot voordeel. Met 5 maand wou hij zelfs de flesvoeding alleen nog in papvorm op de lepel. Ons zoontje gaf dus heel erg aan dat hij toe was aan vaster voedsel. Wel heb ik helaas maar erg kort van het flesjes tijdperk mogen genieten. Met 8 1/2 maand was mijn zoontje volledig van de opvolgmelk af.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat denk ik dus ook... en de 6 maanden grens is vooral heel erg belangrijk geworden sinds er steeds meer onderzoek is gedaan ook naar borstvoeding.
     
  8. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Okee nog niet gewend, maar je komt toch bij een CB? Je leest toch info op internet, tijdschriften e.d.
    Volgens mij is het een bewuste keuze om tegen het advies in te gaan.

    Mijn dochter was trouwens ook moeilijk te verzadigen rond 4 maanden. Maar als je kindje een maand of 7 is heb je volgens mij wel door dat 3/4 maanden veel te vroeg is.
    Een kindje kan dan nog niet rechtop zitten, met als gevaar te stikken in de voeding.
     
  9. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik verbaas me voornamelijk om de redenen die aangehaald worden om eerder bij te gaan voeden. Ik ben wel van mening dat er kindjes zijn voor wie beter is om eerder bijgevoed te worden, zoals bij Mason010508. Het is soms niet zo zwart wit, er zijn nog altijd bijv. medische redenen om eerder bij te voeden. Maar bij veel gevallen heb ik het idee dat mama's het veel spannender/leuker vinden dan babies. Tjah, iedereen moet het maar zelf weten. Ik ga er vanuit dat ze zelf weten wat het beste is voor hun kindjes.

    Wij zijn overigens met 6 maanden begonnen.
     
  10. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Nou mijn kindje is inmiddels 9 maand geweest ,maar heb nog steeds niet het idee dat het te vroeg was. Als mijn zoontje gewoon normaal zijn flessen had gedronken ,was ik daar uiteraard mee doorgegaan. Maar hij dronk ze gewoon niet meer. Wat hij wel dronk kwam weer genoeg van terug door de reflux. Nee voor hier is het een juiste keuze geweest.
     
  11. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hier ook reflux, maar door het bijvoeden werd dat veel erger.
    Misschien is mijn beeld ook wel gekleurd daardoor.
    Ik moest met 4 maanden ook maar gaan bijvoeden van de KA. Nog steeds spijt dat ik toen een poging gedaan heb. Het arme kind kon echt nog niet eten!
    Pas met 7 maanden ging dat goed, maar dan nog kwam alles eruit...
    Ieder kindje is een uitzondering, en idd als een KA je iets aanraadt, dan probeer je dat.
    Maar idd, als er geen enkele medische indicatie is, dan wacht je toch lekker?
     
  12. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Wat naar dat bij jullie de reflux, juist erger werd door bijvoeden. Kan me voorstellen dat je dan spijt hebt gehad dat je bent begonnnen. Gelukkig ging het hier goed en wat ben ik blij dat de refluxklachten hier nagenoeg helemaal weg zijn. Ik vond het zo erg al dat spugen. Sommige dgn was het zo erg dat er gewoon bloed mee gespuugd werd. Mason leefde ook helemaal op door het vaste voedsel :D
    Maar ben het volkomen met je eens dat er in sommige gevallen maar lukraak wordt bijgevoed ,vaak hoor je: het ziet er zo leuk uit.....
     
  13. Natascha30

    Natascha30 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    klopt ik vroeg het me vanavond ook al af.
    Zag ergens een post dat iemand met 3 maanden was begonnen.
    Ieder z'n ding maar begrijp niet zo goed waarom mensen al zo vroeg moeten beginnen met bijvoeding.
    En dan bedoel ik niet situaties zoals Mason10508, die echt met een reden beginnen met bijvoeding
     
  14. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat fijn dat het door vaste voeding helemaal over was. Kijk, dat zijn nou redenen waardoor ik vind dat het eerder bijvoeden niet zo zwart/wit is. Maar heel vaak wordt er wel een onzin reden aan gegeven. Idd, dat het zo leuk uit ziet, of mijn kind kijkt geïnteresseerd naar wat ik eet, dus zal hij/zij er wel aan toe zijn. :rolleyes:
     
  15. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja dat topic over wat mag je kindje vanaf 4 maanden.
    Heb het met verbazing zitten lezen.
    Maar de normaalste reakties werden al tot laag niveau bestempeld, dus ik haal het niet in mijn hoofd om er te reageren.
    Ik hoop dat ze hier even komen reageren, want ik wil namelijk wel graag discussieren ;)
     
  16. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik las net nog, mijn kind van 3 maanden greep het brood uit mijn handen.
    Mijn kind van 13 maanden kan nog niet zo heel lang dingen "afpakken", dus ik vind het heel knap dat dat kind het met 3 maanden al kon! Volgens mij is gericht grijpen dan al heel vroeg...
     
  17. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nou gelukkig was het geen kipnugget of frietje van de Mac :)
     
  18. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    echt heel fijn hoor. Het ergste vind ik nog achteraf gezien het volgende: Toen Mason 4 wkn oud was heeft hij een week in het ziekenhuis gelegen. Reden: hij spuugde en huilde zo veel en was aan het afvallen en moest worden opgenomen. In het ziekenhuis zeiden ze. Typisch huilbabygedrag. Dit dachten wij toen ook ,wisten wij veel :oops: en we dachten dat de artsen wel wisten waar ze over spraken. Achteraf bleek het gewoon reflux te zijn. Het huilen was namelijk gestopt ,maar het spugen ging door.

    Maar dat was even offtopic.
     
  19. ikke1981

    ikke1981 VIP lid

    14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Wij zijn ook pas met 6 maanden begonnen met bijvoeding.
    Ons zoontje heeft ook reflux maar dat was voor ons geen reden om eerder te beginnen ermee
    Dit was goed te onderdrukken met nutriton tegen het spugen, en hij spuugde nog

    Bepaalde producten (bij ieder kind anders) kan het juist erger worden.

    Daarbij heeft ons kindje alsnog allergiën

    Hij heeft al koemelk allergie, ei en pinda.
    Dus snap ook niet waarom mensen zo vroeg er mee beginnen.

    De kma is hier nog duidelijk aanwezig, merkte we gister nog, een broodje kaas geprobeerd, het arme kind is vandaag hele dag aan de diaree geweest :S

    Ach ieder zn meug denk ik maar, maar niet naderhand gaan piepen als het toch nit zo lekker loopt denk ik maar, maar het kind is wel de dupe
     
  20. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Nou idd. Mason grijpt nu soms mijn oorbel uit mijn oor en stopt die ook in zijn mond. Kinderen stoppen nou éénmaal graag van alles in de mond.
     

Deel Deze Pagina