Heb jij een snelkookpan? En wat doe je er dan mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door KimK, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

    KimK Niet meer actief

    Dag dames,

    Ik heb, een beetje impulsief, een snelkookpan gekocht.

    Maarre wat doe je daar nu echt mee? Ben aan het twijfelen of ik niet meer heb aan een stoomkoker ipv snelkookpan want ik wil hem dus vooral voor stamppot enzo gebruiken.
     
  2. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Nee, ik heb hem niet. Volgens mij gaat alleen koken ietsje sneller zo (wat bij stamppotten juist zijn voordeel heeft, lijkt me).
    Ik wil just een slow cooker. En inderdaad vind ik een stoomkoker ook onmisbaar, maar voor stamppotten niet helemaal geschikt.
     
  3. Blub69

    Blub69 Fanatiek lid

    1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik kan hem niet meer missen! Stamppot, soepen, rode kool, appelmoes, allemaal in de snelkookpan en weinig afwas ;)
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik kan hem ook niet missen! Sperziebonen en aardappels in tien minuten klaar en zooi lekker!

    Maar ook stamppotten en rundvlees heet t geloof ik maar wij noemen het altijd draadjesvlees haha. Weet niet eens meer hoe t echt heet.

    En eng is het echt niet hoor!!!
     
  5. Bertha

    Bertha Bekend lid

    13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    hier staat er ook een ongebruikt op de plank.
    Ook geen idee wat ik er mee moet haha!
     
  6. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Kip in kruiden en olie laten marineren en dan in de kokosmelk er in op 20-25 minuten! Uitje in de andere pan er buiten aanfruiten, wat groente roerbakken. Rijst koken ... allles rond dezelfde tijd klaar en vlees super mals! YUMMMM
     
  7. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Wij gebruiken hem best veel, maar alleen als gewone pan;)
    Hij is zo lekker groot en kan je zo mooi stampotten, soep, mosselen enz in klaar maken.
    Als snelkookfunctie met die deksel 1 keer geprobeerd, maar kreeg hem niet open:D en toen ik hem had, stoomde hij ook nog bija in mijn gezicht. Ja toen had ik het al gehad met dat ding:D
     
  8. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij hebben een snelkookpan.
    Speciaal vorig jaar gekocht ivm de moestuin die ik heb.
    Ik kook altijd de bieten er in gaar, zodat ik ze daarna kan snijden en alles in de vriezer.
    Tevens maak ik er de maiskolven in klaar, erwtensoep, bruine bonensoep en alles meer wat lang moet koken.

    Ik ben er helemaal gelukkig mee, maar gebruik hem echt niet dagelijks.

    En hilly, als je hem neit open krjgt, je zult ook eerst alle stoom er uit moeten laten, anders krijg je hem inderdaad neit open. Komt door de druk van de stoom.
    En het tuitje wat er boven zit, zorgt juist dat de overtollige stoom eruit gat, anders krijg je teveel druk in de pan.
    Dus eerst stoom er uit, dan krijg je hem pas open, hihi.
     
  9. KimK

    KimK Niet meer actief

    Ah ok dus hij kan toch wel handig zijn haha.

    Maar hoe doen jullie dat dan met bijv stamppot? Alles erin, water erbij en aan? En dan zou het dus binnen min of 10 klaar zijn?

    En ik las op internet tegenstrijdige verhalen: mag je nou wel olie/boter erin gebruiken voor bijv een uitje te fruiten? Of mag dat helemaal niet? Dan bedoel ik dus ui fruiten met pan open, daarna dingen erbij en wel deksel erop?
     
  10. biancs

    biancs Fanatiek lid

    12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Ik heb er ook 1. Ik maak er eigenlijk alleen draadjesvlees gerechten mee. Vlees is dan in een uur gaar. Daarna nog een uurtje laten na-st oven en laten indikken. Werkt echt geweldig!!

    Mijn zwager had er 1 over.. Zo zelf 1 kopen zou ik niet zo gauw doen eerlijk gezegd.
     
  11. biancs

    biancs Fanatiek lid

    12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Mijn schoonma maakt er trouwens ook snert in
     
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.176
    113
    Je moet hem ook eerst laten luchten, door dat draaiknopje bovenop te draaien. Dan gaat er een gaatje open, waardoor de stoom ontsnapt. Als het rode pinnetje er helemaal ingezakt is, is de druk eraf en kun je hem zo opendraaien (schuifje op de steel inschuiven).
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.176
    113
    Ik gebruik hem vrij vaak, minstens 1x per week. Stamppot, soep, draadjesvlees, je kunt er van alles in maken.
     
  14. Marrie28

    Marrie28 Fanatiek lid

    27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik gebruik onze snelkookpan (uit de erfenis van oma ;)) eigenlijk alleen voor erwtensoep.
     
  15. Rooibosje

    Rooibosje Bekend lid

    16 jun 2010
    518
    65
    28
    Ik gebruik hem zo wat elke dag. Kook mijn aardappelen erin. Als we boerenkool eten gooi ik alles erin aardappelen, boerenkool, rookworst evt spekjes vinden wij niet heel lekker maar het kan uit de koekenpan vinden wij lekkerder. Zelfde als wortelstampot alles erin zelfs de uien en koken maar.
    Wat ik doe is als de druk in de pan hoog is gas zachtjes zetten en na zo'n 10 tot 15 min zijn aardappelen klaar stampot laat ik langer staan ruim 30 min.
    Zelf vind ik de pan met de kids ook handiger als je de aardappelen zachtjes langer op het gas laat staan gebeurd er niks pas als het water op is branden je de aardappelen aan. En met een gewoon pannetje aardappelen koken zou dat sneller gebeuren aanbranden (ik kan het niet eens heb de helft dan gaar).
     
  16. biancs

    biancs Fanatiek lid

    12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Tip voor snelle ontluchting: pan van het vuur halen en deze is de gootsteen zetten met koud water. Binnen 5 min is de druk er af en hoef je het niet met de hand te ontluchten.
     
  17. mikos

    mikos Bekend lid

    7 dec 2010
    944
    0
    0
    stamppot heb ik nog nooit in een snelkookpan gedaan, stamppot is snel klaar daar ga ik geen snelkoker voor gebruiken hihi. snelkookpan gebruik ik voor gerechten die normaal lang duren.
    Hachee bijv, dat is dan in anderhalf uur klaar, of gedroogde peulvruchten wat normaal anderhalf uur duurt is dan 40 minuutjes ong. Linzensoepen, soepen met harde hele granen die ook lang moeten garen.
     
  18. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Maar wat ik dan denk over vlees in een uur klaar....
    Het is vaak juist het lekkerst als je vlees lekker uren kan laten pruttelen? Dan wordt het meeste vlees het lekkerst toch?
     
  19. KimK

    KimK Niet meer actief

    Ik ga hem vandaag uittesten! Ga er hutspot in maken. Aardappels in vieren delen, wortel/ui erop en hoppaaaa!

    Maar hoe weet ik nou hoeveel water er dan in moet? Hahaha
     
  20. biancs

    biancs Fanatiek lid

    12 dec 2011
    1.197
    0
    0

    Draadjesvlees is gaar en mals.. De rest van de smaak moet er nog intrekken. Ik stoof het met alle ingrediënten er al in, daarna nog 1a 2 uur laten na-stoven voor de smaak en dikte van de 'saus'.

    Natuurlijk is het echt helemaal laten garen het aller lekkerst, maar ik vind dit prima werken. Ik maak vaak ook ruim een kilo draadjesvlees (moet in 2x) en dan ga ik het niet sochtends vroeg opzetten en dan de hele dag laten pruttelen. Maak ook vaak indische stoofgerechten en heb er nog niemand over horen klagen.:D ik vind het zo een prima alternatief

    De dag daarna is het nog lekkerder :)
     

Deel Deze Pagina