Situatie middelbare scholen

Discussie in 'Corona forum' gestart door Amarens, 7 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Na de zomervakantie gaat mijn kind beginnen op de middelbare school. Hier is het half augustus ongeveer. Weet iemand wat de verwachtingen dan zijn en welke plannen er zijn mbt nieuw schooljaar? Normaal gesproken zijn er introductieweken om kennis met elkaar te kunnen maken maar zal het nog doorgaan? Eind juni is hier een kennismakingsdag, het is nog niet bekend of deze doorgaat. Meer info krijgen wij nog. Wat ik had begrepen van mensen in de omgeving, tot de zomervakantie mogen kinderen 2 a 3 keer naar school komen en dat was het dan. Hoe gaat het bij jullie?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Geen idee. Kreeg alleen een mail (de oudste 2 zitten op het vo) dat men bezig is om een plan uit te werken voor het geval er na de zomer nog steeds 1,5 meter afstand gehouden moet worden.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank voor de reactie, nog onduidelijk dus. Vrees dat het inderdaad afwachten wordt.
     
  4. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Hier zijn ze ook aan het nadenken over hoe het onderwijs na de zomer ingericht zal worden.
     
  5. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Mijn zoon gaat naar HAVO 4 en zijn mentor heeft al door laten schemeren dat een groot deel van de uren ná de vakantie nog uit online lessen zal bestaan.

    Dochter gaat naar MAVO 2, andere school en daar weet ik nog niets van..

    Vóór de vakantie zullen ze niet veel op school zijn. Dochter 1x per week mentormoment met haar klas in de aula en 2 uur gym buiten.

    Zoon alleen nog voor een paar toetsen.

    Dan nog boeken inleveren en klaar. Geen leuke jaar afsluitingen oid.
     
  6. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Bij ons gaan ze volgens mij wel starten met lesgeven, maar in welke vorm is nog onbekend. We weten alleen dat de reis naar Engeland is gecanceld en verplaatst naar april 2021 (zou aanvankelijk in september 2020 zijn).

    Aankomende week hebben ze toetsweek en daarna is het zo goed als klaar. Ik moet er wel bijzeggen dat de school binnen één week digitaal onderwijs had neergezet en dat ze elke dag les hebben gehad sinds de lockdown. Dus ik begrijp ook goed dat ze hebben gekozen voor een toetsweek, aangezien ze ook les hebben gehad.
     
  7. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Afgelopen week hebben ze hier een toetsweek gehad. Komende week zijn er nog een paar toetsen en besprekingen. Ga je na deze toetsen over dan krijg je online opdrachten de rest van het schooljaar. De onderbouw gaat dan 1 ochtend per week naar school voor mentorles, gym en beeldende vorming.

    Voor de bovenbouw is dat niet verplicht.

    Ga je niet over dan ga je daarnaast 2 of 3 keer per week in kleine groepjes naar school voor bijles en krijg je begin juli herkansingen.
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen idee nog hier, maar ik vermoed dat ze begin volgend schooljaar nog niet volledig naar school kunnen. Jammer, maar gelukkig is mijn oudste heel zelfstandig en zal dat wel loslopen.
    Kennismakingsmiddag is over 1,5 week, ik denk wel dat het doorgaat, zou wel fijn zijn.
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Wij moeten er rekening mee houden dat we tot de kerstvakantie online lessen zullen geven. We/ze weten nog niet of en hoe er versoepeld gaat worden na de zomervakantie. Bij ons krijgt nu elke klas twee dagdelen fysiek les (ongeveer 10 lesuren van 45 minuten per week). En de rest online.
    Wij hebben overigens ook volledige lesweken. Ook een toetsweek over 4 weken en daarna willen we nog een klassenuitje per klas. Even kijken hoe...

    De nieuwe klassen krijgen bij ons normaal gesproken al 6 weken les op de dinsdagmiddag, om te wennen, met echt leuke projecten. Dit gaat helaas niet door. Hoe de eerste week zal verlopen weten we ook nog niet.

    Bij mijn man op school (MBO) staat al vast dat de lessen online blijven tot 1 januari, alleen toetsen en praktijk op school.
     
    Ysabella, GossipGirlxoxo en Didi1980 vinden dit leuk.
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Mijn dochter heeft gisteravond gehoord dat de kennismakingsmiddag wél door gaat.
    Is alleen een maand uitgesteld, maar het is wel gelukt in de laatste week voor de vakantie.
    Wel logisch, want dan zijn de gewone leerlingen natuurlijk al vrij. Ze is in elk geval heel blij dat ze nu ook de gezichten ziet, want we hadden alleen een lijst met voornamen gekregen. Wel is de kennismaking met de regels van de middelbare school, dus 1,5 meter afstand.

    Hoe het volgend jaar gaat weten we nog niet, ik vermoed nog wel online lessen.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hier ook geen idee nog. Onze dochter gaat naar de 2e...waarschijnlijk deels online en deels school.

    Onze zoon gaat naar een 10-14 school en daarvoor gaan we eerst kennismaken over een paar weken. Normaal zou er inderdaad een kamp zijn in september maar dat is nu nog niet zeker.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Hier is de kennismakingsdag afgelast. Wel komt er een introductie in de laatste week van de vakantie volgens mij. Zoon wil heel graag weten in welke klas hij komt en bij wie, maar we weten nog niks helaas.
     
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mag ik eens vragen waarom dit al vaststaat op het MBO?
    Dit kunnen ze lijkt mij niet zelf beslissen.
    Als het kabinet beslist dat alles en iedereen weer naar school gaat dan gaan alle MBO en HBO toch gewoon mee, lijkt mij ;)
     
    Youtan vindt dit leuk.
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Veel onzekerheid dus, kamp in augustus is hier al afgelast, jammer maar minder erg dan geen afscheid van de basisschool.
     
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou hier niet eens een lijst met voornamen hoor. Wij weten eigenlijk niks behalve dat wij in juni (is een ruim begrip :p) een bericht krijgen mbt het aanschaffen van spullen en kennismakingsdag. Ik verwacht wel dat een kennismakingsdag doorgaat eigenlijk. Maar niks is zeker.
     
  16. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Geen idee eigenlijk... De mbo’s in het hele Rijnmond gebied hebben dit zo met elkaar afgesproken. (Net nagevraagd) Vanuit de overheid is alleen gevraagd een plan te maken hierop met een aanwezigheid van 20% van de studenten binnen de school. De MBO waar mijn man werkt is namelijk megagroot! 18.000 studenten (meerdere locaties, dat wel, maar deze in centrum Rdam is het grootst). Maak hier maar eens een mooi plannetje voor.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja maar dan gaat het om een plan. Ik vind het namelijk echt niet normaal dat ze dit nu in juni al kunnen beslissen. Onze zoon gaat straks naar het MBO 1ste jaar en als ze dit hier op school gaan toepassen ben ik ook niet van plan om het volledige schoolgeld te betalen. Dit geldt niet alleen voor hem maar alle leerlingen, brugklassers die gaan starten etc. Dat ze een plan maken is alleen maar positief maar als het Corona straks toch niet zo heftig opspeelt als wat ze nu denken te verwachten vind ik dat studenten gewoon naar school moeten.
     
  18. mvl

    mvl Fanatiek lid

    16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Mijn dochters zitten allebei op het HBO, de een weet al dat ze na de zomer voorlopig nog online lessen gaat krijgen, deze studie laat dat toe, af en toe praktijkles op school. De andere gaat weer naar de HBO voor fysieke lessen omdat die studie niet makkelijk online gegeven kan worden. Zoon op VO , daar is ook al gezegd dat ze na de zomer waarschijnlijk zo verder gaan, 2 dagdelen fysiek les en de rest van de dagen online lessen.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  19. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Nee, bij mijn man en de andere MBO’s in Rijnmond is dit al besloten. Nu moet ik wel zeggen dat mijn man echt fulltime lesgeeft. Niet een uurtje hier of daar, maar echt zijn gewone dagen. Al vrij snel werd dit zo opgepakt. Waar gaat jouw zoon naartoe? Mondriaan? Het ligt natuurlijk ook aan de opleiding hoeveel uur een student op school aanwezig zal zijn. Als jij verpleegkunde doet of autotechniek zal je meer op school zijn ivm je praktijklessen dan bij de economische opleidingen.

    Wij hebben ook al te horen gekregen dat wij waarschijnlijk op deze manier nog lesgeven na de zomer. Ik ga er eigenlijk al helemaal vanuit ook. Tja en schoolgeld niet betalen? Ik werk echt gewoon fulltime, mijn man ook. We geven ook volop les. De gebouwen moeten doorbetaald worden en de administratie werkt ook gewoon. Het is niet dat die scholen dit graag doen hè. Het is mega-veel werk om dit allemaal te organiseren.
     
    Ysabella, gitta en Snoopy1979 vinden dit leuk.
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij kregen 6 weken geleden te horen dat er een kennismaking gepland stond op 1 juli. Ze hoopte dat die door kon gaan. Nadien niets meer gehoord...
    Lijkt me heftig om in de brugklas (of 1e jaar mbo/hbo) half online te starten... :(
     

Deel Deze Pagina