Slaapmiddel tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door vlinderCN, 10 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik slaap al sinds ik 5wk zwanger ben nog geen 1 nacht door maar de laatste weken is het echt extreem..paar uurtjes p.n. ben echt kapot en dan moet ik over paar weken bevallen (36 nu). Huisarts gaf via de assistente aan dat ik alleen valdispert mocht maar toch durf ik het ook niet omdat echt op elke site staat dat je het niet moet nemen tijdens zwangerschap... weet ook niet wat de risicos zijn. Iemand ervaring hiermee of een ander middel?
     
  2. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Niemand?
     
  3. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Wat ontzettend rot dat je zo slecht slaapt.

    Weet je waar dat aan ligt? Lichamelijk ongemak? Piekeren?

    Ik heb geen ervaring met medicatie tijdens de zwangerschap.
    Een collega neemt temazepam tijdens de zwangerschap. Maar geloof dat dat ook flink afgeraden wordt.

    Wat zegt je vlk?
     
  4. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    https://www.lareb.nl/tis-knowledge-screen?id=47&page=1&searchArray=valdispert&pregnancy=true&breastfeeding=true&name=Diverse slaap- en kalmerende middelen tijdens de zwangerschap
    dit zegt lareb. Alle benzodiazepines (-pammen) mogen niet meer in laatste trimester. Valeriaan is ‘waarschijnlijk veilig’ dus geen redenen om aan te nemen dat het schadelijk is (vaak kleine studies of net niet wetenschappelijk bewezen), maar zeker weten doen ze het niet. Het is dan aan jou om die afweging te maken. Maar kortdurend kan het dus geen kwaad. Wel echt heel naar dat je zo slecht slaapt, zeker met een zware tijd die je tegemoet gaat. Sterkte
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja :( Eerst vooral hormonaal, laatste weken door rugpijn en dikke buik maar ook wel de onrust of alles klaar is, naam voor de baby etc.
    Vk zei dat ik t aan de HA moest vragen en die gaf dus valeriaan door (via assistent dus zelf niet gesproken) maar daarna las ik dus op elke site dat dit echt niet mag...
     
  6. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    "Valeriaan kan kortdurend waarschijnlijk veilig gebruikt worden. Het is onbekend of buspiron en chloralhydraat veilig gebruikt kunnen worden tijdens de zwangerschap. Waarschijnlijk veilig. Maar indien mogelijk heeft een geneesmiddel uit de categorie 'Meest veilig' de voorkeur."

    Dit zegt lareb.

    Ik zou het persoonlijk wel doen. Als je er zó doorheen zit heb je het gewoon echt even nodig.

    Je hoeft het natuurlijk niet dagelijks te nemen, maar even bijtanken is wel belangrijk.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  7. Luzy

    Luzy Lid

    7 apr 2020
    17
    5
    3
    Vrouw
    Hè wat vervelend dat je slecht slaapt!!

    Ik las in een ander topic over mensen die zweerden bij Bach Rescue. Heb het zelf nooit gebruikt, maar misschien kun je ernaar kijken.
     
  8. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik heb via de huisarts, iom verloskundige, toen temazepam gekregen, voor 2-3x per week. Om een paar keer een goede nacht te kunnen maken. Bij mij hielp het wel. Ik zat er ook helemaal doorheen toen, en met een bevalling en kraamtijd in vooruitzicht heb ik het wel gedaan.
     
  9. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Hier valdispert gebruikt en daarna nog een ander slaapmiddel omdat ik aan valdispert niet genoeg had.

    Als je er zo door heen zit zal ik het gebruiken zodat je straks bij de bevalling genoeg energie hebt.
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Dank je, ik probeer het een paar dagen.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik ga googelen! Dank je.
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Als de valeriaan niets doet ga ik dit toch ook maar vragen, al is t een paar nachten idd, ben bang dat ik anders niet genoeg energie heb voor bv en nachtvoedingen.
     
  13. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    #13 Elinetjeee, 11 jun 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2020
    Heb je al geprobeerd om te mediteren? Op internet kan je hier veel over vinden. Ik had dit ook heel erg toen ik zwanger was van mijn dochter, en het mediteren heeft mij heel veel geholpen. Ondanks ik helemaal geen "zweverig" type ben. Probeer ook om volledig ontspannen te zijn voor je naar bed ga.. lekker even naar buiten, warme douche en misschien een kop kamillethee.. En dan lekker onder de wol proberen te mediteren. Ondanks dat het niet altijd zal lukken word je er wel heel ontspannen van en ik viel altijd op deze manier in slaap. Mocht ik snachts wakker worden dan doe ik het nog wel eens en dan ben ik zo weer vertrokken. Wat bij mij ook goed werkt is een luisterboek aanzetten. Vrij zachtjes.. heb nog nooit het eind van t boek meegemaakt haha
     
    Miesje1993 vindt dit leuk.
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nou ik val als een blok in slaap maar word na 3-5u wakker om vervolgens klaarwakker te zijn... luisteren helpt niet maar lezen uiteindelijk soms wel (na 2 uur ofzo) mediteren lukt me echt niet in bed :(.
     
  15. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Zou melatonine niet mogen? Dat heeft mij in het verleden goed geholpen met doorslapen.

    Edit: nevermind, ik dacht omdat dit in principe een lichaamseigen stofje is, het misschien zou mogen. Nu ik google zie ik dat het afgeraden wordt.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  16. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Hmm.. dan valt dat helaas af..
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Temazepam 10 mg kreeg ik van de gyn :) eerst van de huisarts, later van de gyn. Om de dag mocht ik het nemen, gaf geen gewenning en voor kind geen problemen. Kinderarts bij bevalling was ook niet nodig om die reden: wordt vlot afgebroken namelijk. Heeft een relatief korte halfwaardetijd. Heb t vanaf eind eerste trimester al genomen. Ik kon niet meer, sliep amper. Tot aan de dag voor de bevalling :)
    Maar idd max 3 keer in de week.

    Was echt mijn redmiddel!

    En heb t na de bevalling ook niet meer hoeven te nemen
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Poeh heb even gegoogeld maar wordt toch ook overal afgeraden vanaf de 8e maand :( vind het zo lastig altijd met dit soort dingen.. misschien nog heel even aankijken wat een beetje valeriaan doet.
    Je hebt niet het idee dat je kind wat opstartproblemen oid had d oor temazepam? (Dat lees ik als risi co)
     
  19. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Niet het antwoord dat je wil, maar het niet slapen went! Ik heb ook al in geen jaren meer doorgeslapen (zeker niet sinds mn eerste zwangerschap) en ik herinner mij dat dit erg opbrak toen ik zwanger was van de oudste. Nu lig ik tenminste niet meer uren wakker :rolleyes:
     
    Cindy1977 en vlinderCN vinden dit leuk.
  20. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    939
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Wat super vervelend dat je zo slecht slaapt! Dat breekt eens mens echt op je! Ik herken je verhaal van toen ik ook zwanger was. Sliep op het laatst nog maar 3-4 uurtjes per nacht.
    Zoals andere hebben al geopperd is lareb.nl een veilige site om te kijken wat je wel veilig kan slikken tijdens de zwangerschap daar kijken artsen zelf ook op weet ik uit ervaring.
    Je zou eventueel ook eens amitriptyline kunnen proberen dat gebruik ik als slaapmiddel en voor de bekkenpijn maar kan voor vele doeleinden ingezet worden(in lage doseringen) waaronder dus slapeloosheid. Het kan misschien nog steeds ff duren totdat je in slaap valt maar je diepe slaap is langer dus je slaapt langer door. Zet hem op de laatste weken!
     

Deel Deze Pagina