"Slaapjeszindelijkheid"; hoe gaat dat meestal?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Aquilegia, Feb 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn dochter (net 3 geworden) is vanaf 2,5 jaar zindelijk als ze wakker is. Het ging heel snel en soepel, was zo gepiept en ze gaf al snel zelf aan dat ze moest.

Nu ben ik pas 2-3 weken bezig met de zindelijkheid tijdens het middagslaapje. Dit gaat zo'n 2x in de week fout, dus ze plast in bed. Ze gaat wel eerst plassen voordat ze haar slaapje in gaat.

Ik heb er vrij lang mee gewacht om dit te gaan doen, omdat ze eerst niet wilde plassen voordat ze haar slaapje in ging. Maar nu doet ze dit dus wel (en ik heb ook gewacht omdat haar broertje is geboren en dat had nogal impact op haar).

Is het ongewoon dat dit moeizaam gaat? Want je hoort dat de zindelijkheid tijdens het slaapje vaak snel volgt op de overdagzindelijkheid.

Wat zeggen jullie: doorgaan met oefenen of stoppen? In de slaap is het natuurlijk lastiger dan wanneer je wakker bent. Dus heeft oefenen wel zin?

Met nachtzindelijkheid doen we nu nog niets. Eerst 14 dagen droog zijn tijdens het slaapje heb ik gezegd.

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Nou, volgens mij verschilt dat nogal per kind of het snel op elkaar volgt. Van jongens hoor ik vaker dat het wat langer duurt iig.

Hier was ze met 2,3 jr overdag en iets meer dan 2,5 ook nachtzindelijk. Een keer eerder 's nachts geprobeerd, maar ging mis. Na een paar weken heb ik iets gezegd van 'alle grote kinderen zijn 's nachts droog' en daar was ze toevallig net in die periode errug vatbaar voor ;)

Zelf was ze dr niet mee gekomen (overdag trouwens ook niet), maar kennelijk toch klaar voor. Ze heeft in de maanden daarna 2x een ongelukje gehad.

3. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon was dagzindelijk met 2jr en 8mnd en is nog steeds nat 's nachts.

Volgens mij kan ik hier trainen wat ik wil maar volgens mij moet dat gewoon vanzelf gaan .... het gaat hier met periodes heel goed en dan net als ik dan denk hij kan wel zonder luierbroekje dan is hij ineens weer nat. Er zijn nachten dat alles in zn luier past maar er zijn ook nachten dat hij zoveel plast dat hij doorlekt. Hij slaapt er 9 van de 10x ook gewooj doorheen en dan vindt ik hem nat in hed als ik ga slapen of hij komt 's ochtends dat hij nat is wakker geworden.

4. pioenroos26

pioenroos26 Niet meer actief

Hier met 2,5 dag zindelijk en 1 week later gelijk de luier nachts uit gelaten en nu 3 maanden later nog nooit in bed geplast.
    Dag zindelijk worden ging ook heel erg makkelijk misschien scheelt dat?
    Nichtjes van 4 en 6 plassen nog steeds geregeld in bed zo vervelend voor hun en hun ouders.
    Maar ze hebben al van alles geprobeerd.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Zindelijkheid in de nacht of tijdens de slaapjes kan je naar mijn idee niet afdwingen of pushen. Snachts hebben ze toch geen bewuste invloed op de blaas? Daar moet het lichaam zelf klaar voor zijn. Zoon was vanaf 2,4 jaar overdag zindelijk en pas bij 3,5 ook snachts. "ineens" had hij droge luiers smorgens en hebben we de luier afgelaten.
    Dochter is ook vanaf 2,4 jaar zindelijk overdag. In het begin riep ze me als ze snachts moest plassen. Dat was meestal eind van de nacht. Maar dan zat er al wel een klein plasje van eerder die nacht in haar luier. Nu blijft ze in bed totdat het tijd is om op te staan en plast ze volgens mij bewust in haar luier. Hier rijst dus wel de vraag of ik het eens zou moeten aanbieden, maar anderzijds heb ik dus echt geen haast.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Dat is natuurlijk altijd zo, dat ze er lichamelijk klaar voor moeten zijn. Maar toch kan het kennelijk soms wel al, als ze het niet laten blijken.
    Mijn dochter was echt van de een op de andere dag nachtzindelijk, terwijl ze daarvoor nog iedere nacht volle luiers had. Periode voor de eerste (mislukte) poging was ze wel geregeld droog, dus natuurlijk was ze er lichamelijk klaar voor. Maar het mentale kan kennelijk toch ook invloed hebben.

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb dat helemaal niet getraind. Gewoon altijd van te voren en direct daarna plassen, en na een poosje merkten we dat ze altijd droog was. Toen dus gewoon haar luier af gelaten. Ze heeft bijna nooit in haar bed geplast. 's Nachts idem!

Ik zou dus rustig wachten. Je bent mooi op tijd, dus als het nog regelmatig fout gaat zou ik lekker nog even de tijd nemen.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    #8 Aquilegia, Feb 19, 2014
    Last edited: Feb 19, 2014
    Mijn dochter was in wakkere toestand zó zindelijk! Gaf het zelf ook (bijna) gelijk goed aan wanneer ze moest.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dus je zou haar weer met een luier(broekje) laten slapen?
    Op zich kan ze het ergens wel, want tijdens haar slaapje is ze genoeg dagen droog gebleven, maar dan gaat het weer fout (meestal 2 dagen achter elkaar).

Haar luierbroekje was altijd wel nat na het slaapje, maar ze ging voor het slaapje ook nooit naar de WC. Ze wilde namelijk tot voor kort alleen als ze MOEST. Dus het lukt bijna nooit als IK het wil (alleen voor een lange autorit, dan sta ik erop). Ik had het idee dat ze het slaapje een beetje gebruikte om een keer niet naar de WC te hoeven.

Maar misschien moet ik haar eerst weer met luierbroekje laten slapen en dan wel laten plassen voordat ze gaat slapen.

Het gaat me trouwens nadrukkelijk nog NIET om de nachtzindelijkheid. Het gaat alleen om het middagdutje voorlopig. Mijn dochter is niet zo'n drinker en als ze niet slaapt, dan gaat ze soms ook 3-4 uur niet naar de WC zonder ongelukjes. Dus ik dacht: zo'n slaapje van 2 uur, dat moet gewoon kunnen als ze daarvoor op de WC plast.

Dank voor jullie reacties allemaal!

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ging het zindelijk zijn in het middagslaapje eigenlijk gewoon gelijk met het dagzindelijk zijn. Ze was overdag binnen een week zindelijk en tijdens het middagdutje ook geen luier aangedaan. Kiezen om te plassen van te voren was er hier niet bij, dat moet hier gewoon.

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik dacht dus ook dat het meestal vlak erna ging!

Ik vond het eigenlijk zo goed dat ze meteen aan haar lichaam voelde of ze wel/niet hoefde te plassen, dat ik daar geen punt meer van heb gemaakt. Maar nogmaals: voor een autorit en voor slapen zonder luier MOET het WEL!

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier werd ze zindelijk toen ze niet meer sliep overdag dus dat was makkelijk, met 1,5 sliep ze niet meer, met 2,5 zindelijk. Nu met 3 nog een luier aan in bed. En ook als ze overdag in slaap valt ( voornamelijk in de auto ) dan heeft ze een natte broek!

13. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    2,358
    2
    38
    MIjn zoon van 4,5 is nog steeds niet nachtzindelijk (overdag vanaf 3 jaar) :(. Hij plast ook nog eens zoveel dat hij regelmatig lekt.

Ik vraag me af of het dan helemaal niet te beinvloeden is. Soms maken we hem wakker om te plassen (om lekken te voorkomen), nou wakker, hij slaapt gewoon door op de wc-pot. Dat heeft dus ook helemaal geen zin.

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,824
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben ook heel benieuwd of het inderdaad vanzelf komt. Onze oudste was eigenlijk eerst nachtzindelijk en daarna overdag. Maar die doet/leert alles in 1x als het ware. Duurt soms wat langer, maar dan ineens kan ze het en dan gelijk goed.

De jongste is dus anders. Vanaf 2,9 jaar droog overdag. Nouja meestal- als ze moet plassen, dan MOET ze ook echt! Rennen dus!
    Maar snachts... het gaat 5 dagen goed en dan kan ze ineens weer 2 x op één nacht in haar bed plassen. Luierbroekjes hier dus nog steeds.

En inderdaad de twijfel of ik er wat mee moet 'doen' of gewoon af moet wachten... Ze slaapt beter dan haar grote zus, maar dat werkt nu misschien wel in haar nadeel...

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Wat wil ze zelf? Wil ze graag zonder luier slapen?
    Ik zou dan zeggen dat ze alleen zonder luier mag slapen als ze voor t slaapje even naar de wc gaat. Anders moet ze een luier om.

Mijn dochter was ook zo'n stijfkop en nog steeds wel eigenlijk, wat plassen betreft. Maar ze MOET van mij voor en na het slapen naar de wc. Anders houdt ze t na de nacht gewoon op tot 10u, soms zelfs 12u 's middags..
    Met zindelijk worden was ze ook heel erg. Als we weg gingen, naar de winkel oid, dan wilde ze vooraf absoluut niet. Maar zodra we een winkel binnen kwamen, begon ze al naar de wc te wijzen en drama queen te spelen. In het begin natuurlijk wel eens aan toe gegeven, daardoor wist ze in een aantal winkels precies waar de wc zat ;)
    Ik heb toen de regel gesteld, dat ze voor we weg gingen mocht plassen, maar als ze dan niet wilde, dan zou ze ook onderweg ook niet mogen.

Liyana89 likes this.
  16. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,221
    1,287
    113
    Centrum België
    Onze oudste dochter is onlangs 4 geworden en heeft ‘s nachts ook nog steeds een luier. Overdag (ook tijdens middagslaapje van meerdere uren) is ze droog sinds haar 2,5 maar ’s nachts nog niet (ze is ook een erg vaste slaper)
    Soms is het maar heel miniem dat ze geplast heeft, andere momenten zou haar luier zo tot de knieën afzakken omdat ze zoveel geplast heeft
    Ze wordt er zelf ook gevoeliger aan heb ik al gemerkt. Soms zegt ze ’s ochtends “Kijk mama, ik heb niet geplast”, terwijl het toch wel (een beetje) was en dan wordt ze boos als ik haar zeg dat ze toch een beetje nat is (ik zeg haar er trouwens ook duidelijk bij dat dat helemaal niet erg is). Dus ja, hopelijk komt het vanzelf

17. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier ook niks aan gedaan...
    Met 2.5jr overdag zindelijk in 1 dag en rond 3jr was ze al een hele tijd 's middags en 's nachts droog in bed met pamper. Zodra ze wakker werd riep ze "heb ik een pamper aan??" en zodra ik ja zei plaste ze.
    Toen dus eerst in middag pamper uit gelaten, toen dat goed ging ook 's nachts. Nu 3-4x ongelukje gehad in bed...

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, zo gaat het hier ook. Zo lang ze niet wilde plassen voor het slaapje, heeft ze altijd met luier moeten slapen. Toen wilde ze opeens zonder luier en voegde ze er zelf aan toe: "Maar dan moet ik eerst naar de WC, hè!" En dat doet ze nu ook trouw voor het slaapje. Maar toch gaat het nog wel eens mis. Iets te vaak naar mijn zin.

Vandaag bij het CB geweest en die arts zei dat het nog wel eens een tijdje kon duren, voordat ze er echt aan toe was. En dat het niet erg is. Maar ik weet niet of die nou begreep dat het me nu om het middagdutje ging en niet om de nacht. Want het was een beetje chaotisch gesprek waarbij mijn dochter tussendoor haar kunsten moest vertonen met blokjes enzo.

De arts zei ook dat kinderen aanvoelen dat je het vervelend vindt dat zo'n heel bed nat is en dat dit spanning oplevert. En dat het daarom juist vaak een paar keer achter elkaar misgaat. Dat is hier dus ook.

19. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Bij mijn oudste is dit net zo. Hij is misschien 3x droog geweest 's ochtends. Mijn jongste heeft regelmatig 's ochtends een droge luier. Die zit al tegen nachtzindelijk worden aan.

20. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

Feb 5, 2011
    775
    1
    18
    Female
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    Komt vanzelf.
    Tenminste dat is mijn ervaring!
    Vlak voor onze oudste zijn 3de verjaardag was hik ineens overdag en snachts zindelijk!

Share This Page